Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Seikkailu- ja elämyspedagogiikka

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Seikkailu- ja elämyspedagogiikka"— Esityksen transkriptio:

1 Seikkailu- ja elämyspedagogiikka
Raija Erkkilä & Seppo Karppinen

2 Ulkona tapahtuva toiminta, seikkailu ja kasvatus (Outdoor education)
Juuret saksalaisessa reformipedagogiikassa ja pragmatismissa Hahn: aktiivinen kansalainen, vastakohta teoreettisuutta painottaville kouluille Eri lähtökohdille yhteistä Kokemusten hankkiminen ja positiiviset muutokset tunteissa ja toiminnoissa Muutokset yksilössä heijastuvat yhteisöön Tulevaisuudessa elämyspedagogiikassa yhä enemmän myös indoor-pedagogiikkaa Taide, musiikki, kulttuuri

3 Mitä on seikkailukasvatus?
Toiminnallisuuden, kokemuksellisuuden, elämyksellisyyden ja yhteistoiminnallisuuden avulla tapahtuva virkistäytyminen, oppiminen ja kasvatus ulkona ja turvallisesti Yllätyksellisyys Vapaaehtoisuus Turvallisuus

4 Seikkailukasvatuksen oppimisprosessi
Toimintojen oltava todellisia, konkreettisia ja autenttisia, mutta turvallisia Toimintojen monipuolisuus; liikunnallisuus, sosiaalisuus, luovuus Kokonaisvaltaisuus oppimisessa; sydän, käsi ja ymmärrys Oppijan omien rajojen ja kykyjen tiedostaminen erilaisissa yllättävissä, haasteellisissa ja selviytymistä vaativissa tilanteissa Ryhmäsidonnaisuus ja ryhmävastuu kehittyvät mahdollisimman vapaasti Prosessia tarkastellaan reflektion avulla

5 Seikkailukasvatuksen oppimisprosessi
Yleisinä tavoitteina: vaikuttaa suoraan yksilön kasvuun ihmisenä kehittäen identiteettiä, kestävyyttä ja aloitteellisuutta helpottaa kasvuprosessia Auttaa kohtaamaan elämään liittyvät kehitysprosessit ja liittää koetut elämykset todelliseen elämään

6 Seikkailukasvatuksen oppimisprosessi
Toiminnan tavoitteena yksilön pehmeiden taitojen kehittäminen Kommunikointi, päätöksenteko, tunteiden hallinta, organisointi, keskittymiskyky, ryhmässä toimimiseen liittyvät taidot Ns. kovat taidot toimivat työkaluina ?

7 Seikkailukasvatuksen oppimisprosessi
Kenelle? Miksi? Mitä? Missä ja miten? Kenelle? Tästä liikkeelle,, Nuoria vai vanhoja, lapsia vai aikuisia, tavallinen vai erityisryhmä, tuttu vai tuntematon ryhmä Miksi? seikkailua vai kasvatusta, opastusta vai ohjausta Mitä? Mihin resurssit riittävät matalan riskitason toiminnot aiheuttavat vain vähän pelkoa tai vaaratilanteita (onkiminen rannalta, luontopolku, patikointi, telttailu, suunnistus,valokuvaus jne. Kohtalaisesti riskiä: melonta, kiipeily, ratsastus, laskettelu, laskeutuminen, jne Korkeariskitaso. Ohjaajan taidot ja kokemus, lisäohjaajan läyttö Missä ja miten?

8 Mitä ihmiset pelkäävät osallistuessaan seikkailullisiin tapahtumiin?
En saa tarpeeksi ruokaa Hidastan muita En sopeudu ryhmään Hyttyset häiritsevät En saa rahoilleni vastinetta Putoan Joudun erilleen ryhmästä Ryhmä ei hyväksy minua En saa tarpeeksi tietoa Teen vääriä päätöksiä En saa tarpeeksi nukuttua Ohjaaja ei ole mukava Minulla on vääränlaiset vaatteet Opetus on huonoa Annan periksi Eksyn Tulen likaiseksi Pitkästyn Paljastan omat ajatukseni


Lataa ppt "Seikkailu- ja elämyspedagogiikka"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google