Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola
Teija Mikkola2 Mukana olevat kunnat (25) 11 SUURTA (vuodesta 1996) Espoo Helsinki Jyväskylä Kotka (suurissa ja keskisuurissa) Kuopio Lahti Oulu Pori Tampere Turku Vantaa 16 KESKISUURTA (vuodesta 2000, vuodesta 2004 sosiaalitoimi mukana) Hyvinkää Joensuu Järvenpää Kaarina Kainuun maakunta -kuntayhtymä Kemi Kerava Kirkkonummi Lappeenranta Lohja Mikkeli Porvoo Rovaniemi Salo Sipoo Tornio
Teija Mikkola3 KÄYTÄNNÖSSÄ TUTKITAAN Kuinka paljon kullakin kunnalla on rahaa kulunut sosiaali- ja terveystoimeen? Kustannukset lasketaan ikävakioituina kokonaisuudessaan ja toimintamuodoittain bruttona Palvelujen kustannusten, ei laadun vertailua
Teija Mikkola4 Ikävakiointi Poistetaan kuntien ikärakenteen erilaisuuden vaikutus kustannuksiin. Tämä on tärkeää, koska kustannukset riippuvat voimakkaasti väestön ikärakenteesta. Millä tasolla kustannukset olisivat, jos vertailtavien kuntien ikärakenne olisi sama kuin valitussa vakioväestössä? Erilaisia vakiointipohjia Suora ikävakiointi: luvut ovat ikäryhmittäisten lukujen painotettuja keskiarvoja.
Teija Mikkola5
6
Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset Teija Mikkola7
Terveydenhuollon kustannukset euroa/asukas ikävakioituna Teija Mikkola8
9 Suurten kaupunkien terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset vuosina deflatoituna
Teija Mikkola10
Kustannusten muutos toimintamuodoittain suurissa kaupungeissa Teija Mikkola11
Teija Mikkola12 Keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset euroa/asukas vuonna 2009
Teija Mikkola13 Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannusten jakautuminen eri toimintamuotoihin
Teija Mikkola14
Teija Mikkola15 Suurten ja keskisuurten kaupunkien lisätyn terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset euroa/asukas vuonna 2009 koko maan väestöön vakioituna
Teija Mikkola16 Tarvevakiointi Tarvevakioinnilla menoista poistetaan kuntien erilaisen ikärakenteen vaikutuksen lisäksi muita palvelujen tarpeeseen vaikuttavia syitä. Oletuksena tarvevakioinnissa on, että jos tarvevakioinnin jälkeen kuntien välille jää vielä eroja kustannuksissa, ne johtuvat muusta kuin väestön palvelujen tarpeesta. Kuntaliiton vertailussa on käytössä THL:n laskemat vuoden 2008 tarvekertoimet kuntien terveyden- ja vanhustenhuollon menojen arviointiin (käytetty kerroin on yhdistetty kerroin kunnalliseen terveyden- ja vanhustenhuoltoon kokonaisuudessaan). Ikärakenteen lisäksi kertoimessa otetaan huomioon väestön 1) sukupuolirakenne, 2) sairastavuus (erityiskorvausoikeudet), 3) sosioekonominen asema.
Teija Mikkola17 Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveydenhuollon ikä- ja tarvevakioidut kustannukset vuonna 2009