Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KA1 yleissivistävälle koulutukselle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KA1 yleissivistävälle koulutukselle"— Esityksen transkriptio:

1 KA1 yleissivistävälle koulutukselle
Eurooppasali

2 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Henkilöstön kansainvälisen osaamisen kehittäminen Lukio hakee Erasmus + KA1 -ohjelmasta tukea seitsemälle opettajalle, jotka haluavat lähteä eri EU-maihin tutustumaan oman alansa toimintaa lukuvuoden aikana. Koulutuskuntayhtymän yhtenä keskeisenä painopistealueena on kansainvälisyys ja sen kehittäminen niin henkilökunnan kuin opiskelijoiden keskuudessa. Lukion tavoitteena on, että joka vuosi osa opettajista osallistuu kursseille, job shadowing- tai opetusjaksolle jossain muussa maassa, niin että koko opettajakunta on ammattitaitoinen osa tässä kansainvälistyneessä globaalissa maailmassa ja osaa ohjata myös opiskelijoita heidän tulevan työelämänsä tarpeiden mukaisesti. Jyväskylän Lyseon lukio Teacher training & team teaching Opettajien täydennyskoulutuksen tavoitteina on työyhteisön kehittämisen lisäksi opettajien keskinäisen yhteistyön lisääminen sekä uusien pedagogisten menetelmien kehittäminen niin, että oppilaiden kansainvälisyyskasvatus huomioidaan luonnollisena osana eri oppiaineita. Koulumme osittain englanninkielinen opetus tarvitsee uutta näkökulmaa, ajantasaista tietoa kansainvälisyyskasvatukseen ja kontakteja tämän ylläpitämiseen. Uusi perusopetuslaki ja siihen liittyvä oppilaiden tuen uudelleen organisointi ovat johtaneet tarpeeseen kehittää samanaikaisopetusta ja tiimiopettajuutta, jotta voidaan vastata tämän päivän oppimisen haasteisiin. Hankkeessa on tarkoitus tarjota kuudelle henkilöstön jäsenelle mahdollisuutta osallistua kolmeen täydennyskoulutuskokonaisuuteen ja kolmeen havainnointivierailuun (job shadowing). Hakkarin koulu Opettajuuden kehittäminen ja vahvistaminen koulun kansainvälisyysstrategian mukaisesti Hankkeessamme haetaan rahoitusta kansainväliseen koulutukseen viidelle koulumme opettajalle. Jokainen opettaja on oma-aloitteisesti hakeutumassa koulutukseen haluten parantaa omaa opettajuuttaan ja kielitaitoaan sekä valmiuttaan edesauttaa koulun yhteisiä hankkeita. Koulutuksista eurooppalaisena lisäarvona on kokemusta eri kulttuureiden opetusjärjestelyiden ja opetusperiaatteiden tuntemusta. Tutustumme kurssien/job shadowing -jakson aikana koulun sidosryhmiin ja koulutuksen järjestäjiin, käymme keskustelua koulujen henkilökunnan kanssa, aiheena opetusjärjestelyt, opetussuunnitelmat, opiskelijoiden tukeminen opinnoissa, opiskelijoiden arviointi. Kurssilaiset työstävät kurssin aikana reflektoiden kaikkea oppimaansa ja kirjaavat sen ylös kurssipäiväkirjaan nettiin. Näin voimme reaaliaikaisesti seurata kurssin etenemistä. Kurssin päätyttyä reflektointipäiväkirja toimitetaan koulun kansainvälisyystiimille. Jaamme tuloksia koulussa oppitunneilla omassa opetuksessamme, nettisivullamme, koulun virallisella nettisivulla, yhteistoimissamme vanhempien kanssa ja somessa opettajien kanssa koulunkehittäjä-ryhmissä. Tulokset näkyvät myös koko koulun projekteissa ja myös tekeillä olevan koulun ja kaupungin kansainvälisyysstrategian lopullisessa muodossa. Saarijärven Keskuskoulu

