TAIDEKARNEVAALI Espoon TPO tempaus Kaiju Haanpää Paula Jordan L:ranta TPO-seminaari
ESPOON TPO-OPPILAITOKSET Espoossa 8 kaupungin vuosiperusteista avustusta saavaa TPO-oppilaitosta: Espoon kuvataidekoulu (laaja opm) Espoon esittävän taiteen koulu (laaja opm) Espoon tanssiopisto (laaja opm) Espoon musiikkiopisto, Musiikkiopisto Juvenalia ja Musikinstitutet Kungsvägen (laaja opm) Musiikkiopisto Avonia ja Pohjois-Espoon musiikkikoulu (yleinen opm)
TAIDEKARNEVAALIN TAUSTAA TPO-yhteistyöryhmä (rehtorit) vuodesta 2005 tempaus-ajatuksen ’äiti’ rehtori Kjerstin Sikström (Musikinstitutet Kungsvägen) tavoite: lisätä TPO:n näkyvyyttä ja tunnettavuutta suuren yleisön / median / päättäjien keskuudessa tavoite: tuoda esille Espoossa annettavan taiteen perusopetuksen laatu ja moninaisuus tavoite: korostaa lapsia ja nuoria kulttuuritoimijoina ja kulttuurin tarvitsijoina TPO osaksi Espoo 550-juhlavuotta - taiteen perusopetus näkyväksi
case ESPOO - TAIDEKARNEVAALI klo 9-20 Espoon kulttuurikeskuksessa päivän aikana 53 työpajaa 13 esitystä/konserttia kahdessa salissa (Tapiola- ja Louhisalit) 2 näyttelyä kutsuvierastilaisuus TPO-messut ’HAAHUT’ Taidekarnevaalista muodostui päivän mittainen mutta viikon kokoinen festivaali. Kohderyhminä koululaiset (1.-4. lk) ja kulttuuri- päättäjät klo 9-15 sekä perheet klo Yksittäiset esitykset alle kouluikäisille sekä ikäihmisille.
TAIDEKARNEVAALIN SUUNNITTELU syksy 2006: TPO-ryhmän päätös järjestää tapahtuma maaliskuussa 2008 sekä avustusanomus kaupungin sivistystoimelle kevät 2007: avustuspäätös ja organisointikokoukset oppilaitokset: ohjelman sisältötuotanto ja organisointi ulkopuolinen tuottaja: tiedotus ja tapahtuman koordinointi ja markkinointi syksy 2007: mukaan 2 tuottajaa (molemmille puolen vuoden aikana n. 2 kk kokoaikainen työmäärä) tuotannollisen työmäärän vuoksi päätettiin, että kukin oppilaitos vastaa ensimmäisellä kerralla itsenäisesti ohjelmatarjonnastaan – ei mittavia yhteisproduktioita
TAIDEKARNEVAALIN TIEDOTUS Tapahtuman ilme syksyllä 2007: logo ’Herra Haahu’ (suunnittelija kuvataidekoulun oppilas) Espoon kuvataidekoululta tapahtuman visuaalinen suunnittelu ja tuottajalle työpiste (etätyön lisäksi) Musikinstitutet Kungsvägeniltä taloushallinto pieni tiedotusbudjetti - laaja ohjelmatarjonta: verkkosivut ja kortti ( kpl, jakelu koulut, kirjastot, nuorisotilat, puistot) pieni määrä julisteita ja iltaohjelmasta pari lehti-ilmoitusta domain taidekarnevaali.fi kolmeksi vuodeksi. Julkaistiin joulukuussa. Rakenne ja toteutus toimivat, tuottajan iso panos! Tiedotusyhteistyö Espoon koulujen opit.intrassa, Kulttuurikeskuksen tiedotuksessa, Espoo.fi-sivustolla oppilaitoksilla myös täsmätiedotusta.
TAIDEKARNEVAALI TAVOITTI 2975 kävijää päiväohjelmat täynnä (ruotsinkieliseen ohjelmaan jäi vapaita paikkoja) iltaohjelman markkinointi ei onnistunut toivotusti - laadukas ohjelma, tyhjiä paikkoja. Verkkosivuilla ja mediassa tapahtuman verkkosivuilla joulu-maaliskuussa 2270 käyntiä 5 lehtiartikkelia/-mainintaa paikallis- ja valtakunnan lehdissä Ylen aikaisen radio-ohjelmassa 30 min. reportaasi esillä TV1 klo 18 kulttuuriuutisissa ja lyhyesti klo pääuutislähetyksessä Dokumentointi (Espoon kuvataidekoulu) ammattivalokuvaaja ja videokuvaaja (kuvataidekoulun oppilas) huom! kuvausluvat oppilailta
TAIDEKARNEVAALIN TALOUS Taidekarnevaalin kokonaisbudjetti n € Espoon kaupungin tuki euroa Espoo 550-juhlavuoden kunniaksi, 3/4 palkkoihin (mm. tuottaja ja tiedottaja) kukin oppilaitos maksoi itse järjestämiensä workshopien ja esitysten palkka- ja materiaalikulut. oppilaitosten oma osuus yhteensä n € kulut / koulu 1800 € € materiaalikuluja mm. nettisivuista, esitekorteista, lehti- ilmoituksista, valokuvanäyttelystä, HAAHU-hahmoista ja messupöydistä ensimmäisen tapahtuman suunnittelu-, materiaali- ja tiedotuskulut korkeat, seuraavina vuosina käytössä valmiit internet-ilmoittautumispohjat, HAAHU-hahmot, messupöydät, tuotantomalli jne.
ERINOMAISTA TAIDEKARNEVAALISSA OLI.... elämää ja monitaiteista vilinää kuhiseva Kulttuurikeskus inspiroi kaikkia mukana olleita klo 9-15 talo täysi - koululaiset ja opettajat helposti tavoitettava ja kiinnostunut kohderyhmä verkkoilmoittautumiset toimiva ja helpottava vaihtoehto pajat ja tapahtumat alkoivat ajallaan (mitoitetut ’modulit’) hyvä ennakkosuunnittelu Kulttuurikeskus eri kokoisine tiloineen ja saleineen erinomainen tapahtumapaikka taiteen perusopetus sai näkyvyyttä kaupungissa ja mediassa
HAASTEINA TAIDEKARNEVAALISSA OLI 8 yhteistyötahoa sisällön tuottajina - tuotannollista työtä lisäävä elementti hajautetut taloushallinto, tiedotus, markkinointi ja organisointivastuu – edellytyksenä selkeä yhteistyömalli ja paljon kokouksia pääkaupunkiseudulla iltaohjelman markkinointi erittäin haasteellista, koska tarjonta runsasta - kohderyhmät? voisiko osa pajoista olla avoimia? - nyt alkoivat ja päättyivät täsmällisesti ja edellyttivät ennakkoilmoittautumista
TAIDEKARNEVAALI TULEVAISUUDESSA Espoossa päätettiin järjestää Taidekarnevaali vuosittain viikolla 12 ( ja klo 9-15) Kohderyhmänä koulut, päiväkodit, seniorit ja erityisryhmät. Suomen kaupungeissa on useita toimivia TPO- yhteistyöryhmiä ja -projekteja Espoon TPO-ryhmä haastaa kaikki Suomen TPO- oppilaitokset järjestämään omannäköisen paikallisen TPO-tempauksen vuonna 2010! (vko 12???) LA VIDA ES UN CARNAVAL!