Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012
Energiansäästöviikko on aina lokakuussa viikolla 41 Tänä vuonna 8.– Kampanjaan osallistuvat yritykset, yhteisöt, kunnat ja oppilaitokset: Kotitaloudet tavoitetaan median ja Facebookin kautta: Seuraa twitterissä: Energiansäästöviikkoa koordinoi valtakunnallisesti Motiva. Se on järjestetty jo vuodesta 1997
Miksi mukaan säästöviikolle? Kampanja kiinnostaa: Vuonna 2012 arviolta 300 kunta/yritys/yhteisöjäsentä tavoittavat välillisesti tuhansia yli 80 ”tokaluokkalaisten tukijaa”, noin koululaista puolet ikäluokasta kampanjan piirissä (v.2011) Facebookissa 500+ Energiansäästöviikon kaveria Energiansäästötieto kiinnostaa: ESV –sivulatauksia vuonna 2011 Kampanja lisää 20 % Motiva.fi-palvelun käyttäjiä Sosiaalisessa mediassa viikon postaukset saavuttivat yhteensä yli latausta – suosituimmaksi nousi säästövinkkien viikkokoonti
Kampanjan tavoitteita Vaikuttaa siihen, että pääsemme lähemmäksi EU:n asettamia energiatehokkuustavoitteita. Nostamme esiin energia- ja materiaalitehokkuuden onnistumisia: toimenpiteitä ja tuloksia Motivoimme tekemään valintoja, jotka vähentävät toimintamme ilmasto- ja ympäristövaikutuksia. Käynnistämme uudenlaista energiatehokkuustoimintaa. Viestimme siitä, mitä kaikkea on jo tehty. Saamme aikaan muutosta toimintaan ja käyttäytymiseen. Saamme yhteisesti medianäkyvyyttä.
Kunnat Teollisuus Koulut Oppilaitokset Toimistot Palvelut Koti- taloudet OsallistujaryhmätAihealueet Lämmitys Liikkuminen Liikenne Materiaali- tehokkuus Hankinnat Sähkön käyttö Veden käyttö Maanantai Tiistai Keskiviikko Torstai Perjantai Viikonloppu Viikon rakenne Viettäjät rakentavat itsensä näköisen ja sisältöisen kampanja omista lähtökohdistaan.
Pehmeällä kampanjalla kovat tulosodotukset Jotta energiansäästön voi todentaa, on oltava lähtötietoa ja seurantatietoa: kuinka paljon, missä ja milloin. Mittaroinnit, kulutusmittaukset, katselmoinnit, testaukset. Tietoa voidaan kerätä ja analysoida. Pitkäjänteistä työtä. Miten energiansäästöviikkoa arvioidaan? Vaikutukset eivät ole nopeasti tai suoraan mitattavissa, vaan osa liiketoiminnan tai kuntapalvelun kokonaistaloudellisuutta ja laatua. Tavoititko kohderyhmän? Tapahtuiko toivottua oppimista tai muutosta? Heräsikö keskustelua? Syntyikö ideoita? Vahvistuivatko yhteisön arvot, selkeytyivätkö strategiset tavoitteet? Motiva tekee arvioinnin säästöviikon onnistumisesta kokonaisuutena 10-12/2012.
Energiansäästö on asennetta !
Aitoja tekoja joka päivä
ESV-tiimi Motivassa Laita viestiä Laita viestiä Materiaalitilaukset: ja Luennoitsijapyynnöt välitetään Nina Muista seurata etusivun nostoja: Ajankohtaista, vinkkejä ja tapahtumia. Uutiskirjeessä tiedotamme myös ajankohtaisista asioista. Kysy, jos joku asia askaruttaa.