Lähidemokratiaa ja lähipalveluita - case Yläkemijoen aluelautakunta PIENKUNTASEMINAARI Simon kunnassa 12.4.2012 Aluesihteeri Meeri Vaarala.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ITÄ-UUSIMAA
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Kuopion maaseutuohjelma
KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Elämää ja elinvoimaa maaseudulla
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
ALUEELLISTA DEMOKRATIAA?
Suomen laivaninsinööriyhdistys Laradi ry PL283, TURKU Suomen laivainsinööriyhdistys Laradi ry Yhdistysesittely.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Kari Leinamo Lähipalvelut kuntaliitoskunnissa
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Kyläsuunnittelutreffit Kyläsuunnitelmat kunnan maaseutuohjelman pohjana Marjo Valtanen MSL, Osaavat paikallistekijät -hanke.
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
ASUKASISÄNNÖINTI ASUMISEN TUKENA Asumisneuvojakoulutus, YM
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Lähidemokratia ja kuntarakenneuudistus
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Kyläsuunnittelumalli
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Maaseutuohjelma Väylä vaikuttamiseen, tie toteutukseen
Kristiina Mattila Heinolan Kylät ry Lähidemokratiamalli yhdistyksen ollessa toimijana.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Kyläsuunnittelumalli
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Asukasvaikuttaminen Tampereella ja Lappeenrannassa Millainen malli Imatralle?
Martti Heinonen ORIMATTILA – KYLÄJOHTOKUNNAT VUONNA 1989 VAPAAKUNTAKOKEILU ALA-ASTEIDEN JOHTOKUNNAT LAKKAUTETTIIN PERUSTETTIIN KYLÄJOHTOKUNNAT.
ESPOON KESKUS METROPOLISSA Espoon kuntalaiskuuleminen Cay Sevón Kuntajakoselvittäjä.
OHJELMAT TURKU SOPIMUS KV RVS RVSRVS KH taso Nuorisolautakuntataso Operatiivinen taso Strateginen palvelusopimus SPS Strateginen palvelutuotantosopimus.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
”LÄNTISTÄ LÄHIDEMOKRATIAA” Lohjan ja Raaseporin alueiden yhteisöllisyyden ja osallisuuden kehittämishanke.
Nokian kaupungin strategia
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
VASTUUTA OTTAVA PAIKALLISYHTEISÖ 10 tärkeää toimenpidettä.
Kunta, osallistuva kuntalainen ja osuuskunta Elinvoimaseminaari Kuntatalo Ritva Pihlaja Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä, kansalaisjärjestöteemaryhmä.
MAASEUTUPOLIITTINEN SELONTEKO MAASEUTUPOLIITTINEN KOKONAISOHJELMA ”Maaseutu – hyvinvoinnin lähde” Valmisteluprosessi ja.
Viestintäsuunnitelma
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
JAKE-hanke kylien hyvinvointia edistämässä Kyläasiamies Tuomo Eronen
Eija Leppäjärvi - Kajaani YHTEISÖLLISYYS TOIMINTATAPANA KYLÄTOIMINNASSA TAATUSTI TURVASSA – huolehtiva kyläyhteisö.
Voimistuvat kylät-kampanja kaikkien toimintaryhmien alueilla - alueellista jatkotyötä Eero Uusitalo YTR:n pääsihteeri SYTY ry:n puheenjohtaja.
PALVELURAKENNESELVITYKSEN SEUTUTAPAAMINEN PALVELURAKENTEEN MUUTOKSEN LÄHTÖKOHTIA.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Kylien Salo Muurla Hankekoordinaattori, kyläasiamies Henrik Hausen, Kylien Salo –kehittämishanke, Salon kaupunki Etunimi.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Maakuntauudistus ja järjestötoiminnan kehittäminen Varsinais-Suomessa Uusi kunta ja kolmas sektori Case Kemiönsaari Anneli Pahta
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Eveliina Karjalainen.
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Esityksen transkriptio:

Lähidemokratiaa ja lähipalveluita - case Yläkemijoen aluelautakunta PIENKUNTASEMINAARI Simon kunnassa Aluesihteeri Meeri Vaarala

Yläkemijoen aluelautakunta

m Muodostuu yhdeksästä kylästä On yksi Rovaniemen kaupungin kuudesta suuralueesta Kuntakeskukseen kilometriä Asukkaita noin tuhat, n.2 % koko Rovaniemen asukasmäärästä haja-alueen väestörakenne ja - kehitys

YLÄKEMIJOEN ALUELAUTAKUNTA on yksi Rovaniemen kaupungin hallinto-organisaation tilaajalautakunnista ja on perustettu aluksi aluehallintokokeiluna v. 1993, myöhemmin vakinaistettu v Kaupunginvaltuusto hyväksyy lautakunnan jäsenet kyläkokousten esityksestä Jäseniä on yksi/kylä riippumatta kylän asukasmäärästä Aluelautakunnalle on määritelty oma tehtäväalue ja maantieteellinen toiminta-alue