3 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
KA1 Yleissivistävän koulutuksen KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus Strateginen, organisaatiolähtöinen lähestymistapa: Koulu hakee tukea yhdelle tai usealle opetushenkilöstöön kuuluvalle Konsortiohakemuksen tekee koulutuksen järjestäjä ( yleisimmin kunta) alueellaan oleville min. kahdelle nimetylle koululle Liikkuvuushankkeen kesto on 1 tai 2 vuotta, jona aikana voi olla useita erillisiä tai samanaikaisia 2 päivän - 2 kuukauden liikkuvuuksia Yksittäisten osallistujien nimiä tai kurssien yksityiskohtaisia tietoja ei kysytä hakuvaiheessa. Mutta job shadowing/teaching assignments –kohde kysytään Lomakkeessa ilmoitetaan kaikkien liikkujien toiminta, maa ja kesto, joiden perusteella tuki määräytyy

4 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Eurooppalainen kehittämissuunnitelma (European Development Plan): Koulun strategian ja kehittämistarpeiden kuvaus – miten kansainvälinen liikkuvuus vastaa niihin? Ei ole erillinen suunnitelma vaan suunnitelman kysymykset sisältyvät hakulomakkeeseen  Strategisuus ja tavoitteellisuus Kysymykset kehittämissuunnitelmassa: koulun kehittämistarpeet ja kansainvälistyminen liikkuvuuden vaikutukset oppilaisiin, kollegoihin ja koko kouluun uusien tietojen ja taitojen integrointi OPSiin ja koko koulun toimintaan mahdollinen eTwinning –työkalun käyttö

5 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Konsortiohakemus Hakemuksen tekee: koulutuksen järjestäjä ( yleisimmin kunta) alueensa vähintään kahdelle nimetylle koululle Koulutuksen järjestäjän tehtävät: hakemuksen teko, hankkeen ja budjetin hallinnointi, loppuraportin tekeminen aktiviteettien koordinointi niin, että hankkeen päämäärät saavutetaan ja vaikutus maksimoituu Vain koulu voi olla liikkuvuuden lähettävänä tahona, joten koulutuksen järjestäjä ei voi olla lähettävänä tahona koulun kehittämistoimintaan osallistuva henkilöstö voi osallistua liikkuvuuteen

6 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Yksikkökustannukset (unit cost) Miten tuki määräytyy? Yksikkökustannus (unit cost) Matkatuki linnuntietä organisaatioiden välillä Etäisyystaulukko / liikkuva hlö 0-99 km = 0 €/hlö = 530 €/hlö km = 180 €/hlö = 820 €/hlö km = 275 €/hlö =1100 €/hlö km = 360 €/hlö Yksilötuki (oleskelukulutuki) Maa / liikkuva hlö päiväkohtainen yksikkösumma euromääräistä vaihtelua välillä 42– 96 min. 2 pv ja max. 2 kk Organisaatiotuki 1 kpl / liikkuva hlö 1 – 100 hlö: 350€/hlö >100 hlö: 200€/hlö Kurssimaksu 70 € / pv (max. 10 pv) Erityistuki Poikkeus: todelliset lisäkulut Ks. Programme Guide 2015 s

7 School Education Gateway
Työkaluja Erasmus+ hankkeille 1) löytää täydennyskoulutuskurssin (KA1) 2) etsiä job shadowing –kohdekoulun (KA1) 3) etsiä tai ilmoittaa partnerihaun K2 –kumppanuushankkeeseen 4) ilmoittaa koulusi job shadowing –opettajan vastaanottolistalle 5) ilmoittaa koulusi opettajaksi opiskelevan Erasmus+ -harjoittelijan vastaanottolistalle - Gateway –pikaopas on osoitteessa Kurssiluettelo - Kirjautumalla esim. facebook –tunnuksilla saa lisäominaisuuksia

8 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Hakuaika päättyy klo 12 Brysselin aikaa Täydennyskoulutus voi alkaa aikaisintaan 1) Koulu tekee hakemuksen yhdelle tai useammalle opettajalle perustuen koulun tarpeista lähtevään suunnitteluun tai 2) Koulutuksen järjestäjä tekee hakemuksen alueensa vähintään kahdelle nimetylle koululle Hakemuksessa ilmoitetaan koulutusten kohdemaa ja kesto Job shadowing/teaching assignments –kohde kysytään Hakuohje ja –lomake 2015 CIMOn sivulla Erasmus+ -ohjelmaoppaassa on kaikki hakuun tarvittava tieto ks. Erasmus+ vuoden 2015 oppaan sivuilta 27-28, 31-34, s ja erityisesti s ja s Erasmus+ Programme Guide (pdf) Komission Erasmus+ sivut

