Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2010. Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oral Hammaslääkärit Oyj
Advertisements

Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Reinforcing your business
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Osakesuositukset Rovaniemen Osakesäästäjät Ry:n 10-vuotisjuhla
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Liikevaihto27,726,16,1 Liikevoitto1,81,76,5 Prosenttia liikevaihdosta6,56,4 Voitto ennen veroja1,71,63,0 Prosenttia liikevaihdosta6,16,2 Katsauskauden.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Miten meni työeläkevakuuttajien sijoitusvuosi 2013 Suvi-Anne Siimes, toimitusjohtaja Arvopaperin Aamuseminaari
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto19,216,318,1 Liikevoitto0,71,7-61,6 Prosenttia liikevaihdosta3,410,6 Voitto ennen veroja0,51,7-69,3 Prosenttia.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto37,227,734,2 Liikevoitto3,41,892,0 Prosenttia liikevaihdosta9,26,5 Voitto ennen veroja3,31,793,8 Prosenttia.
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Liikevaihto39,438,32,9 Liikevoitto3,32,532,4 Prosenttia liikevaihdosta8,46,5 Voitto ennen satunnaisia eriä3,22,526,2 Prosenttia liikevaihdosta8,06,6 Katsauskauden.
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Rahoitus-markkinoiden muutostuulet – globaalin yhtiön uhka vai mahdollisuus Minna Helppi
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Tilinpäätös 2004.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto66,569,9-4,8 Liikevoitto3,21,0236,4 Prosenttia liikevaihdosta4,91,4 Voitto ennen veroja2,10,21189,4.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2010 Petri Matveinen Nina Knape.
RGB Brändiuudistuksen värit Lehto Group Oyj Puolivuosikatsaus.
LASSILA & TIKANOJA OYJ VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
Yritystalouskurssi YTN ry Helsinki Miksi, mitä, miten  Miksi olette täällä? Tarpeet, toiveet,  Mitä haluatte tietää? Tuloslaskelma, tase,
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Varsinainen yhtiökokous 2018
Maailmantalouden kasvu jatkuu suotuisana
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Osavuosikatsaus

Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria, tämän lisäksi tuhkapilvi aiheutti arviolta noin 1,5 miljardin euron lisälaskut Finnairille 20 milj. euron suorat tappio tuhkapilvestä, matkustajamäärien toipuminen vie viikkoja Matkustajakysyntä kääntynyt hitaaseen kasvuun Liikematkustus lähtenyt selvään nousuun, Suomen markkinoita lukuun ottamatta Rahtikysyntä paranee, hintataso nousussa Täsmällisyys palautunut hyvälle tasolle

Finnairin tappio puolittui Q1 liikevaihto laski 6,6 %, maaliskuussa liikevaihto kasvoi ensimmäisen kerran laskusuhdanteen jälkeen Toiminnalliset kustannukset laskivat 9,9% Toiminnallinen tappio 26,3 milj. euroa Lentolippujen hintataso heikentyi 7 % Volyymin pudotukseen sopeuduttu kapasiteettileikkauksin Matkustajakäyttöaste hyvä Finnairilla vahva tase- ja kassa-asema

Ainutlaatuinen tuhkaeste ohi Finnairin liikenne oli pysähdyksissä viikon johtuen Islannin tulivuoren purkauksesta, mutta tilanne on nyt kokonaan ohi Peruutettuja lentoja yli 1 700, koski yli matkustajaa Jumiin jääneet matkustajat saatiin nopeasti kotiin liikenteen käynnistyttyä Enimmillään yli jumiin jääneistä matkustajista viimeiset palaavat tänään kotiin EU:n sisäinen koordinaatio toimi huonosti. Euroopan ilmatilan valvonnan yhdistyminen toisi parempaa koordinaatiota vastaavissa tilanteissa (ja vähentäisi turhia päästöjä) Finnair toivoo selkeät pelisäännöt huolenpitovelvollisuuksista, siitä hyötyy niin asiakkaat kun lentoyhtiötkin

Tukiaisralli vääristää kilpailua Heikoimmassa tilanteessa olevat yhtiöt vaativat kiireesti apua Finnair vastustaa tukiaisia, riski järjestelmän käyttämisestä lentoyhtiöiden laajempaan tukemiseen suuri Jo nyt on nähtävissä EU:n kilpailulainsäädännön vastaisia tukia EU:n lentoliikenneasetuksen mukaan lentoyhtiön on pystyttävä selviytymään seuraavan 12 kuukauden velvoitteistaan Täyttävätkö tukea vaativat yhtiöt toimiluvan ehdot? EU-komissio on asettanut lentoyhtiöille kohtuuttomia vaatimuksia, mutta on samanaikaisesti suhtautunut löperösti toimilupavaatimusten noudattamiseen Jos rahaa annetaan toimialalle, tasapuolinen kohtelu kaikille lentoyhtiöille

Toiminnallinen tulos parani Q1/10Q1/09Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 481,5 515,7-6,6 Toiminnalliset kulutmilj. euroa511,1567,5-9,9 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa20,0-1,5- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-26,3-47,5- Kertaluontoiset erätmilj. euroa0,0 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa0,423,4- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-25,9-24,3- Tulos ennen verojamilj. euroa-29,4-25,0- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

MEUR Kannattavuuden kehityssuunta oikea * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin 2010

Yksikkökulujen kehitys oikeansuuntainen Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/RTK)