Yläkemijoen aluelautakunnan keskeisiä arvoja (Ritva Pihlaja: Rovaniemen uusi lähidemokratiamalli, matkaraportti 2012) LäheisyysperiaateInnovatiivisuusMonialaisuusYhteistyö Päätökset tehdään lähellä asukkaita eli heitä, joita päätökset koskevat Ylitetään sektorirajat Asetetaan kyläläisten toimiva arki etusijalle palveluista päätettäessä Yhteistyö kaupungin organisaation ja kyläläisten kesken Reagoidaan palvelutarpeen muutoksiin nopeasti Käytetään taloudelliset resurssit joustavasti ja innovatiivisesti Monialaisuus on avain myös toiminnan taloudelliseen tehokkuuteen Yhteistyö kaikkien alueen toimijoiden kesken Kylien yhteistyö

ALUELAUTAKUNTA TILAA PALVELUSOPIMUKSELLA vuonna 2012 n. 2, 1 miljoonalla eurolla Yläkemijoen alueen asukkaiden o Päivähoitopalvelut o Perusopetuspalvelut o Äitiysneuvola- ja kotisairaanhoitopalvelut o Vanhusten avopalvelut o Kulttuuri- ja vapaa-ajanpalvelut o Nuorisopalvelut o Kirjastopalvelut o lisäksi aluelautakunnalla on Yläkemijoen alueen elinkeinojen kehittämistehtävä PALVELUKESKUKSET ”MYYVÄT”

KEHITTÄMISTOIMINTA kehittämistoimintaa ohjaa asukkaiden laatima alueen kehittämissuunnitelma ”Tekoja luokaa, maita valaiskaa, Itäisen Rovaniemen kehittämissuunnitelma ” Kehittämistyön lähtökohtana ovat kylien omat vahvuudet ja asukkaiden itsensä määrittelemät kehittämisen pääsuuntaviivat Kehittämissuunnitelma sisältää myös konkreettiset toimenpiteet ja niiden vaikutusten arvioinnin Kehittämistoiminta nojaa kolmeen tukijalkaan: Toimivat lähipalvelut Kehittyvät elinkeinot Viihtyisä ja vetovoimainen asuinympäristö

Tiedottaminen Tärkeä osa alueellista päätöksentekoprosessia Aluelautakunta julkaisee 10 kertaa vuodessa asukastiedote Kyläkelloa yhteistyössä alueen yhdistysten, yritysten ja seurakunnan kanssa Kyläkelloa on opittu lukemaan ja se on osoittautunut erittäin tehokkaaksi tiedotuskanavaksi ”Jos ei ole tietoa, silloin on luuloja.”

KOKEMUKSIA + lähipalveluita on pystytty järjestämään asukaslähtöisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti + alueen identiteettiä ja asukkaiden osallisuutta on vahvistettu + palvelutarpeissa tapahtuviin muutoksiin on voitu reagoida nopeasti + yhteistyö yhdistysten ja seurakunnan kanssa on johtanut niukkojen resurssien tehokkaampaan käyttöön asukkaiden hyödyksi

+ aluelautakunta on mahdollistanut pitkäjänteisen hanketoiminnan Yläkemijoella : esim. KotiapuKuponki + palvelukeskus Siula toimii paikallisena hankehautomona ent&view=article&id=8&Itemid=4&lang=fi

KOKEMUKSIA -Osa kylätoimikunnista on passivoitunut, koska aluelautakunta on ottanut niiden roolin -Kyläaktiivien määrä on vähäinen -Puhe ”palvelukylistä” eriarvoistaa kyliä -Tilaajan (= aluelautakunta) ja tuottajan (=palvelukeskukset) eriävät näkemykset palvelujen saatavuudesta ja saavutettavuudesta -Keskittämisen uhka lisää pelkoa lähidemokratian ohenemisesta

TULEVAISUUS? Aluelautakuntamallin laajentaminen muille kaupungin suuralueille Rovaniemen kaupunginvaltuuston päätettäväksi Kaupunginhallituksen esitys: Aloitetaan kokeiluna vuoden 2013 alusta Lautakuntien jäsenet valitaan kyläkokousten esityksestä Vuonna 2012 käynnistetään maaseutuohjelman laatiminen Aloittavien aluelautakuntien tehtävänä on laatia kullekin palvelukyläalueelle kehittämissuunnitelma vuoden 2013 aikana Kehittämissuunnitelman yhtenä osana valmistellaan suunnitelma lähipalvelujen järjestämisestä palvelukyläalueilla Vuonna 2014 aluelautakunnille siirtyy em. suunnitelman mukaisten palvelujen järjestämisvastuu

POHDITTAVAA Mihin asioihin kuntalaiset haluavat aidosti vaikuttaa? Mihin asioihin kuntalaisten halutaan pääsevän vaikuttamaan? Miten kuntalaisten osallisuutta vahvistetaan? Miten luodaan luottamusta aitoon osallisuuteen?