Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ostomotiivit.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ostomotiivit."— Esityksen transkriptio:

1 Ostomotiivit

2 Motiivi – ostamisen motiivi
Motiivit ovat erilaisia ”tekemisen syitä” Ostomotiivit ovat ”ostamisen syitä” tarpeet aktivoivat ihmistä = hän pyrkii eroon puutetilasta Motiivit selittävät valintoja eli mm. miksi merkkijakku eikä kierrätysvillapaita Volvo eikä Hyundai Thaimaa eikä Kanaria yleensä päädytään ostamaan joku tuote Meillä voi olla hyvin monenlaisia syitä ostoon, vaikka päätyisimme hankkimaan saman tuotteen timpuri tarvitsee työssään vasaraa ja kotiäitikin saattaa joskus nauloja paukutella, taksikuski tarvitsee auton työhönsä, joku toinen kauppareissulleen, kolmas ajaa liikenneympyröitten väliä… /hm (5)

3 Järkiperäiset motiivit
halpa hinta, pieni kulutus, ekologisuus moottorin tehokkuus tai auton turvallisuus ja nopeus ovat järkiperäisiä oston syitä (NOPEUS = järkiperäisyyttä?) helppo perustella ja hyväksyä oston syiksi Automarkkinointi korostaa turvallisuutta ja kestävyyttä alhaista CO2 –tasoa (ekologisuus yksi autoveron peruste) Koska ostomotiivit selittävät ostajan valintoja, markkinoijan on tärkeää pyrkiä selvittämään ne. Samalla tavoin kuin tarpeiden tunteminen, on elinehto onnistua markkinoinnissa, myös yrityksen markkinointirat-kaisuja ohjaa ostomotiivien selvittäminen. Ostomotiivien tunteminen auttaa yritystä tekemään esimerkiksi valikoima- ja alennuspäätöksiä tai muokkaamaan mainosten sisältöä. /hm (5)

4 Tunneperäiset motiivit
Automarkkinointi korostaa turvallisuutta ja kestävyyttä alhaista CO2 –tasoa (ekologisuus ja on yksi autoveron peruste) perheen yhdessäoloa, vauhtia, menestystä moni ei halua myöntää ostavansa auton korostamaan nuorekkuuttaan tai sosiaalista asemaansa Muotivaate, naisellisuus ja nuorekkuus tai kenkien menevyys ja urheilullisuus ovat tunneperäistä oston syitä niitä on vaikeampi hyväksyä tai myöntää ostojensa perustaksi usein tiedostamattomia /hm (5)

5 Selvitä ostajan motiivit!
Ostomotiivit selittävät ostajan valintoja, joten markkinoijan on tärkeää pyrkiä selvittämään ne. Samalla tavoin kuin tarpeiden tunteminen on elinehto onnistua markkinoinnissa, myös yrityksen markkinointiratkaisuja ohjaa ostomotiivien selvittäminen. Ostomotiivien tunteminen auttaa yritystä tekemään esimerkiksi valikoima- ja alennuspäätöksiä tai muokkaamaan mainosten sisältöä /hm (5)


Lataa ppt "Ostomotiivit."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google