Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

2005 - 2007 Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "2005 - 2007 Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines."— Esityksen transkriptio:

1 2005 - 2007 Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines Management) EUROOPAN YHTEISÖ Rakennerahastot Oulun lääninhallitus Sivistysosasto

2  ”Innovaatiot ovat kansainvälisen talouden vetureita, jotka parhaimmillaan parantavat tuottavuutta, vaurautta, ekotehokkuutta ja hyvinvointia sekä edistävät myös sosiaalisten ongelmien ratkaisua.” (Wilenius 2004)  ”Universities are the intellectual hubs of the creative economy.” (Florida 2004)  ”Yliopisto on innovatiivinen ja innostava tutkimus- ja oppimisympäristö” (Oulun yliopisto 2010-luvulle, 2003)

3 Luovuus  Mitä luovuus ei ole –ei vaadi välttämättä taiteellista osaamista –ei ole välttämättä liitoksissa huomattavaan älykkyyteen –ei välttämättä liity lahjakkuuteen –ei ole taito tai tekniikka  Luovuus on uusien ideoiden kehittämistä tai vanhojen ideoiden yhdistelemistä uudella tavalla  Luovien ihmisten ominaisuuksia –Kyky keksiä ja ratkaista ongelmia –Oppimisen siirtäminen kontekstista toiseen –Oppimisen näkeminen asteittaisena ja epäonnistumisten sietäminen –Keskittymiskyky ja sisäinen motivaatio  Luovuus toimii lähtökohtana innovaatioille

4 Innovaatio  Innovaatio on sosiaalinen prosessi, joka tapahtuu ihmisten välillä  Innovaatio on tuotteeseen, palveluun tai muuhun toimintaan liittyvä uudistus, jolla on yleisesti hyväksyttyä arvoa. –Innovaatio on uuden tiedon luomista ja soveltamista siten, että siitä on hyötyä –Innovaatio = uusi idea + toteutus + arvon luominen (Ståhle&Sotarauta&Pöyhönen 2004) –Viime aikoina on alettu puhua myös sosiaalisista innovaatioista, joilla tarkoitetaan yhteisöllisiin ongelmiin tuotettuja uudenlaisia ratkaisuja

5 Innovaatioympäristö  Innovaatioympäristöjen tarkastelussa lähtökohtana on, ettei organisaatio ole ympäristöstään irrallinen tai erillinen toimija, vaan on monin tavoin uppoutunut ympäristöönsä  Innovaatioympäristöille tyypillistä on verkostomainen yhteistyö  Innovaatioympäristön koostumus –toimijat –”paikallinen pörinä” –globaalit linkit –yhteinen tulkintakehys  Yliopistoa voidaan tulkita innovaatioympäristönä

6 Luovuutta tukevia elementtejä innovaatioympäristössä  Kollaboraatio mahdollistaa uudet lähestymistavat ja yhteisön tuen uusille ideoille  Monitieteinen yhteistyö ja tiedon jakaminen ovat olennainen osa uutta tutkimusta  Uusien tutkimusongelmien löytämiseen on varattava riittävästi aikaa ja resursseja  Virheiden sietäminen ja kannustaminen  Kommunikaation mahdollistava, miellyttävä ja virikkeellinen fyysinen ympäristö

7 Huomioita Oulun yliopistosta  Ihmiset ja suhteet –Toimijoiden välistä kommunikaatiota on tuettava turvallisella ilmapiirillä  Fyysinen ympäristö –On luotava uusia edellytyksiä ”paikalliselle pörinälle” –Tilojen miellyttävyys ja yksilöinnin mahdollisuus –Kommunikoinnin ja yhteistyön mahdollistavat tilat  Mentaaliset mallit ja toimintakulttuuri –Uuden kokeilemisen tukeminen ja virheiden sietäminen –V-LAB -konsepti toimii hyvänä esimerkkinä tästä  Päätöksenteko- ja valtajärjestelmät –UPJ, työajan seuranta ja laadunvarmistusjärjestelmät eivät tue innovatiivista ympäristöä


Lataa ppt "2005 - 2007 Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google