Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
Sisältö: Mikä on akkusatiivi? Persoonapronominien akkusatiivi
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
Übung macht den Meister!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
Suomen kielioppia edistyneille Lauseenjäsenet
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
Voiko teknistä saksaa ymmärtää?
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Etsi ensin predikaatti.
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Pronominit (pronomen)
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Omistusliite Kun substantiivia tai postpositiota edeltää persoonapronominin genetiivi, liitetään substantiiviin ja postpositioon omistusliite. Korjaa:
Nominien taivutus Hänelle/Häneen annettiin palkinto.
Lauseenjäsenet.
Akkusatiivi.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Tekstinhuoltoa 3.
Sivulauseen sanajärjestys
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Omistusliite Lue OK s. 304 – 305. Kun substantiivia tai postpositiota edeltää persoonapronominin genetiivi, liitetään substantiiviin ja postpositioon omistusliite.
alles Gute zum Geburtstag!
Lektion 10 Wetten, dass ….
S.
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Omistusliite Kuuluu persoonapronominin genetiivin yhteyteen. Käytetään asiatyylissä.
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund kaufen, den ich überall mitnehmen kann. 3. Ich möchte eine Freundin haben, der ich alles erzählen könnte. 4. Ich möchte Kinder haben, deren Kleider ich nicht aufräumen muβ. Suku on sama kuin sanassa, johon pronomini viittaa (korrelaatti). Se löytyy päälauseesta. Sijamuoto määräytyy sen mukaan, mikä pronominin tehtävä on sivulauseessa. Subjekti: nominatiivi. Objekti: akkusatiivi. Vastaanottaja: datiivi. Omistaja: genetiivi. Jos sivulauseen verbillä on erityinen rektio, se määrää pronominin sijan: Ein Mann, dem so etwas nicht gefällt. (gefallen + Dativ)

Milloin käytetään relatiivipronominia wo? Mozart hat auch in Wien gewohnt, wo er die Zauberflöte komponiert hat. Das Haus, in dem/wo Mozart geboren ist, ist heute ein Museum. -> Aina paikannimen kanssa, myös muun paikanilmauksen kanssa

Milloin käytetään relatiivipronominia was? 1. Die Kinder fliehen, was der Hexe nicht gefällt. 2. Diese Reise ist alles, was ich mir je gewünscht habe. 3. Es gibt wenig, was uns schockiert. 4. Das Beste, was diese Geschichte uns lehrt, ist… 5. Was dem Publikum besonders gefällt, ist die Stimme der Solistin -> 1: Viittaamassa koko edeltävään lauseeseen 2 ja 3: Pronominien alles, nichts, etwas, viel ja wenig kanssa 4: Adjektiivista muodostettujen substantiivien kanssa 5: Se, mikä yleisöä erityisesti miellyttää, on solistin ääni

Milloin käytetään relatiivipronominia wer? Wer dieses Lied einmal gehört hat, wird die wunderschöne Melodie nie vergessen. -> Se, joka kerran on kuullut tämän laulun… (viittaa henkilöihin) akkusatiivi wen datiivi wem genetiivi wessen