Kaupunkirakenne ja liikenne – miksi ja miten raideliikenne?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Advertisements

Toimintaympäristö
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Syksy 2010 Vancouverissa. Vancouver, BC • asukasta, Suur-Vancouver 2,2 milj. • Kanadan 3. suurin kaupunkialue • Vanha sahakylä!!! • Lauhkea ja.
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Ekologia Ilmastonmuutos Bensiinin hinta Hajaantuva yhdyskuntarakenne Lisääntyvä autoliikenne Ruuhkat ? Pitäisikö ajatella uudelleen - tehdä uudella jotain.
KIVIMÄEN MOOTTORIRADAT -HANKE-
” Julkisen liikenteen uudistamiseen julkisin hankinnoin ” Mikko Jokinen,Ympäristötoimenjohtaja Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto TEKES-aamukahvit.
Singaporessa check in – check out joukkoliikenteen maksamisessa ja elektroninen hinnoittelu muussa liikenteessä Risto Vaattovaara, tuotantopäällikkö, YTV.
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Arjen seudullisuus Arjen seudullisuus Aija Staffans.
TASE Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma
ZEF-kysely yrityksille Maankäyttö, Asuminen, Liikenne
Autoala. Autoteollisuus  Valmistaa autoja  Suurin valmistavan teollisuuden ala  Suurien autoteollisuusmaiden talouden tukipilari  Suurin osa suomen.
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
Ari Tuovinen Joukkoliikenne, talousarvio 2013 Kaupunkilipputuki 2009 on tehty kaupunkiliikenteen vuoroista siirtymäajan liikennöintisopimus Siirtymäajan.
Ilmastonmuutospolitiikat ja terve kaupunki Jouni Tuomisto, akatemiatutkija THL, Ympäristöterveyden osasto.
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
LIETTUA LIETUVA.
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Projektipäällikkö Tiehallinto
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
Kaupunkirakenne: ilmastopolitiikka, terveys ja hyvinvointi
Perustettu 1970 YTT YTV Toiminnan pohjana oma laki uudistus ja Laki määrää jäsenkunnat oikeustoimikelpoisuuden.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Wlan –teknologian rooli Suomen laajakaistamarkkinoilla Tekijä: Markus Aarnio Valvoja: professori Heikki Hämmäinen suorituspaikka: ei suorituspaikkaa.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Hollola Hallinnollisesti Hollola kuuluu Lahden kaupunkiseutuun ja Lahden seutukuntaan. Hollolan naapurikunnat ovat pohjoisessa Asikkala (38 km), idässä.
Esteettömyys joukkoliikenteessä
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Nykyajan talous, ympäristö ja väestö:
SELVITYSTYÖN SUUNTAVIIVOJA Lahti Osmo Soininvaara.
KOKKOLAN KAUPUNKI KARLEBY STAD KOKKOLA - ILALA Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Hyvinvointia Energiansäästöön ja Asumiseen HEA -Hyvinvointia ja energiatehokkuutta asumiseen (Etelä-Suomen EAKR) Tuula Mikkola Metropolia ammattikorkeakoulu.
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
HSL-kuntayhtymän perustaminen Strategiaperusta Ohjausryhmä
SELVITYSTYÖN SUUNTAVIIVOJA Lahti Osmo Soininvaara.
Tilinpäätös 2004.
 Liikenne on A) henkilöiden B) tavaroiden C) energian D) tiedon kuljettamista.  280&bih=896&gbv=2&tbm=isch&tbnid=OS0Z0UmBWs.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2009 Esa Arajärvi, Nina Knape.
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Berliiniin- Jawohl! Jussi Mäkinen
 Liikenne on A) henkilöiden B) tavaroiden C) energian D) tiedon kuljettamista.
Vaikutusten arvioinnin päätulokset Anne Herneoja YTV.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Talous- ja strategiaryhmä Väkiluvun muutos tammi-syyskuu 2006 Tampereen seutukunta Lähde: Tilastokeskus, ennakkotieto.
Liityntäpysäköintitutkimuksen 2014 tuloksia
INTERNATIONAL SUMMER SCHOOL Etelä- Korea. HAKEMINEN  Haku tapahtui asiossa olevan hakemuslomakkeen avulla.  Hakuaika on keväällä.  Tärkein kohta hakemisessa.
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
Liikenne ja autonomistajuus
Uudet pysäköintiratkaisut osana älykästä liikennejärjestelmää
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Liikkumistutkimuksen 2012 keskeiset tulokset
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Tampere - Suomen edelläkävijä, Lessons Learned
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

