Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO."— Esityksen transkriptio:

1 Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO

2  Nopeuttaa työn oppimista ja työn aloittamista  Lisää työturvallisuutta ja vähentää virheitä  Vähentää epävarmuutta ja jännitystä  Lisää työviihtyvyyttä  Antaa realistisen kuvan työstä  Selkiyttää työroolit ja tavoitteet Työntekijän perehdyttäminen Käytännössä: Varmista että työntekijä tietää missä ja milloin voi syödä, montako kahvitaukoa ja mihin aikaan Varmista että työntekijä on ymmärtänyt työajat Käy läpi poissaoloja koskevat ilmoittamiskäytännöt Käy läpi muun muassa puhelimen käyttö työaikana ja tupakkatauot Kerro myös mitä tehdään kun työtehtävät on suoritettu – anna lista työtehtäviä, joita voi tehdä ilman ohjausta Kerro myös miten sairastumistapauksissa menetellään – minne lääkäriin?

3  Anna työntekijän/harjoittelijan ensin seurata omaa tekemistäsi ja toimia sen jälkeen avustajanasi  Kerro ja näytä työtehtävän tekeminen vaihe vaiheelta  Esittele tekemisen vaiheet ja tärkeimmät asiat  Kiinnitä huomiota turvallisuusasioihin ja ergonomisiin työtapoihin  Seuraa, miten hän ymmärtää työtehtävän, ja pyydä häntä kertomaan tekemisen vaiheet Työtehtävät alussa

4  Rohkaise tekemään ja kannusta kysymään  Anna työntekijän/harjoittelijan tehdä työtehtävänsä omassa tahdissaan, mutta ole saatavilla kysymysten tai pulmatilanteiden varalta  Anna heti palautetta työn teosta ja tuloksesta -> älä pihtaa pientäkin myönteistä palautetta  Anna vähitellen tehdä työnsä itsenäisesti.  Pyydä arvioimaan omaa suoritustaan  Anna palautetta ja seuraa työn sujumista säännöllisesti  Pyydä palautetta (pyydä nimeämään ainakin 1 asia!) Työtehtävän aikana

5  Oppiminen on yksilöllistä. Jokainen meistä on erilainen oppija, toiset oppivat paremmin kuuntelemalla ja tarkkailemalla, toiset taas tekemällä. Toisille on ominaista muodostaa pienistä yksityiskohdista suurempia kokonaisuuksia. Toisille taas on helpompaa edetä suurista kokonaisuuksista yksityiskohtiin. Kaikki tavat oppia ovat yhtä hyviä.  Luonteenomaisin tapa oppia vaihtelee tekijästä toiseen. Oppimistavat ja –tyylit ovat muovautuneet ihmisille vähitellen heidän erilaisten kokemustensa myötä. Myös perinnöllisyystekijät ja nykytilanteen, kuten opiskelun tai työpaikan vaatimukset, vaikuttavat oppimistapojen muotoutumiseen. Oppimistapoja pidetään usein melko pysyvinä, mutta eri oppimistapojen käyttöön voi harjaantua. Työpaikkaohjaajan on hyvä tiedostaa ja tunnistaa erilaisia oppimistapoja ja –tyylejä. Yksilöllisten erojen huomioiminen ohjauksessa tukee myönteistä minäkuvaa ja edistää oppimista.  Oppimistyylit kuvastavat oppijan tapaa vastaanottaa ja käsitellä tietoa. Omaa oppimiskykyään voi parantaa oppimistyylejä kehittämällä. Erilaisten oppimistyylien perusteella voidaan puhua aktiivisista osallistujista, käytännöllisistä toteuttajista, loogisista ajattelijoista ja harkitsevista tarkkailijoista. Oppimistyyleistä

6  Selkeät ja sovitut työtehtävät  Onnistumisiin kannustaminen  Nuoren ”kokoiset” tehtävät ja haasteet  Vähän kerrallaan  Ennalta sovitut tehtävät, joita työntekijä/harjoittelija voi tehdä ilman ohjausta Itseohjautuvuutta edistävät:

7  Liian tiukat, väljät tai epäselvät rajat ja tavoitteet  Negatiivinen palaute  Jatkuva kontrolli  Pakottaminen  Epäluottamus  kykyjen ja osaamisen vähättely Itseohjautuvuutta ehkäisevät:

8  Hyvän vuorovaikutussuhteen ja ilmapiirin luominen.  Suorien kysymysten käyttäminen.  Havaintojen ja perustelujen esittäminen.  Konkreettisten tilanne - esimerkkien ja tapahtumien käyttäminen tarkastelun pohjana.  Vaihtoehtoisten näkökulmien tarjoaminen työntekijälle/harjoittelijalle harkittavaksi.  Vaikutusten ja seuraamusten tutkiminen eri osapuolten näkökulmasta.  Päätelmien tekeminen.  Toimintamenettelyistä ja seurannasta sopiminen. Palautteen antaminen

9  Työpaikkaohjaaja käy selvästi läpi työntekijän/harjoittelijan kanssa vastuut ja roolit, jotta hän tietää, mitä saa tehdä itsenäisesti ja mitä ei.  Työpaikkaohjaaja pyytää työntekijää/harjoittelijaa kertomaan ennen työn tekemistä, mitä hän aikoo tehdä ja miten toimia. Ohjaaja antaa kehittävää palautetta tarvittaessa.  Työntekijä/harjoittelija saa osaamisestaan todenmukaista ja kehittävää palautetta.  Otetaan puheeksi työntekijän/harjoittelijan käytös ja keskustellaan käytöksen muuttamisesta. Oikeasta tavasta toimia annetaan heti myönteistä palautetta. Työntekijä/harjoittelijan kaikkitietävä tai liian oma-aloitteinen toiminta

10  Saan toimia esimerkkinä nuorelle – voi olla pitkäaikaiset vaikutukset nuoren tapaan tehdä työtä  Voin vaikuttaa nuoren työntekijän/harjoittelijan tapaan tehdä työtä, työhön suhtautumiseen ja itse työn tekemiseen  Luon sellaisen työilmapiirin, jossa onnistumiset ovat mahdollisia  Olen kiinnostunut nuoren työntekijän/harjoittelijan muustakin elämästä  Ansaitsen kiitokset jokaisen nuoren työntekijä/harjoittelijan auttamisesta työelämän poluille. Minä työpaikkaohjaajana


Lataa ppt "Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google