Ryhmissä (3hlö) perehdytään yhteen aiheeseen, josta koostetaan selkeä power point –esitys (Pituus sellainen, että sen ehtii lukea ja kirjaamaan tärkeimmät.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opetusaineisto ja tehtävien vastaukset
Advertisements

Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Kuvailmaukset kirjoittajan apuna ja ongelmana Tiellä on poski, lähteellä silmä, merellä selkä ja kynttilällä sydän.. Kirjoittaja luo kielikuvia tiedostamatta.
Katso Aitolasta lisää:
Yksilö ostajana.
♂ ♀ Minna Sirnö Kunnan kaa? Kuntien tasa-arvofoorumi.
Teollisuustyöläisten elämää
PALVELURAKENNEUUDISTUS
Teollistuminen Millainen on teollistunut talous?
TEOLLISEN YHTEISKUNNAN SYNTY (1700-L.LOPPU, 1800-L.)
Sanomalehdistön historia Poliittisen lehdistön aikakausi.
Naisasialiike.
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
ARJEN HISTORIA HI08.
”Uusi historia” 1980-luvulla syntynyt historiantutkimuksen yläkäsite, joka kokoaa alleen uudenlaisia lähestymistapoja ja tutkimuskohteita Tutkimuskohteena.
Ilkivallasta tulee lasku kotiin
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
I YHTEISKUNTATIETO (YH01)
- Kirja: Linkki 2, taloustieto, WSOYpro - Kurssin pelisäännöt: - Yli 5 poissaoloa  lisätehtäviä - Yli 7 poissaoloa  ei arvostelua - 3 myöhästymistä 
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Ryhmätyö ympäristöongelmasta
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Rahan ja politiikan maailma
Teollistuminen Vaikutuksia.
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
Väestöräjähdys n Syitä: Lämpimämpi ilmasto
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
ASUTUSHISTORIA / VÄESTÖNKASVU
Opettajat Kuninkaanhaka
KEINOT TARTTUVIA TAUTEJA VASTAAN
Teollistuminen.
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Tehtävä 3: PowerPoint Jarmo Lautamäki. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Afrikka vapautuu siirtomaavallasta TAUSTA: Imperialismin aikana Afrikka jaettiin kokonaan suurvaltojen kesken siirtomaihin. Imperialismin aikana.
Modernismin tulo Suomeen
TEOLLISTUMISEN SEURAUKSIA HY1-kurssi © Toni Uusimäki 2010.
Suomen teollistumisen edellytykset 1.Raaka-aine kotimaasta Suomessa riitti puuta -> sahateollisuus Euroopassa kysyntää puulle Myöhemmin ryhdyttiin valmistamaan.
Suomalaisen hyvinvointivaltion rakentaminen sodan jälkeen
III KE SKIAJAN EUROOPPA
Koko kurssia koskeva seurantatehtävä
Jokilaaksot.
TEOLLINEN YHTEISKUNTA
Miina Sillanpää Miina Sillanpään 150-vuotisjuhlanäyttely on saakka esillä Forssan kaupunginkirjaston 2. kerroksessa sijaitsevassa näyttelytila.
TE1 KANSANTAUDIT RYHMÄTÖINÄ
Tilastokuvaajien tulkinta
1860-luvun murros Suomessa
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
IRTI VANHASTA – 1860-LUVUN MURROS
KPL 7 TEOLLINEN VALLANKUMOUS
Tehtävä 3: PowerPoint Maria Rahkola.
Euroopan teollistumisen aika
Väestönkasvu ja kaupungistuminen
ELÄMÄÄ UUDEN AJAN EUROOPASSA
KESKIAJAN VÄESTÖ Luku Suuri kuolema, s. 94–103.
V TEOLLISEN YHTEISKUNNAN SYNTY
2. Irti vanhasta – 1860-luvun murros
Tehtävä 3: PowerPoint Jouni Koski.
Yhteiskunnasta ja sen kehityksestä
RAHAN JA POLITIIKAN MAAILMA
VI TEOLLISEN YHTEISKUNNAN SYNTY
Teollistuminen.
TEOLLISTUMINEN Pohdi aluksi (ryhmissä):
Euroopan teollistumisen aika
Näkökulmia kuvien ja tehtävien avaukseen: jokilaaksot
Esityksen transkriptio:

7. TEOLLISEN YHTEISKUNNAN SYNTY (uuden ja uusimman ajan taite 1700 – 1800-luvut)

Ryhmissä (3hlö) perehdytään yhteen aiheeseen, josta koostetaan selkeä power point –esitys (Pituus sellainen, että sen ehtii lukea ja kirjaamaan tärkeimmät kohdat ylös 15 min) Oleelliset tiedot (Miksi, mitä, mitä seurasi) Omin sanoin  Ei kopiointia Havainnollisesti  Karttoja, kuvia Oppikirjan lisäksi yksi lähde  Mainitaan esityksen lopussa tekijöiden/teoksen nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä teoksen julkaisupaikka ja –vuosi Nettilähteessä sivujen nimi/tekijä, koko osoite, päivämäärä, jolloin sivuilla käyty

Esimerkki lähteiden merkitsemisestä Halmesvirta, Anssi, Vaivojensa vangit. Kansa kysyi, lääkärit vastasivat – Historiallinen vuoropuhelu 1889 – 1916. Jyväskylä 1998. Onnela, Tapio, Suominen, Jaakko, Viittaaminen digitaalisiin lähteisiin. http://www.utu.fi/hum/satakunta/digi/viittausopas/index.html (13.9.2004)

2) Power pointit tallennetaan tikulle tai omaan s-postiin, josta ne siirretään koulun läppäreille (Ryhmät pistäkää ylös koneen numero, jolle siirrätte työnne) lisäksi: mari.raiskio@hameenkyro.fi 3) Ryhmien tuotokset käydään läpi pysäkkityöskentelynä  Kaikille selkeät muistiinpanot aiheista  Jokainen tekee käsitekartan aihekokonaisuudesta (Teollistuminen) konseptille

Aiheet/Ryhmät/1A Teollinen vallankumous s.136 – 140 Senja, Milla, Heidi 2) Teollistumisen vaikutukset ihmisten elämään ja elinympäristöön s.141 – 148 Herkko, Viljami, Niko, Heikki 3) Siirtolaisuus ja imperialismi s. 149 – 153 Jalmari, Onni, Aki 4) Raha ja politiikka s. 154 – 159 Eero, Henrik, Aaro

Aiheet/ryhmät/1A 5) Teollinen vallankumous s.136 – 140 Jasmi, Essi H., Saara 6) Teollistumisen vaikutukset ihmisten elämään ja elinympäristöön s.141 – 148 Viivi-Sirina, Henna,Essi K. 7) Siirtolaisuus ja imperialismi s. 149 – 153 Ida, Katariina, Karoliina 8) Raha ja politiikka s. 154 – 159 Anna, Sara, Siiri

Aiheet/Ryhmät/ 1B Teollinen vallankumous s.136 – 140 Hanna, Karita, Emilia 2) Teollistumisen vaikutukset ihmisten elämään ja elinympäristöön s.141 – 148 Sini, Elena A., Sinna, Elena 3) Siirtolaisuus ja imperialismi s. 149 – 153 Mandi, Janina, Laura 4) Raha ja politiikka s. 154 – 159 Elli, Johanna, Valtteri, Niko

Aiheet/Ryhmät/1B 5) Teollinen vallankumous s.136 – 140 Annamari, Paula, Mari 6) Teollistumisen vaikutukset ihmisten elämään ja elinympäristöön s.141 – 148 Leevi, Salla, Juuso 7) Siirtolaisuus ja imperialismi s. 149 – 153 Juuso, Kalle, Aki 8) Raha ja politiikka s. 154 – 159 Minna, Saija, Eeva

Käsitekartta Teollistumisen hahmottaminen: synty, leviäminen, keksinnöt, vaikutukset yhteiskuntaan, siirtolaisuus, väestön muutokset, imperialismi Asioiden hierarkia: Tärkeimmät käsitteet, piirteet <> vähemmän tärkeät Mitä, mistä johtui, miksi, mitä seurasi? Mitkä asiat kuuluvat yhteen? Tietoa sen verran, että kokonaisuus on mahdollista ymmärtää Sanat, symbolit Käsitekartta kertoo, miten olet ymmärtänyt asian, mitä olet oppinut

Toteutus: Jokainen tutustuu kaikkien ryhmien tuotoksiin (oman ryhmän aikaansaannos mukaan lukien) Muistiinpanoja töistä Raakaversio käsitekartasta Lopullinen versio käsitekartasta konseptille

Miten teollisuustyö poikkesi maataloustyöstä? Työelämä Maaseudun väestönkasvu purkautui teollisuuskaupunkien työvoimaksi. Miten teollisuustyö poikkesi maataloustyöstä? Tehtävä 1, s. 148 Kaupungin ammateille oli tyypillistä: säännöllinen rahapalkka säännölliset työajat työajan ja vapaa-ajan tiukka jako työpaikan vaihto oli helpompaa.

Naisen aseman koheneminen Miten teollistuminen ja kaupungistuminen muuttivat ihmisten perhe-elämää? Tehtävä 2, s. 148 Maatalousyhteiskunnassa naisen tehtävä oli hoitaa lapsia ja kotia. Kaupunkiammatit tarjosivat työläisnaisille oman rahapalkan, mikä lisäsi heidän itsenäisyyttään. Vasta 1800-luvun lopusta lähtien syntyi palveluammatteja (sairaanhoitaja, opettaja, toimistotyö), joiden katsottiin sopivan myös varakkaampien väestöryhmien naimattomille naisille. Lainsäädännön uudistaminen ja koulutusmahdollisuuksien paraneminen antoivat naisille mahdollisuuden vapautua miesten holhouksesta ja tavoitella tasa-arvoa. Naisten äänioikeutta vaatineet suffragetit joutuivat helposti pilkan kohteeksi.

Lapsityövoiman käyttöä ryhdyttiin rajoittamaan Länsi-Euroopassa 1800-luvun jälkipuolella. Kuvan amerikkalaistyttö, Addie Card, työskenteli 12-vuotiaana puuvillatehtaalla North Pownalissa, Vermontin osavaltiossa. Tyttö kertoi kuvaajalle jääneensä töihin koulun kesäloman jälkeen. Kuva on otettu helmikuussa 1910.

Elinympäristö Asuminen Teollisuuskaupunkien kasvu oli niin nopeaa, että työläisille ei kyetty rakentamaan riittävästi asuntoja. Vesi- ja jätehuolto olivat retuperällä. Ahtaus ja huono hygienia aiheuttivat tautiepidemioita. Terveydenhoito, viemärit ja vesijohdot kohensivat tilannetta 1800-luvun lopulta lähtien. Työläisille alettiin suunnitella terveellisempiä asuntoja. Keski- ja yläluokan erilliset puutarhakaupunginosat olivat asuinympäristönä parempitasoisia.

Ota kantaa väitteeseen: ”Elämä kaupungeissa oli epäterveellisempää kuin maalla”? Tehtävä 3, s. 148 Saastuminen Ilman ja vesien saastumisesta ei 1800-luvulla juuri piitattu. Korkeat savupiiput ja joet kuljettivat saasteet pois näkyvistä. Kaupunkisuunnittelun ja rakennusmääräysten avulla pyrittiin torjumaan saastumisen aiheuttamia terveyshaittoja. Ympäristökatastrofit olivat kuitenkin nykypäivään verrattuna paikallisempia.

Euroopan väestö kasvaa Kuolleisuuden aleneminen alkoi näkyä jo 1700-luvun puolivälistä lähtien. Ilmaston lämpeneminen ja maatalousuudistukset tehostivat ravinnontuotantoa. Euroopassa ei käyty 1800-luvun alun jälkeen suuria sotia. Valistus (rintaruokinta) ja puhdas vesi vähensivät lapsikuolleisuutta. Sisarukset kuvattuina 1900-luvun alussa. Rokotukset ja terveydenhoito alensivat myös kuolleisuutta. Monet kulkutaudit kuitenkin uhkasivat edelleen ihmisten henkeä. Taudeista lisää seuraavalla sivulla

Newyorkilaistytöt suuret leivät sylissään vuonna 1890. Syntyvyys alkoi alentua 1800-luvun lopulla. Elintason nousun ansiosta perheitä perustettiin enemmän ja niissä syntyi enemmän lapsia. Koska yhä useammat lapset jäivät eloon, suuri lapsiluku uhkasi nimenomaan työläisperheiden taloutta. Perhesuunnittelusta ja ehkäisystä tuli vähitellen yhteiskunnallisesti hyväksyttävää. Avioliittojen määrä ei vähentynyt. Newyorkilaistytöt suuret leivät sylissään vuonna 1890.