9 KA1: hakukierroksen 2014 tuloksia
KA1 hakemuksia 175, hyväksyttiin 146 (83 %) Haettu tuki yhteensä lähes 2,2 milj €, myönnettiin n. 1,7 milj. €. Tyypillinen tukisumma € ja tukisummat välillä 1075 € € Tyypillinen liikkuvuusmäärä 7 kpl (1-18 kpl) Suosituimmat aiheet: Opetusmenetelmien kehittäminen Kansainvälistyminen IT-taitojen kehittäminen Kielten opetuksen kehittäminen Laadun kehittäminen

10 KA1: hakukierroksen 2014 tuloksia
Alue Hankkeen kesto Alue Hake-muksia Hyv. Etelä-Karjala 5 3 Etelä-Pohjanmaa 6 Etelä-Savo 2 Uusimaa 44 36 Kanta-Häme 9 Keski-Pohjanmaa Keski-Suomi 10 Kymenlaakso 1 Lappi 7 Pirkanmaa 13 12 Pohjanmaa Pohjois-Karjala Pohjois-Pohjanmaa 22 18 Pohjois-Savo 8 Päijät-Häme 4 Satakunta Varsinais-Suomi Ahvenanmaa Muu Yhteensä 175 146  kk lkm 12kk 42 24kk 104 Yhteensä 146 Tuetut hankkeet vuonna 2014 Hakija Hake-mukset Hyv. Hyv % Päiväkoti/esikoulu 3 100 Alakoulu 53 38 72 Yläkoulu 24 22 92 Yhtenäiskoulu 48 79 Lukio 41 40 98 Ammatillinen 2 1 50 Erityiskoulu Muut  Yhteensä 175 146

11 Hakemuksen kirjoittaminen
Johdonmukainen tarina; eri osat liittyvät toisiinsa Kaikkiin hakulomakkeen kysymyksiin vastataan Koulun koulutustarve = osaamisvaje, työn haasteet, ongelma → OPS, kunnan mahd. suunnitelma, Eurooppa 2020 ja Koulutus 2020 Mitä positiivisia vaikutuksia koulutuksella on 1) koululle 2) opetushenkilöstölle 3) oppilaille 4) vastaanottavalle organisaatiolle ja muille Mitä hyötyä on siitä, että kurssi on eurooppalainen ja se pidetään ulkomailla – miksei Suomessa järjestettävä koulutus? Kenelle ja miten aiotaan kertoa koulutuksesta ja levittää opittua? Hakemuksen arviointilomake on verkossa ja kriteerit Erasmus+ Programme Guide sivulla 61-62 Erasmus+ Programme Guide (pdf)

12 Relevance of the project (max. 30 points) (min. 15 points)
KA1 AWARD CRITERIA (s ) min 60 / max 100 points Projects will be assessed against the following criteria Relevance of the project (max. 30 points) (min. 15 points) The relevance of the proposal to: the objectives and priorities of the Action (see section "What are the aims of a mobility project") the needs and objectives of the participating organisations and of the individual participants The extent to which the proposal is suitable for: producing high quality learning outcomes for participants reinforcing the capacities and international scope of the participating organisations Quality of the project design and implementation (max. 40 points) (min. 20 points) The clarity, completeness and quality of all the phases of the project proposal (preparation, implementation of mobility activities and follow up) The consistency between project objectives and proposed activities The quality of the European Development Plan of the applicant organisation The appropriateness of measures for selecting and/or involving participants in the mobility activities The quality of the practical arrangements, management and support modalities The quality of the preparation provided to participants The quality of arrangements for the recognition and validation of participants' learning outcomes, as well as the consistent use of European transparency and recognition tools Impact and dissemination The quality of measures for evaluating the outcomes of the project The potential impact of the project: on individual participants and on the participating organisations during and after the project lifetimeoutside the organisations and individuals directly participating in the project, at local, regional, national and/or European levels The appropriateness and quality of measures aimed at disseminating the outcomes of the project within and outside the participating organisations

13 Relevance of the project Hankkeen relevanssi
"What are the aims of a mobility project“ ks. s. 33 Hakemus on yleissivistävän koulutuksen alalta ja kohteena on koulun henkilökunta ja heidän tietojensa ja taitojensa lisääminen esim. opetushenkilökunnan kyky vastata oppilaiden tarpeisiin ja ottaa huomioon kulttuurien moninaisuus uudet opetusmenetelmät ja innovatiiviset lähestymistavat koulun johdon tietojen ja taitojen kohentaminen täydennyskoulutuksen tunnustaminen koulutuksen eurooppalainen ulottuvuus Koulun ja henkilökunnan tarpeet; miten liikkuvat hlö:t valitaan Koulutus vastaa tarpeisiin ja saavutetaan tarvittavat tulokset Liikkuvuuden suhde koulun kv-toimintaan; aloittaa – jatkaa hanketta max. 30 pistettä, min. 15 pistettä Erasmus+ Programme Guide (pdf)

14 Quality of the project design and implementation Hankkeen suunnittelun ja toteutuksen laatu
Eri hankevaiheiden selvyys, aukottomuus ja laatu valmistautuminen, toteutus ja seuranta hyvin suunniteltu ja selkeä aikataulutus toiminta on selkeää, sisällökästä ja realistista hankkeen tavoitteiden ja suunnitellun toiminnan johdonmukaisuus toiminta on suhteutettu tavoitteisiin, koulutuksen (tapa, määrä, kesto) vastaa ja on koululle realistinen on vastinetta rahalle eurooppalaisen kehityssuunnitelman laatu koulun kehittämistarpeet ja kansainvälistyminen liikkuvuuden vaikutukset oppilaisiin, kollegoihin ja koko kouluun uusien tietojen ja taitojen integrointi OPSiin ja koko koulun toimintaan mahdollinen eTwinning –työkalun käyttö osallistuvan henkilökunnan valinta avoin, läpinäkyvä ja valintakriteerit ovat koululla selkeästi määritetty ja varmistaa, että osallistuvat omaavat relevantin profiilin valmistautumisen ja käytännön järjestelyiden laatu kuinka koulu tunnustaa henkilöstön saavuttamat tiedot ja taidot esim. Europassi max. 40 pistettä, min. 20 pistettä Europassi

15 Impact and dissemination Vaikutus ja levitys
Arviointimenetelmä: yksittäisten liikkuvuuksien tulokset ja myös koko hankkeen osalta – laatu ratkaisee onko tavoitteet saavutettu ja onko eri osapuolten odotukset kohdanneet Hankkeen vaikutukset positiivinen konkreettinen vaikutus osallistujien tietoihin ja taitoihin, sekä kouluun ja ehkä myös vastaanottavalle organisaatiolle hankkeen kerrannaisvaikutus koululla ja mahdollisesti laajemmin esim. kunnan muihin kouluihin hankkeen tulokset sisällytetään hallintoon, käytäntöön ja/tai opetussuunnitelmaan Levitystapojen sopivuus ja menetelmien laatu sekä koulussa että sen ulkopuolella selkeä levityssuunnitelma; menetelmä ja kanavat, tunnistaa kohderyhmät ja keskeiset kerrannaisryhmät (muut saman aineen opettajat, paikallishallinto, järjestöt, lehdet, some, paikalliset ja kansalliset tapahtumat) max. 30 pistettä, min 15 pistettä

16 Hylkäysperusteet Mihin hakemus yleisimmin kaatuu?
Hakemuksen perustelut ovat liian niukat ja yleiset → enemmän konkretiaa! Hyötyjä on tarkasteltu suppeasti, vain yhdestä näkökulmasta → perustelut tulisi laatia kattavasti ja eri näkökulmat (organisaatio, opetushenkilökunta) huomioiden Kaikkiin kysymyksiin ei ole vastattu → pisteitä saa vain siitä, mikä on kirjoitettu hakemukseen Liian kevyt koulutus tai puutteellinen kuvaus → koulutuksen oltava riittävän tarkasti kuvattu, ei turismia! Joskus hakemuksesta löytyy hyviä aineksia, mutta palaset eivät loksahda yhteen → hakemuksen perusteluista rakennettava kokonaisuus, joka aukeaa hakemuksen ulkopuoliselle arvioitsijalle Kelpoisuussyyt: hakemus tulee myöhässä, koulutus ei ajoitu sopimuskaudelle (haetaan väärään aikaan)

