Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Seminaari ryhmäprosesseista (6 op, SP209) Aloitustapaaminen (Kansikuva kirjasta B. Nijstad: Group Performance) Tuuli Anna Mähönen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Seminaari ryhmäprosesseista (6 op, SP209) Aloitustapaaminen (Kansikuva kirjasta B. Nijstad: Group Performance) Tuuli Anna Mähönen"— Esityksen transkriptio:

1 Seminaari ryhmäprosesseista (6 op, SP209) Aloitustapaaminen (Kansikuva kirjasta B. Nijstad: Group Performance) Tuuli Anna Mähönen tuuli-anna.mahonen@helsinki.fituuli-anna.mahonen@helsinki.fi, puh. 191 24889 http://blogs.helsinki.fi/tamahone/http://blogs.helsinki.fi/tamahone/ -> Kurssin blogisivu

2 Tänään Tutustuminen Seminaarista, sen tavoitteista ja pelisäännöistä Seminaarityöskentelystä ja sen arvioinnista Aiheen löytämisestä ja tiedonhausta Kurssin aikataulun rakentaminen

3 Tutustumiskierros Kuka olet? Pääaineesi? Onko tämä ensimmäinen (sosiaalipsykologian) seminaarisi? Tavoitteena kandintyö vai tavallinen seminaarityö?

4 [Seminaarista, sen tavoitteista ja pelisäännöistä]

5 Mikä on seminaari? Seminaarissa opiskelijat tekevät seminaarin aiheeseen liittyvän kirjallisen seminaarityön, jonka he esittelevät lyhyesti suullisessa esityksessään. Jokainen seminaarin osallistuja perehtyy kaikkiin töihin ja kirjoittaa niistä kirjalliset kommentit (myös poissaolokerralta). Työt myös opponoidaan: kullekin työlle opponentiksi valittu opiskelija valmistelee työn suullisen kommentoinnin. Opponoinnin tarkoitus on toimia ensisijaisesti keskustelun herättäjänä, mutta samalla myös perusteltuna palautteena seminaariesitelmän pitäjälle.

6 Tavoitteet Tiedollisena tavoitteena on perehdyttää opiskelija ryhmän sisäisiin tai ryhmien välisiin prosesseihin keskittyvään tutkimuskirjallisuuteen hänen valitsemastaan teoreettisesta näkökulmasta tai sovelluskohteesta käsin. Taidollisena tavoitteena on harjaantua tieteellisen kirjallisuuskatsauksen kirjoittamiseen sekä tieteelliseen opponointiin.

7 Pelisäännöt, osa 1 Työläs kurssi ja tiivis aikataulu: ”no pain, no gain” Max 1 poissaolokerta sallittu Kurssilla ollaan töissä: ajoissa paikalle tuleminen (klo 9.15), aikatauluissa pysyminen, pakottavista esteistä ilmoittaminen (opettaja & opponoija/kirjoittaja)…

8 Pelisäännöt, osa 2 Seminaarityöskentely perustuu kahteen tieteen ihanteeseen: 1.Itseään korjaavuus Ole valmis ottamaan palautetta vastaan avoimesti 2.Kollegiaalisuus Jätä ylimääräinen ego kotiin Tällä kurssilla ihanne = normi

9 [Seminaarityöskentelystä ja sen arvioinnista]

10 Mikä on seminaarityö? Tieteellinen kirjallisuuskatsaus, esimerkiksi: Mitä empiirisiä tutkimustuloksia on saatu vastauksena johonkin teoreettiseen kysymykseen? Miten jotain teoriaa/käsitteistöä on kehitelty? Kahden teorian vertailu Katsaus siihen, mitä jostain aihepiiristä tiedetään Laajuus 10-15 sivua lähteineen Lähteissä painaa enemmän laatu kuin määrä, mutta käytännössä alle 10 lähteellä ei saa aikaan kunnon seminaarityötä

11 Seminaarityön perusrakenne Kansilehti Sisällysluettelo Johdanto Sisältöluvut Loppupäätelmät -> käsitellään tarkemmin 2. tapaamisessa Kirjoitusohjeet oppiaineen sivuilla (soveltuvin osin): http://www.helsinki.fi/sosiaalipsykologia/opiskelu/opiskelun_tueksi/kirjoitusohjeet.pdf

12 Entä, jos teen kandintutkielman? Jos mahdollista, kerro kandityösuunnitelmistasi etukäteen: opettaja pyrkii huomioimaan tämän palautteessa Tavoitteena on, että seminaarityön pohjalta voi täydentää/hioa kandintutkielman jo seuraavassa periodissa palautettavaksi Palautus ennen joulua Tuuli Annalle ja joulun jälkeen Inga Jasinskaja-Lahdelle Ei määriteltyä palautuspäivämäärää, mutta kielentarkastus ja weboodi-ilmoittautuminen tarpeen Ks. tiedekunnan ohjeistukset: http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/kandi.htm http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/kandi.htm Kandintutkielma ≠ elämäntehtävä

13 Työskentely tässä seminaarissa Seminaarityön teko Alustavan hahmotelman kirjoittaminen (1 liuska) Kirjoittamisen aloittaminen, tarkistuspiste tarvittaessa Työn kirjoittaminen (10-15 sivua lähteineen) Työn esittely seminaarissa Palautteen anto Yhden työn opponointi seminaaritilaisuudessa Lyhyet kirjalliset kommentit jokaisesta työstä Ks. ohjeistukset kurssin blogisivulta Kurssilla käytössä BSCW-alue: https://bscw.helsinki.fi/https://bscw.helsinki.fi/

14 Töiden esittely ja kommentointi Seminaarityö jätetään BSCW:hen esitystä edeltävänä sunnuntaina. Kirjoittajan toivotaan seminaarityön lopussa nostavan esille asioita, joista hän erityisesti toivoo keskusteltavan. Hän esittelee työnsä lyhyesti tapaamisen alussa. Jokainen osallistuja kirjoittaa jokaisesta seminaarityöstä 0,5-1 liuskan pituiset kommentit, jotka jätetään BSCW:hen esitystä edeltävänä maanantaina. Huom! Kommenttien on oltava rakentavia ja sisällöllisiä, ei yleistä tsemppausta tms. Opponentti jättää BSCW:hen oman 1-2 sivun mittaisen opponointinsa esitystä edeltävän tiistain aikana. Hän vastaa keskustelun vetämisestä ja fokuksesta. Seminaarityöt tulostetaan kommentteineen mukaan kullekin esittelykerralle.

15 Arviointi Seminaarin aikana kehittävää arviointia, seminaarin päätyttyä lopputuloksen arviointia (+ opiskelijapalaute) Arvioinnin (1-5) perusperiaatteet sospsyk. oppiaineessa: http://www.helsinki.fi/sosiaalipsykologia/opiskelu/opiskelun_tueksi/arvosana.htm http://www.helsinki.fi/sosiaalipsykologia/opiskelu/opiskelun_tueksi/arvosana.htm Arvioinnin painopiste seminaarityössä aiheen valinta ja rajaus, tutkimuskysymyksen asettelu tutkimuskirjallisuus ja sen käyttö seminaarityön kirjallinen toteutus Lisäksi huomioidaan seminaarityöskentely seminaarityön esittely ja työn ”puolustaminen” opponointi ja kirjallinen kommentointi keskusteluun osallistuminen

16 [Aiheen löytämisestä ja tiedonhausta]

17 Mistä aihe? Liikkeelle lähtö kiinnostuksenkohteesta tai kirjallisuudesta Aiempien seminaaritöiden aiheita: Ryhmän sisäiset prosessit: Ryhmän koheesion suhde ryhmän suoritukseen; Individuella och kollectiva bakgrudsfaktorer i mobbningssituationer; Esimiesten mahdollisuudet motivoida alaisiaan ja parantaa ryhmän tuloksellisuutta; Luottamuksen ja konfliktin suhde ryhmän tuloksellisuuteen Ryhmien väliset suhteet: Syrjinnän ja identiteetin vaikutukset vähemmistöryhmän jäsenten hyvinvointiin sekä reagointi alempaan statukseen; The contact hypothesis and its developments; Sosiaalipsykologisia näkökulmia kansanmurhaan; Etniset ryhmäsuhteet koulukontekstissa

18 Tiedonhaku Opiskelijakirjaston koulutukset: NELLI ja e-aineistot http://www.helsinki.fi/kirjasto/keskusta/koulutus/kurssit_kaikille.htm#nelli Voit aloittaa hakusanoista: esim. scholar.google.com Hakusanoina käsitteet, tutkijat, kohderyhmät, teoriat… Aikarajaus Kun löydät yhden, katso siihen viitanneet Voit aloittaa myös kiinnostavan lehden tuoreista numeroista: nelliportaali.fi -> Lehtivalinta Esim. Journal of Personality & Social Psychology; European Journal of Social Psychology; British Journal of Social Psychology; Discourse & Society; Journal of Organizational Behavior; Group Processes & Intergroup Relations…

19 Alustava aikataulu VKO 36Aloitustapaaminen VKO 37Aiheiden esittely ja rakenteen täsmennys VKO 38Itsenäistä työskentelyä / Opettajan kyselytunti VKO 39Töiden käsittely alkaa: 3 työtä VKO 403 työtä VKO 413 työtä Vko 42Töiden käsittely päättyy: 2 työtä + palautekeskustelu

20 Töiden käsittely VKO 39Työ 1: Katri Työ 2: Katarina Työ 3: Eemeli Opp. 1: Julia Opp. 2: Marleena Opp. 3: Pauliina VKO 40Työ 1: Topias (kandi) Työ 2: Julia Työ 3: Ville Opp. 1: Oona Opp. 2: Otto Opp. 3: Lotta VKO 41Työ 1: Otto (kandi) Työ 2: Marleena Työ 3: Oona Opp. 1:Ville Opp. 2: Topias Opp. 3: Katarina VKO 42Työ 1: Lotta (kandi?) Työ 2: Pauliina Opp. 1: Katri Opp. 2: Eemeli

21 Tervetuloa! Nämä kalvot ja muut kurssitiedot löytyvät blogista: http://blogs.helsinki.fi/tamahone/http://blogs.helsinki.fi/tamahone/ -> Seminaari… BSCW-kutsut tulevat pian sähköpostitse


Lataa ppt "Seminaari ryhmäprosesseista (6 op, SP209) Aloitustapaaminen (Kansikuva kirjasta B. Nijstad: Group Performance) Tuuli Anna Mähönen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google