Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

 Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: " Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat."— Esityksen transkriptio:

1

2  Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat kadoksissa  - vaikeus toimia/opiskella isossa ryhmässä tai tavanomainen opetus ei onnistu  - elämänhallinnan vaikeuksia  - mahdollisuus hyötyä työpainotteisuudesta ja toiminnallisista työtavoista

3  - oppilas on riittävän aktiivinen ja pystyy jossain määrin itsenäiseen työskentelyyn, mikä on tarpeen erityisesti työpaikkaopiskelussa  - oppilas on riittävän motivoitunut ja sitoutunut aloittamaan opiskelun joustavan perusopetuksen ryhmässä (koeaika 1kk)  - riittävän sosiaalinen, ettei oppilas syrjäydy ollessaan pienryhmässä  - oppilas on siirtymässä 9.luokalle

4  - huolehtii, että oppilas lähtee aamulla kouluun  - huolehtii, että oppilas on poissa koulusta ainoastaan oikeasta syystä  - huolehtii, että oppilas tekee kotitehtävänsä  - seuraa säännöllisesti oppilaan koulunkäyntiä Wilman avulla  - osallistuu oppimissuunnitelman luontiin ja päivitykseen

5 TAVOITTEET - peruskoulun päättötodistus - ammatinvalinnan selkiyttäminen ja jatko- opiskelupaikan saavuttaminen - elämänhallinnan kehittäminen - koulumotivaation parantaminen - opiskelutaitojen kehittäminen - sosiaalisten taitojen kehittäminen - yhteiskunnan jäseneksi kasvamisen tukeminen

6 KESÄ- LOMA! - Seuranta loman jälkeen ! Elokuu -Pelisäännöt -Ryhmäytyminen, nuottavalmennus ti-pe Oivanki Syyskuu -Ensimmäisten työssäoppimispaikkojen hakeminen ja hakuprosessin opettelu -Valmistautuminen 1.työssäoppimisjaksoon (kello, asenne, käytöstavat!) Lokakuu -1.työpaikkaopiskelu -syysloma Oppimissuunnitelman laadinta (huoltaja mukana), - TAVOITTEET! Marraskuu -Suunnitelmat jatko- opiskelupaikoista Opintovierailut/tutustu miset - 2.nuottavalmennus Oivanki Joulukuu -luokan pikkujoulut (vanhemmat + opo) -väliarvionti Tammikuu -oppimissuunnitelman tarkistus ja päivitys tarvittaessa (huoltaja mukana) Touko- ja kesäkuu -Päättöarvionti -Uuden luokan ryhmäytyminen Huhtikuu -JOPO -valinnat -Tutustumiset jatko- opiskelupaik. -3.työpaikkaopiskelu Maaliskuu -Yhteishaku!! -Hiihtoloma -Uusien JOPOlaisten haku alkaa → infot ja haastattelut alkavat - Päättöreissu (3.nuottavalmennus Oivanki) Helmikuu -2.työpaikkaopiskelu ennen yhteishakua JOPO VUOSIKELLO 2015-2016

7 YHTEENVETO -Kolme leirikoulua 10 vrk -Kolme työpaikkaopiskelujaksoa 30 vrk -Opinto-ohjauksessa painotus henk.koht. ohjauksessa -Poissaoloihin puuttuminen välittömästi -Jokaisella henk.koht. oppimissuunnitelma ja arvosanatavoitteet -Yhteishaun suorittaminen yhteistyössä opon kanssa -Yhteistyö nuorisotoimen kanssa 14h/vko

8  Peruskoulun päättötodistus 40/40 oppilasta ◦ Keskiarvojen nouseminen keskimäärin 0,5-1 numerolla  Poissaoloihin puuttuminen välittömästi -> ◦ Mm. koko koulun paras läsnäoloprosentti (joulu 2012) ◦ Mahdollisuus oppimiseen konkretisoituu ◦ Elämänhallinnan parantuminen: Ylös, ulos ja kouluun!  Työpaikkaopiskelujaksojen antia -> ◦ Oppiminen käytännössä ja toiminnallisesti. ◦ Useita saavutettuja kesätyöpaikkoja (Opettajalla tiedossa yli 20 kpl) ◦ Yksi oppisopimuspaikka peruskoulun jälkeen ◦ Alan / kiinnostuksen löytyminen ◦ Asenteen mittaaminen ◦ Aikuisten esimerkistä oppiminen

