Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Markkinoinnin perusteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Markkinoinnin perusteet"— Esityksen transkriptio:

1 Markkinoinnin perusteet
Sisäisen saatavuuden päätökset (mm. palveluympäristö) Lähde: ”Markkinoinnin perusteet” Lahtinen-Isoviita, 2004 Avaintulos Oy

2 Sisäisen saatavuuden päätökset
Tavoitteet: asiakkaiden on helppoa ja miellyttävää asioida yrityksessä ratkaisut vaikuttavat myös asiointiajan pituuteen ja ostonmääriin henkilökunnan tulee huolehtia koko ajan siitä, että yritys on asiakaspalvelukunnossa henkilökunnan täytyy olla palvelualtista sekä helposti ja nopeasti asiakkaiden saavutettavissa asiakas odottaa saavansa palvelua /hm (11)

3 1. Palveluympäristö Yrityksen sisämiljöö sekä asiakkaan asiointia ja palvelua helpottavat ratkaisut myymäläkalusteet esittelevät tuotteet näyttävästi, edustavasti ja myyvästi, säilyttävät ne hyväkuntoisina ja antavat asiakkaalle mahdollisuuden niiden tarkasteluun kalusteilla luodaan myös positiivista myymäläkuvaa, saadaan aikaan heräteostoja ja helpotetaan myyjien työtä  /hm (11)

4 Palveluympäristöä ovat
hyllyt, esittelytelineet, kaapit, opasteet, automaatit, kassa- ja paketointipöydät, portaat, kaiteet, korit, palvelupisteet, neuvotteluhuoneet, asiakastilat, aulat ja odotushuoneet (viihtyisyys, värit, kalusteet). /hm (11)

5 2. Tuotevalikoimat Tuotevalikoimien tulee olla monipuoliset ja vastata asiakkaiden tarpeita Käyttöyhteysartikkelit tukevat hyvin monipuolisuuskuvaa mikä on käyttöyhteysartikkeli? /hm (11)

6 3. Esite- ja opastemateriaali
Tärkeä sisäisen saatavuuden osatekijä tavaroiden löytymistä ja saatavuutta voidaan parantaa esimerkiksi opasteilla Julisteiden avulla asiakkaille voidaan tiedottaa tuotteen hinta, maksuehdot, takuu, huolto, valmistaja ja merkki /hm (11)

7 3. ”Hyllypuhuja” Hyllypuhuja on hyllystä esiin pistävä mainos
hyllypuhujissa voidaan hinnan lisäksi ilmoittaa tuotteen tärkeimmät myyntiargumentit /hm (11)

8 4. Henkilökunnan saavutettavuus
asiakkaan on voitava tavoittaa asiakaspalvelijat aina, kun hän haluaa henkilökohtaisesti, puhelimitse, kirjeitse tai sähköpostitse MITEN TOIMII NYKYAIKANA? /hm (11)

9 5 Muut asiakkaat Vaikuttavat sisäiseen saatavuuteen
saatavuus on asiakkaan näkökulmasta huono, kun hän joutuu odottamaan palvelua muiden asiakkaiden vuoksi Jonotustilannetta voidaan helpottaa kiinnittämällä huomiota henkilökunnan määrään, joustaviin siirtoihin työpisteestä toiseen, käyttämällä osa-aikatyöntekijöitä ja jonotusjärjestelmiä sekä puhelin- ja ennakkotilauksia /hm (11)

10 6. Tuotteiden esillepano
Tuotteiden hyvä esillepano auttaa asiakkaita tavarat sijoitetaan helposti ja vaivattomasti löydettäviksi kaikki tuotteet on esitettävä niin, että asiakas näkee ne (Miten nyt lie asia tupakkalain myötä?) /hm (11)

11 Myymälän tehopisteet Paikat, joissa ei ole pysyviä tuote-esittelyjä
hyllyjen päät, kassojen tai usein ostettavien tuotteiden läheisyys, kiinteän sisustuksen välit, sisääntulon luona, seinän vieressä, vapaissa tiloissa ja asiakkaiden tavanomaisen reitin varrella eli katse- keskuksissa Myyvyyden mukaan luokiteltu A-, B- ja C Somistuksessa on oleellista ideoivuus, omaperäiset ratkaisut, selkeys, välineiden oikea käyttö, hyvä värien ja valaistuksen valinta, tarkka, alaan ja kauteen sopivien somisteiden valinta sekä esittelyjen näkyvyys ja puoleensavetävyys /hm (11)

12 Tuotteiden vakioesittely
Pystysuora pystysuoraa esittelyä pidetään yleensä parempana, sillä asiakas näkee jo kaukaa mahdollisimman monta tuotetta. Jos tuote jää taka-alalle, ei sitä osata kysyä Vaakasuora esittely vaakasuorassa esittelyssä samaa tuotetta asetellaan paljon rinnakkain = runsauden tuntu keskilattia on todettu huomioarvoltaan erinomaiseksi paikaksi Opasteet ja somisteet tehostavat vaikutelmaa /hm (11)


Lataa ppt "Markkinoinnin perusteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google