Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
KUUMA-kunnat ja Uusimaa-ohjelma KUUMA-johtokunta , pöytäkirjan liite 35 C.
Juha Ikäheimo Pohjois-Savon ELY-keskus
Miten uusi liikennepolitiikka näkyy liikennejärjestelmätyössä
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Yhdessä Suomessa ja Euroopassa
Uusi Suomi TalousYmpäristöSuvaitsevaisuus VerouudistusInvestoinnitTyöVerouudi Raidepaketti PuurakentaminenTietoyhteiskuntaEnergiatehokkuus.
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
YM valtakunnalliset suuntaviivat alueiden käytölle MRL§ TEM ja VM ohjaus alueiden kehittämisestä LAK§ Toteuttaminen hallinnonaloittain: työ- ja elinkeinoministeriö,
KUUMA-liikennehankkeet
PORI Taloyhtiöiden info-ilta Tapio Kallioinen Projektipäällikkö Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy.
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
Huippu-urheilunmuutos.fi Pääkaupunkiseudun yläkouluverkosto Antti Paananen Huippu-urheilun muutosryhmä.
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj Liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Seinäjoen logistiikka-alue – Suupohjan rata – Kaskisten satama
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
HÄTÄKESKUSLAITOS TÄNÄÄN
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Koulujen kesälomien siirtämiseen liittyvä kysely Tammikuu 2013.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Perusopetuksen ryhmäkoko
Lähtötilanne LC Vähäkyrön klubi aloite Heinolan vuosikokoukselle 2013 – Vk hyväksyi.
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Liikennepolitiikan näkökulmia
FUAS Kielet ja viestintä
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Leader-rahoitus Yhdistysten hanke- ja rahoitusinfo
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Valtatien 4 kehittäminen Keski-Suomen alueella
Hyvinvointia Energiansäästöön ja Asumiseen HEA -Hyvinvointia ja energiatehokkuutta asumiseen (Etelä-Suomen EAKR) Tuula Mikkola Metropolia ammattikorkeakoulu.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
YIT Kiinteistötekniset palvelut
Toimenpiteet vuosittain vuosi 2011 Entisen liimatehtaan alue, maaperä-tutkimus ja kunnostussuunnitelma € Torin ympäristön rakennettavuusselvitys9.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Nelostieseminaarin loppusanat Eduskunta Samuli Pohjamo Maakuntahallituksen puheenjohtaja.
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
Erityisasiantuntija Teija Mikkola Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset vuonna 2008 Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu,
Maakunnan yhteistyöryhmä Ylijohtaja Pekka Häkkinen.
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Etelä-Suomen EAKR-ohjelman tilannekatsaus Seurantakomitean kokous Helsinki, Mari Kuparinen.
KUUMA –johtokunta HS
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Tilastoja Vantaalta Väestönmuutokset (ennakkotieto) Vantaalla tammi-joulukuussa 2014 Päivitetty Lähde: Tilastokeskus 2 VuosiMaassamuuttoSiirtolaisuusMuutto-LuonnollisetVäestönVäestö.
Tilastoja Vantaalta Väestönmuutokset (ennakkotieto) Vantaalla tammi-kesäkuussa 2014 Päivitetty Lähde: Tilastokeskus2 VuosiMaassamuuttoSiirtolaisuusMuutto-LuonnollisetVäestönVäestö.
Tilastoja Vantaalta Väestönmuutokset (ennakkotieto) Vantaalla tammi-maaliskuussa 2014 VuosiMaassamuuttoSiirtolaisuusMuutto-LuonnollisetVäestönVäestö.
Datan avaaminen kunnissa, tilanne syksyllä 2014 Avoimen tiedon ohjelma, Elisa Kettunen, erityisasiantuntija.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Arkistojen mukaantulon tilanne Finnassa Konsortioryhmän kokous Piia Naukkarinen.
Liikenne ja autonomistajuus
Ulkomaalaiset Lapissa
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Suunnittelun tilannekatsaus RATA 2018, Logomo
Ulkomaalaiset Lapissa
VAK-turvallisuusselvitykset
Kouvola RRT Raidelogistiikan kasvuresepti -seminaari
Osatyökykyisille tie työelämään
Espoo/Esbo Forssa Hamina Helsinki/Helsingfors Hollola Hyvinkää
Esityksen transkriptio:

Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015 Hallituskaudella 2012–2015 aloitetaan 18 uutta hanketta, joiden kustannukset noin 1,0 Mrd. €. Lisäksi E18 Hamina - Vaalimaa hankkeen toteutukseen Suomi on sitoutunut jo aikaisemmin. Uusien hankkeiden aloitusraha vuonna 2014 tasolla 42 M€ ja vuonna 2015 tasolla 96 M€. Uudet hankkeet ovat aloitettavissa vuosina 2013–2016. Elinkeinopoliittisesti tärkeistä tai kaivostoimintaa palvelevista hankkeista päätetään erikseen. Ohjelmaan sisältyy myös suunnitteluhankkeena Luumäki-Imatra kaksoisraide ja yhteyden parantaminen Imatralta Venäjän rajalle. 10.4.2012

