Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPS-ryhmä Rauma 23. – 24.4.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPS-ryhmä Rauma 23. – 24.4.2015."— Esityksen transkriptio:

1 OPS-ryhmä Rauma 23. –

2 Tuuli Murtorinne Jyväskylän normaalikoulu
Tuija Saarivirta Rauman normaalikoulu Satu Kekki Turun normaalikoulu Tarja Ruohonen Turun normaalikoulu Paula Äimälä Rauman normaalikoulu Helena Sieppi Tampereen yliopiston normaalikoulu Anja Huurinainen-Kosunen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Tuula Laine Tampereen yliopiston normaalikoulu Heli Lepistö Savonlinnan normaalikoulu Juha-Matti Turpeinen OKL Kirsti Koski Jyväskylän normaalikoulu Raija Kärkkäinen Oulun normaalikoulu Mervi Kemppainen Oulun normaalikoulu Anu Eerola Tampereen yliopiston normaalikoulu Arja Aalto-Laaksonen Tampereen yliopiston normaalikoulu Annika Lassus Vasa övningsskola Tommy Nordman Vasa övningsskola Marita Kontoniemi Jyväskylän normaalikoulu Elisabet Backlund-Kärjenmäki Vasa övningsskola Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo Tampereen yliopiston normaalikoulu Tapio Heino Rauman normaalikoulu Veli-Matti Hakanen Turun normaalikoulu Satu Kumpulainen Lapin yliopiston harjoittelukoulu Annamari Murtorinne Jyväskylän normaalikoulu Veli-Pekka Dufva Helsingin normaalilyseo Jaana Silvennoinen Helsingin normaalilyseo Olli Hyvönen Helsingin normaalilyseo Diane-Christine Blusi Vasa övningsskola Ulla Granfors Vasa övningsskola Gun Jakobsson Vasa övningsskola Pasi Hieta Oulun normaalikoulu Merja Kukkonen Joensuun normaalikoulu Sari Muhonen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu

3 Tavoitteena harjoittelukoulujen opetussuunnitelmatyön osaamisen ja ideoiden jakaminen  Paikallisten ops-prosessien tukeminen Verkoston yhteistyön tiivistäminen 

4 Ohjelma klo 14.15 – 17.00 ePerusteet jatkuu – Ulla Angervo, OPH
preseminaarin kysymyksiä Preseminaarin satoa Yhteistyö opettajankoulutuksen kanssa Uusi ops ja harjoittelut Lukion opstyö – Kirsti Koski, Jyväskylän normaalikoulu , OPStuki2016, LOPS2016 Voisimmeko tehdä jotain yhdessä/yhteistä? Kahvitauko klo 15.30

5 Pre-seminaarin satoa Keskustelumme aiheet Tuntijako
Aineryhmätyöskentely Ala- ja yläluokkien yhteistyö Oppiaineiden sisältöjen vuosiluokkaistaminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet Arviointi Lisäksi :Tampereen syysseminaari  Puheenvuorot OPS-iltapäivä – Tuija Saarivirta, Rauman normaalikoulu Peda-labra; toimintakulttuurin kehittäminen - Sari Muhonen Arviointi, monialaiset oppimiskokonaisuudet - Annamari Murtorinne Tuija Saarivirran tekemä yhteenveto

6 OPS2016 ja yhteistyö opettajankoulutuksen kanssa
Savonlinna: seudullinen ops, okl:n lehtorit kutsuttu mukaan aineryhmätyöskentelyyn Itä-Suomen yliopisto (JNOR ja SNOR) pedagogiset opinnot Teemalähtöisyys – oppiainerajat ylittävä yhteistyö opetuksessa Vuorovaikutteinen pedagogiikka Yksilönä yhteisössä, oppiva yksilö oppivassa yhteisössä Osallisuus ja yhteiskunta, kestävä tulevaisuus Ilmaisu ja (moni)kulttuurisuus Miten muualla?

7 OPS2016 ja ohjattu harjoittelu
Tutkiva opettajuus-harjoittelu; integroituva kurssi Tutkiva opettajuus moninaisissa ympäristöissä; 10t opetuskokeilu OPS-hautomopäivä – Otavan opisto Aiheena monialaiset oppimiskokonaisuudet oppilaat, opettajaopiskelijat , ohjaajat Ohjeet työskentelyyn ennakkoon etäohjauksena; 1t Hautomot- työpajat oppilaille 2t Ohjaajien ja opettajaopiskelijoiden yhteinen työpaja 2 t Juhannusmäen koulu Savonlinnan normaalikoulu 1-9

8 Lukion opstyö Missä mennään lukion op2016-työssä?
Keskiössä Kirsti Koski, Jyväskylän normaalikoulu

9 OPStuki2016 ja LOPStuki 2016 OPStuki2016
Kolme työpajaa, työpajat 2 menossa, syyskuussa kolmas paja Osallistujamäärätavoitteet ylitetty Palaute – koulutuksissa on onnistuttu, kouluttajien asiantuntijuus koettu erittäin hyväksi LOPStuki2016 Kolme työpajaa syyskuu 2015 – tammikuu 2016 Kouluttajien kokoaminen menossa Hyödynnetään OPStuki2016 konseptia

10 Voisimmeko tehdä opsia - yhdessä?
Ainekohtaiseen työhön osallistuvien opettajien nimilistat kootaan yksiköittäin ja jaetaan verkostossa Arviointiosuuden yhteinen työstäminen – ops- koordinaattoreiden yhteinen työpaja syksyllä 2015

11 OPS-koordinaattorit Helsinki - Viikki Marja Martikainen, Ulla Ilomäki-Keisala Helsinki - normaalilyseo Olli Hyvönen, Jaana Silvennoinen Joensuu Merja Kukkonen Jyväskylä Kirsti Koski, Sari Keinonen, Annamari Murtorinne Lappi - Rovaniemi Satu Kumpulainen Oulu Terhi Ylöniemi, Pasi Hieta Rauma Tuija Saarivirta, Paula Äimälä Savonlinna Merja Kuosmanen, Heli Lepistö Tampere Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo Turku Tarja Ruohonen Vaasa Elisabet Backlund-Kärjenmäki, Annika Lassus, Tommy Nordman

12 Professorit Leena Krokfors ja Lasse Lipponen/HYO
Mennäänkö metsään? Professorit Leena Krokfors ja Lasse Lipponen/HYO

13

14 Tampereen OPS-syysseminaari
Keskiviikko luento 1. Oppimiskäsitys & toimintakulttuuri luento 2. Laaja-alainen osaaminen/monialaiset oppimiskokonaisuudet/OPS- tutkimus (Mäkinen, Tampereen yliopisto) Torstai luento 3. OPS2016 ja arviointi (Pollari, Jyväskylän yliopisto) luento 4. OPS2016 – Mitä vastavalmistuneelta opettajalta odotetaan OPS- osaamisen osalta? Kaupungin koulujen ja harjoittelukoulujen OPS-yhteistyö (TRE kaupunki) RYHMÄTYÖ - OPS-polku (oppilaan näkökulma, aineryhmät, asteet, nivelvaiheet, arviointi...) 1,5 h Yhtenveto 1h eNorssin työryhmät (mahdollisesti yhteys OPSiin myös tässä)

15 Työryhmätehtävät Kaikille työryhmille (OPS, Ohjaajakoutus, TutKoKe, TVT ja verkko-oppiminen) tulee Rauman seminaarissa yhteiseksi tehtäväksi arvioida ko. verkoston kuluneen vuoden toimintaa peilaten sitä eNorssin TTS:ssä kirjattuihin tavoitteisiin. Työryhmiltä odotetaan myös tulevan vuoden visiointia sekä (mahdollisen) resursointitarpeiden kirjaamista lukuvuodelle – Ja kaikki palautteet ja toiveet toiminnan kehittämiselle ovat tietysti tervetulleita.

16 3 OPETUSSUUNNITELMATYÖ 2014-2015
Toiminnan tavoite: Toiminnan sisältö: Arviointi 3.1. Perusopetuksen OPS 2016 työskentely eNorssi-verkostossa Harjoittelukouluissa jatketaan koulukohtaista perusopetuksen opetussuunnitelmatyötä OPH:n tiekartan mukaisesti yhteistyössä opettajankoulutusyksiköiden sekä eNorssiverkoston kanssa. Paikallista ops-prosessia dokumentoidaaan eNorssiverkoston OPS-työkalupakkiin. Kun valtioneuvosto on tehnyt päätöksen lukion tuntijaosta, kootaan eri yksiköistä lukion OPS-koordinaattorit yhteen yhteisen prosessin aloittamiseksi. toteutunut 3.2 Valtakunnallinen ja alueellinen vaikuttaminen, sekä koulutuspalveluiden tarjoaminen Toteutetaan alueellista OPStuki2016-täydennyskoulutusta yhteistyössä OPH:n ja AVI:en kanssa. Paikallista opetussuunnitelmatyötä tehdään yhteistyössä kuntapuolen kanssa. Opettajaksi opiskelevat osallistetaan OPS-työhön osana ohjattua harjoittelua. Toteutunut osittain 3.3 OPS tukimateriaalin hyödyntäminen Käytetään verkoston tuottamaa tukimateriaalia OPS-työhön liittyvässä koulukohtaisessa työskentelyssä ja toteutettavissa koulutuksissä, sekä kerätään käyttökokemuksia tukimateriaalista. 3.4 Tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta opetussuunnitelmatyössä Käynnistetään opetussuunnitelmatyöhön liittyvää tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoimintaa yhdessä eri normaalikoulujen, opettajankoulutuksen henkilöstön sekä TutKoKe-koordinaattorien kanssa. Suunnitteilla, meneillään, tarjotaan 3.5 TVT:n hyödyntäminen OPS- työssä Uuden opetusteknologian hyödyntäminen opetussuunnitelmatyössä ja- koulutuksissa. 1 OHJATTU HARJOITTELU Toiminnan tavoite: Toiminnan sisältö: 1.1 Ohjaajakoulutuksen jatkaminen ja kehittäminen Koulutuksia järjestetään tänä vuonna seuraavan periaatteen mukaan: moduuli 1:een (Ohjauksen perusteet) perustuvia koulutuksia koulukohtaisesti pilotoidaan TVT-painotteista ohjaajakoulutusta koulukohtaisesti. Suunnitellaan, kehitetään ja pilotoidaan erilaisia teemamoduuleja, mm. TVT- ja vertaismentorointimoduulit. 1.2 Harjoittelun ohjauksen kehittäminen Kehitetään ja laajennetaan edelleen ohjaajakoulutusportaalia ohjaajien, ohjaajakouluttajien ja opettajaopiskelijoiden työvälineeksi ja materiaalipankiksi. Siirretään ohjaajakoulutusportaali eNorssi-portaalin yhteyteen ja kehitetään sen sisältöä ja käytettävyyttä edelleen. 1.3 Ohjatun harjoittelun palautejärjestelmän kehittäminen Palautteiden keräämisessä käytetään eLomake-palvelua. Lukuvuonna 2014 – 2015 käytetään ns. peruskyselyä, jotta pitkittäisvertailu mahdollistuu. Lukuvuoden aikana käynnistetään kyselylomakkeen uudistamisprosessi yhdessä TutKoKe-ryhmän kanssa. Uusittu kysely otetaan käyttöön Harjoittelukyselyn tuloksia hyödynnetään koulun toiminnan kehittämisessä ja koulukohtaisten ohjaajakoulutusten sisällöissä.

17 OPS-työskentelyn toimintakalenteri 2014-2015
Verkostotoiminta Paikallinen toiminta ajoitus OPStuki2016-hanke I: 4. alueelliset työpajat Paikallinen opetus- suunnitelmatyö ja kuntayhteistyö * Ops-työn organisointi * Toteuttamiseen liittyvien ratkaisujen päätökset/ viimeistely * Oman tilanteen arviointi - Arvokeskustelut - Toimintakulttuuri - Oppiminen * Oppiainekohtainen työskentely * Yhteistyö opettajankoulutuksen kanssa - ainekohtainen ops-työ - muu ops-työ * Ops ja harjoittelu Syyskuu 2014 Lokakuu 2014 Marraskuu 2014 OPStuki2016-hanke II: suunnitteluryhmän kokoontuminen Ops-koordinaattoreiden kokoontuminen Tammikuu 2015 OPStuki2016-hanke II - kouluttajien kokoontuminen Alueelliset työpajta 1 Helmikuu 2015 Maaliskuu 2015 Alueeliset työpajat 2 - eNorssin kevätpäivät Huhtikuu 2015 Toukokuu 2015 ----- Kokousmuistiinpanot ( :08) ----- paikallinen opstyö ja kuntayhteistyö eNorssi/Oulu/120914

18 Visiointia Ops-prosessien dokumentointi OPStyökalupakkiin jatkuu
OPStuki2016 ja LOPStuki2016 koulutuksien toteuttaminen Yhteistyö harjoittelukoulut ja opettajankoulutus Selvityspyyntö TVT-ryhmälle: opstekstin rakentaminen opettajan työsuunnitelmaksi Verkoston yhteinen ops-työskentely; teemana arviointi Ops-koordinaattoreiden työpaja syksyllä 2015, resurssointi matka- ja majoituskuluihin Uuden ops-koulutushankkeen suunnittelukokous, resurssointi matka- ja majoituskuluihin

19 KIITOS RAUMA. KIITOS OPS-PAJALAISET
KIITOS RAUMA! KIITOS OPS-PAJALAISET! Menestystä ja jaksamista ops-työhön!


Lataa ppt "OPS-ryhmä Rauma 23. – 24.4.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google