TAIDEKARNEVAALI Espoon TPO tempaus 18.3.2008. Kaiju Haanpää Paula Jordan L:ranta TPO-seminaari 10.10.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapiolan lukio Tasokasta opetusta upeissa tiloissa Nihtisillassa noin
Advertisements

Tietoyhteiskunnan asialla vuodesta Tietotekniikan liitto lyhyesti • Valtakunnallinen ja puolueeton ICT-alan asiantuntija Suomessa • Jäseninä n.
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Vaasan kaupungin Kulttuurikeskuksen toiminta ja uudet yhteistyön tuulet Kaupunginkirjaston kanssa.
112-päivän hyväksi havaittu formaatti. Kaikkien 112 •Vietämme 112-päivää, koska haluamme vähentää onnettomuuksien ja tapaturmien määrää. •Tapahtumissa.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Harvialan koulu ja päiväkoti
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Ranskalaisen koulun ystävät ry Perustettu 1949 Tarkoitus: –“Tukea henkisesti ja taloudellisesti ranskalaista kouluopetusta ja nimenomaan Ranskalais-suomalaista.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
Suomen museoliitto - Finlands museiförbund - Finnish Museums Association 2006 Tiedottajapäivät Lahdessa Radio- ja tv-museo Museoliitto museoiden.
Nuorten Hyvinvoinnin Ankkurit RANUALLA M. Pitkäniemi & K. Väärälä.
eTentti Jyväskylän yliopistossa
Viikko 15 (9. – ) Maanantai: (9.4.) -2. PÄÄSIÄISPÄIVÄ; ei koulua Tiistai: (10.4.) LK: Valinnaisaine-INFO auditoriossa klo Keskiviikko:
Usein kysyttyä.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
GrIFK tyttöjalkapallon kehittämisprojekti GrIFK jalkapallo Seurassa Pelaajia 510, 16 ikäluokkaa ja 74 valmentajaa, joista tyttöjä/naisia 11 Tyttöjä.
Viikko 16 (16. – ) 8.LK TET-viikko Maanantai: (16.4.) -9B: Vierailu Olkkarissa ja Työ- ja elinkeinotoimistossa klo Tiistai: (17.4.) -Eskarit:
Viikko 3 (16. – ) 3. JAKSO ALKAA Maanantai: (16.1.) - Tiistai: (17.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa Keskiviikko: (18.1.) -Rästikoe.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Studia Generalia –luennot vuonna 2009
Viikko 37 (13.9. – 17.9.) Perinneruokaviikko Maanantai: (13.9.) lk: Hatsinan salibandyesittelyt Rantakeitaassa ajan varanneille aikataulun mukaan.
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Taidekeskus koulussasi
Viikko 17 (22. – 26.4.) Maanantai: (22.4.) - Tiistai: (23.4.) - Keskiviikko: (24.4.) LK: Tapporumpu-esitys salissa klo Torstai: (25.4.)
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Mitä museot ja koulut voivat tehdä yhdessä?
Logo on koulumme kuvallinen nimi ja tunnusmerkki, joka voi olla pelkkä symboli tai kuvan ja kirjainten yhdistelmä. Voit keksiä samalla koulullemme sopivan.
Viikko 46 ( – ) Maanantai: (12.11.) -ESEDU On The Road klo Infot auditoriossa 9A klo 10, 9BE klo ja 9CD klo Yläkoulun.
Museoiden ja koulujen välinen yhteistyö Kymenlaakson museon koulutuspäivä Merikeskus Vellamo Marja Salmijärvi.
MUUTOKSESSA MUKANA Monikulttuurisuushanke 9/2008 – 1/2011 Maaseudun Sivistysliitto Pohjois-Suomen aluekeskus.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Perusopetuksen ryhmäkoko
Taidetarjotin -TAPAHTUMA Ajankohta: maaliskuu viikko 12 Missio: Taide kuuluu kaikille Pääkohderyhmä: Potentiaaliset TPO-oppilaat ja heidän vanhempansa.
HakuVerkko Jatka katselua, uutta tietoa tulossa tapahtumista ja tapaamisista!!!
TAVOITE Teemavuoden tavoitteena on vahvistaa Helluntaiherätyksen lapsi- ja perhetyötä käynnistämällä yhteinen kehittämishanke.
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
LUKUINTOOLLEN! Kirjaston ja koulun yhteistyötä Kurikan malliin
20h/vko Äidinkieltä 7h Matematiikka, luonnontieto, uskonto, musiikki, kuvataide, liikunta ja käsityö Pääasiassa oma opettaja Tavoitteet opetussuunnitelmassa.
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Hankasalmi, Jyväskylä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski Nuorten nettilehti Painovirhe.
Viikko 3 (14. – ) Maanantai: (14.1.) -3. JAKSO ALKAA Tiistai: (15.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa klo 9-15 Keskiviikko: (16.1.)
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
Verso-viikko osana kunnan kulttuuritarjontaa Hirvensalmen pilotti 2013.
Puhuu ne eläimetkin – TV-sarja Yliopistollisesta eläinsairaalasta Tiedottaja Anna Rinnemaa Luonnonvarat-tapaaminen
Viikko 36 (5.9. – 9.9.) Maanantai: (5.9.) - Tiistai: (6.9.) LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (7.9.) -Alakoulu: Liikuntapäivä klo
Toukokuu ● Kesäjäät kerran viikossa – – – – – – – – –
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
Rasisminvastainen kampanja
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Hyvinkää 100 vuotta.
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Lukuliike –koulukampanjan vuosikello
Esityksen transkriptio:

TAIDEKARNEVAALI Espoon TPO tempaus Kaiju Haanpää Paula Jordan L:ranta TPO-seminaari

ESPOON TPO-OPPILAITOKSET Espoossa 8 kaupungin vuosiperusteista avustusta saavaa TPO-oppilaitosta:  Espoon kuvataidekoulu (laaja opm)  Espoon esittävän taiteen koulu (laaja opm)  Espoon tanssiopisto (laaja opm)  Espoon musiikkiopisto, Musiikkiopisto Juvenalia ja Musikinstitutet Kungsvägen (laaja opm)  Musiikkiopisto Avonia ja Pohjois-Espoon musiikkikoulu (yleinen opm)

TAIDEKARNEVAALIN TAUSTAA  TPO-yhteistyöryhmä (rehtorit) vuodesta 2005  tempaus-ajatuksen ’äiti’ rehtori Kjerstin Sikström (Musikinstitutet Kungsvägen)  tavoite: lisätä TPO:n näkyvyyttä ja tunnettavuutta suuren yleisön / median / päättäjien keskuudessa  tavoite: tuoda esille Espoossa annettavan taiteen perusopetuksen laatu ja moninaisuus  tavoite: korostaa lapsia ja nuoria kulttuuritoimijoina ja kulttuurin tarvitsijoina  TPO osaksi Espoo 550-juhlavuotta - taiteen perusopetus näkyväksi

case ESPOO - TAIDEKARNEVAALI  klo 9-20 Espoon kulttuurikeskuksessa  päivän aikana  53 työpajaa  13 esitystä/konserttia kahdessa salissa (Tapiola- ja Louhisalit)  2 näyttelyä  kutsuvierastilaisuus  TPO-messut  ’HAAHUT’  Taidekarnevaalista muodostui päivän mittainen mutta viikon kokoinen festivaali.  Kohderyhminä koululaiset (1.-4. lk) ja kulttuuri- päättäjät klo 9-15 sekä perheet klo  Yksittäiset esitykset alle kouluikäisille sekä ikäihmisille.

TAIDEKARNEVAALIN SUUNNITTELU  syksy 2006: TPO-ryhmän päätös järjestää tapahtuma maaliskuussa 2008 sekä avustusanomus kaupungin sivistystoimelle  kevät 2007: avustuspäätös ja organisointikokoukset  oppilaitokset: ohjelman sisältötuotanto ja organisointi  ulkopuolinen tuottaja: tiedotus ja tapahtuman koordinointi ja markkinointi  syksy 2007: mukaan 2 tuottajaa (molemmille puolen vuoden aikana n. 2 kk kokoaikainen työmäärä)  tuotannollisen työmäärän vuoksi päätettiin, että kukin oppilaitos vastaa ensimmäisellä kerralla itsenäisesti ohjelmatarjonnastaan – ei mittavia yhteisproduktioita