Kaupunkirakenne ja liikenne – miksi ja miten raideliikenne? DI Antero Alku, Alkutieto Oy Paikallisjunaselvitykset Turun seudulla HKL:n raitiovaunuhankinta Väitöstutkija Aalto / TKK Kun otsikkona on Kaupunkirakenne ja liikenne – miksi ja miten raideliikenne? ja aikaa 20 min, perusviesti on tarve sovittaa tiivis ruutukaavarakenne toimimaan yhteen esikaupunkialueiden ja haja-asutuksen kanssa. Siis ratkaisuja siihen, että ruutukaavaan eivät kaikki mahdu autoinensa mutta puhtaassa haja-asutuksessa joukkoliikenteen järjestäminen ei ole teknistaloudellisesti mahdollista. Raideliikenteen merkitys tässä on tarjota ruutukaavaan maksimaalinen ja käytännössä aina riittävä henkilöliikennekapasiteetti ja haja-asutukseen asti riittävän hyvin houkutteleva palvelutaso. Mutta olennaista on se, mikä on haja-asutuksen rakeisuusrakenne. Eli haja-asutus ei voi olla yksittäistaloja vaan kyliä tai puutarhakaupunkeja, jotta seutukeskukseen ulottuva joukkoliikenne voi palvella mieluiten kävelyetäisyydeltä. Mutta tämä sama asia on myös paikallisen kunnan intressi ja etu palveluiden järjestämisen näkökulmasta. Kylän asemanseutu on luonteva paikka palveluille, joilta vaaditaan samaa saavutettavuutta kuin liikenneyhteydeltäkin. Ero aseman ja moottoritieristeyksen ja siellä olevan "ABC-kylän" välillä on siinä, että asemakylällä voi myös asua, motariliittymässä ei. 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy

Kaupunkiraideliikenne Euroopassa Tiedot koottu pääasiassa www.lrta.org (4.4.2006). LRTA.org erittelee LightRailit ja Tramit. Mukana myös suunnitellut. Tässä mukana vain rakenteilla olevat, ja LRT ja Tram tulkittu raitiotieksi. Metrot LRTA.orgin mukaan. Entiset sosialistimaat merkitty punaisella. Paikallisjunaratoja ja S-Bahn-järjestelmiä ei mukana tässä kuviossa, koska niitä ei voi eritellä järjestelmämäärinä. Lähde: LRTA.org (2006) 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy

Kaupunkiraideliikenne Euroopassa Keskiarvo 80 %:sta merkittävimmästä väestöstä 2,3 milj.as. rv-järjestelmää kohden (0,43 rt/milj.hlö) 10,4 milj.as. metroa kohden (0,1 m/milj.hlö) Germaanissukuinen Keski-Eurooppa 1,4 milj.as. rv-järjestelmää kohden (0,71 rv/milj.hlö) Metrot yleistyivät kun raitiovaunut harvenivat Suomessa ollut 3 rv-järjestelmää > 1,7 milj.as./rv (0,6 rv/Mhlö) Keskiarvot laskettu niistä maista, jotka raitio- tai metroliikenteen tiheyden järjestyksessä muodostivat 80 % maiden väestön yhteenlasketusta summasta. 1950- ja 1960-luvuilla yleinen trendi oli lakkauttaa uusimisen tarpeessa olevia raitioteitä. Tilalle hankittiin usein johdinautoja tai suunniteltiin metroja. Suomen vertailuluku laskettu nykyisen väestömäärän mukaan. 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy

Raitiotiet Euroopassa Tampere Tiedot 1.2011. Oma taulukko Maailman raitioteitä.xls Tampereen väkiluku 213.000 väestötiheys 406 as/km^2. Euroopassa on 105 kaupunkia tai aluetta, joissa on kaupunki- tai maaseuturaitiotie ja väkiluku pienempi kuin Tampereen kaupungissa. (n=237) 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy

Raitiotiet Euroopassa Tilastolliset väestötiheystiedot eivät kuvaa raitioteiden tarpeellisuutta. Ratkaisevaa on pysäkkien ympäristön yhdyskuntarakenne. 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy

Raitiotiet Euroopassa Järjestelmien laajuudet vaihtelevat: Saksa (2006) Ratapituudet (raitiotiet) Lyhin 5,5 km (Ulm) Pisin 224 km (Karlsruhe) Linjapituudet Pisin 471 km (Karlsruhe) Matkamäärät Pienin 0,2 milj. Bad Schandau Suurin 293 milj. Köln Tilastoissa epäyhteensopivuutta Karlsruhe En laske metroiksi: Wuppertal (riippuata), Amsterdam (toinen metro tekeillä jo), Genova (Stadtbahn), Toulouse (VAL kevytmetro), Köpis (kevytmetro), Rennes (VAL), Torino (VAL), Lausanne (Light Rail) 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy Berliini / Woltersdorf

Joukkoliikenteen käyttö Euroopassa Joukkoliikenteen käyttö asukasta kohden Praha 951 nousua Zürich 752 Freiburg 324 Köln 238 Essen 176 Saarbrücken 116 Rouen 101 Suomessa Helsinki 382 nousua PK-seutu 267 nousua Tilastoinnin vaikeus: nousut ja matkat Ratkaisevana liikenneverkon rakenne Paljon vaihtoja = paljon nousuja, vähän matkoja Strassbourg Homme de Fér Muiden kaupunkien tiedot FUT taulukko 3, Helsinki HKL= HKL-matkat 210 M / 550.000 as = 382. Arjen matkat (YTV C 2002:11) seudulla 0,92 matk/as. Vuosikerroin v.2001 = 290, saadaan 267 (nousua). Praha: vuodessa rv 335 M matkaa, metro 456 M, bussit 315 M, yht 1108 M. Asukkaat 1,166 M. Matkaa per asukas 951. 3,53 nousua / päivä. 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy Karlsruhe Kaiserstrasse

Raideliikenteen syyt Euroopassa 1800-luvun loppu Raiteilla kulkevat vaunut olivat ainoa teknisesti toimiva ratkaisu kuljettaa suuria ihmismääriä. Katutila ei riittänyt yksityisille hevosvaunuille. Kävelyn hitaus rajoitti kaupunkien kasvua. 1900-luvun loppu Katuverkon kapasiteetti ei riitä keskustoissa auto- ja bussiliikenteelle. Raideliikenteellä on riittävä kapasiteetti ja paras talous. Raideliikenne mahdollistaa menestyvät kävelykeskustat. Köln Euroopan ensimmäinen raitiotie: http://www.paris-france.org/FR/Deplacements/DossierVille/un_tram_pour_tous/histoire.asp Lähteen mukaan Pariisissa avattiin ensimmäinen raitiolinja 15.7.1854 reitille Rueil – Marly le roi. Pariisin raitioliikenne päättyi 15.11.1937, kun liikenne loppui linjalla Porte de Saint-Cloud – Porte de Vincennes. Vuonna 1924 Pariisissa oli 114 raitiolinjaa, niiden yhteispituus oli yli 700 km ja ne kuljettivat 725 miljoonaa matkustajaa vuodessa. New Yorkissa hevosraitiotie 1832. 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy Strassbourg 2005

Kehitys numeroina Euroopan toiminnassa olevien raidejärjestelmien aloitusajankohdat 1960-luvulle laskettu metroksi vain Milano 1964. Rotterdam 1968 on teknisesti Stadtban maanpäällisine osuuksineen ja tasoristeyksineen, vaikka osalla rataa onkin sivukisko. Esimetro = metroksi suunniteltu järjestelmä, jossa liikenne aloitettiin raitiovaunuin. Yhtään kuvion esimetroa ei ole muutettu metroksi. Tällä hetkellä rakenteilla 15 raitiotietä Lähteet www.urbanrail.net www.lrta.org 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy

Kaupunkirakenteen haaste liikenteelle Kaupungin ulkopuolelle syntyvä haja-asutus ja kaupunkikeskusta eivät toimi samalla liikennejärjestelmällä Haja-asutuksessa joukkoliikenne ei ole käytännössä mahdollista Kaikki eivät mahdu autoillaan kaupunkikeskustoihin Helsingissä 30 % keskustan liikenteestä voi olla henkilöautoja Landbo, Sipoo 2006 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy Helsinki 2005

