FINSKÝ INTENSIVNÍ MOI KAIKILLE! Titta Hänninen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ENA 11 Essay Feedback. Spelling change chance choice countries ideologies whatever cannot thought through taught though/ although choice let’s chasing.
Advertisements

G + postpositio s. 175 G + edessä He seisovat yliopiston edessä
Objekti Totaaliobjekti = normaaliobjekti yksikkö genetiivi monikko -t-monikko yksikkö monikko auton autot -> Ostin auton. -> Ostin autot. opettajan opettajat.
Mikä on hänen ammatti? Missä hän on töissä? Mitä hän tekee?
Suomen kielioppia edistyneille Lauseenjäsenet
Lauseenjäsennys.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Minä luen kirjan. Minä luen kirjaa. Minä luin kirjan
FINSKÝ PRAKTIKUM Titta Hänninen. Sanakoe kappaleista 27 ja 28! Sarjakuva ”Kramppeja ja nyrjähdyksiä” – mikä on sarjakuvan vitsi? Tehtäviä,
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Etsi ensin predikaatti.
omenaa omenoita minua, sinua, häntä, meitä, teitä, heitä
Suomen kielioppia edistyneille Lauseenjäsenet
TITTA HÄNNINEN MOI! Finský intensivní.
Suomi 2A Maanantai 15. helmikuuta 2016 North South Ladies.
FIBS Paikallissijapeli Olla, käydä (2)+ MISSÄ? Tulla (3), lähteä (1)+ MISTÄ? Mennä (3), saapua(1)+ MIHIN?
Suomi 1B 15. maaliskuuta Mitä kello on? Kello on… 1.2. Yhdeksän puoli yksitoista 3.4. viisitoista/varttia vaille kuusi kaksikymmentäviisi yli kaksi.
Suomi 3A Maanantai 23. toukokuuta 2016 Vallisaari, Helsinki.
FIBS Mitä suomalaiset syövät? peruna lohi karjalanpiirakka Ruisleipä kalakukko kaurapuuro sienet liha mämmi marjat: mustikka, vadelma.
FIBS Mitä sinä teit viime viikonloppuna? Kerro min. 3 asiaa. => Kysy parilta extrakysymys: Milloin? Missä? Kenen kanssa? Miksi? …
FINSKÝ PRAKTIKUM Titta Hänninen MOI KAIKILLE!
Tervetuloa kurssille Suomi 2A! Sanna Rämö.
Suomi 2A Keskiviikko 10. helmikuuta Ystävänpäivä 14. helmikuuta.
Suomi 2A Helsingin silakkamarkkinat lokakuuta
FIBS Isänpäivä Marraskuun 2. sunnuntai. Tänä vuonna 8. marraskuuta Isä: isi, iskä, faija, pappa KYSY PARILTA: Juhlitaanko sinun kotimaassa.
Suomi 2B Sanna Rämö. Hei! Kuka sinä olet? Kuka? Mikä? Mitä? Missä? Mistä? Mihin? Millainen? Minkänäköinen? Minkävärinen? Kuinka? Milloin? Miksi?
FIBS Asiointisuomea: Lääkärissä Asioida (2): mennä lääkäriin, kirjastoon, apteekkiin, pankkiin… YLE:
Suomi 2A Maanantai Kirsti Forssen. Siskonpeti Suomalainen komediasarja
Suomi 2A Mitä kuuluu? Oliko sinulla hyvä viikonloppu? Mitä sinä teit viikonloppuna?
Suomi 2B Sanna Rämö. Hei! Kuka sinä olet? Kuka? Mikä? Mitä? Missä? Mistä? Mihin? Millainen? Minkänäköinen? Minkävärinen? Kuinka? Milloin? Miksi?
Suomi 2A Siskonpeti
Sähköpostit: hyvä! Huomenna, torstaina, on orientaatio. Minun tutorin nimi on Ali. Minun asunto on ihan uusi. Se ei.
Lauseet.
Suomi 1B
Suomi 2A SELKOUUTISET:
Suomi 1B Torstai 1. syyskuuta 2016.
Suomi 3A Torstai 19. toukokuuta 2016.
Heippa taas! Kiva nähdä!.
Suomi 2A
Words of quantity Open Road 6 pp
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
SUBSTANTIIVIT JA ARTIKKELIT
YLEISPREESENS.
Lauseenjäsenet.
Suomi 2B Sanna Rämö.
FIBS
Mikä ihmeen objekti?.
Titta Hänninen MOI KAIKILLE!
Suomi 1B Torstai
Suomi 1B 26. Helmikuuta 2016 Kalevalan päivä
Suomi 2A Keskiviikko
Suomi 1B Torstai 14. huhtikuuta 2016.
Tervetuloa kurssille Suomi 1B!
Suomi 3A Maanantai 3. lokakuuta 2016.
ESSEE.
1. Huhtikuuta 2016 Aprillipäivä
FINSKÝ INTENSIVNÍ 3. MOIMOI!
Poslední () FINSKÝ INTENSÍVNÍ
Tarvitsen uuden lampun. Tunnetko Anjan
Suomi 2A
Suomi 1B
Suomi 2A
Suomi 1B Maanantai 29. elokuuta 2016.
Suomi 2A
Finský praktikum  Titta Hänninen.
KUINKA VALITSEN OBJEKTIN MUODON ?
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Substantiivin taivutus ja käyttö
Omistusliite Kuuluu persoonapronominin genetiivin yhteyteen. Käytetään asiatyylissä.
Esityksen transkriptio:

FINSKÝ INTENSIVNÍ MOI KAIKILLE! Titta Hänninen

MÁME HEZKÝ PÁTEK DNES... Prší? Ještě ne? Brzo bude... Tarkistamme kotitehtävän!

Y LEISIÄ ASIOITA KIRJOITELMISTA / ESSEISTÄ 20-vuotias = kaksikymmentävuotias Kaksikymmentävuotiaana jne. Tunti = 1 ainoa tunti, 1 ainoa luento, 1 ainoa tapaamiskerta Kurssi = kaikki kurssin tunnit Opiskelen suomen kieltä, kirjallisuutta, saamen kieltä, biologiaa... Kuuntelen musiikkia

Y LEISIÄ ASIOITA KIRJOITELMISTA / ESSEISTÄ Lopettaa – loppua I finish school = Lopetan koulun The school finishes = Koulu loppuu Reading boy = lukeva poika Readable handwriting = luettava käsiala Sanoa jonkin asian (koko asia), kertoa jotakin asiaa (= jostakin asiasta – vain osa)

Y LEISIÄ ASIOITA KIRJOITELMISTA / ESSEISTÄ Posessiivisuffiksit! Minun veljeni, siskoni, isovanhempani, koirani... Minun veljeni, minun siskoni, minun isovanhempani... Jenom jednou to stací! Olla kiinnostunut joSTAkin Pitää joSTAkin = tykätä joSTAkin (puhek.)

Y LEISIÄ ASIOITA KIRJOITELMISTA / ESSEISTÄ Vähän Lidí  nom.pl. HARVAT IHMISET (only a few people) As an object though... Part.pl. VÄHÄN IHMISIÄ Ješte jednou: - POSSESSIIVISUFFIKSIT! -TEIDÄN TÄYTYY KÄYTTÄÄ NIITÄ KIRJOITUKSESSA! Minun veljeNI Sinun veljeSI Hänen veljeNSÄ Meidän veljeMME Teidän veljeNNE (pozor) Heidän veljeNSÄ

M UISTELEMME OBJEKTIA... Akkussatiiviobjekti eli toaaliobjekti Lauseen tarkoite rajattu Lause myönteinen Objekti on kvantitatiivisesti määräinen (countable) 1. Yksikkö: A. Nominatiivimuotoinen B. Genetiivimuotoinen 2. Monikko: A. Nominatiivimuotoinen 3. Persoonapronominit: A. Akkusatiivi

M UISTELEMME OBJEKTIA GenPers.taivutusSöitkö jo omenan? NomPassiiviHänelle annettiin stipendi. Nesess.rakenneHänen täytyy kirjoittaa kirja. ImperatiiviTilaa taksi! AkkPers.taivutusNäitkö hänet? PassiiviSinut löydettiin. Nesess.rakenneSinun täytyy etsiä minut. ImperatiiviHae meidät! NomPers.taivutusLuitko muistiinpanot? PassiiviSotavangit teloitettiin. Nesess.rakenneMinun piti viedä tytöt kouluun. ImperatiiviTuo minulle sakset!

M UISTELEMME OBJEKTIA Partitiiviobjekti Lauseen tarkoite rajaamaton Lauseessa kvantitatiivisesti epämääräinen objekti (uncountable) Lause tulkinnaltaan kielteinen En nähnyt sinua. Juon maitoa. Lapsi leikkii kotia. Kuulen ääniä. Suojelen sinua kaikelta.

TÄYTYÄ – RAKENNE ( ERÄS NESESSIIVIRAKENNE ) Minun täytyy siivota huone Täytyy siivota = verbiketju Ketju = a chain Huone > verbiketjun objekti Subjekti genetiivissä, objekti ei voi olla genetiivissä (muuten lauseessa olisi kaksi genetiivimuotoista objektia) Huone = totaaliobjekti eli AKKUSATIIVIOBJEKTI

EI TARVITSE TEHDÄ – RAKENNE ( ERÄS NESESSIIVIRAKENNE ) Minun ei tarvitse mennä huomenna kouluun Jos on negatiivinen lause, objekti on AINA partitiivissa!

C VICENÍ Teksti/tehtävä B samasta monisteesta, josta teitte jo A-tekstin/-tehtävän! 2. Nesessiivirakennetehtävät, 2 monistetta 3. Objektitehtävät, 1 moniste ALOITTAKAA NYT & TEHKÄÄ KOTONA LOPPUUN! A m ějte se krásný víkend! Já budu na hory!