OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PK-kehittämispalvelut
Advertisements

PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Järjestöt Satasotessa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Tilannekatsaus valtakunnallisesta ja Pohjois-Karjalan valmistelusta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Keski-Pohjanmaan alueellinen työvoima- ja yrityspalvelukokeilu
Ajankohtaista (1/3) SOTEMAKU-johtoryhmä päätti kokouksessaan mm. seuraavista asioista: Väliaikaisen SOTE kuntayhtymän valmistelua ei jatketa,
Esiselvitys.
Tilannekatsaus
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
OHJAAMO FORSSA
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
VI Ohjaamo-päivä Verkko-Ohjaus
1. Järjestöjen työ näkyväksi tietoa kunnille, Siun sotelle
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kasvupalvelut maakuntakonsernissa
Matkalla Meijän maakuntaan
TAHE keskitetty toimintamalli
Elinikäisen ohjauksen / tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen kokonaisuus ns. OHJAAMO – malli (luonnos TEM) Kansalainen oppimisen ja työn siirtymissä.
Valmistelijat Johtoryhmän kokous
Konsernirakenne.
Asiakkaan valinnanvapaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
TEM-valmistelun ”Top Ten” tällä hetkellä
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Matkalla Meijän maakuntaan
UUSI KUNTA JA MAAKUNTA HYVINvoinnin edellytyksiä luomassa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliset kokeilut 2017 ja
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Hyvin integroitu on puoliksi tehty! Uusimaa 2019-hankevalmistelusta
Maakuntauudistus tilannekatsaus
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Maakunnan hallintosääntö
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
MAAKUNNAN TOIMINNAN RAKENNE JA JOHTAMISJÄRJESTELMÄ
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA 24.4.2017 Marjut Leppänen, yksikön päällikkö Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus Yritys- ja työvoimayksikkö 19.9.2018

Esityksen rakenne: SOTEMAKU-valmistelutilanne Etelä-Pohjanmaalla Ohjaamot tulevaisuudessa

Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet 3 5 10 1 6 1 EP 28 1 1 9700 htv

Ajankohtaista (1/3), Heli Seppelvirta Väliaikaishallinnon rakentaminen -VATEn kokoonpano -Uuden maakunnan vastuuvalmistelijat Voimaanpanolain mukaiset neuvottelutahot: Maakunnan liitto Kunnat sekä perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteistoiminta-alueet Sairaanhoitopiiri Erityishuoltopiiri Pelastuslaitos Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Työ- ja elinkeinotoimisto Maakuntaluurangon hahmottaminen Järjestelmähankinnat ja ICT-kokonaisuus Lausunnolla mm. valinnanvapauslakiluonnos, kasvupalvelulakiluonnos ja rahoituslakiluonnos

Ajankohtaista (2/3) Maakunnan läsnäolo kuntakentällä ja toimipisterakenne -Maataloushallinto, lomitus, TE-palvelut, yhteispalvelupisteet Strategiatyön kokonaisuuden hahmottaminen Maakuntastrategia > aikataulu, pienryhmä valmistelemaan SOTE-palvelustrategia > SOTE-strategiaryhmä Valmiussuunnitelma > PELA yhteistyössä monialaisen maakunnan toimintojen kanssa Osallisuussuunnitelma > osallisuusryhmän valmistelussa

Ajankohtaista (3/3) Maankäyttö, luonnonvarat, liikennekokonaisuuden toiminnot Valmistelussa vaihtoehtoisia tapoja tuottaa ko. palveluja Elinkeinojen kehittäminen uudessa maakunnassa: yhteistyö maakunnan ja kuntien kanssa Yhteistyötilaisuus ke 19.4.2017 Rakennerahastolinjaukset 2019- Maakunnan yhteinen tahtotila kartoituksessa Valtakunnallisten muutosjohtajien visiitti 24.3.2017 Jalasjärvi Ehdotus monialaisen maakunnan perustamisesta 06 / 17 mennessä SOTEMAKU- johtoryhmälle ja väliaikaishallinnolle

Maakunnan järjestäjätoiminnon - luonnos MAAKUNTAVALTUUSTO Tarkastuslautakunta Vaalilautakunta MAAKUNTAHALLITUS Maakuntajohtaja KONSERNIHALLINTO Konsernipalvelut - Tutkimuksen ja kehittämisen tukitoiminnot Konserniohjaus - Sopimusohjaus Konsernivalvonta ja omavalvonta - Valmiussuunnittelu ALUEKEHITYS PALVELUALUEET: Aluekehityksen strateginen suunnittelu Rahoitus- ja kehittämispalvelut Maatalouspalvelut Rekrytointi- ja osaamispalvelut Alueiden käytön palvelut Liikennepalvelut SOTEPELA PALVELUALUEET: SOTE toimintojen suunnittelu (ml. SOTE-palvelustrategia) SOTE-palvelujen järjestäminen SOTE- tutkimus- ja kehittämistoiminta Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen PELA -järjestäjätoiminnot Järjestäjä~ 200 Liikelaitos ~ 430

Järjestäjä – tuottaja –malli kasvupalveluissa Kasvupalvelua toteutetaan järjestäjä- tuottajamallilla, jossa järjestämisvastuu on maakunnalla. Uudistuksen perusperiaate on markkinalähtöisyys eli tuottajien lähteminen samalta viivalta. Silloin järjestäjän ja tuottajien erottaminen on välttämätöntä. Monituottajamallissa tuottajina voivat olla yksityiset yhtiöt, julkisomisteiset yhtiöt ja kolmannen sektorin toimijat. Tuottaa viranomais- tehtävät Järjestää Maakunta Julkis-omisteinen yritys Yksityinen yritys Yhdistys Tuottavat Tuottaa Maakunnan liikelaitoksen yhtiö (oma tuotanto) Asiakas valitsee tuottajan Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Ohjaamot tulevaisuudessa Maakunnan on huolehdittava (siten kuin erikseen säädetään): asiakkaan oikeuksista, velvollisuuksista ja etuuksista tiedottamisesta palvelujen käyttöön liittyvästä neuvonnasta palvelutarpeen arvioinnista näihin liittyvästä ohjauksesta (myös maahanmuuttajat) -> Ohjaamot tärkeässä roolissa tieto-, neuvonta- ja ohjaustyössä maakunnassa Ohjaamotoiminta on mainittuna uudessa ”laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista", mutta varsinaista virallista asemaa ei Ohjaamoita koskien löydy. Ohjaamoiden rooli jää hyvin irralliseksi.

Ohjaamot tulevaisuudessa TEM on ohjeistanut TE-toimistoja SANSSI-kortin hyödyntämisessä: Ohjeessa sanotaan, että Ohjaamoja tulee hyödyntää tehostetusti nuorisotakuun toimeenpanossa. Lisäksi Ohjaamon asiantuntemusta voidaan hyödyntää nuorten valmistautumiseen työllistymissuunnitelman laatimiseen ennen TE-asiantuntijan haastattelua. TE-toimistojen ja Ohjaamon tulee sopia paikallisista yhteistyökäytännöistä Ohjaamojen on tärkeää tehdä edelleen yhteistyötä etsivän nuorisotyön, oppilaitosten, kuntien työllisyyspalvelujen, TE-toimiston, TYP:n, sosiaalitoimen, terveydenhoitosektorin ym. toimijoiden kanssa Tulevaisuudessa Ohjaamoissa käytetään yhteistä verkko-ohjaus-alustaa

Pohdintaa… Ohjaamojen toiminnan keskiössä ovat pääsääntöisesti nuoret: Miten saamme turvattua myös aikuisväestön TNO-palvelut (tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut)? Miten saamme turvattua Ohjaamoiden toiminnan? Niukkenevat resurssit sekä maakunnalla että kunnilla… Kenellä on vastuu palveluiden järjestämisestä? Miten saamme linkityksen toimimaan SOTE-puolelle? Kuka vastaa asiakasprosessista? Kulkeeko tieto toimijoiden välillä?

KIITOS