Liikennetilan käytön tehokkuus Kävelijä, polkupyörä tai joukkoliikenne tarvitsevat 3–7 m2 Autoilija tarvitsee 75 m2 Ihminen käyttää asumiseen 35 m2 – jotka voivat olla myös päällekkäin Kaupungissa ei ole tilaa autoille 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy Lähde: Knoflacher, 1995

Ratkaisuna raideliikenne Haja-asutuksen sijasta puutarhakaupunkeja ja asemakyliä Vanhat asemanseudut Uudet pysäkit olemassa oleville radoille Asemanseutu luonteva paikka palveluille Pääteiden risteyksien kauppakeskittymät ovat kaukana asumisesta – melualueelle ei voi sijoittaa asumista Keskustojen raitiokävelykadut Raideliikenteellä suoraan kauppojen ovien eteen Åtvidaberg 2006, kuva Lauri Räty Freiburg 2005, Kuva arkk. Tommy Gustafsson 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy

Raideliikenteen palvelutaso Mukavuus Tasainen kulku Äänettömyys Nopeus Suorat yhteydet keskustoihin Ei ruuhkia – liikenne-etuudet Helppo saavutettavuus Luotettavuus Oikein hoidettuna ei sääongelmia Ruuhkista riippumaton täsmällisyys Pysyvyys Ruotsi 2006, kuva Lauri Räty 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy Köln 2003

Paikallisjuna osana joukkoliikennettä Yhteen sovitetut aikataulut Nopeat vaihdot Yhteiset pysäkit Helpot vaihdot Yhtenäinen lippujärjestelmä Seutulippu … siten muodostuu toimiva matkaketju Joukkoliikenne palvelee perille asti Leppävaara 2005 Kuva DSC_0009.JPG 13.9.2005 3.10.2009 Antero Alku, Alkutieto Oy Waldkirch, Saksa 2005

Raideliikenne on edullista Liikennöinti n.40 % halvempaa kuin bussilla Raitiovaunu sopii katutilaan Palvelee kävely-etäisyydellä Ei edellytä laajoja ja kalliita eritasoratkaisuja Ei edellytä melu- ja suojavyöhykkeitä kuten päätiet Graafin lähtötietoja: Bussi 73 hlö, kustannukset HKL tilastovuosi 2007, käyttöaika 15 v 255.000 € Ratikka 175 hlö, ”Helsinki-vaunu”, käyttöikä 40 v 2,7 M€ Juna/metro 350 hlö, 8-akselinen nivelvaunu (kuten M200), käyttöikä 40 v 2,7 M€ Liikennöinti laskettu pysähdysperiaatteella. 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy

Päästötön ja uusiutuva Energiatehokkain kaupunkiliikennemuoto Raideliikenne ylivoimainen kumipyöriin nähden Raideliikenne toimii jo nyt uusiutuvalla energialla CO2-päästö riippuu sähkön tuotantotavasta Uusiutuvat <25 g/kWh Auto ja bussi 260 g/kWh Ylivoimainen päästöissä Auton päästöt 40 x raideliikenne uusiutuvalla sähköllä Auton ajo+väyläpäästö Hki 160 g/km/hlö, energian kulutus 0,63 kWh/km/hlö. Ominaispäästö 262 g/kWh. Raideliikenteen ajo+väyläpäästö uusitutuvalla (puuenergia) 0,172 kWh/km/hlö = 4,3 g/km/hlö. Auto 160/4,3 = 37-kertainen. Dieselbussin ajopäästö 0,37 kWh/km/hlö = 102 g/km/hlö (Energia ja CO2 Hki_091025.xls) Tilastot: H:gin liikenne 2007 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy

Tulevaisuuden kaupunkirakenteen haasteet? Haaste ei ole keksiä, miten voidaan jatkaa autoiluun perustuvaa elämäntapaa, vaan… Miten voidaan vähentää riippuvuutta auton käytöstä …ja saada parempi elinympäristö Raideliikenne on hyvä ja sekä teknisesti että kaupallisesti kypsä ja toimiva ratkaisu. P4271147.JPG Freiburg 4.2005 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy Freiburg, Saksa, 2005

Antero Alku, Alkutieto Oy Kiitos! Düsseldorf (kuva 2003), Strassbourg 1994 (kuva 2004), Karlsruhe 2004 9.3.2011 Antero Alku, Alkutieto Oy