Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hirvionnettomuuksien kehitys
Advertisements

TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot sektoreittain Utgifter för forsknings- och utvecklingsverksamhet enligt sektor R&D Expenditure by Sector Lähde:
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot sektoreittain Utgifter för forsknings- och utvecklingsverksamhet enligt sektor R&D Expenditure by Sector Lähde:
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Prepositiot ajanilmauksissa
KOIRALAUMA HYÖKKÄÄ KROKOTIILIN KIMPPUUN
Neuvottelupäivät 2012 Kysely: Hyvin- vai pahoinvointia kuurojen yhteisössä? Diskussionsdagarna 2012 Enkät: Välmående eller dåligt mående i dövsamhallet?
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Kuinka kiinnostunut on/aktiivisesti seuraa eri aihepiirejä koskevia uutisia, ohjelmia ja kirjoituksia Lähde: Tiedebarometri 2013 Research.fi.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI
Lähde: Tilastokeskus/ Källa: Statistikcentralen / Väestön koulutustasoa mitataan perusasteen jälkeen suoritetun korkeimman koulutuksen.
Valmistautuminen harjoituksiin Förberedelse inför en träning Syö terveellistä, ravitsevaa ja juo vettä 1-2h ennen harjoitusta. Tarkista varusteet ja ole.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Osallisten ikäjakauma koko suunnittelualue
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Suurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2011 Esa Arajärvi, Nina Knape
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2010 Petri Matveinen Nina Knape.
Substantiivin määräysmuodot
Informera om projektet Som stödmottagare har du informationsskyldighet vilket bland annat innebär att du ska sätta upp minst en affisch med information.
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia Österbottens förbund & Vasa sjukvårdsdistrikt Pohjanmaan liitto & Vaasan sairaanhoitopiiri.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma Kouluille suunnattu liikenneturvallisuuskysely Tuloksia
Päihdetilastollinen vuosikirja 2015 Tuomo Varis Sirpa Virtanen Tuomo Varis ja Sirpa Virtanen.
Det-pronomini Den, det, de = se, ne  sekä ilman substantiivia ja subst. kanssa Den dagen glömmer jag aldrig = Sitä päivää (korostaa) Det året åkte jag.
Toimeentulotuen menot 2015 Hannele Tanhua Toimeentulotuen menot 2015 / Hannele Tanhua
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
Ylioppilastutkintolautakunta Postiosoite: PL 50, HELSINKI Käyntiosoite: Suvilahdenkatu 10 B, HELSINKI Puhelin: (09) Telekopio: (09)
Relatiivilause.
Pronominit.
Apuverbit.
Finansiering av landskapen
Perusterveydenhuolto 2014
Epäsuora kysymyslause
Vanhempainkokous klo Tali
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
5410_H10 Agumenterande text.
Konditionaali.
Att visa vägen Tien neuvominen
Pronominit man ja det.
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Perusterveydenhuollon vuodeosastohoito vuosina 2015–2016
Perusterveydenhuolto 2016
Demonstratiivipronominit
Epäsuora kysymyslause
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( )
Vårdreformen i ett nötskal Sote-uudistus pähkinänkuoreessa
Omsorgen – diskussionstillfälle Villa Lande
Omistusmuodon ilmaiseminen
Infinitiivi ATT GÖRA något lätt som en plätt!!!.
Substantiivin taivutus ja käyttö
Relatiivilause.
Epäsuora kysymyslause
Interreg Nord/Pohjoinen
Kotihoidon asiakaskysely v / Hemvårdens klientenkät år 2018
Kodin turvallisuus- valmennus
Esityksen transkriptio:

Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI Planen för trygg och hållbar trafik i Ingå 2016 INKOON VIISAAN JA TURVALLISEN LIIKKUMISEN SUUNNITELMA 2016 Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI 14.9.2016

Ingå olycksanalys – innehåll Trafikolyckor i Ingå åren 2011-2015 Stamväg 51:s och Fagervikvägens inverkan på antalet olyckor i Ingå Trafikolyckor som har lett till personskador 2006-2015 Olycksklasser 2011-2015 Olycksplatser 2011-2015 Olyckor i ingå under olika årstider 2011-2015 Antal olyckor med personskador per capita åren 2006-2015 Delaktiga i olyckor åren 2005-2016 Delaktiga i olyckor enligt ålder 2011-2015 Olyckskostnader Olyckskostnader åren 2011-2015 Sammandrag av trafikolyckorna i Ingå

Inkoon onnettomuusanalyysin SISÄLTÖ Liikenneonnettomuudet vuosina 2011-2015 Kantatien 51 ja Fagervikintien (mt 1050) vaikutus onnettomuusmääriin Henkilövahinko-onnettomuudet vuosina 2006-2015 Onnettomuuksien onnettomuusluokat vuosina 2011-2015 Onnettomuuspaikat vuosina 2011-2015 Vuodenaikavaihtelun vaikutus onnettomuuksiin vuosina 2011-2015 Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä asukasta kohden Inkoossa ja koko maassa vuosina 2006-2015 Onnettomuuksien osalliset vuosina 2005-2016 Onnettomuuteen joutuneet henkilöt ikäryhmittäin vuosina 2011-2015 Onnettomuuskustannusten muodostuminen Onnettomuuskustannukset vuosina 2011-2015 Yhteenveto Inkoon liikenneonnettomuuksista

TRAFIKOLYCKOR i Ingå ÅREN 2011-2015 liikenneonnettomuudet Inkoossa vuosina 2011-2015 Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

Stamväg 51:s inverkan på antalet olyckor i ingå Kantatien 51 vaikutus Inkoon onnettomuusmääriin Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

Fagervikvägens (lt 1050) inverkan på antalet olyckor i Ingå Fagervikintien (MT 1050) vaikutus Inkoon onnettomuusmääriin Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

TRAFIKOLYCKOR som har lett till personskador i ingå I ÅREN 2006-2015 Henkilövahinko-Onnettomuudet inkoossa vuosina 2006-2015 Källa: Trafikverkets olycksregister och Statistikcentralen Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri ja Tilastokeskus

OLYCKSKLASSER Källa: Trafikverkets olycksregister

Onnettomuusluokat Ei yhtään tilastoitua jalankulku- tai polkupyöräonnettomuutta. Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

Olycksplatserna med personskador i Ingå åren 2011-2015 Inkoon henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien tapahtumapaikat vuosina 2011-2015 Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

Olycksplatserna med egendomsskador i Ingå åren 2011-2015 Inkoon omaisuusvahinkoon johtaneiden onnettomuuksien tapahtumapaikat vuosina 2011-2015 Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

Olycksplatserna i ingå 2011-2015 En olycka med dödlig utgång i Ingå 2011-2015. Mötande fordon kolliderade på stamväg 51. Flest olyckor med personskador på Fagervikvägen (lv 1050) och stamväg 51. 11 olyckor med personskador på Fagervikvägen; 7 olyckor med ett fordon inblandat, 4 olyckor med flera fordon. På stamväg 51 skedde 10 olyckor med personskador; 4 olyckor med ett fordon inblandat, 3 olyckor med flera fordon och 3 olyckor p.g.a. djur. Olyckorna med ett fordon inblandat gällde avkörningar. Orsakerna till olyckorna med personskador och med flera fordon inblandade varierade, men det var ofta fråga om att ett fordon skulle svänga. Egendomsskador förekom mest på stamväg 51, men också bl.a. Fagervikvägen, Södra Salovägen, Virkbyvägen och Barösundsvägen. Egendomsskadorna orsakades oftast av hjortar.

Inkoon Onnettomuuspaikat vuosina 2011-2015 Vuosina 2011-2015 Inkoossa tapahtui yksi kuolemaan johtanut onnettomuus. Kyseessä oli kohtaamisonnettomuus, joka tapahtui kantatiellä 51. Loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui eniten Fagervikintiellä (mt 1050) ja kantatiellä 51. Fagervikintiellä tapahtui 11 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta, joista 7 oli yksittäisonnettomuuksia ja 4 moottoriajoneuvo-onnettomuuksia. Kantatiellä tapahtui 10 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta, joista 4 oli moottoriajoneuvo- onnettomuuksia, 3 yksittäisonnettomuuksia ja 3 eläinonnettomuuksia. Loukkaantumiseen johtaneet yksittäisonnettomuudet olivat tieltä suistumisia. Loukkaantumiseen johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien syyt vaihtelivat, mutta usein onnettomuuksiin liittyi kääntymässä oleva ajoneuvo. Omaisuusvahinkoja tapahtui eniten kantatiellä 51, mutta myös muun muassa Fagervikintiellä, Eteläisellä Salontiellä, Virkkalantiellä ja Barösundintiellä. Omaisuusvahingot olivat tyypillisesti peuraonnettomuuksia.

Olyckor i ingå under olika årstider 2011-2015 Nästan hälften av olyckorna med personskador 2011-2015 (16/35 olyckor) inträffade under sommarmånaderna (juni, juli, augusti). Vissa typer av olyckor ser ut koncentreras till snöfri tid. T.ex. alla olyckorna med personskador som gällde svängning eller mötande inträffade i maj-september. Olyckor med ett fordon inblandat inträffade året om, men något oftare sommartid än under andra årstider. Källa: Trafikverkets olycksregister

Vuodenaikavaihtelun vaikutus onnettomuuksiin Inkoossa vuosina 2011-2015 Vuosina 2011-2015 lähes puolet henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista (16 / 35 onnettomuutta) tapahtui kesäkuukausien (kesä-, heinä- ja elokuu) aikana. Tietyt onnettomuustyypit näyttivät painottuvan lumettomaan aikaan. Esimerkiksi kaikki henkilövahinkoon johtaneet kääntymis- ja kohtaamisonnettomuudet tapahtuivat touko- syyskuussa. Loukkaantumiseen johtaneita yksittäisonnettomuuksia tapahtui ympäri vuoden, mutta yksittäisonnettomuuksia näyttää tapahtuneen kesäaikaan hieman enemmän kuin muina vuodenaikoina. Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

antal olyckor med personskador per capita åren 2006-2015 HENKILÖVAHINKO-ONNETTOMUUKSIEN MÄÄRÄ ASUKASTA KOHDEN 2006-2015 Källa: Trafikverket och Statistikcentralen Lähde: Liikennevirasto & Tilastokeskus

Delaktiga i olyckor åren 2005-2016 Onnettomuuksien osalliset vuosina 2005-2016 Källa: Statistikcentralen / Lähde: Tilastokeskus

delaktiga i olyckor fördelade enligt ålder Onnettomuuksien osalliset ikäryhmittäin Källa: Trafikverket och Statistikcentralen Lähde: Liikennevirasto & Tilastokeskus

Delaktiga i olyckor och åldersgruppens storlek Onnettomuuksien osalliset ja ikäryhmän koko Källa: Trafikverket och Statistikcentralen Lähde: Liikennevirasto & Tilastokeskus

kostnadsfördelning Trafikolyckor förorsakar mänskligt lidande och ekonomiska kostnader. Kostnaderna som föranleds av trafikolyckor kan bedömas på basis av olyckornas enhetskostnader. I olyckskostnader ingår både materiella och immateriella förluster för välmående. Exempel på ekonomiska förluster: värdet av olycksoffrets arbete (löne- och socialkostnader), hälsovårdskostnader för vård och rehabilitering, socialvårdskostnader p.g.a handikapp och invaliditet, skador för fordon och trafikmiljö och andra motsvarande direkta kostnader. Kommunens andel av olyckskostnaderna uppskattas till ca 15–20 %. Exempel på olika olycksklassers olyckskostnader i enhetskostnader 2015. Källa: Trafikverket

Onnettomuuskustannusten muodostuminen Liikenneonnettomuudet aiheuttavat inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia kustannuksia. Liikenneonnettomuuksista aiheutuvia kustannuksia voidaan arvioida onnettomuuksille määritettyjen yksikkökustannusten perusteella. Onnettomuuskustannuksiin sisältyvät sekä onnettomuuden aineelliset vahingot että uhrien hyvinvoinnille koituneet aineettomat menetykset. Taloudellisia menetyksiä ovat esimerkiksi onnettomuuden uhrin työn arvon menetys (palkka- ja sosiaalikulut), terveydenhuollon menot uhrien hoidosta ja kuntoutuksesta, sosiaalihuollon menot vammautuneille ja invalidisoituneille, ajo-neuvovahingot ja liikenneympäristölle aiheutuneet vahingot sekä muut vastaavat suorat rahalliset kulut. Kunnan osuus onnettomuuskustannuksista on arvioitu olevan noin 15–20 % onnettomuuskustannuksista. Esimerkkejä eri onnettomuustyyppien onnettomuuskustannusten yksikköarvoista 2015. Lähde: Tieliikenteen onnettomuuskustannusten tarkistaminen (Trafin tutkimuksia 5/2016)

OLYCKSKOSTNADER I INGÅ i åren 2011-2015 ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET INKOOSSA vuosina 2011-2015 Inkoossa tapahtui 1 kuolemaan johtanut, 34 loukkaantumiseen johtanutta ja 316 omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosina 2011–2015. Tapahtuneista tieliikenneonnettomuuksista aiheutui keskimäärin noin 1,6 miljoonan kokonaiskustannukset vuosittain. Inkoon kunnalle aiheutui noin 244 00–326 000 euron vuosittaiset kustannukset tieliikenneonnettomuuksista. I Ingå skedde en olycka med dödlig utgång, 34 olyckor med personskador och 316 olyckor med egendomsskador 2011–2015. Kostnaderna för vägtrafiksolyckor var i genomsnitt ca 1,6 miljoner årligen. Olyckorna i vägtrafik kostade Ingå kommun ca 300 000 € årligen. I tabellen presenteras kostnader som de redovisade trafikolyckorna har orsakat i Ingå 2011-2015. Taulukossa on esitetty tilastoiduista tieliikenneonnettomuuksista aiheutuneet kustannukset Inkoossa vuosina 2011–2015.

Sammandrag av ingå trafikolyckor åren 2011-2015 I Ingå har olyckor i trafiken orsakat ett dödsfall, 34 personskador och 316 skador på egendom åren 2011-2015. Olyckorna inträffade mest på stamväg 51 och Fagervikvägen(lv 1050). Största delen av olyckorna i Ingå (58 %) var hjortolyckor, och de har i huvudsak orsakat egendomsskador. Av olyckorna som ledde till personskador var en betydande del (43 %) singelolyckor, som avkörningar. Dödsolyckan 2012 var en kollisionsolycka. Största delen av olyckorna (över 90 %) inträffar utanför tätorten. Av olyckorna som ledde till personskador inträffade 80 % på raka vägavsnitt och 20 % i korsningar. Föraren var påverkad av alkohol eller andra rusmedel i ungefär var tionde olycka som ledde till personskador. Trafikolyckorna orsakade i genomsnitt kostnader på 300 000 per år för Ingå kommun.

Sammandrag av ingå trafikolyckor åren 2011-2015 Unga vuxna råkade ut för olyckor förhållandevis oftare än andra åldersgrupper. I Ingå är andelen 18-19-åringar av befolkningen ca 1 %, men 2,5 % av dem som råkade ut för en olycka var 18-19- åringar. Enligt statistik inträffade inga olyckor med fotgängare eller cyklister i Ingå 2011–2015, men alla olyckor av den typen kommer inte till polisens kännedom. Enligt statistiken har fotgängarna och cyklisterna i Ingå bättre trafiksäkerhet än i övriga landet, men bilförarnas säkerhet är sämre. I förhållande till invånarantalet sker färre trafikolyckor för fotgängare och cyklister i Ingå än i hela landet i genomsnitt. I förhållande till invånarantalet sker fler trafikolyckor för personbilsförare och passagerare samt motorcykelförare än i hela landet i genomsnitt. Obs! Ingås invånar- och trafikmängder ökar på sommaren i och med sommargäster och turister. Det här har inte beaktats i beräkningarna. Olycksrisken i Ingå var 1,26 olyckor med personskador/1000 invånare. Risken i hela landet var 1,03 olyckor med personskador/1000 invånare.

Yhteenveto Inkoon liikenneonnettomuuksista 2011-2015 Inkoossa tapahtui 1 kuolemaan johtanut, 34 loukkaantumiseen johtanutta ja 316 omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosina 2011–2015. Onnettomuuksia tapahtui eniten kantatiellä 51 ja Fagervikintiellä (mt 1050). Inkoossa suurin osa onnettomuuksista (58 %) oli peura-onnettomuuksia, jotka olivat pääosin omaisuusvahinkoon johtaneita onnettomuuksia. Henkilövahinko-onnettomuuksista merkittävä osa (43 %) oli yksittäisonnettomuuksia, kuten tieltä suistumisia. Vuonna 2012 tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus oli kohtaamisonnettomuus. Valtaosa onnettomuuksista (yli 90 %) tapahtui taajama-alueiden ulkopuolella. Henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista 80 % tapahtui linjaosuuksilla ja 20 % liittymissä. Kuljettaja oli alkoholin tai huumaavien aineiden vaikutuksena alaisena noin joka kymmenennessä henkilövahinkoon johtaneessa onnettomuudessa. Liikenneonnettomuuksista aiheutui arviolta 300 000 euron vuosittaiset kustannukset Inkoon kunnalle.

Yhteenveto Inkoon liikenneonnettomuuksista 2011-2015 Nuorille aikuisille tapahtui suhteellisesti enemmän onnettomuuksia kuin muille ikäluokille. Inkoossa 18–19-vuotiaiden osuus väestöstä on noin 1 %, mutta onnettomuuksiin joutuneista noin 2,5 % oli 8–19-vuotiaita. Tilastojen mukaan Inkoossa ei tapahtunut yhtään jalankulku- tai polkupyöräonnettomuutta vuosina 2011–2015, mutta kaikki jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuudet eivät tule poliisin tietoon. Inkoossa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus on tilastojen mukaan muuta maata parempi, mutta autoilijoiden turvallisuus muuta maata huonompi. Asukaslukuun suhteutettuna Inkoossa tapahtuu vähemmän liikenneonnettomuuksia jalankulkijoille ja pyöräilijöille kuin koko maassa keskimäärin. Asukaslukuun suhteutettuna Inkoossa tapahtuu enemmän liikenneonnettomuuksia henkilöauton kuljettajille ja matkustajille sekä moottoripyöräilijöille kuin koko maassa keskimäärin. Huom! Inkoon asukas- ja liikennemäärät kasvavat kesällä kesäasukkaiden ja turistien vuoksi. Näitä ei huomioitu laskuissa. Onnettomuusriski Inkoossa oli 1,26 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta / 1000 asukasta, kun koko maassa riski oli 1,03 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta / 1000 asukasta.

Tilläggsinformation / Lisätietoja TACK! KIITOS! Tilläggsinformation / Lisätietoja Ramboll Finland Oy Projektchef / Projektipäällikkö Hanna Reihe hanna.reihe@ramboll.fi Endslide