OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA 24.4.2017 Marjut Leppänen, yksikön päällikkö Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus Yritys- ja työvoimayksikkö 19.9.2018
Esityksen rakenne: SOTEMAKU-valmistelutilanne Etelä-Pohjanmaalla Ohjaamot tulevaisuudessa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet 3 5 10 1 6 1 EP 28 1 1 9700 htv
Ajankohtaista (1/3), Heli Seppelvirta Väliaikaishallinnon rakentaminen -VATEn kokoonpano -Uuden maakunnan vastuuvalmistelijat Voimaanpanolain mukaiset neuvottelutahot: Maakunnan liitto Kunnat sekä perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteistoiminta-alueet Sairaanhoitopiiri Erityishuoltopiiri Pelastuslaitos Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Työ- ja elinkeinotoimisto Maakuntaluurangon hahmottaminen Järjestelmähankinnat ja ICT-kokonaisuus Lausunnolla mm. valinnanvapauslakiluonnos, kasvupalvelulakiluonnos ja rahoituslakiluonnos
Ajankohtaista (2/3) Maakunnan läsnäolo kuntakentällä ja toimipisterakenne -Maataloushallinto, lomitus, TE-palvelut, yhteispalvelupisteet Strategiatyön kokonaisuuden hahmottaminen Maakuntastrategia > aikataulu, pienryhmä valmistelemaan SOTE-palvelustrategia > SOTE-strategiaryhmä Valmiussuunnitelma > PELA yhteistyössä monialaisen maakunnan toimintojen kanssa Osallisuussuunnitelma > osallisuusryhmän valmistelussa
Ajankohtaista (3/3) Maankäyttö, luonnonvarat, liikennekokonaisuuden toiminnot Valmistelussa vaihtoehtoisia tapoja tuottaa ko. palveluja Elinkeinojen kehittäminen uudessa maakunnassa: yhteistyö maakunnan ja kuntien kanssa Yhteistyötilaisuus ke 19.4.2017 Rakennerahastolinjaukset 2019- Maakunnan yhteinen tahtotila kartoituksessa Valtakunnallisten muutosjohtajien visiitti 24.3.2017 Jalasjärvi Ehdotus monialaisen maakunnan perustamisesta 06 / 17 mennessä SOTEMAKU- johtoryhmälle ja väliaikaishallinnolle
Maakunnan järjestäjätoiminnon - luonnos MAAKUNTAVALTUUSTO Tarkastuslautakunta Vaalilautakunta MAAKUNTAHALLITUS Maakuntajohtaja KONSERNIHALLINTO Konsernipalvelut - Tutkimuksen ja kehittämisen tukitoiminnot Konserniohjaus - Sopimusohjaus Konsernivalvonta ja omavalvonta - Valmiussuunnittelu ALUEKEHITYS PALVELUALUEET: Aluekehityksen strateginen suunnittelu Rahoitus- ja kehittämispalvelut Maatalouspalvelut Rekrytointi- ja osaamispalvelut Alueiden käytön palvelut Liikennepalvelut SOTEPELA PALVELUALUEET: SOTE toimintojen suunnittelu (ml. SOTE-palvelustrategia) SOTE-palvelujen järjestäminen SOTE- tutkimus- ja kehittämistoiminta Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen PELA -järjestäjätoiminnot Järjestäjä~ 200 Liikelaitos ~ 430
Järjestäjä – tuottaja –malli kasvupalveluissa Kasvupalvelua toteutetaan järjestäjä- tuottajamallilla, jossa järjestämisvastuu on maakunnalla. Uudistuksen perusperiaate on markkinalähtöisyys eli tuottajien lähteminen samalta viivalta. Silloin järjestäjän ja tuottajien erottaminen on välttämätöntä. Monituottajamallissa tuottajina voivat olla yksityiset yhtiöt, julkisomisteiset yhtiöt ja kolmannen sektorin toimijat. Tuottaa viranomais- tehtävät Järjestää Maakunta Julkis-omisteinen yritys Yksityinen yritys Yhdistys Tuottavat Tuottaa Maakunnan liikelaitoksen yhtiö (oma tuotanto) Asiakas valitsee tuottajan Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Ohjaamot tulevaisuudessa Maakunnan on huolehdittava (siten kuin erikseen säädetään): asiakkaan oikeuksista, velvollisuuksista ja etuuksista tiedottamisesta palvelujen käyttöön liittyvästä neuvonnasta palvelutarpeen arvioinnista näihin liittyvästä ohjauksesta (myös maahanmuuttajat) -> Ohjaamot tärkeässä roolissa tieto-, neuvonta- ja ohjaustyössä maakunnassa Ohjaamotoiminta on mainittuna uudessa ”laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista", mutta varsinaista virallista asemaa ei Ohjaamoita koskien löydy. Ohjaamoiden rooli jää hyvin irralliseksi.
Ohjaamot tulevaisuudessa TEM on ohjeistanut TE-toimistoja SANSSI-kortin hyödyntämisessä: Ohjeessa sanotaan, että Ohjaamoja tulee hyödyntää tehostetusti nuorisotakuun toimeenpanossa. Lisäksi Ohjaamon asiantuntemusta voidaan hyödyntää nuorten valmistautumiseen työllistymissuunnitelman laatimiseen ennen TE-asiantuntijan haastattelua. TE-toimistojen ja Ohjaamon tulee sopia paikallisista yhteistyökäytännöistä Ohjaamojen on tärkeää tehdä edelleen yhteistyötä etsivän nuorisotyön, oppilaitosten, kuntien työllisyyspalvelujen, TE-toimiston, TYP:n, sosiaalitoimen, terveydenhoitosektorin ym. toimijoiden kanssa Tulevaisuudessa Ohjaamoissa käytetään yhteistä verkko-ohjaus-alustaa
Pohdintaa… Ohjaamojen toiminnan keskiössä ovat pääsääntöisesti nuoret: Miten saamme turvattua myös aikuisväestön TNO-palvelut (tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut)? Miten saamme turvattua Ohjaamoiden toiminnan? Niukkenevat resurssit sekä maakunnalla että kunnilla… Kenellä on vastuu palveluiden järjestämisestä? Miten saamme linkityksen toimimaan SOTE-puolelle? Kuka vastaa asiakasprosessista? Kulkeeko tieto toimijoiden välillä?
KIITOS