Poliittisesti hyväksyttävä kokonaisuus 2012-2015 Hankkeiden valinnassa on noudatettu hallitusohjelman kirjausta: ”Tärkeitä ovat suuria liikennemääriä palvelevat, talouskasvua tukevat, kustannushyötysuhteeltaan parhaat, liikenneturvallisuutta edistävät, päästöjä vähentävät ja maakunnallista merkitystä omaavat hankkeet”. Muita arvioituja ja vertailtuja näkökulmia ovat olleet mm. alueellinen tasapuolisuus, elinkeinoelämän kilpailukyky, verkollinen rooli (runkoverkot ja solmupisteet) sekä suuret liikennemäärät ja kasvukeskukset. Painopisteen siirto tiehankkeista ratahankkeisiin. Uusien hankkeiden investointikustannuksista tiehankkeita noin 47 %, ratahankkeita 49 % ja vesiväylähankkeita 4 %. Lisäksi vuosien 2016–2022 osalta tehtiin periaatepäätös kolmen kärkihankkeen toteutuksesta: Pisara-rata, Riihimäki-Pasila radan 2.vaihe, Imatra-Luumäki kaksoisraide sekä ratavälin parantaminen Imatralta Venäjälle. Muiden kohteiden osalta 10-vuotisohjelma on luonteeltaan suunnitteluohjelma. 10.4.2012

Suunnittelua ohjaava ohjelma 2016–2022 Vuosina 2016–2022 sitoudutaan kolmen kärkihankkeen toteutukseen (1 300 M€) Pisara-rata, Helsinki (750 M€) Helsinki-Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 2.vaihe (200 M€) Imatra-Luumäki kaksoisraide ja yhteyden parantaminen Imatralta Venäjän rajalle (380 M€) Muiden kohteiden osalta vuosien 2016–2022 listaus on luonteeltaan suunnitteluohjelma (2 200 M€) Kuvataan liikenneverkon kehittämistä edellyttävät tärkeimmät kohteet. Näiden kohteiden suunnitelmavalmiutta edistetään ja jatkosuunnittelussa arvioidaan vaihtoehtoisia ratkaisuja ja monipuolisten keinojen hyödyntämistä. Useissa kohteissa keskitytään vain keskeisimpiin toimiin, jolloin rahoitusta voidaan jakaa useammalle kohteelle ja saadaan vaikuttavuutta laajemmalla alueella. Ohjelman luonne mahdollistaa myös nopean reagoinnin esimerkiksi uusiin elinkeinopoliittisesti tärkeisiin hankkeisiin ja uusiin painotuksiin. Käytännössä kohteiden toteuttaminen ajoittuu pääosin vuodesta 2018 eteenpäin. 10.4.2012

Suunnitteluohjelman 2016-2022 muut kohteet 1/2 Keskeisten pääväylien (tie, rata, vesi) parantaminen (900 M€) Vt 3 Tampere-Vaasa yhteysväli Vt 4 Jyväskylä-Oulu yhteysväli Vt 4 Oulu-Kemi yhteysväli Vt 5 Mikkeli-Juva yhteysväli Vt 8 Turku-Pori yhteysväli Vt 9 Tampere - Orivesi yhteysväli Vt 12 Lahden eteläinen kehätie Vt 12 Lahti-Kouvola yhteysväli Kouvola-Kotka/Hamina rataosan palvelutason parantaminen Ratapihojen parantaminen Kokkolan meriväylä Helsingin seudun liikennejärjestelmä (700 M€) Mt 101, Kehä I:n parantaminen E18 Kehä III:n kehittäminen Metropolialueen pienet kustannustehokkaat hankkeet (KUHA) Pääkaupunkiseudun metrohankkeet (valtion avustus 30 %) Espoon kaupunkirata 10.4.2012

Suunnitteluohjelman 2016-2022 muut kohteet 2/2 Muun päätiestön ja rataverkon parantaminen (200 M€) Bioenergia- ja raakapuukuljetusten turvaaminen Hyvinkää-Hanko rataosan sähköistys Muun päätiestön parantaminen (suunnittelukohteet tarkentuvat myöhemmin) Muun rataverkon parantaminen (suunnittelukohteet tarkentuvat myöhemmin) Muiden kaupunkiseutujen hankkeet (300 M€) Tampereen ja Turun raitiotie- ja lähijunaliikennehankkeet (valtion avustus 30–50 %) Kaupunkiseutujen MAL -hankkeet (valtion osuus 50 %) Muut kaupunkiseutujen hankkeet (kohteet tarkentuvat) Liikenteen ohjauksen investoinnit (100 M€) Kohteet tarkentuvat Kaikkien kohteiden jatkosuunnittelussa arvioidaan hankkeiden sisältöä, vaihtoehtoisia ratkaisuja ja monipuolisten keinojen hyödyntämistä. Valmistelu ja jatkosuunnittelu yhdessä ELY- keskusten kanssa. 10.4.2012

Kehittämishankkeiden rahoitus jatkossa Uusia hankkeita aloitetaan noin 1/3 vähemmän eli nykyhallituskaudella 1,0 Mrd. € edestä ja 10-vuotiskaudella korkeintaan 3-4 Mrd. € edestä. Uusien hankkeiden aloitusraha on vuonna 2014 tasolla 42 M€ ja vuonna 2015 tasolla 96 M€. Jatkossa uusien hankkeiden volyymi on vuodesta 2016 alkaen tasolla 370 M€/v. 10.4.2012