Syntaksin harjoituskurssi CYK140

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tänään keskitytään jälkimmäiseen eli epäsuoraan kerrontaan.
Advertisements

Adjektiivit ja Adverbit
KESTOPREESENS.
Suomen kieli maailman kielten joukossa
YLEIS- JA KESTOPLUSKVAMPERFEKTI
YLEISPREESENS.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Preppaus ENA 2.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
YLEIS- JA KESTOPERFEKTI
Grammary What’s On 5 Unit 3.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Lauseen sanajärjestys
1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Harjoitustehtäviä 9 Ratkaisumalleja.
1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Harjoitustehtäviä 10.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Etsi ensin predikaatti.
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
”mennyt aika”. YKSIKKÖ  I was minä olin  You were sinä olit  He / She / It was hän oli MONIKKO  We were me olimme  You were te olitte  They were.
PASSIIVI WHAT IS DONE?. Miksi passiivi? - huomio kohdistuu tekemisen kohteeseen - varsinaista tekijää ei tunneta, se on itsestään selvä tai sillä ei ole.
Lauseet.
Finnish for International Business Students
Infinitiivi + to-partikkeli
Suomi 1B
Relatiivipronominit Relative pronouns.
LAUSEENVASTIKKEET ENA6.
SANAJÄRJESTYS.
SANAJÄRJESTYS.
Kertausta kurssin 4 kokeeseen
Kysymysten muodostaminen
Kysymykset QUESTIONS P. 188.
preesens – imperfekti – perfekti – pluskvamperfekti - futuuri
AIKAMUODOT EHTOLAUSEET LIITEKYSYMYS
Yleispreesens Ja be ja have -verbit.
Interrogative sentences
LIITEKYSYMYKSET … vai mitä?.
Power Grammar: Konditionaali
EPÄSUORA KERRONTA Reported speech.
Miten kerrotaan tekemisestä?
Words of quantity Open Road 6 pp
Perussanajärjestys Julie Silk, Riitta Silk 1 Open Road Open Road
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
Vaillinaiset apuverbit: can
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Verbin perusmuoto 2 SINGING.
Syntaksin harjoituskurssi
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Power Grammar: Menneen ajan konditionaali Suomen englanninopettajat ry
How should I ask my questions?
Miten kerrotaan tekemisestä?
YLEISPREESENS.
Sanajärjestys s
Nominien taivutus Hänelle/Häneen annettiin palkinto.
Lauseenjäsenet.
Accusativus cum infinitivo (ACI)
Suomi 2B Sanna Rämö.
Sanajärjestys.
Ryhmä h07 Töölö, sanni heinzmann
Suomi 1B Torstai 14. huhtikuuta 2016.
OBJEKTIMUODOT OMISTUSMUODOT
Indefiniittipronominit:
Tekstinhuoltoa 3.
Shortened clauses / sentences
Suomi 1B Torstai
Suomi 2A
IMPERFEKTI (teki, tapahtui)
Lue tekstikirjan sivut tarkkaan
Päälauseen sanajärjestys
Esityksen transkriptio:

Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Ma 11.12.

Infiniittiset rakenteet (Lähde: Iso suomen kielioppi) Suomessa on kolme infinitiiviä, joita Isossa suomen kieliopissa nimitetään niiden tunnusten mukaan A-, E- ja MA-infinitiiveiksi. Aiemmassa kirjallisuudessa on puhuttu 1., 2. ja 3. infinitiivistä.

Infiniittiset rakenteet: jatkuu A-infinitiivi (1.inf.) perusmuoto sanoa, vastata translatiivi sanoakseen, vastatakseen E-infinitiivi (2.inf) inessiivi sanoessa, vastatessa passiivi sanottaessa, vastattaessa instruktiivi sanoen, vastaten

Infiniittiset rakenteet: jatkuu MA-infinitiivi inessiivi sanomassa, vastaamassa elatiivi sanomasta, vastaamasta illatiivi sanomaan, vastaamaan adessiivi sanomalla, vastaamalla abessiivi sanomatta, vastaamatta instruktiivi sanoman, vastaaman passiivi sanottaman, vastattaman

Infiniittiset rakenteet: jatkuu Infinitiivilausekkeet ovat tyypillisesti subjektittomia Objektina tai adverbiaalitäydennyksenä toimivan infinitiivin subjekti tulkitaan samaksi kuin jonkin hallitsevan rakenteen (matriisilauseen) jäsen: jos hallitseva verbi ei saa objektia, infinitiivin subjekti samastuu sen subjektiin, jos hallitseva verbi saa objektin, infinitiivin subjekti samastuu siihen

Infiniittiset rakenteet: jatkuu Samasubjektisuus / subjektikontrolli Koira yrittää aina kerjätä ruokaa. Koira tottuu helposti kerjäämään ruokaa. Koira kulkee ympäri kerjäämässä ruokaa. Subjektin samastus objektiin / objektikontrolli Olet opettanut koirasi kerjäämään ruokaa. Kiellä tuota koiraa kerjäämästä ruokaa. Kuvittele pientä koiraa kerjäämässä ruokaa.

Kontrollikonstruktio (’equi-NP-deletion’): jatkuu Subjektikontrollikonstruktio (Van Valin 2001) Matriisilause ___i to open the window Pati tried Upotelause

Kontrollikonstruktio (’equi-NP-deletion’): jatkuu Objektikontrollikonstruktio (Van Valin 2001) Matriisilause ___i to open the window Dana persuaded Pati Upotelause

Lohkeamarakenne (clefted NP) Lohkeama alkuun rakenne, jossa lauseen edelle on sijoittunut täysi NP ja jossa ko. NP:n kanssa samaviitteinen pronomini on jäljessä tulevan lauseen jäsen (Iso suomen kielioppi) NPi + sei + V + x [Toi meidän äiti]i [sei on tosi hauska]

Lohkorakenne: jatkuu Lohkeama eteenpäin, esim. [Se]i on sitten hauska [toi meidän äiti]i. Clefted NP tai clefted PP: NP tai PP joka esiintyy eri positiossa kuin mikä sen kanoninen positio yksinkertaisessa väitelauseessa olisi, esim. Chris saw Pat  It was Pat who Chris saw. Kim went to the party with Pat  It was with Pat that Kim went to the party.

Hakukysymykset (WH-questions) Hakukysymyksen perustyyppi alkaa lausekkeella, jossa on interrogatiivi-pronomini tai interrogatiivinen proadjektiivi tai –adverbi (Iso suomen kielioppi), esim: Kuka sieltä tulee? Mitä tapahtui? Millainen siitä tulisi?

WH-questions (WH-siirto) WH-siirto rinnastuu lohkorakenteisiin, koska kummassakin joko kysymyssana tai lohjennut NP tai PP esiintyy eri paikassa kuin mikä sen kanoninen paikka yksinkertaisessa väitelauseessa olisi Pat ate my sandwich  Who ate my sandwich? Kim went to the party with Pat  With whom did Kim go to the party?

Nosto (raising) Nosto rakenne, jossa WH-siirron ja lohkeaman tapaan lauseen jokin elementti sijaitsee muualla kuin sen tavallisessa paikassa väitelauseessa a) It seems [that the students have forgotten the assignment]  a’)The students seem to have forgotten the assignment b) Leslie believes [that the students have forgotten the assignment]  b’) Leslie believes the students to have forgotten the assigment.

Nosto: jatkuu Kohdassa a) the students on hakasuluilla merkityn upotelauseen subjekti Kohdassa a’) the students on matriisilauseen subjekti, koska se kongruoi matriisilauseen finiittiverbin seem kanssa Upotelause to have forgotten the assignment on puolestaan infiniittinen Kohdassa b) the students on jälleen hakasuluilla merkityn upotelauseen subjekti Kohdassa b’) the students on matriisilauseen finiittiverbin believe suora objekti

Nosto: jatkuu c) Näyttää, että opiskelijat ovat unohtaneet läksynsä. c’) Opiskelijat näyttävät unohtaneen läksynsä. d) Tuntuu, että Matti on unohtanut kirjansa kotiin. d’) Matti tuntuu unohtaneen kirjansa kotiin. Lauseissa c’) ja d’) että-lauseen pääverbi muodostaa hallitsevan verbin kanssa verbiketjun, jonka subjektiksi on nostettu että-lauseen subjekti