Kulttuuria massoille
Korkeakulttuuri = massakulttuurin vastakohta, leimaa yläluokkaisuus Massakulttuuri= suurelle joukolle tarkoitettu (teollisesti tuotettu) kulttuuri Kulttuurin tuotteistaminen Korkeakulttuuri = massakulttuurin vastakohta, leimaa yläluokkaisuus eliittikulttuuri
Massakulttuurin synty 1800-luvulla kaupunkien kasvu teollistumisen myötä Työväestö ja palkolliset tarvitsivat työn vastapainoksi ajanvietettä ja pakopaikan todellisuudesta Keskiluokan varallisuus kasvoi Vapaa-ajan kasvu Liikenteen, tekniikan ja tiedotusvälineiden kehitys loi edellytykset massakulttuurin leviämiselle 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun uudet keksinnöt - äänilevy, elokuva ja radio
Kaupungit kehittyivät Kaupunkisuunnittelu Kahvilat, puistot http://www.xip.fi/taidehistoria/?page_id=70# Tavaratalot – kuluttajat Postimyynti 1800-l. lopulla Pilvenpiirtäjät Kaupungeissa myös köyhälistöä ja kodittomia prostituutiota
Massakulttuurin tuotteita Kiertelevät teatteriseurueet, sirkukset Halpa populaarikirjallisuus 1820-luvulla keltainen lehdistö
Elokuvateatterit keräsivät varsinkin työväestöä elokuvan keksimisessä keskeisiä ranskalaiset Lumièren veljekset: ensimmäinen julkinen elokuvanäytös 1895 radion keksijästä kiistellään: 1893 kroatilainen Nikola Tesla ensimmäinen julkinen radiolähetys; 1896 italialainen Guglielmo Marconi sai patentin radiolle Britanniassa
Urheilu Urheilu ajanvietteenä kehittyi Englannissa 1800-l Ratsastus, kroketti ja tennis yläluokan lajeja Halveksivat ammattimaista (rahasta) urheilua Jalkapallo ja nyrkkeily kiinnostivat kansaa Baseball kehittyi USA:ssa 1896 Ateenan olympialaiset Urheilu nationalismin tukena
Massakulttuurin varjopuolia Massakulttuuri usein standardoitua, tuottajasta lähtevää Syrjäytti osin kansallisen kulttuurin tai muutti kulttuurin muotoa Esim. teatteri aiemmin ”interaktiivista” mutta nyt katsoja passivoitui
Belle Époquen loppu aikakautta leimasi usko tieteeseen, kehitykseen Belle Époque = ”kaunis aika” ennen I maailmansotaa aikakautta leimasi usko tieteeseen, kehitykseen Ongelmat voitetaan tieteen ja koneiden avulla I maailmansota (1914-18) näytti ihmisille, että kehitys ja tekniikka voi koitua myös ihmisen turmioksi
Maailmansotien välinen aika 1920-luku USA:ssa iloista aikaa, kulutusjuhlaa Toisaalta myös kaksinaismoralismin aikaa kieltolaki, gansterit, jazz Hollywood filmimaailman keskukseksi massakulttuuri levisi Eurooppan, jossa sitä myös halveksittiin eurooppalaisen korkeakulttuurin vastaisku Bauhausin taide- ja arkkitehtuurikoulu
Kulttuuri ideologioiden aseena Neuvostoliitossa sosialistinen realismi taide osa kommunistipropagandaa maalaustaide, elokuva, musiikki taiteen ideologia: työ ja työläisten ihannointi Sergei Eisenstein Maksim Gorki Saksassa natsit kontrolloivat lehdistöä, radiota ja elokuvia: osa propagandakoneistoa taiteilijoita ja tiedemiehiä pakeni länteen Leni Riefenstahl