9  Henk.koht. oppimissuunnitelma ja tavoitteet ◦ Realistiset tavoitteet yksilön tasolla -> tavoitteiden saavuttaminen mahdollista ja todennäköisempää. Ei mopolla moottoritielle, eikä rekalla pyörätielle!  Kymmenen oppilaan luokka -> ◦ Ryhmässä tekeminen, ryhmän kasvattaminen kymmenestä yksilöstä yhdeksi kokonaisuudeksi -> nuottavalmennukset ◦ Vertaisoppiminen ja toisten tukeminen ◦ Opettajalla aikaa oppilaalle ◦ Vahvuuksien löytäminen jokaisen kohdalla ◦ Oma rauha ◦ Päivän ja opiskelun rytmittäminen ->jaksaminen

10  Nuottavalmennukset, läsnäolo 110/120 ◦ Sitoutuminen toimintaan ◦ Vastuun ottaminen itsestä ja kaverista ◦ Mukavuusalueelta astuminen seikkailuun -> itsensä voittaminen ◦ Ihmisen perustarpeet: RUOKA, UNI JA LÄMPÖ! ◦ Ulkomaan matka keväällä 2014 Saksaan, rahoitus (EU) -> englannin kieli…  Elämä peruskoulun jälkeen ◦ 38/40 sijoittunut heti peruskoulun jälkeen (kymppiluokka, lukio, ammattistartti/valma, oppisopimus, ammattiopistot ja Luovi) ◦ 5/40 raportoitu etsivään nuorisotyöhön -> jatkoseuranta etsivien avulla ◦ Koulussa/jatkopaikassa pysyminen suurella prosentilla (n.70%)

11  Jopo- luokan kummietsivä  Ideaa lyhyesti: Kummietsivän työnä on tuoda etsivätyö ja Byströmin nuorten palvelut lähelle peruskoulun päättäviä Jopoja. Kummi-ideassa on ehkä samankaltaisuuksia kuin Täysi10- ryhmissä. Konkreettisesti sopiminen käytännöistä toukokuussa 2016 Lämsänjärvellä.  Valmis malli etsiville ja jopon opettajille toteuttavaksi (pilotointi Kaakkurin koulussa 2015-2016)  syksy ryhmäohjauksena ja keväällä toiminta yksilöohjausta kohti.

12 Koulujen ja opettajan odotuksia ja ideoita:  Tiedonsiirtolomakkeessa tieto kummietsivästä ja hänen yhteystiedot  keskustelu kummietsivän kanssa tulevaisuudesta siirretään kesätyöseteliyhteyteen.  Jopo-luokkien etsivät mukaan toukokuun Lämsänjärvi-päivään.  Kaupunkiseikkailun Rasti syksyllä Etsivien ideat ja odotukset:  Kaveria ei jätetä- idea  Jopoilla on kavereita, jotka tarvitsevat Byströmin palveluita. Tuodaan tutuksi!  Kesätyöt  Etsivät voivat tuoda kesätyösetelit ja ideoida kesätyöpaikkoja  Tutustuminen Byströmiin  tutustumiskäynnit ja neuvonta keväällä  Koko koulun infoaminen jos opinnot keskeytyvät tai paikkaa ei löydy (yhteistyö OPOn kanssa)  Asioimisen opettelua “virasto”- käyttäytyminen ja siihen saatava apu/tuki etsiviltä.  Etsiväparikummittelu(?)  Turvallinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella

13  Yhteiset jopo-päivät (päihteet, jatko- opiskelu, Lämsanjärvi)  Kesäaction (kesätyöpaikka Nuorisotoimella)  Ohjaajien jopopalaverit  Opettajien jopopalaverit  Jopo-ohjausryhmä (rehtorit ja nuorisotoimen esimiehet)


Lataa ppt " Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google