TAIDEKARNEVAALIN TIEDOTUS  Tapahtuman ilme syksyllä 2007: logo ’Herra Haahu’ (suunnittelija kuvataidekoulun oppilas)  Espoon kuvataidekoululta tapahtuman visuaalinen suunnittelu ja tuottajalle työpiste (etätyön lisäksi)  Musikinstitutet Kungsvägeniltä taloushallinto  pieni tiedotusbudjetti - laaja ohjelmatarjonta:  verkkosivut ja kortti ( kpl, jakelu koulut, kirjastot, nuorisotilat, puistot)  pieni määrä julisteita ja iltaohjelmasta pari lehti-ilmoitusta  domain taidekarnevaali.fi kolmeksi vuodeksi. Julkaistiin joulukuussa. Rakenne ja toteutus toimivat, tuottajan iso panos!  Tiedotusyhteistyö Espoon koulujen opit.intrassa, Kulttuurikeskuksen tiedotuksessa, Espoo.fi-sivustolla  oppilaitoksilla myös täsmätiedotusta.

TAIDEKARNEVAALI TAVOITTI  2975 kävijää  päiväohjelmat täynnä (ruotsinkieliseen ohjelmaan jäi vapaita paikkoja)  iltaohjelman markkinointi ei onnistunut toivotusti - laadukas ohjelma, tyhjiä paikkoja.  Verkkosivuilla ja mediassa  tapahtuman verkkosivuilla joulu-maaliskuussa 2270 käyntiä  5 lehtiartikkelia/-mainintaa paikallis- ja valtakunnan lehdissä  Ylen aikaisen radio-ohjelmassa 30 min. reportaasi  esillä TV1 klo 18 kulttuuriuutisissa ja lyhyesti klo pääuutislähetyksessä  Dokumentointi (Espoon kuvataidekoulu)  ammattivalokuvaaja ja videokuvaaja (kuvataidekoulun oppilas)  huom! kuvausluvat oppilailta

TAIDEKARNEVAALIN TALOUS  Taidekarnevaalin kokonaisbudjetti n €  Espoon kaupungin tuki euroa Espoo 550-juhlavuoden kunniaksi, 3/4 palkkoihin (mm. tuottaja ja tiedottaja)  kukin oppilaitos maksoi itse järjestämiensä workshopien ja esitysten palkka- ja materiaalikulut.  oppilaitosten oma osuus yhteensä n €  kulut / koulu 1800 € €  materiaalikuluja mm. nettisivuista, esitekorteista, lehti- ilmoituksista, valokuvanäyttelystä, HAAHU-hahmoista ja messupöydistä  ensimmäisen tapahtuman suunnittelu-, materiaali- ja tiedotuskulut korkeat, seuraavina vuosina käytössä valmiit internet-ilmoittautumispohjat, HAAHU-hahmot, messupöydät, tuotantomalli jne.

ERINOMAISTA TAIDEKARNEVAALISSA OLI....  elämää ja monitaiteista vilinää kuhiseva Kulttuurikeskus inspiroi kaikkia mukana olleita  klo 9-15 talo täysi - koululaiset ja opettajat helposti tavoitettava ja kiinnostunut kohderyhmä  verkkoilmoittautumiset toimiva ja helpottava vaihtoehto  pajat ja tapahtumat alkoivat ajallaan (mitoitetut ’modulit’)  hyvä ennakkosuunnittelu  Kulttuurikeskus eri kokoisine tiloineen ja saleineen erinomainen tapahtumapaikka  taiteen perusopetus sai näkyvyyttä kaupungissa ja mediassa

HAASTEINA TAIDEKARNEVAALISSA OLI  8 yhteistyötahoa sisällön tuottajina - tuotannollista työtä lisäävä elementti  hajautetut taloushallinto, tiedotus, markkinointi ja organisointivastuu – edellytyksenä selkeä yhteistyömalli ja paljon kokouksia  pääkaupunkiseudulla iltaohjelman markkinointi erittäin haasteellista, koska tarjonta runsasta - kohderyhmät?  voisiko osa pajoista olla avoimia? - nyt alkoivat ja päättyivät täsmällisesti ja edellyttivät ennakkoilmoittautumista

TAIDEKARNEVAALI TULEVAISUUDESSA  Espoossa päätettiin järjestää Taidekarnevaali vuosittain viikolla 12 ( ja klo 9-15) Kohderyhmänä koulut, päiväkodit, seniorit ja erityisryhmät.  Suomen kaupungeissa on useita toimivia TPO- yhteistyöryhmiä ja -projekteja  Espoon TPO-ryhmä haastaa kaikki Suomen TPO- oppilaitokset järjestämään omannäköisen paikallisen TPO-tempauksen vuonna 2010! (vko 12???)  LA VIDA ES UN CARNAVAL!