Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen."— Esityksen transkriptio:

1 Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen Yrittäjyyden valmennuskeskus Intotalo

2 Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo2© Makke Leppänen 2004 Opinnäytetyö Nenän kaivelua vai jotain ihan muuta???

3 Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo3© Makke Leppänen 2004 ”Empiirinen tutkimus”- opiskelijoiden lausahduksia, mitä opinnäytetyö on Positiivista: –vapaus, järki, tunne, itsenäisyys, kypsyys, vastuu, haaste, ajattelu Negatiivista: –pakkopullaa, tylsä, paljon kirjoittamista, paljon aikaa, sivuja, kuiva

4 Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo4© Makke Leppänen 2004 Opinnäytetyön valmentamisen teesit I Suurin haaste on saada opiskelijat ajattelemaan Opiskelijat mieluummin ajautuvat uoman mukana kuin ajattelevat itse. Valmentajan tehtävänä on laajentaa yksilöiden ajattelua ja kasvattaa opiskelijoista omaan ajatteluun kykeneviä pohdiskelijoita. II ”Turvallisen” oppimisyhteisön rakentaminen Valmentajan haasteena on rakentaa sellainen oppimisen kulttuuri, jossa saa turvallisesti oppia ilman pelkoa haavoittumisesta. Oppimisyhteisössä on tärkeää saada ihmiset antamaan toisilleen tilaa ja kannustusta.

5 Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo5© Makke Leppänen 2004 III Valmentajan täytyy johtaa dialogia Yhteisön ja yksilön oppiminen ja oivallus syntyvät parhaiten avoimessa vuorovaikutuksessa. Dialogi on yhdessä ajattelua. Valmentajan tulee toimia dialogin johtajana. Haasteena on johdattaa opiskelija kysymysten kautta kohti määräsatamaa. IV Päämääränä tulee olla ymmärryksen synnyttäminen Tieto on lähtökohta ja työkalu, mutta päämääränä pitää olla ymmärrys. Yksilön ja oppimisyhteisön haasteena on synnyttää uutta tietoa ymmärryksen kautta. Uusi tieto syntyy vain ymmärryksen kautta vanhasta tiedosta.

6 Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo6© Makke Leppänen 2004 V Valmentajan tehtävänä on luoda innostuksen hehku Oppiminen vaatii yksilön ajattelun ja tekemisen lisäksi tunnetta. Innostunut yksilö oppii tehokkaammin kuin tylsistynyt. Yhteiskuntamme ei ole koskaan suvainnut, että ihminen on innostunut ja onnellinen. Miten voidaan luoda innostuksen hehkua? ”Ihminen kasvaa saadessaan palautetta”

7 Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo7© Makke Leppänen 2004 1.Asiantuntijuus - syntyy kokemuksesta ja kirjatiedosta - voi hyödyntää verkostoa apuna 2.Asenne - halu tehdä asiat hyvin, yrittäjämäisyys 3.Ajattelu - systeemiäly, kokonaisuuden hahmottaminen - asioiden linkitys toisiinsa 4.Aika - suunnitellaan kokonaisuus hyvissä ajoin - jää aikaa pikkuasioiden hiomiselle 5.Ainutlaatuisuus - jokainen prosessi on ainutlaatuinen - tunnemuistot Valmentamisen laadun 5 A


Lataa ppt "Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google