Sähköautot – Nyt! eCars - Now!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreä sähkö.
Advertisements

Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
CAN-VÄYLÄ AUTOISSA.
Mekaaninen energia voimatarinoita
Puimuri - kaava.
Raha taseessa Talousdemokratian keskustelutilaisuus Old Bankissa, Turussa Patrizio Lainà Suomen Talousdemokratia ry:n puheenjohtaja.
Myyttejä tuulivoimasta
Tilannekatsaus.  Espoon kaupungin kanssa 15 vuoden sopimus Karakallion kentän käyttöoikeudesta. Sopimus alkaa  Perustettu Hornankattila Oy.
Uuden ulottuvuuden sohvat ympäristöystävällisesti jätemuovista.
Metsät ja hyvinvointi – metsien käytön mahdollisuuksia Sini Harkki Vapaus valita.
LUMA-viikko 2005 Kemia Kemian 4. kurssin ryhmä teki julisteita, joissa pohdittiin keinoja kasvihuoneilmiön heikkenemiseen.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Vihreän kasvun malli eli miten yhteiskunnan sähkön tarve turvataan ilman lisäydinvoimaa Oras Tynkkynen Helsinki.
Puhtaan energian ohjelma Jyri Häkämies Elinkeinoministeri.
Case: City Car Club Autojen yhteiskäyttö Turussa Työpaja
Sauna Contact Point Finland Miksi Cannes Lions? • Jos-et-ole-siellä-et-ole-olemassa -tapahtuma • Maailman mielipidemanipulaattorit ja mainosalan.
Keijo Ullakko toimitusjohtaja
Prof. Matti Juhala, TKK Mitä keinoja ajoneuvotekniikka voi tarjota liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ?
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Projekti • Sähköauton talvikäytön testaaminen – testiympäristön kehittäminen ja toteutus – testiympäristöön soveltuva reaaliaikainen tiedonsiirtojärjestelmä.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Pari piirua osuustoiminnan suuntaan Pellervon päivä Pääjohtaja Reijo Karhinen.
Ruokakriisi tänään ja tulevaisuudessa
Tulevaisuuden auto Kemianluokka Gadolin Huhtikuu 2010 kuukaudentyö
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Autoala. Autoteollisuus  Valmistaa autoja  Suurin valmistavan teollisuuden ala  Suurien autoteollisuusmaiden talouden tukipilari  Suurin osa suomen.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Google, journalismi ja verkkomedian uudet työnkuvat Riikka Krenn
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Seitsemän syytä optimismiin Kööpenhaminassa Helsinki.
(Light emitting diode)
1Suomen Motoristit r.y. (c) 2009 Moottoripyörien määräaikaiskatsastukselle ei ole perusteita Teemu S. Lindfors & Santtu Ahonen.
Miten korvata kivihiili
Luomutilan mahdollisuudet omavaraiseen rehuvalkuaisen tuotantoon
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Näin järjestät tapahtumia ja koulutusta ViSiOn kanssa Ville Ylikahri
ENERGIAKATSELMUSPÄIVÄ Pietarissa Hyviä käytäntöjä ja tuloksia Suomen energiakatselmusohjelmasta Seppo Silvonen, Head of Unit.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Sähkön tarpeen turvaaminen ilman lisäydinvoimaa Anni Sinnemäki
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
Hiihtokeskus Ukko Halla. Hiihtokeskus – Laskettelurinteitä noin 17 kpl – Hissejä 5 kpl – Murtomaahiihtolatuja 160 km – Asuntovaunualueella on 450 vaunupaikkaa,
1 HE 116/2008 vp valtion talousarvioksi vuodelle 2009 (luku Energiapolitiikka) Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaosto
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Leader-rahoitus Yhdistysten hanke- ja rahoitusinfo
JUL 1 Energiatehokkuus Jukka Leskelä Energiateollisuus ry Miten energian kulutus käännetään laskuun -seminaari Eduskunta
Metsät ja ilmasto Miksi istuttaa puu tai mieluummin useampikin?
Uusiutuva energia ja Suomi Timo Juurikkala.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Energiaratkaisut kestävässä taloudessa –avoimet energiaverkot
Rahoitus-markkinoiden muutostuulet – globaalin yhtiön uhka vai mahdollisuus Minna Helppi
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Teesit ydinvoimakeskusteluun TEESI 1: Ydinvoima ja ilmastonmuutos TEESI 2: Ydinvoima ja uusiutuvat TEESI 3: Uraanikaivosten ongelmat TEESI 4: Ydinaseiden.
PTT Talousnäkymät Pellervon Päivä Pasi Holm Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos.
Energiavuosi 2011 Sähkö Energiateollisuus ry
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Ilkka Reko, myyntijohtaja
VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU
Energiavuosi 2015 Sähkö (päivitetty )
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
Sähköautojen tekniset ratkaisut
Lämpö energiamuotona Lämpövoimakone muuttaa lämmön mekaaniseksi energiaksi. Lämpövoimakoneita: lämpövoimalaitokset, auton polttomoottori. Energian huononeminen.
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Päivitetty Energiateollisuus ry
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
Energiavuosi 2018 Sähkö Energiateollisuus ry
Esityksen transkriptio:

Sähköautot – Nyt! eCars - Now!

Sähköautot – Nyt! Tämän esityksen sisältö: 1. Mikä on sähköauto? 2. Miksi sähköauto? 3. Sähköautot – Nyt! - Yhteisö & Hanke 4. eCorolla Kuvassa Tesla Roadster 2-paikkainen urheiluauto Valmistaja: Tesla Motors Ajomatka: lähes 400 km Kiihtyvyys: 4 sek. 0-100 km/h Huippunopeus: 200 km/h Hinta: alk. 98 000 $ Saatavuus: USA, toimitukset alk. 2008

Mikä on sähköauto?

Sähköauto – Historia Ensimmäisiä autoja Sähköiset vaunut 1830-l sähkö-Porsche 1898 100 km/h rikki 1899 1900-l alussa suosituimpia New Yorkin taksit Fordin ja Edisonin visio 1914 Kuvassa Thomas Edison ja sähköauto (Detroit Electric)‏

Sähköauto – Tekniikka Voimanlähteenä sähkömoottori Moottorin hyötysuhde jopa yli 95% Ei pakoputkea, ei päästöjä Energiavarastona akusto Litium-akustolla ajomatkaa jopa 400- 500 km Kuvassa Toyota RAV EV Huippunopeus: 126 km/h Kiihtyvyys: 18 s 0-100 km/h Ajokapasiteetti: 130-190 km (NiMH)‏ Latausaika: 5 h (kotilaturilla)‏ Energiankulutus: vastaa 2.1 litr./100km Hinta: 29 000 $ (2003 Kalifornia)‏ Tuotannossa 1997-2002

Sähköauto – Lataus “Tankkaa” sähköä Kotona Työpaikalla Huoltamolla (pikalataus)‏ Käytössä vähintään yhtä turvallinen kuin polttomoottoriauto

Miksi sähköauto?

Nollapäästöt Nollaa liikenteen päästöt Sähköauto + uusiutuva energia = nollapäästöt Suomen sähköntuotannosta 27% uusiutuvaa Jokainen voi valita sähkönsä 100 000 sähköautoa = 0,5% sähkönkulutuksesta

Irti öljystä Vapauttaa öljyriippuvuudesta Öljyvarat ehtyvät Synnyttää sotia Hintojen nousu uhkaa maailmantaloutta Polttoaineiden ympäristö- ja terveysvahingot Riippuvuus tuontienergiasta

Paras ekoauto Ylivoimainen ekoauto Kulkee muita ekoautoja pidemmälle samalla energialla Ainoa päästötön vaihtoehto, joka otettavissa heti käyttöön “Polttoaineen” voi tehdä jopa itse: Kotimaiset biopolttoaineet Tuulivoima Aurinkopaneelit

Säästäväinen Energiaihme Taloudellinen Sähkömoottorin hyötysuhde yli 95% Jarrutus regeneroi energiaa takaisin “Tyhjäkäynnillä” kulutus = nolla Taloudellinen 100 km = 1,5 euroa Moottorilla ajaa yli miljoona kilometriä Pieni huoltotarve

Sillä lähtee! Tehokas Täysi vääntö käytössä heti startista lähtien Esimerkkejä: Tesla Roadster 4 sek. 0- 100 km/h Tzero 3,6 sek. 0-100 km/h White Zombie 3,5 sek. 0-100 km/h

Miksi EI sähköautoa? Autoteollisuuden päänsärky Investoinnit ja patentit polttomoottoritekniikas sa Huolto- ja varaosamyynti Öljyteollisuuden painajainen Autoilijat vapaita valitsemaan energiamuodon ja - toimittajan

Ovatko akut valmiit? Vastaus: Kyllä ovat Litium-akuilla 400-500 km Pikalataus- / vaihtoasemat Suomalaisten keskimääräinen työmatka 16 km (!)‏ NiMH -akut jo 10 vuotta sitten: 20 min pikalataus = 200 km

Sähköautot – Nyt!

