KO/HK EU-SÄÄNNÖT JULKISELLE TALOUDELLE Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari Tuulia Hakola Rakenneyksikön päällikkö
KO/HK JULKINEN TALOUS valtio paikallishallinto pakollista sosiaaliturvaa hoitavat sosiaaliturva- ja työeläkerahastot
KO/HK JULKISEN TALOUDEN EU-SÄÄNTELY Eurooppalainen ohjausjakso (voimassa nykymuodossa vuodesta 2011) Vakaus- ja kasvusopimus EU2020 (Euroopan kasvustrategia) Six pack (voimassa vuodesta 2011 joulukuu) vahvistaa vakaus- ja kasvusopimusta makrotalouden tasapainottomuuksien seuranta (MIP) sisältää myös budjettikehysdirektiivin Fiscal compact (sopimus ratifioitavana) rakenteellisen alijäämän minimiarvo Two pack (yksityiskohdat valmistelussa; tavoiteaikataulu kesä) budjettisuunnitelma, finanssipoliittisen suunnitelman (vakausohjelman) lisäksi riippumaton ennuste ja fiscal policy council
KO/HK VAKAUS- JA KASVUSOPIMUS alijäämän ja velan seuranta koko julkiselle talouden osalta asetetaan keskipitkän aikavälin tavoite julkiselle taloudelle (rakenteellinen alijäämä) julkisen talouden alijäämää ennaltaehkäisevä ja korjaava osa muut uudet direktiivit ja asetukset (sopimus) pitkälti tarkentavat vakaus- ja kasvusopimusta
KO/HK SIX PACK: BUDJETTIKEHYSDIREKTIIVI keskipitkällä aikavälillä julkisten menojen tulee kasvaa hitaammin kuin kokonaistuotannon, ellei kompensoida veroja korottamalla Suomessa tällä hetkellä käytössä nimellinen, ei-BKT:hen suhteutettu valtiontalouden kehys (hallitusohjelmaan sisältyvä poliittinen sopimus); kunnilla tasapainosääntö direktiivin sisältöisen lain tultava voimaan 2013 loppuun mennessä
KO/HK FC: RAKENTEELLISEN ALIJÄÄMÄN MINIMIARVO vuosittaisen rakenteellisen julkistalouden alijäämän oltava alle 0,5 prosenttia nimellisestä BKT:sta (Suomen vakausohjelman MTO +0,5) Jos jäsenvaltio poikkeaa tästä säännöstä, käynnistyy automaattinen korjausmekanismi. sopimuksen ratifiointiaikaraja 2013 alussa; kansallinen voimaan saattaminen 2014
KO/HK TWO PACK: BUDJETTISUUNNITELMA tavoiteaikataulu kesä budjettisuunnitelma toimitettava komissiolle lokakuussa arvioidaan onko budjettisuunnitelma vakausohjelman ja annettujen suositusten kanssa linjassa
KO/HK EU2020 kasvustrategia rakennepoliittisia suosituksia kuntia koskevia peruspalvelujen tuottavuus kuntien taloudellinen sääntely?
KO/HK Tulevaisuuden peruskuva Väestö vanhenee ja huoltosuhde heikkenee, talouskasvu hidastuu, julkiset ikäsidonnaiset menot kasvavat... ... näiden trendien vuoksi haasteenamme on mittava julkisen talouden kestävyysvaje. Kestävyysvajeesta merkittävä osa tulee kuntien vastuulla olevista palveluista ja niistä johtuvien menojen kasvusta. 9
KO/HK KUSTANNUSPAINEET IKÄÄNTYMISESTÄ Suomi EU Eläkkeet1223,21,6 Terveyden- huolto 60,411,2 Pitkäaikais- hoito 2,50,62,61,6 Koulutus5,900,2-0,1 Työttö- myys 1,6-0,3 -0,4 Yhteensä282,76,73,9
KO/HK Väestötekijöiden vaikutus peruspalvelujen kysyntään Suomessa SOSIAALIPALVELUT lasten päivähoito vanhainkodit kotipalvelut palveluasuminen (arvio) TERVEYSPALVELUT erikoissairaanhoito perusterveydenhuolto KOULUTUSPALVELUT esiopetus perusopetus lukiokoulutus ammatillinen koulutus ammattikorkeakoulut Menoerä v M€ v v v Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö 11
KO/HK KUNNAN TALOUS -RYHMÄN POHDINTOJA tehtävien kustannusten arvioinnin kehittäminen (velvoiteryhmä) tasapainosäännöstä kumpuavan toimenpideohjelman enimmäiskesto alijäämän kattamisvelvoite kattamaan myös kuntayhtymiä kunnan tulojen, menojen, velan hillinnän keinot
KO/HK LOPUKSI EU:sta tuleva julkisen talouden säännöstö tarkentuu ei koske suoraan kuntia, mutta koska kuntasektori on merkittävä osa koko taloutta ja isoimmat kustannuspaineet ovat siellä – sääntelyllä tullee olemaan merkitystä myös kuntatalouden sääntelyyn käytännön sovellutukset vielä auki – kuntien osalta suositeltavaa käsitellä osana kuntalain kokonaisuudistusta