Tehostamistoimet realisoituvat Q1/10 Q1/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/RTK-10,6%+5,1% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/RTK-6,5%+4,5% Palkat ja henkilösivukulutc/RTK-19,2%+1,4% Polttoaineetc/RTK-20,9%+6,8% Liikennöimismaksutc/RTK-2,3%+9,3% Maaselvitys- ja catering-kulut€/psgr.-3,8%+6,4% Myynti- ja markkinointikulut€/psgr.+3,8%-15,2% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/RTK+3,2%+4,7% Muut kulut*c/RTK-7,7%+10,8% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri

200 miljoonan euron tehostamisohjelma Säästötavoite henkilöstökuluissa yhteensä 120 milj. euroa 200 miljoonan euron kohteet tunnistettu •Polttoainetehokkuus •Rakenteelliset ja operatiiviset muutokset •Lomautukset jatkuvat •Vakautussopimukset Tekniikassa, Cateringissa ja matkustamopalvelussa •Lentäjien TES:issä sovittu yksikkökulujen alenemasta, myös muiden ryhmien kanssa tavoitteena pysyvät joustot Ohjelman rakenteellinen vaikutus yli 140 milj. euroa vuodessa

Henkilöstö vähenee, toiminta tehostuu Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

Polttoaineen hinta nousussa

Finnairilla rullaava suojauspolitiikka

Yksi maailman moderneimpia laivastoja Laivaston keski-ikä noin kuusi vuotta Moderni laivasto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä Viimeinen Boeing MD-11 -kone poistui Finnairin matkustajaliikenteestä Kolme seitsemästä Boeing 757 -koneesta lähiviikkoina Kaksi Embraer 170 -konetta vuokrattu, kaksi myynnissä Alkuvuonna kaksi uutta Airbus A330 -konetta, loppuvuonna yksi lisää

Rahoitus turvattu Investointiohjelman rahoitus varmistettu Likvidit varat runsaat 500 milj. euroa Rahoituslähteitä yli 500 milj. euron arvosta •Vientiluottolaitos (Airbus-maat), Q2 toteutettu vielä yksi A330-kone rahoitusleasingillä •Q4 tuleva A330 mahdollisesti operatiivinen leasing •TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa •Likviditeettireservinä luottolupaus, 200 milj. euroa Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 17 milj. euroa käytössä

Liiketoiminnan rahavirta parani Q1:lla Rahavirtalaskelma Q1/2010Q1/2009 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa Investointien rahavirtamilj. euroa Bruttoinvestoinnit **milj. euroa Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa+45 Rahoituksen rahavirtamilj. euroa Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa Likvidien varojen muutosmilj. euroa Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn

Taseasema vahva Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

Kiinni hyvin alkaneeseen kasvuun Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysynnässä selvää piristymistä alkuvuonna Liikematkustuksen kysyntä kasvaa Suomen ulkopuolella Tuhkapilven jälkeen takaisin kiinni hyvin alkaneeseen kasvuun viiveellä Investointien rahoitus järjestetty Reittiliikenteen tarjonta kasvaa tänä vuonna, lomalennot selvästi alemmalla tasolla Toinen neljännes selvästi huonompi kuin ensimmäinen neljännes Tehostamisohjelmaa ja rakennemuutosta jatketaan Kannattavuuden arvioidaan paranevan vuoden loppua kohden Näkyvyys vielä heikko

Liitteet

Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ1/2010 Q1/2009 Lentoliikenne-24,6 -44,0 Lentotoimintapalvelut1,6 2,3 Matkapalvelut 0,4-2,3 Kohdistamattomat er ä t -3,7-3,5 Yhteens ä -26,3-47,5 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

MEUR Kannattavuuden trendi kääntynyt Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Polttoainekulut laskivat Q1

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,9 %

Päästökauppa aiheuttaa kysymyksiä EU aloittaa lentoliikenteen päästökaupan yksipuolisesti 2012 Tämän vuoden myytyjen tonnikilometrien perusteella määritetään kunkin lentoyhtiön saamien ilmaisten päästöoikeuksien osuus vuosille Riski pelisääntöjen muuttumiselle on olemassa Finnair on toimittanut tarvittavan dokumentaation TraFille Nykyinen päästökauppamalli lisää hiilivuotoriskiä ja vaarantaa EU:n kilpailukykyä Finnair kannattaa sektorikohtaista päästökauppaa, joka on globaali eikä vääristä kilpailua

Finnairin strategia kantaa Via Helsinki -konseptiin perustuva Aasia-Eurooppa-strategia toimii, maantieteellinen etu on kestävä kilpailutekijä Aasian nopea vaurastuminen valtava kasvupotentiaali Matkustajamäärä kasvanut 0,3 miljoonasta vuonna 2001, yli 1,1 miljoonaan vuonna 2009 Finnairin Aasian-liikenne muodosti 3,7 prosenttia Suomen BKT:n kasvusta vuosina Luonut yli 4000 työpaikkaa pelkästään Finnairilla Vuoteen 2015 mennessä 8000 uutta työpaikkaa Ilman Aasian-strategiaa yhtiö olisi vain puolet nykyisestä Moderni laivasto Toiminnan ja palvelun laatu mitatusti korkealla tasolla

Katse tulevaisuuden kasvuun Tulevaisuuden asiakas tulee yhä useammin Aasiasta Strategiapäivitys ja sitä tukevia uudistuksia tehdään kevään aikana – päästrategia ei muutu Kilpailukyky perustuu erinomaiseen tuotteeseen ja tehokkaaseen toimintaan Konsernirakenne keskittyy ydintoimintoihin joustavuuden saamiseksi, yhteistyökumppanit täydentävät verkostoa ja palvelutuotantoa Osaavan henkilöstön kanssa sitoudutaan yhteisiin tavoitteisiin Kestävä kehitys tuo lisäarvoa ympäristötietoiselle asiakaskunnalle

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

Finnair-konserni sijoittajasuhteet puh: fax: