Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKalevi Aho Muutettu yli 7 vuotta sitten
2
Nuorelle, jolla on - vaara jäädä ilman päättötodistusta - paljon poissaoloja - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu - tulevaisuuden suunnitelmat kadoksissa - vaikeus toimia/opiskella isossa ryhmässä tai tavanomainen opetus ei onnistu - elämänhallinnan vaikeuksia - mahdollisuus hyötyä työpainotteisuudesta ja toiminnallisista työtavoista
3
- oppilas on riittävän aktiivinen ja pystyy jossain määrin itsenäiseen työskentelyyn, mikä on tarpeen erityisesti työpaikkaopiskelussa - oppilas on riittävän motivoitunut ja sitoutunut aloittamaan opiskelun joustavan perusopetuksen ryhmässä (koeaika 1kk) - riittävän sosiaalinen, ettei oppilas syrjäydy ollessaan pienryhmässä - oppilas on siirtymässä 9.luokalle
4
- huolehtii, että oppilas lähtee aamulla kouluun - huolehtii, että oppilas on poissa koulusta ainoastaan oikeasta syystä - huolehtii, että oppilas tekee kotitehtävänsä - seuraa säännöllisesti oppilaan koulunkäyntiä Wilman avulla - osallistuu oppimissuunnitelman luontiin ja päivitykseen
5
TAVOITTEET - peruskoulun päättötodistus - ammatinvalinnan selkiyttäminen ja jatko- opiskelupaikan saavuttaminen - elämänhallinnan kehittäminen - koulumotivaation parantaminen - opiskelutaitojen kehittäminen - sosiaalisten taitojen kehittäminen - yhteiskunnan jäseneksi kasvamisen tukeminen
6
KESÄ- LOMA! - Seuranta loman jälkeen ! Elokuu -Pelisäännöt -Ryhmäytyminen, nuottavalmennus ti-pe Oivanki Syyskuu -Ensimmäisten työssäoppimispaikkojen hakeminen ja hakuprosessin opettelu -Valmistautuminen 1.työssäoppimisjaksoon (kello, asenne, käytöstavat!) Lokakuu -1.työpaikkaopiskelu -syysloma Oppimissuunnitelman laadinta (huoltaja mukana), - TAVOITTEET! Marraskuu -Suunnitelmat jatko- opiskelupaikoista Opintovierailut/tutustu miset - 2.nuottavalmennus Oivanki Joulukuu -luokan pikkujoulut (vanhemmat + opo) -väliarvionti Tammikuu -oppimissuunnitelman tarkistus ja päivitys tarvittaessa (huoltaja mukana) Touko- ja kesäkuu -Päättöarvionti -Uuden luokan ryhmäytyminen Huhtikuu -JOPO -valinnat -Tutustumiset jatko- opiskelupaik. -3.työpaikkaopiskelu Maaliskuu -Yhteishaku!! -Hiihtoloma -Uusien JOPOlaisten haku alkaa → infot ja haastattelut alkavat - Päättöreissu (3.nuottavalmennus Oivanki) Helmikuu -2.työpaikkaopiskelu ennen yhteishakua JOPO VUOSIKELLO 2015-2016
7
YHTEENVETO -Kolme leirikoulua 10 vrk -Kolme työpaikkaopiskelujaksoa 30 vrk -Opinto-ohjauksessa painotus henk.koht. ohjauksessa -Poissaoloihin puuttuminen välittömästi -Jokaisella henk.koht. oppimissuunnitelma ja arvosanatavoitteet -Yhteishaun suorittaminen yhteistyössä opon kanssa -Yhteistyö nuorisotoimen kanssa 14h/vko
8
Peruskoulun päättötodistus 40/40 oppilasta ◦ Keskiarvojen nouseminen keskimäärin 0,5-1 numerolla Poissaoloihin puuttuminen välittömästi -> ◦ Mm. koko koulun paras läsnäoloprosentti (joulu 2012) ◦ Mahdollisuus oppimiseen konkretisoituu ◦ Elämänhallinnan parantuminen: Ylös, ulos ja kouluun! Työpaikkaopiskelujaksojen antia -> ◦ Oppiminen käytännössä ja toiminnallisesti. ◦ Useita saavutettuja kesätyöpaikkoja (Opettajalla tiedossa yli 20 kpl) ◦ Yksi oppisopimuspaikka peruskoulun jälkeen ◦ Alan / kiinnostuksen löytyminen ◦ Asenteen mittaaminen ◦ Aikuisten esimerkistä oppiminen
9
Henk.koht. oppimissuunnitelma ja tavoitteet ◦ Realistiset tavoitteet yksilön tasolla -> tavoitteiden saavuttaminen mahdollista ja todennäköisempää. Ei mopolla moottoritielle, eikä rekalla pyörätielle! Kymmenen oppilaan luokka -> ◦ Ryhmässä tekeminen, ryhmän kasvattaminen kymmenestä yksilöstä yhdeksi kokonaisuudeksi -> nuottavalmennukset ◦ Vertaisoppiminen ja toisten tukeminen ◦ Opettajalla aikaa oppilaalle ◦ Vahvuuksien löytäminen jokaisen kohdalla ◦ Oma rauha ◦ Päivän ja opiskelun rytmittäminen ->jaksaminen
10
Nuottavalmennukset, läsnäolo 110/120 ◦ Sitoutuminen toimintaan ◦ Vastuun ottaminen itsestä ja kaverista ◦ Mukavuusalueelta astuminen seikkailuun -> itsensä voittaminen ◦ Ihmisen perustarpeet: RUOKA, UNI JA LÄMPÖ! ◦ Ulkomaan matka keväällä 2014 Saksaan, rahoitus (EU) -> englannin kieli… Elämä peruskoulun jälkeen ◦ 38/40 sijoittunut heti peruskoulun jälkeen (kymppiluokka, lukio, ammattistartti/valma, oppisopimus, ammattiopistot ja Luovi) ◦ 5/40 raportoitu etsivään nuorisotyöhön -> jatkoseuranta etsivien avulla ◦ Koulussa/jatkopaikassa pysyminen suurella prosentilla (n.70%)
11
Jopo- luokan kummietsivä Ideaa lyhyesti: Kummietsivän työnä on tuoda etsivätyö ja Byströmin nuorten palvelut lähelle peruskoulun päättäviä Jopoja. Kummi-ideassa on ehkä samankaltaisuuksia kuin Täysi10- ryhmissä. Konkreettisesti sopiminen käytännöistä toukokuussa 2016 Lämsänjärvellä. Valmis malli etsiville ja jopon opettajille toteuttavaksi (pilotointi Kaakkurin koulussa 2015-2016) syksy ryhmäohjauksena ja keväällä toiminta yksilöohjausta kohti.
12
Koulujen ja opettajan odotuksia ja ideoita: Tiedonsiirtolomakkeessa tieto kummietsivästä ja hänen yhteystiedot keskustelu kummietsivän kanssa tulevaisuudesta siirretään kesätyöseteliyhteyteen. Jopo-luokkien etsivät mukaan toukokuun Lämsänjärvi-päivään. Kaupunkiseikkailun Rasti syksyllä Etsivien ideat ja odotukset: Kaveria ei jätetä- idea Jopoilla on kavereita, jotka tarvitsevat Byströmin palveluita. Tuodaan tutuksi! Kesätyöt Etsivät voivat tuoda kesätyösetelit ja ideoida kesätyöpaikkoja Tutustuminen Byströmiin tutustumiskäynnit ja neuvonta keväällä Koko koulun infoaminen jos opinnot keskeytyvät tai paikkaa ei löydy (yhteistyö OPOn kanssa) Asioimisen opettelua “virasto”- käyttäytyminen ja siihen saatava apu/tuki etsiviltä. Etsiväparikummittelu(?) Turvallinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella
13
Yhteiset jopo-päivät (päihteet, jatko- opiskelu, Lämsanjärvi) Kesäaction (kesätyöpaikka Nuorisotoimella) Ohjaajien jopopalaverit Opettajien jopopalaverit Jopo-ohjausryhmä (rehtorit ja nuorisotoimen esimiehet)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.