 Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuoriso-ohjaaja/ JOPO
Advertisements

KOULUTUSTAKUU.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Kannelmäen peruskoulu Vanhempainilta Suuntaviittoja lukuvuoteen.
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
FC HONKA AKATEMIA.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
1 Suomen Numerot Numpac Oy Numeronsiirtotilastot
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
Helmikuu NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN / AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN/ AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä.
JOUSTAVA PERUSOPETUS ELI JOPO LUKUVUOSI
 Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat.
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA. JOPO ON MAHDOLLISUUS ARVOSANAT YHTEISHAKUPISTEET OPISKELUPAIKKA.
NIVELVAIHE ESIOPETUKSESTA 1. LUOKALLE. ESIOPETUS - 1. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Yhteishaku
Vanhempainillan ohjelma
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
Koulu-kirjasto-yhteistyön vuosikello
Joustava perusopetus eli JOPO
Suomen Numerot Numpac Oy Numeronsiirtotilastot
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
Tammikuu Joulukuu Helmikuu Marraskuu LUKUVUOSI Maaliskuu
Tammikuu Joulukuu Marraskuu Helmikuu Lokakuu LUKUVUOSI
RIIHIMÄEN LASTEN JA NUORTEN TAIDEKOULUN LUKUVUOSI TYÖ- JA LOMA-AJAT
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Tammikuu Joulukuu Marraskuu Helmikuu Lokakuu LUKUVUOSI
Tammikuu Joulukuu Marraskuu Helmikuu Lokakuu LUKUVUOSI
Kodin ja oppilaitoksen välinen yhteistyö
Tammikuu Joulukuu Marraskuu Helmikuu Lokakuu LUKUVUOSI
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
RIIHIMÄEN LASTEN JA NUORTEN TAIDEKOULUN LUKUVUOSI TYÖ- JA LOMA-AJAT
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Saattajien tapaaminen
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Tammikuu Joulukuu Helmikuu Marraskuu LUKUVUOSI Maaliskuu
VTK Vuosikello 2016.
9. luokan oppilaanohjaus
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
TERVETULOA INFOON YHTEISHAKU 2019
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Syyskuu Huhtikuu Elokuu Toukokuu Lokakuu Maaliskuu Joulukuu Tammikuu
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
kirjaston toiminnan- ohjausprosessi
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
Esityksen transkriptio:

 Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat kadoksissa  - vaikeus toimia/opiskella isossa ryhmässä tai tavanomainen opetus ei onnistu  - elämänhallinnan vaikeuksia  - mahdollisuus hyötyä työpainotteisuudesta ja toiminnallisista työtavoista

 - oppilas on riittävän aktiivinen ja pystyy jossain määrin itsenäiseen työskentelyyn, mikä on tarpeen erityisesti työpaikkaopiskelussa  - oppilas on riittävän motivoitunut ja sitoutunut aloittamaan opiskelun joustavan perusopetuksen ryhmässä (koeaika 1kk)  - riittävän sosiaalinen, ettei oppilas syrjäydy ollessaan pienryhmässä  - oppilas on siirtymässä 9.luokalle

 - huolehtii, että oppilas lähtee aamulla kouluun  - huolehtii, että oppilas on poissa koulusta ainoastaan oikeasta syystä  - huolehtii, että oppilas tekee kotitehtävänsä  - seuraa säännöllisesti oppilaan koulunkäyntiä Helmen avulla  - osallistuu oppimissuunnitelman luontiin ja päivitykseen

TAVOITTEET - peruskoulun päättötodistus - ammatinvalinnan selkiyttäminen ja jatko- opiskelupaikan saavuttaminen - elämänhallinnan kehittäminen - koulumotivaation parantaminen - opiskelutaitojen kehittäminen - sosiaalisten taitojen kehittäminen - yhteiskunnan jäseneksi kasvamisen tukeminen

KESÄ- LOMA! - Seuranta loman jälkeen ! Elokuu -Pelisäännöt -Ryhmäytyminen, leirikoulu ti-pe Syyskuu -Ensimmäisten työssäoppimispaikkojen hakeminen ja hakuprosessin opettelu -Valmistautuminen 1.työssäoppimisjaksoon (kello, asenne, käytöstavat!) Lokakuu -1.työpaikkaopiskelu -syysloma Oppimissuunnitelman laadinta (huoltaja mukana), - TAVOITTEET! Marraskuu -Suunnitelmat jatko- opiskelupaikoista - Opintovierailut/tutustu miset - 2.leirikoulu Joulukuu -luokan pikkujoulut (vanhemmat + opo) -väliarvionti Tammikuu -oppimissuunnitelman tarkistus ja päivitys tarvittaessa (huoltaja mukana) Touko- ja kesäkuu - 3. työpaikkaopiskelu - Päättöarvionti Huhtikuu -JOPO -valinnat -Tutustumiset jatko-opiskelupaik. Maaliskuu -Yhteishaku!! -Hiihtoloma -Uusien JOPOlaisten haku alkaa → infot ja haastattelut alkavat - Päättöreissu (3.leirikoulu) Helmikuu -2.työpaikkaopiskelu JOPO VUOSIKELLO

YHTEENVETO -Kolme leirikoulua 10 vrk -Kolme työpaikkaopiskelujaksoa 30 vrk -Opinto-ohjauksessa painotus henk.koht. ohjauksessa -Poissaoloihin puuttuminen välittömästi -Jokaisella henk.koht. oppimissuunnitelma ja arvosanatavoitteet -Yhteishaun suorittaminen yhteistyössä opon kanssa -Yhteistyö nuorisotoimen kanssa 14h/vko

 Peruskoulun päättötodistus 20/20 oppilasta ◦ Keskiarvojen nouseminen keskimäärin 0,5-1 numerolla  Poissaoloihin puuttuminen välittömästi -> ◦ Viime vuonna jopa koko koulun paras läsnäoloprosentti (joulu 2012) ◦ Mahdollisuus oppimiseen konkretisoituu ◦ Elämänhallinnan parantuminen: Ylös, ulos ja kouluun!  Työpaikkaopiskelujaksojen antia -> ◦ Oppiminen käytännössä ja toiminnallisesti. ◦ Useita saavutettuja kesätyöpaikkoja (Opettajalla tiedossa 8 kpl) ◦ Yksi oppisopimuspaikka peruskoulun jälkeen ◦ Alan / kiinnostuksen löytyminen ◦ Asenteen mittaaminen ◦ Aikuisten esimerkistä oppiminen

 Henk.koht. oppimissuunnitelma ja tavoitteet ◦ Realistiset tavoitteet yksilön tasolla -> tavoitteiden saavuttaminen mahdollista ja todennäköisempää. Ei mopolla moottoritielle, eikä rekalla pyörätielle!  Kymmenen oppilaan luokka -> ◦ Ryhmässä tekeminen, ryhmän kasvattaminen kymmenestä yksilöstä yhdeksi kokonaisuudeksi -> leirikoulut ◦ Vertaisoppiminen ja toisten tukeminen ◦ Opettajalla aikaa oppilaalle ◦ Vahvuuksien löytäminen jokaisen kohdalla ◦ Oma rauha ◦ Päivän ja opiskelun rytmittäminen ->jaksaminen

 Leirikoulut, läsnäolo 58/60 ◦ Sitoutuminen toimintaan ◦ Vastuun ottaminen itsestä ja kaverista ◦ Mukavuusalueelta astuminen seikkailuun -> itsensä voittaminen ◦ Ihmisen perustarpeet: RUOKA, UNI JA LÄMPÖ! ◦ Haaveena oli ulkomaan matka keväällä 2014, rahoitus kasassa (EU) -> englannin kieli… Reissu toteutunut ja onnistunut!  Elämä peruskoulun jälkeen ◦ 18/20 sijoittunut heti peruskoulun jälkeen (kymppiluokka 2, lukio 1, ammattistartti 2, oppisopimus 1, ammattiopistot 12) ◦ 2/20 raportoitu etsivään nuorisotyöhön -> sijoittuminen tätä kautta tapahtunut (oppisopimuskoulutus molemmilla) ◦ Koulussa/jatkopaikassa pysyminen 19/20, yksi vaihtanut alaa.