Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria, tämän lisäksi tuhkapilvi aiheutti arviolta noin 1,5 miljardin euron lisälaskut Finnairille 20 milj. euron suorat tappio tuhkapilvestä, matkustajamäärien toipuminen vie viikkoja Matkustajakysyntä kääntynyt hitaaseen kasvuun Liikematkustus lähtenyt selvään nousuun, Suomen markkinoita lukuun ottamatta Rahtikysyntä paranee, hintataso nousussa Täsmällisyys palautunut hyvälle tasolle
Finnairin tappio puolittui Q1 liikevaihto laski 6,6 %, maaliskuussa liikevaihto kasvoi ensimmäisen kerran laskusuhdanteen jälkeen Toiminnalliset kustannukset laskivat 9,9% Toiminnallinen tappio 26,3 milj. euroa Lentolippujen hintataso heikentyi 7 % Volyymin pudotukseen sopeuduttu kapasiteettileikkauksin Matkustajakäyttöaste hyvä Finnairilla vahva tase- ja kassa-asema
Ainutlaatuinen tuhkaeste ohi Finnairin liikenne oli pysähdyksissä viikon johtuen Islannin tulivuoren purkauksesta, mutta tilanne on nyt kokonaan ohi Peruutettuja lentoja yli 1 700, koski yli matkustajaa Jumiin jääneet matkustajat saatiin nopeasti kotiin liikenteen käynnistyttyä Enimmillään yli jumiin jääneistä matkustajista viimeiset palaavat tänään kotiin EU:n sisäinen koordinaatio toimi huonosti. Euroopan ilmatilan valvonnan yhdistyminen toisi parempaa koordinaatiota vastaavissa tilanteissa (ja vähentäisi turhia päästöjä) Finnair toivoo selkeät pelisäännöt huolenpitovelvollisuuksista, siitä hyötyy niin asiakkaat kun lentoyhtiötkin
Tukiaisralli vääristää kilpailua Heikoimmassa tilanteessa olevat yhtiöt vaativat kiireesti apua Finnair vastustaa tukiaisia, riski järjestelmän käyttämisestä lentoyhtiöiden laajempaan tukemiseen suuri Jo nyt on nähtävissä EU:n kilpailulainsäädännön vastaisia tukia EU:n lentoliikenneasetuksen mukaan lentoyhtiön on pystyttävä selviytymään seuraavan 12 kuukauden velvoitteistaan Täyttävätkö tukea vaativat yhtiöt toimiluvan ehdot? EU-komissio on asettanut lentoyhtiöille kohtuuttomia vaatimuksia, mutta on samanaikaisesti suhtautunut löperösti toimilupavaatimusten noudattamiseen Jos rahaa annetaan toimialalle, tasapuolinen kohtelu kaikille lentoyhtiöille
Toiminnallinen tulos parani Q1/10Q1/09Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 481,5 515,7-6,6 Toiminnalliset kulutmilj. euroa511,1567,5-9,9 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa20,0-1,5- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-26,3-47,5- Kertaluontoiset erätmilj. euroa0,0 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa0,423,4- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-25,9-24,3- Tulos ennen verojamilj. euroa-29,4-25,0- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
MEUR Kannattavuuden kehityssuunta oikea * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin 2010
Yksikkökulujen kehitys oikeansuuntainen Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/RTK)
Tehostamistoimet realisoituvat Q1/10 Q1/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/RTK-10,6%+5,1% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/RTK-6,5%+4,5% Palkat ja henkilösivukulutc/RTK-19,2%+1,4% Polttoaineetc/RTK-20,9%+6,8% Liikennöimismaksutc/RTK-2,3%+9,3% Maaselvitys- ja catering-kulut€/psgr.-3,8%+6,4% Myynti- ja markkinointikulut€/psgr.+3,8%-15,2% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/RTK+3,2%+4,7% Muut kulut*c/RTK-7,7%+10,8% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri
200 miljoonan euron tehostamisohjelma Säästötavoite henkilöstökuluissa yhteensä 120 milj. euroa 200 miljoonan euron kohteet tunnistettu •Polttoainetehokkuus •Rakenteelliset ja operatiiviset muutokset •Lomautukset jatkuvat •Vakautussopimukset Tekniikassa, Cateringissa ja matkustamopalvelussa •Lentäjien TES:issä sovittu yksikkökulujen alenemasta, myös muiden ryhmien kanssa tavoitteena pysyvät joustot Ohjelman rakenteellinen vaikutus yli 140 milj. euroa vuodessa
Henkilöstö vähenee, toiminta tehostuu Henkilöstö keskimäärin Henkilöä
Polttoaineen hinta nousussa
Finnairilla rullaava suojauspolitiikka
