”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Taitaja9 peruslähtökohdat ovat: Informoida eri ammateista ja ammatinvalinta mahdollisuuksista Lisätä ammattiopintojen vetovoimaa Lisätä peruskoulujen, ammattikoulujen ja yritysten välistä yhteistyötä Taitaja9 on sekä ammatillisen koulutuksen että järjestäjäoppilaitoksen markkinointia
Taitaja9-kilpailun tausta Tavoitteena lisätä ammatillisen koulutuksen arvostusta ja kiinnostusta työvoimaa tarvitseville aloille. Taustalla 2000-2003 toteutettu Komes-vetovoimaprojekti (ESR) Tiimimuotoinen kilpailumalli, jonka tavoitteena oli kone-, metalli-, sähkö- ja elektroniikka-alojen vetovoimaisuuden lisääminen. 2003-2005 Taitaja9-projekti (ESR). Nykymuotoinen kilpailumalli, jonka tavoitteena oli lisätä tekniikan-, tekstiilityön- sekä kotitalousalojen vetovoimaisuutta. 2005-2007 Taitaja9 II-projekti (ESR). Tavoitteena toiminnan vakiinnuttaminen ja kehittäminen.
Taitaja9 kilpailu on suunnattu peruskoulun 9 -luokkalaisille Taitaja9 –kilpailu on hyväntuulinen ja vauhdikas tapahtuma, joka tempaa mukaansa niin kilpailijat kuin kannustusjoukotkin Taitaja9 kilpailu on suunnattu peruskoulun 9 -luokkalaisille Kilpailu on kolmiportainen: Paikalliskilpailut > Aluekilpailut > Finaali Kilpailu käydään kolmen hengen sekajoukkueissa Taitaja9 kilpailun tehtävät on suunnattu aloille, joiden opiskelijamääriä halutaan kasvattaa
Paikallis- ja aluekilpailut Kilpailujärjestäjinä toimivat ammattiopistot ympäri maata Vuosittain järjestetään noin 50 paikalliskilpailua Aluekilpailut järjestetään 12 eri oppilaitoksessa
Taitaja9 aluejako Espoo Etelä-Karjala ja Kymenlaakso Helsinki Häme Keski-Suomi Pirkanmaa Pohjanmaa Pohjois-Karjala Pohjois-Suomi Satakunta Savo Varsinais-Suomi
Taitaja9 Finaali Finaali järjestetään Taitaja SM-kilpailujen yhteydessä Finaalikilpailun järjestää Taitaja organisaation nimeämä vastuuhenkilö Finaalissa kilpailee 36 joukkuetta Voittajat palkitaan moposkootterein
Taitaja9 kilpailijamäärät 2005-2007
Taitaja9 tehtävät Painotus tekniikan, tekstiilityön ja kotitalouden aloilla Tutustu tekemällä Luovuutta ja oppimista Yhteistyötä Taitaja9 kilpailun tehtävät on suunnattu aloille, joiden opiskelijamääriä halutaan kasvattaa Tehtävät nopeita n. 5-10 min Tehtävät helposti tuomaroitavissa
Taitaja9 lukuina
Taitaja9 yhteistyö Taitaja9 kilpailut toteutetaan ammattiopistoissa ympäri maata Vuosittain yli 300 peruskoulua lähettää kilpailijoita paikalliskilpailuihin Yritykset mukana sponsoreina ja materiaalitoimittajina Tavoitteena saada yritysten edustajat mukaan mm. tehtävien suunnitteluun ja kilpailutoimintaan Jatkossa Taitaja9 toimintaa rahoitetaan myös sponsoritoiminnan avulla
Opintopolut ja Taitaja9 Taitaja9 ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu toteuttavat Opintopolut yhteistyössä Mahdollisuus tutustua lajeihin käytännön tehtävien ja tapahtuman aikana ns. polkujen avulla Polkuja mm. formulapolku, estetiikkasafari, datapolku jne. Nuorille oiva mahdollisuus tutustua ammattialoihin itse vastauksia etsimällä Tavoitteena toteuttaa Opintopolut myös aluekilpailuissa
Taitaja9 finaalin 18.4.2008 tulokset SIJOITUS JOUKKUE / Joukkueen jäsenet 1 Meri-Porin koulu, Pori Henri Ruusunen Topi Henriksson Minna Koski 2 Hurly-burly, Pataluodon koulu Joensuu Henna Hakulinen Toni Kaipainen Tuomo Tossavainen 3 Veikkolan koulu, Kirkkonummi Miikka Vesamäki Senni Huotari Nina Nikola 4 Hannu Krankan koulu 9A, Liminka Tuomo Heinonen Tony Smed Suvi Kotkaranta
Skills Finland ry Yhteistyössä: