Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan toistaa monta kertaa peräkkäin Ohjelma etenee loogisesti peräkkäin
Toistorakenne Toistorakenteilla on kolme erilaista käyttötapaa. Näissä kaikissa toistorakenne noudattaa muodoltaan täysin samoja sääntöjä, mutta niiden luonne on hiukan erilainen.
Toistorakenne Ensimmäinen toistorakenne on lukumäärällinen toisto, jossa tiedetään tarkasti toistokertojen lukumäärä. Toinen on toistorakenne, jonka toistokertojen lukumäärää ei tiedetä. Kolmas on toistorakenteen käyttö ohjelman päätoistorakenteena. Se sisältää yleensä koko ohjelman.
Toistorakenne toistorakenteen käytössä täytyy ehdottomasti noudattaa rakenteeseen kuuluvia oikeellisuussääntöjä erittäin tiukasti näin saadaan eliminoitua suuri määrä teknisiä virheitä puhdas rakenne tarkoittaa myös hyvää ohjelmointitapaa
Toistorakenne toistorakenne alkaa aina ehdolla eli kysymyksellä kysymyksessä on mukana aina muuttuja, jonka sisältö määrää milloin ehto tosi ja milloin se on epätosi
Toistorakenne toistorakenteen toimintaa ohjaavaa muuttujaa kutsutaan toistomuuttujaksi ohjelman tekijä määrää toistomuuttujan se on jokin laskuri tai se on toiston lopettava muuttujan arvo
Toistorakenne toistorakenteen toimenpiteet suoritetaan vain silloin, kun ehtoon vastataan tosi kysymys pitää asettaa niin, että tämä on mahdollista !
Toistorakenne ohjelman toistorakenne (ohjelma päättyy, kun käyttäjä antaa lajiksi nollan) PYYDÄ laji [laji < > 0] toiminto n PYYDÄ laji
Toistorakenne edellinen JAVAlla System.out.println (”anna laji, nolla lopettaa”) ; laji = input.nextInt () ; while (laji != 0) { ….. ….. System.out.println (”anna laji, nolla lopettaa”) ; laji = input.nextInt () ; } ….. …..