Yksi maailman moderneimpia laivastoja Laivaston keski-ikä noin kuusi vuotta Moderni laivasto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä Viimeinen Boeing MD-11 -kone poistui Finnairin matkustajaliikenteestä Kolme seitsemästä Boeing 757 -koneesta lähiviikkoina Kaksi Embraer 170 -konetta vuokrattu, kaksi myynnissä Alkuvuonna kaksi uutta Airbus A330 -konetta, loppuvuonna yksi lisää
Rahoitus turvattu Investointiohjelman rahoitus varmistettu Likvidit varat runsaat 500 milj. euroa Rahoituslähteitä yli 500 milj. euron arvosta •Vientiluottolaitos (Airbus-maat), Q2 toteutettu vielä yksi A330-kone rahoitusleasingillä •Q4 tuleva A330 mahdollisesti operatiivinen leasing •TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa •Likviditeettireservinä luottolupaus, 200 milj. euroa Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 17 milj. euroa käytössä
Liiketoiminnan rahavirta parani Q1:lla Rahavirtalaskelma Q1/2010Q1/2009 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa Investointien rahavirtamilj. euroa Bruttoinvestoinnit **milj. euroa Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa+45 Rahoituksen rahavirtamilj. euroa Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa Likvidien varojen muutosmilj. euroa Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn
Taseasema vahva Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%
Kiinni hyvin alkaneeseen kasvuun Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysynnässä selvää piristymistä alkuvuonna Liikematkustuksen kysyntä kasvaa Suomen ulkopuolella Tuhkapilven jälkeen takaisin kiinni hyvin alkaneeseen kasvuun viiveellä Investointien rahoitus järjestetty Reittiliikenteen tarjonta kasvaa tänä vuonna, lomalennot selvästi alemmalla tasolla Toinen neljännes selvästi huonompi kuin ensimmäinen neljännes Tehostamisohjelmaa ja rakennemuutosta jatketaan Kannattavuuden arvioidaan paranevan vuoden loppua kohden Näkyvyys vielä heikko
Liitteet
Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ1/2010 Q1/2009 Lentoliikenne-24,6 -44,0 Lentotoimintapalvelut1,6 2,3 Matkapalvelut 0,4-2,3 Kohdistamattomat er ä t -3,7-3,5 Yhteens ä -26,3-47,5 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
MEUR Kannattavuuden trendi kääntynyt Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Polttoainekulut laskivat Q1
Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto
Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR
Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,9 %
Päästökauppa aiheuttaa kysymyksiä EU aloittaa lentoliikenteen päästökaupan yksipuolisesti 2012 Tämän vuoden myytyjen tonnikilometrien perusteella määritetään kunkin lentoyhtiön saamien ilmaisten päästöoikeuksien osuus vuosille Riski pelisääntöjen muuttumiselle on olemassa Finnair on toimittanut tarvittavan dokumentaation TraFille Nykyinen päästökauppamalli lisää hiilivuotoriskiä ja vaarantaa EU:n kilpailukykyä Finnair kannattaa sektorikohtaista päästökauppaa, joka on globaali eikä vääristä kilpailua
Finnairin strategia kantaa Via Helsinki -konseptiin perustuva Aasia-Eurooppa-strategia toimii, maantieteellinen etu on kestävä kilpailutekijä Aasian nopea vaurastuminen valtava kasvupotentiaali Matkustajamäärä kasvanut 0,3 miljoonasta vuonna 2001, yli 1,1 miljoonaan vuonna 2009 Finnairin Aasian-liikenne muodosti 3,7 prosenttia Suomen BKT:n kasvusta vuosina Luonut yli 4000 työpaikkaa pelkästään Finnairilla Vuoteen 2015 mennessä 8000 uutta työpaikkaa Ilman Aasian-strategiaa yhtiö olisi vain puolet nykyisestä Moderni laivasto Toiminnan ja palvelun laatu mitatusti korkealla tasolla
Katse tulevaisuuden kasvuun Tulevaisuuden asiakas tulee yhä useammin Aasiasta Strategiapäivitys ja sitä tukevia uudistuksia tehdään kevään aikana – päästrategia ei muutu Kilpailukyky perustuu erinomaiseen tuotteeseen ja tehokkaaseen toimintaan Konsernirakenne keskittyy ydintoimintoihin joustavuuden saamiseksi, yhteistyökumppanit täydentävät verkostoa ja palvelutuotantoa Osaavan henkilöstön kanssa sitoudutaan yhteisiin tavoitteisiin Kestävä kehitys tuo lisäarvoa ympäristötietoiselle asiakaskunnalle
Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)
Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos
Finnair-konserni sijoittajasuhteet puh: fax: