Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi 27.4.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Akavan verotavoitteet hallitusohjelmaan. Verouudistus hallitusohjelmaan Tulevan hallituksen ohjelmaan talouskasvua, työllisyyttä, osaamista ja yrittämistä.
SDP Toimitusjohtaja Risto Parjanne : Kuntatalous heikkenee ennakoitua nopeammin - Kun menojen kasvua ei ole mahdollista pysäyttää, kuntien vuosikate.
Taloustutkijan terveiset hallitusohjelman valmisteluun Pasi Holm Pellervon Päivä
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Onko mahdollista yhdistää Vihreä verouudistus ja tuloerojen kaventaminen? Anni Sinnemäki
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
Euroalue tyhjäkäynnillä
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Miten meni työeläkevakuuttajien sijoitusvuosi 2013 Suvi-Anne Siimes, toimitusjohtaja Arvopaperin Aamuseminaari
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
RAY:n VASTUU- JA VUOSIRAPORTTI 2013.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Sosiaalimenot ja rahoitus 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 4/2014. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Sosiaalimenot ja rahoitus 2011 Esa Arajärvi, Nina Knape
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2010 Petri Matveinen Nina Knape.
Yksityisen elinkeinonharjoittajan tuloverotus Verohallinto.
jh/hp Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd. € Tilinpäätösten mukaan (ennakkotieto) Alv ja muut verot 2,7 1,6 Vero ansiotuloista 18,5.
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: VM ja ; OKM ja (Suomen Kuntaliitto )
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
KESTÄVYYSVAJE.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Toimitusjohtaja Risto Parjanne :
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Lähde: VM Kuntaosasto ja OKM Kuntaliitto
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kymenlaakson kuntapäivä
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Lähde: Kuntaliitto /Sanna Lehtonen
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Esityksen transkriptio:

Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi

Kysymys, joka loistaa poissaololla  Kunta- ja palvelurakenteiden erilaisia uudistusesityksiä on tehty hallitusten toimeksiannosta ainakin kymmenen vuotta. Mallit ovat vaihdelleet, mutta yksi piirre on ollut kaikille yhteinen: Kysymys tarpeesta vahvistaa kuntien rahoitusta on loistanut poissaolollaan. Rahoitusta on päinvastoin leikattu.

Hallitusohjelman ja kehysriihien vaikutus kunnan peruspalvelujen* valtionosuuteen, miljoonaa € Kunnilta jää saamatta leikkausten takia valtionosuuksia noin 7,3 mrd. euroa Tehdyt päätökset alentavat valtionosuuksien vuositasoa hallituskaudella (v. 2015) yli 1,4 mrd. euroa. Kehysriihi 3/2012 Kehysriihi 3/2013 Hallitusohjelma Kuntaliiton aineistosta yhdistänyt Yrjö Hakanen * - Mm. sosiaali- ja terveystoimi, esi- ja perusopetus. - Lisäksi OKM:n leikkaukset 92 milj. (v. 2013), 77 milj. (2014), 100 milj. (2015), yhteensä 768 milj.€ Kehysriihi 3/2014

Mitä uudistetaan leikkaamalla? Kuntien rahoitusta on leikattu 90-luvun alun lamasta alkaen. Kyllä hallitukset ovat tienneet, että se heikentää palvelujen laatua ja saatavuutta. Onkin ”uudistettu” ihan muuta: - valtion ja progressiivisen verotuksen osuutta palveluissa on vähennetty, - julkisten peruspalvelujen roolia on rajoitettu, - naisvaltaisen palvelutyön hiostusta on lisätty, - yksityisten markkinoiden osuutta on kasvatettu.

Miksi ei puhuta näistä luvuista?  Tulonjako on muuttunut 1990-luvun puolivälin jälkeen pääoman hyväksi. Jos palkkojen osuus BKT:stä olisi samalla tasolla kuin sitä ennen keskimäärin, palkkoja maksettaisiin vuodessa noin 10 miljardia enemmän.  Jos pääomaverotus olisi Suomessa EU-maiden keskitasolla, kertyisi valtiolle ja kunnille 4 miljardia enemmän verotuloja.  Jos veroaste olisi esim. Tanskan tasolla, olisi verotuloja vuodessa noin 8 miljardia euroa nykyistä enemmän.  Valtionyhtiöiden 1990-luvun yksityistämisen seurauksena valtiolle koitui jo 10 vuodessa 15 miljardin nettomenetykset.  Eläke- ja sosiaaliturvarahastot ovat kasvaneet sekä euromääräisesti että suhteessa BKT:hen, vuodessa noin 10 miljardia. Ne ovat jo yli 160 miljardia.

Julkisyhteisöjen nettorahoitusvarat kasvaneet valtion, kuntien ja sosiaaliturvarahastojen varojen ja velkojen erotus (Lähde Tilastokeskus, Rahoitustilinpito )

Suomessa pääomaverojen osuus kaikista veroista on alempi kuin EU:n keskitaso % Pääomaverojen osuus Suomessa verotuloista 15,5 %, kun se on EU:ssa keskimäärin 20,5 % (lähde Eurostat, 2011)

Mistä lisää rahaa kuntien palveluihin?  Pääomatulot kunnallisverolle. (Kunnille 2 miljardia 2012 tiedoin)  Kunnallisvero progressiiviseksi suurituloisten verotusta kiristäen  Yhteisöveron alennuksen peruminen ja kuntien osuuden lisääminen yhteisöverosta.  Kuntien valtionosuuksien korottaminen, erityisesti köyhien kuntien tuen lisääminen.  Ostopalvelujen vähentäminen ja palvelujen tuottaminen pääsääntöisesti kunnan omana toimintana.  Kuntien oman tuloa tuovan liiketoiminnan kehittäminen (esim. rakentaminen, uusiutuva energia, työterveydenhuolto, tietotekniikan sovellukset ym).  Kuntien palveluihin panostaminen tuo myös työtä ja tuloja sekä vähentää pitkän päälle sote-menoja.

Annammeko sote-mallin mitätöidä puolet kunnallisen äänioikeuden sisällöstä? Saako eliitti kaapata sote-vallan? Alistummeko vain asiakkaan ja laskujen maksajan rooliin Vaihtoehto voisi olla paikallishallinnon malli, jossa yhdistyvät: -Pohjoismaiden kuntien laaja hyvinvointitehtävä ja itsehallinto. -Eurooppalainen kolmiportainen paikallishallinto: vaaleilla valitaan kunnanvaltuustojen lisäksi kunnanosavaltuustot ja maakuntavaltuustot. -Latinalaisessa Amerikassa syntynyt osallistuva budjetointi. -Avoimen datan hyödyntäminen osallistumisessa. Tässä vaihtoehdossa osallistuva budjetointi antaa asukkaille valtaa mm. lähipalveluissa. Kunnilla on päävastuu peruspalveluista ja verotusoikeus. Maakuntavaltuuston tehtävänä mm. erikoissairaanhoito ja erityistason sosiaalipalvelut. Maakuntatasolle rahoitus pääosin valtiolta.

Kiitos!