TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

15. Loogiset operaatiot.
@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
@ Leena Lahtinen Helia TIETO JA TIETOKONEOHJELMA  TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA  TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Ohjelman perusrakenteet
1 Ehtolausekkeet Ehdot, valintalausekkeet Boolean-algebra.
1. Algoritmi.
Rakenteinen ohjelmointi
Taulukot Jukka Juslin © Jukka Juslin 2006.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Syksy 2008
Näytölle tulostaminen. 7.2 Sisällys System.out.println - ja System.out.print -operaatiot. Tulostus erikoismerkeillä. Edistyneempää tulosteiden.
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Toistolauseet
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Tehtävä Tee ohjelma, joka kysyy käyttäjältä kaksi kokonaislukua (0-50, kysytään lukuja niin kauan kunnes käyttäjä antaa luvut sallitulta alueelta). Ohjelma.
Yksinkertaiset graafiset syöttö- ja tulostustoiminnot.
Ehto- ja toistolauseet
© Jukka Harju, Jukka Juslin Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 9 Poikkeuskäsittely.
Toiston tekeminen Javalla  Mikä toistorakenne on?  while toistorakenne  do-while toistorakenne  for toistorakenne 1.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
Ohjelman perusrakenteet
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
2. Vuokaaviot.
Pseudokoodi Tietokoneohjelmien perusidea:
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
© Jukka Harju, Jukka Juslin
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 2 Ensimmäiset ohjelmat © Jukka Harju, Jukka Juslin.
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
Visual Basic -ohjelmointi
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
Metodit – Arvotyyppi Ellei metodi palauta arvoa, sen arvotyyppi on void Tällöin ”return;”-lauseke ei ole metodissa pakollinen, vaikka sen käyttö on sallittua.
11. Javan toistorakenteet
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
RAKENNUSPALIKOITA SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
2. Lisää Java-ohjelmoinnin alkeita
Aakkosnumeerinen tieto Tarkoittaa kaikkea muuta tietoa paitsi laskentaan tarkoitettuja lukuja Muuttujan tietosisältö on siis tekstitietoa Muuttujan tietotyypiksi.
Tiedostojen käsittely
Visual Basic -ohjelmointi
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 2 Ensimmäiset ohjelmat
Kontrollirakenteet laajemmin
Javan oliovirrat eli oliotiedostojen käsittely. Olio- eli objektitiedostojen käsittely Käsittely täysin samanlaista kuin muiden tiedostojen 1.Otetaan.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
PHP Muuttujien määrittely, sijoituslause ja aritmeettiset operaattorit Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Tiedostot. 8.2 Sisältö Johdanto. Tiedostojen lukeminen. Tiedostojen kirjoittaminen.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
3. Muuttujat ja operaatiot
3. Muuttujat ja operaatiot
Aakkosnumeerinen tieto
9. Aritmeettiset operaatiot
10. Javan ohjausrakenteet
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Aakkosnumeerinen tieto
11. Javan valintarakenteet
Kontrollirakenteet laajemmin
Ohjelman perusrakenteet
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA
eli oliotiedostojen käsittely
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN

MÄÄRITYSOSAN TOIMENPITEET  KUVATAAN KAIKKI OHJELMAN KÄYTTÄMÄT MUUTTUJAT TÄYDELLISESTI

SUORITUSOSAN TOIMENPITEET  TIEDON LUKEMINEN  TIEDON KIRJOITUS  TIEDON SIIRTO  TIEDON VERTAILU  MATEMATIIKKA

TIEDON LUKEMINEN TIETOA LUETAAN OHJELMAAN ALUKSI VAIN KÄYTTÄJÄLTÄ (NÄPPÄIMISTÖLTÄ)  UML-TOIMINTOKAAVIOSSA LUKEMISEEN KÄYTETÄÄN SANAA PYYDÄ  UML - ESIMERKKI PYYDÄ ETUNIMI  JAVA etunimi = Lue.merkkijono () ;

TIEDON LUKEMINEN UML – TOIMINTOKAAVIOSSA KUVANA PYYDÄ ETUNIMI

TIEDON KIRJOITTAMINEN TIEDON KIRJOITUS OHJELMASTA ALUKSI VAIN TAPAHTUU NÄYTTÖRUUDULLE  UML-TOIMINTOKAAVIOSSA KIRJOITUKSEEN KÄYTETÄÄN SANAA TULOSTA  UML - ESIMERKKI TULOSTA ”NIMI ON ” ENIMI  JAVA System.out.println (”Nimi on ” + etunimi) ;

TIEDON KIRJOITTAMINEN UML – TOIMINTOKAAVIOSSA KUVANA TULOSTA ”NIMI ON ” ENIMI

TIEDON SIIRTO  TIETOA SIIRRETÄÄN AINA MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI  SIIRRETTÄVÄN TIEDON TYYPPI ON TIEDETTÄVÄ, JOTTA SIIRTO ONNISTUU  NUMEERINEN TAI  AAKKOSNUMEERINEN  TIEDON SIIRRON SUORITTAA OPERAATTORI = (yhtä kuin merkki)

TIEDON SIIRTO  NUMEERISEN TIEDON SIIRTO MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI  UML - ESIMERKKI  VAKILUKU =  PALKKA = 3 200,50  PALKKA = NETTO  JAVA  VAKILUKU = ;  PALKKA = 3 200,50 ;  PALKKA = NETTO ;

TIEDON SIIRTO  AAKKOSNUMEERISEN TIEDON SIIRTO MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI (käytä sitaatteja)  LAHIOSOITE = ”RATAPIHANTIE 13”

TIEDON SIIRTO  TOISEN MUUTTUJAN SISÄLTÖ SIIRRETÄÄN TOISEN MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI (tietotyypit on oltava selvillä)  LASKURI = KPL

TIEDON SIIRTO UML – TOIMINTOKAAVIOSSA KUVANA LAHIOSOITE = ”RATAPIHANTIE 13”

TIEDON VERTAILU  TIETOJEN VERTAILUSSA ELI EHDOSSA ON MUKANA KAKSI OSAPUOLTA  JOISTA VÄHINTÄÄN TOISEN ON OLTAVA AINA MUUTTUJA tai  MOLEMMAT VOIVAT OLLA MUUTTUJIA  EHDON TULOS ON AINA  JOKO TOSI  TAI EPÄTOSI

TIEDON VERTAILU VERTAILUOPERAATTORIT  yhtä suuruus = =  eri suuruus tai != tai   suurempi kuin >  pienempi kuin <  suurempi ja yhtä suuri kuin > =  pienempi ja yhtä suuri kuin < =

TIEDON VERTAILU UML – TOIMINTOKAAVIOSSA KUVANA: (tosi - osa on aina oltava, mutta epätosi - osavoi puuttua) [A > 10] LUKU = 1 [A < = 10]

TIEDON VERTAILU JAVA: if (A > 10) {tosi – osan lohko LUKU = 1 ; }

TIEDON VERTAILU UML – TOIMINTOKAAVIOSSA KUVANA (tosi - osa ja epätosi - osa ovat mukana) [ IKA = 18 ] TULOSTA ”LAPSI” TULOSTA ”AIKUINEN”

TIEDON VERTAILU JAVA: if (IKA < 18) { tosi - osa System.out.println (”Lapsi”) ; } else epätosi - osa { System.out.println (”Aikuinen”) ; }

MATEMATIIKKA  KÄYTETTÄVÄT LASKUTOIMITUKSET KAUPALLISHALLINNOLLISESSA OHJELMOINNISSA OVAT  SUMMA +  EROTUS -  KERTO *  JAKO /  JAKOJÄÄNNÖS %

MATEMATIIKKA  OHJELMAAN TEHDÄÄN MATEMAATTINEN KAAVA PÄÄSÄÄNTÖISESTI SAMOIN KUIN MATEMATIIKASSA YLEENSÄ  KAAVAN TULOS SIJOITETAAN AINA MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI

MATEMATIIKKA  ESIMERKKEJÄ  PALKKA = TUNTIPALKKA * TUNNIT  KESKIARVO = SUMMA / 10  LASKURI = LASKURI + 2  NETTO = BRUTTO – VERO

MATEMATIIKKA UML – TOIMINTOKAAVIOSSA KUVANA A = B *

MATEMATIIKKA JAVA: A = B * ;