17 Vahva hakemus on Kokonainen (ongelmat, ratkaisut, kohderyhmät, budjetti, kohde, resurssit, kyky – kaikki vastaa toisiaan) Yksinkertainen (tavoite, lähestymistapa) Tietoon perustuva (tarveanalyysi) Selkeä (identifioi ehdotuksen tarpeen, ratkaisut ja tuotoksen) Huolellisesti suunniteltu (mitä tehdään? kuinka kauan? millä resursseilla?) Täsmällinen (ei pidä mitään tietoa itsestäänselvyytenä, se mikä ei ole hakemuksessa ei voida ottaa huomioon Rajattu (selkeä aihe; vaikka voi olla moninainen)

18 Erasmus+ KA1 –hakemus School education staff mobility
Checklist: submitting online your application form to the National Agency, please make sure that it fulfils the eligibility criteria listed in the Programme Guide and check that: you have used the official Key-Action 1 application form. all relevant fields in the application form have been completed. you have chosen the correct National Agency of the country in which your organisation is established. the application form has been completed using one of the official languages of the Erasmus+ Programme Countries. you have annexed all the relevant documents: the Declaration of Honour signed by the legal representative mentioned in the application. the mandates of each partner to the applicant signed by both parties. all participating organisations have uploaded the documents to give proof of their legal status in the participants’ portal (for more details, see the section "Selection Criteria" in Part C of the Programme Guide). for grants exceeding EUR, you have uploaded the documents to give proof of your financial capacity in the participants’ portal (for more details, see the section "Selection Criteria" in Part C of the Programme Guide). Not applicable in the case of public bodies or international organisations. you are complying with the deadline published in the Programme Guide. you have saved or printed the copy of the completed form for yourself.

19 Yleissivistävän koulutuksen Erasmus+ infot
Hakuneuvonta, Helsinki, Eurooppasali Hakuneuvonta, Joensuu Hakuneuvonta, Tampere Hakuklinikka, Vaasa Hakuklinkka KA1, AC Hakuklinikka KA2, AC aihe avoin, AC Comenius loppuraportit, AC Ohjelmapäätös: marraskuu 2013 Ehdotuspyyntö: marraskuu 2013 Ohjelmaopas: marraskuu Ohjelma alkaa vuoden 2014 alusta Ensimmäiset haut: Helmikuu 2014 KA 1 (Liikkuvuus ml. Yhteiset maisteriohjelmat, ei vielä globaali liikkuvuus) Huhtikuu 2014 KA 2 Kapasiteetin vahvistaminen: myöhemmin 2014 Ulkosuhderahoituksella rahoitettavat ohjelmat: aloitus siirtynee kapasiteetinvahvistamisohjelmissa 2014 myöhäiselle keväälle ja globaalin liikkuvuuden osalta jopa 2015 hakuun Info-ohjelmat osoitteessa: AC eli Adobe Connect Pro osoitteessa:

20 Hakuprosessi / PIC http://www. cimo
PIC (Personal Identification Code) – jokaisella hakijalla Sähköinen ja dynaaminen lomake (.pdf) varmista, että lomake on oikea! Arviointi KA1: hakijan kansallisessa toimistossa KA2: koordinaattorin kansallisessa toimistossa Arviointikriteerit CIMOn verkkopalvelussa CIMOn ulkopuoliset arvioijat arvioivat hakemukset

21 Hakuprosessi / PIC PIC (Personal Identification Code) – jokaisella hakijalla ja partnerilla 1) Tarkista onko organisaatiollasi PIC: Organisations -> Search 2) Rekisteröi organisaatiolle / koululle PIC a) Hanki ECAS (=European Commission Authentication Service) – tunnukset ( b) Kirjaudu Participant Portal:iin (URF=Unique Registration Facility Participant Portal) – ECAS tunnuksilla c) Syötä organisaation tiedot ja tarvittavat lomakkeet järjestelmään PIC-ohjeet:

22 Erasmus+ -ohjelma CIMOn verkkopalvelun Erasmus+ -ohjelman sivut: Euroopan komission Erasmus+ -ohjelman sivut: Ohjelmaopas 2015: Ehdotuspyyntö 2015 (hakuajat):

23 Kiitos! CIMOn Yleissivistävän ja aikuiskoulutuksen yksikkö
Comenius –sähköpostilista Tykkää meistä Facebookissa! CIMO yleissivistävä koulutus


Lataa ppt "KA1 yleissivistävälle koulutukselle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google