Avoin yhteisö Avoin internetyhteisö yli 100 aktiivijäsentä(*)‏ yli 1000 kuukausikirjeen tilaajaa(*)‏ yli 2000 kyselyyn vastaajaa(*)‏ yli 450 000 sivulatausta(*) Kumppaneina yrityksiä, oppilaitoksia ja yhdistyksiä (* tilanne 9/2008 mennessä)‏

Tavoite Kohtuuhintaiset uuden sukupolven sähköautot Keinoina: kaikkien saataville mahdollisimman nopeasti mahdollisimman edullisesti Keinoina: Konversio ja joukkotilaus

Konversio Polttomoottoriautojen muunto sähkökäyttöisiksi Poistoon: polttomoottori, pakoputkisto, jäähdytin, polttoainesäiliö ym. Sisään: sähkömoottori, akusto ja hallintaelektroniikka

Miksi konversio? Edullista Ympäristöystävällistä pienet tuotantokustannukset Ympäristöystävällistä ei uuden auton valmistuspäästöjä Korjaa nykyliikenteen päästöt ongelmana vanhat autot ei uudet Suhteellisen helppo ei rakettitiedettä

Joukkotilaus Joukkotilaus autot tilataan “talopaketti-mallilla”: rungon, komponentin ja työt toimittavat “aliurakoitsijat” rahoituslaitos välikätenä mahdollisuus “räätälöintiin”

Joukkotilauksen edut Laskee hintaa Mahdollistaa sarjavalmistuksen runko, komponentit, työ Mahdollistaa sarjavalmistuksen samalla kaavalla satoja autoja Yksityishenkilö auton teettäjä ei tyyppihyväksyntää käyttövoiman muutos (=muutoskatsastus)‏

Yhteisön toimintatapa Open Source tieto kaikkien käyttöön Rooli: “mahdollistaja” yhteisö ei pyri taloudellisen voiton tavoitteluun (ei liikuta rahaa)‏ Kannustaa yrittäjiä autopajat ympäri Suomea asentavat autot

eCorolla

eCorolla pähkinänkuoressa Runko Toyota Corolla vuosimallit 2002-2007 Muunnetaan sähköiseksi polttomoottoritekniikka pois tilalle sähköjärjestelmät Hinta n. 25 000 euroa Tilattavissa 2009

Tekniikka Ominaisuudet ajomatka: 150km/300km suorityskyky: riittävä turvalaitteet: alkuperäiset väri ja varustelu: valittavissa ajotietokone: vakiona jarrut: alkuperäiset + regeneroivat

Sähköinen tekniikka Tekniikan toimittajat(*)‏ moottori: Azure Dynamics akusto: ThunderSky (*) prototyyppiin alustavasti valittu 9/2008

Prototyypin valmistus Sponsorin rahoituksella: auton runko ja komponentit Ammattilaiset talkootyönä: suunnittelu, asennus ja dokumentointi Yhteistyökumppani Sähköajoneuvoyhdistys SAY ry

Aikataulu Tämän hetken tilanne prototyyppi kevät 2009 beta-autot kesä 2009 joukkotilaus syksy 2009 Seuraa etenemistä: www.sahkoautot.fi

Tulevaisuus

Vuonna 2015 Totta vai tarua 2015? Polttoaineen hinta taivaissa Kotimaiset pajat työstävät sähköiseksi autoja yötä päivää Ekosähkön kysyntä räjähtänyt Ollaan hyvää kyytiä matkalla päästöttömään liikenteeseen...

Kiitos! www.sahkoautot.fi Lisätietoja: Teksti: Santeri Lanér (Ideapohdin) Kuvat: Joona Kallio (Jay Style), Kirmo Kivelä, Wikicommons