Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hakuneuvonta Erasmus+ -ohjelman liikkuvuushankkeesta yleissivistävälle koulutukselle (Comenius) Seinäjoki 17.2.2014 CIMO Poliittinen päätös ohjelmasta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hakuneuvonta Erasmus+ -ohjelman liikkuvuushankkeesta yleissivistävälle koulutukselle (Comenius) Seinäjoki 17.2.2014 CIMO Poliittinen päätös ohjelmasta."— Esityksen transkriptio:

1 Hakuneuvonta Erasmus+ -ohjelman liikkuvuushankkeesta yleissivistävälle koulutukselle (Comenius)
Seinäjoki CIMO Poliittinen päätös ohjelmasta ministerineuvosto, EP ja COM, mutta ei vielä virallista päätöstä / asetusta Päätösteksti on yleisellä tasolla - yksityiskohdat ja toimeenpanon valmistelu vielä työn alla

2 Erasmus+ -ohjelman rakenne
Ohjelmat ( ) Yhdeksi kokonaisuudeksi Erasmus+ (2014–2020) Yleissivistävä, ammatillinen, korkea-aste, aikuiskoulutus ja nuoriso KA 1 Liikkuvuus KA 3 Politiikan uudistamisen tuki KA 2 Yhteistyö- hankkeet Specific activities: Jean Monnet Urheilu International higher education Programmes Erasmus Mundus Tempus Alfa Edulink Bilateral Programmes Grundtvig Erasmus Leonardo Comenius (eTwinning) Lifelong Learning Programme Jatkuvuus Youth in Action Programme Koulutus ja kulttuuri

3 Erasmus+ uudistuksen tavoitteet
Selkiintynyt rakenne Suurempi vaikuttavuus organisaatioihin, järjestelmiin ja yksilöihin: Keskitytään tuloksiin ja tuloksista tiedottamiseen Linkki ohjelman ja koulutuspoliittisten tavoitteiden välille Eurooppa 2020, Koulutus 2020 Eurooppalainen lisäarvo Koulut hakevat (ei yksilöt) laatu ja tunnustaminen monialainen, useaa kohderyhmää koskeva yhteistyö tulokset laajaan.käyttöön

4 Mikä muuttuu ja poistuu
1) Comenius-apulaisopettajaharjoittelu siirtyy osaksi korkea-asteen liikkuvuutta opiskelijat hakevat Erasmus+ -tukea omasta korkeakoulustaan Pohjoismaiden yhteinen tietokanta, johon koulut voivat ilmoittaa tietonsa – ilmestyy huhti/toukokuussa 2) Opintovierailut yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen asiantuntijoille päättyy Rehtorit voivat osallistua esim. KA1 –liikkuvuus ja KA2 –alueelliset hankkeet 3) KA2 –kontaktiseminaarit alkavat syksyllä 2014 - valmistelevan vierailun apurahoja mahd. myös syksyllä 2014 4) Sähköinen hakulomake, mikä vaatii PIC –tunnuksen

5 Erasmus+ -ohjelmamaat (ja kumppanimaat, jotka eivät ole mukana yleissivistävän koulutuksen hankkeissa) Ohjelmamaat: EU:n jäsenmaat (28) EFTA-maat: Liechtenstein, Norja, Sveitsi, Islantinkki Ehdokasmaat: Turkki, Makedonia Kumppanimaat: Maat, joiden osallistuminen rahoitetaan ulkosuhderahoitus-instrumenteista n. 150 maata Ehdokasmaat: Turkki, Islanti, Makedonia  joilla kansallinen toimisto Kumppanimaat: Maat, joiden osallistuminen kapasiteetinvahvistamishankkeisiin ja liikkuvuuteen rahoitetaan ulkosuhderahoitusinstrumenteista IPA, ENP, DCI ja EDF Teollistuneiden maiden osallistuminen liikkuvuuteen rahoitetaan PI-instrumentista Mahdollisia yhteistutkintohakuja yhteisrahoituksella. Instrument for Pre-Accession Assistance Candidate and potential candidate countries the former Yugoslav Republic of Macedonia, Iceland, Montenegro and Turkey Albania, Bosnia and Herzegovina, Serbia as well as Kosovo under UNSCR 1244/99 European Neighbourhood and Partnership Instrument (ENI) Algeria, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Egypt, Georgia, Israel, Jordan, Lebanon, Libya, Moldova, Morocco, the Palestinian Authority, Russia?, Syria, Tunisia and Ukraine European Development Fund (EDF) African, Caribbean and Pacific (ACP) countries and the overseas territories of EU Member States Development Co-operation Instrument (DCI) Latin America, Asia and Central Asia, and the Gulf region and South Africa. Partnership Instrument (korvaa 2013 päättyvän ICI ja ICI+(jolla BRICS mukaan) Industrialized Countries

6 Erasmus+ yleissivistävä koulutus: Osallistuvat organisaatiot
Kaikki yleissivistävän koulutuksen parissa toimivat organisaatiot voivat osallistua Koulut: päiväkodit, esikoulut, peruskoulut, lukiot, erityiskoulut, taiteen perusopetuksen oppilaitokset ja osin toisen asteen ammatilliset oppilaitokset - yleissivistävät aineet Lisäksi eräisiin hanketyyppeihin Yleissivistävän koulutuksen paikallis- ja aluehallinto: kunnat, koulutuskuntayhtymät, alue hallintovirastot (AVI ), elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY) Yleissivistävän koulutuksen alan muut toimijat

7 Yleissivistävä koulutus – mahdollisuudet kouluille Avaintoimi
Toimintotyyppi Toiminta Oppimiseen liittyvä liikkuvuus KA1 Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus Opetusjakso ulkomailla 2 pv-2 kk Ammatillinen kehittyminen ulkomailla 2 pv – 2 kk Innovointia ja hyvien käytänteiden vaihtoa edistävä yhteistyö KA2 Strategiset kumppanuus-hankkeet Yhteistyö, hanketapaamiset, tulokset Lyhyet oppilasryhmävaihdot Pitkä oppilasvaihto (yli 2kk) Opettaminen ulkomailla (yli 2kk) Hankkeen yhteiset koulutukset opettajille Muut IT support platforms eTwinning

8 KA1 Oppimiseen liittyvä (henkilöiden) liikkuvuus Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus jatkaa Comenius täydennyskoulutusapurahat opetushenkilöstölle toimintoa

9 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Liikkuvuuden tavoitteena on ensisijaisesti koulun tarpeisiin vastaaminen Ammatillisen osaamisen kehittäminen Laajempi käsitys opetuksen käytännöistä ja koulutuspolitiikasta eri maissa Koulutusorganisaatioiden uudistaminen ja kansainvälistyminen Opettamisen ja oppimisen laadun parantaminen: sosiaalisen, kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden parempi huomioiminen sekä kyky vastata heikommassa asemassa olevien opiskelijoiden tarpeisiin Opiskelijoiden liikkuvuuden edistäminen ja siinä tukeminen Paremmat mahdollisuudet ammatilliseen ja urakehitykseen Kielitaidon kehittyminen, työmotivaation lisääntyminen Toiminnan tavoitteissa tulisi olla yhteys myös koulutuspoliittisiin tavoitteisiin sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla (OPS, Koulutus 2020, Eurooppa 2020)

10 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Millaisia tuloksia liikkuvuushankkeilta odotetaan organisaatioille? Lisääntynyttä valmiutta ja kykyä työskennellä kansainvälisesti: parempaa johtamista ja parempia kansainvälistymisstrategioita, vakiintunutta yhteistyötä kumppaneiden kanssa, kansainvälisten hankkeiden parempaa laatua Innovatiivisia tapoja toimia kohderyhmien kanssa, esim. houkuttelevampia koulutus- tai kurssiohjelmia, opetushenkilöstön lisääntynyttä pätevyyttä, menetelmiä vaihtojaksojen aikana hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen, tehokkaampia tapoja toimia paikallisyhteisöjen hyväksi Modernimpaa, dynaamisempaa, sitoutuneempaa ja ammattimaisempaa organisaatioympäristöä: mm. valmiutta omaksua uusia käytäntöjä ja menetelmiä omaan toimintaan, henkilöstön kehittämisen strategista suunnittelua

11 KA1 Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus
Millaista toimintaa tuetaan? Opetusjakso ulkomailla (teaching assignments) opetushenkilöstöön kuuluva opettaa partnerikoulussa Ammatillinen kehittyminen ulkomailla (professional development) kurssille tai muuhun koulutustapahtumaan osallistuminen job shadowing/observointi partnerikoulussa tai muussa alalle relevantissa organisaatiossa 2/2014

12 KA1 Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus
Strateginen, organisaatiolähtöinen lähestymistapa: Ei enää opettajien henkilökohtaisia hakemuksia – vuodesta 2014 alkaen koulut hakevat tukea yhdelle tai usealle opetushenkilöstöön kuuluvalle Vain yksi hakuaika vuodessa! Päättyy (keskipäivällä) Liikkuvuushankkeen kesto on 1 tai 2 vuotta, jona aikana voi olla useita erillisiä tai samanaikaisia 2 päivän - 2 kuukauden liikkuvuuksia Yksittäisten osallistujien nimiä tai kurssien yksityiskohtaisia tietoja ei kysytä hakuvaiheessa. Mutta job shadowing/teaching assignments –kohde kysytään Lomakkeessa ilmoitetaan kaikkien liikkujien toiminta, maa ja kesto, joiden perusteella tuki määräytyy Eurooppalainen kehittämissuunnitelma (European Development Plan): Hakijaorganisaation strategian ja kehittämistarpeiden kuvaus – miten kansainvälinen liikkuvuus vastaa niihin? Ei ole erillinen suunnitelma vaan suunnitelman kysymykset sisältyvät hakulomakkeeseen  Strategisuus ja tavoitteellisuus 2/2014

13 KA1 Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus
European Development Plan koulun kehittämistarpeet ja kansainvälistyminen liikkuvuuden vaikutukset oppilaisiin, kollegoihin ja koko kouluun uusien tietojen ja taitojen integrointi OPSiin ja koko koulun toimintaan mahdollinen eTwinning –työkalun käyttö Kehittämistarpeet: Koulutus 2020, Eurooppa 2020 Todellinen keino toteuttaa opetussuunnitelman tavoitteita: OPS Kansalliskielistrategia ja kielivarannon laajentaminen: KESU Partnereiden etsintä ja verkkotyöskentely: eTwinning 2/2014

14 KA1 Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus
Yksikkökustannukset (unit cost) Miten tuki määräytyy? Yksikkökustannus (unit cost) Matkakulutuki linnuntietä organisaatioiden välillä Etäisyystaulukko / liikkuva hlö 0-99 km = 0 €/hlö = 530 €/hlö km = 180 €/hlö = 820 €/hlö km = 275 €/hlö =1100 €/hlö km = 380 €/hlö Tuki yksilölle (oleskelukulutuki) Maa / liikkuva hlö päiväkohtainen yksikkösumma matkapäiviltä ei saa tukea euromääräistä vaihtelua välillä 42– 96 min. 2 pv ja max. 2 kk Tuki organisaatiolle 1 kpl / liikkuva hlö 1 – 100 hlö: 350€/hlö >100 hlö: 200€/hlö Kurssimaksutuki 70 € / pv (max. 10 pv) Erityisen tarpeen tuki Poikkeus: todelliset lisäkulut Ks. Programme Guide s

15 KA1 Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus
Esimerkki tuesta – yksikkökustannukset (unit cost) 10 rovaniemeläisen koulun opettajaa lähtee erillisiin koulutuksiin 2 vuoden aikana. 3 menee kurssille (5 pv) Lontooseen. 5 menee job-shadowing –jaksolle (5 pv) Hampuriin ja 2 menee opettamaan Madridiin (2 kk eli 60 pv). liikkuvuudet voivat olla samaan aikaan tai eriaikaan hankeaikana (1 tai 2 v) TUKI: 10hlö*350 € = 3500€ (organisaatiotuki ) 3hlö*5pv*70€ = 1050€ (kurssimaksutuki) 3*360€ (Lontoo) + 5*275€ (Hampuri) + 2*530€ (Madrid) = 3515€ (matkatuki) 3*5*120€ (UK) + 5*5*90€ (DE) + 2*14*90€ (ES)+ 2*46*63€ (ES) = 12366€ (yksilötuki) Yhteensä: €

16 KA1 Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus kertaus
Hakuaika päättyy klo 12 Brysselin aikaa (koulutukseen ajalla /2016) Hakulomake yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuuteen ilmestyy helmikuussa Hakulomakkeen luonnos on jo nähtävillä EU:n komission sivulla. Huomaathan, että hakulomakkeen luonnoksella ei voi hakea tukea, se on nähtävillä, jotta hakijat voivat valmistautua sen avulla tuen hakemiseen Täydennyskoulutus voi alkaa aikaisintaan , koulutuksen yksityiskohtaisia tietoja ei tarvita hakuvaiheessa, jolloin ilmoitetaan vain koulutuksen kohdemaa ja kesto. Koulu tekee hakemuksen yhdelle tai useammalle opettajalle perustuen koulun tarpeista lähtevään suunnitteluun Mutta job shadowing/teaching assignments –kohde kysytään – vastaus ei ole pakollinen Erasmus+ -ohjelmaoppaassa on kaikki hakuun tarvittava tieto. Täydennyskoulutusapurahatukea jatkavaan KA1 -toimintoon löytyy tietoa oppaan sivuilta 25-27, 31-34, s. 191 ja erityisesti s ja s Erasmus+ Programme Guide (pdf) Komission Erasmus+ sivut

17 KA2 Yleissivistävän koulutuksen innovointia ja hyvien käytänteiden vaihtoa edistävä yhteistyö Strategiset kumppanuushankkeet

18 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Jatkaa: Comenius koulujen yhteistyöhankkeet, oppilasliikkuvuushankkeet (IPM), Regio-hankkeet sekä keskitetyt hankkeet Kumppanuushanke voi olla pienempi, muutaman oppilaitoksen/ohjelmamaan välinen yhteistyöhanke tai tavoitteiltaan suurempi koulutuksen kehittämishanke tai jotain näiden väliltä Toimintatavoissa ja tukimuodoissa aikaisempaa enemmän vaihtoehtoja ja joustavuutta 2/2014

19 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Hankkeiden tavoitteet, toiminta ja vaikutukset kohdistuvat yleissivistävän koulutuksen kehittämiseen Hanke voi olla sektorikohtainen, eli selkeästi yleissivistävän koulutuksen hanke, jonka kaikki osallistuvat organisaatiot työskentelevät yleissivistävän koulutuksen alalla. Hanke voi myös olla useaa alaa koskeva (cross-sectoral), jossa osallistuvat organisaatiot tulevat eri sektoreilta (esim. yleissivistävä koulutus, ammatillinen koulutus ja nuoriso) Eri alojen välisissä hankkeissa tuki haetaan hankkeen teeman mukaisesta ohjelmasta

20 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Hankkeiden tavoitteena on pitkäkestoiset tulokset, vaikuttavuus ja eurooppalainen lisäarvo järjestelmä- , oppilaitos- ja yksilötasolla, esim. Nostaa opetuksen ja oppimisen laatua Edistää innovaatioiden tuottamista Kasvattaa ammatillista osaamista ja opettajuutta Kehittää yhteistyötä, verkostointia, vertaisoppimista Lisää synergiaetuja koulujen /koulutusalojen välillä Kasvattaa tietotaitoa (oppilaat, henkilöstö ja organisaatiot) Keskeisimmät Koulutus 2020 teemat yleissivistävälle koulutukselle: varhaiskasvatus, koulupudokkuuden vähentäminen, lukutaito, matematiikka ja luonnontieteet

21 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Kumppanuushanke Joustava tarve- ja tavoitelähtöinen Prosessiorientoitunut Tuoteorientoitunut – lopputuotteet ovat muiden hyödynnettävissä tuottaa, toteuttaa ja siirtää uusia ja konkreettisia tuloksia niin organisaatio-, paikallis- kuin aluetasolle Yhteys kunnan ja koulun strategioihin Tuloksia levitetään ja hyödynnetään tehokkaasti Jatkuvuutta rahoituskauden päätyttyä Tavoitteet ja toiminnot määrittelevät hankkeen laajuuden ja ne ovat aina suhteessa lähtökohtiin (samoin sen arviointi vrt. 3 koulua vs alueellinen yhteistyö) Joustavia, tarve- ja tavoitelähtöisiä projekteja, jotka voivat olla joko pelkästään korkeakoulutukseen keskittyviä tai eri koulutussektorien välisiä (koulutus, myös harjoittelu ja koulun ulkopuolista nuorison toimintaa tukeva, lisäksi hankkeissa voi olla muita relevantteja sidosryhmiä mukana) . Hankkeiden tarkoitus on innovatiivisten ja konkreettisten tulosten tuottaminen liittyen opetukseen, harjoitteluun, oppimiseen, korkeakoulutuksen uudistamisprosesseihin sekä sosiaalisiin innovaatioihin Hankkeeseen valitut toiminnot vaikuttavat suoraan projektiin laajuuteen ja kokoon: toiminnossa halutaan tarjota mahdollisuus sekä pienille aloitteleville hankkeille että suurille kunnianhimoisille projekteille Strategisia kumppanuushankkeita hallinnoidaan kansallisista toimistoista käsin -> tällä halutaan varmistaa kansallisen kontekstin huomioonotto sekä mahdollisimman suuri hankkeiden vaikuttavuus Korkeakoulutuksen Hankkeilla on tiivis yhteys paitsi korkeakoulun omaan strategiaan, niin myös Euroopan unionin korkeakoulutuksen modernisaatioagendaan hankkeet linkittyvät korkeakoulutuksen Modernisaatioagendan tavoitteisiin  kannattaa tutustua: Toiminnon pitäisi johtaa innovatiivisten käytänteiden siirtämiseen, tuottamiseen ja täytäntöönpanoon niin organisaatio- paikallisella kuin alueellisellakin tasolla. • (), johon kannattaa tutustua hankkeen suunnitteluvaiheessa. Tavoitteet mm.: Koulutuksen laatu, opetusmenetelmät Työelämärelevanssi, valmistuneiden työllistyminen Henkilöstön ammatillinen kehittyminen Monialaisuus ja eri tyyppisten organisaatioiden ja yritysten osallistuminen toivottavaa Tavoitteet ja mahdollisuudet Innovaatioita ja konkreettisia tuloksia • Hankkeissa tavoitellaan innovatiivisia ja konkreettisia tuloksia täytäntöönpantaviksi paitsi korkeakouluissa niin alueellisesti kuin laajemminkin • Tavoitellaan esim. sektorit ylittävällä yhteistyöllä uusia, innovatiivisia käytänteitä, jotka edistävät korkeakoulutuksen laatua ja uudistumista • Edistetään monialaisuutta ja osallistetaan erityyppisiä organisaatioita • Hankkeiden tuloksilla on jatkuvuutta, niiden puitteissa tehdään pitkäkestoista strategista yhteistyötä Korkeakoulutuksen työelämärelevanssin parantamista • Hankkeissa vahvistetaan koulutuksen laatua ja työelämärelevanssia, edistetään valmistuneiden työllistymistä sekä henkilöstön ammatillista kehittymistä • Edistetään (mm. ICT -opetusmenetelmien avulla) opiskelijoiden yleisiä taitoja (transversal competences), yrittäjyysasennetta sekä luovaa ajattelua • Lisätään korkeakoulujen yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa oman alueen kehittämiseksi Opintojen läpäisyn parantamista ja sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamista • Hankkeissa helpotetaan aliedustettuina olevien ryhmien sekä erilaisten oppijoiden pääsyä korkeakoulutukseen • Kehitetään joustavia järjestelyjä, jotta opiskelijoiden erityistarpeet voidaan ottaa huomioon • Kehitetään toimintalinjoja, joilla lisätään korkea-asteen opinnon loppuun saattavien määrää • Edistetään eri koulutussektoreiden välisiä siirtymisiä Laadun parantamista liikkuvuuden avulla • Hankkeissa kehitetään innovatiivisia strategioita oppijoiden liikkuvuuden lisäämiseksi • Kehitetään vaihtoehtoisia opiskelumuotoja: etäopiskelu, osa-aikainen opiskelu, moduulipohjainen opiskelu • Lisätään virtuaalista liikkuvuutta Hankkeet voivat olla myös eri koulutusasteiden välisiä! Pieniä ja isoja hankkeita Vert. nykyisen Erasmus-ohjelman keskitetyt hankkeet Strategisuus: ei strategisia partneriuksia, vaan esim. Korkeakoulun oman painoalaa ja profiloitumista tukevia hankkeita

22 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Hankkeessa on oltava väh. 3 organisaatiota 3 ohjelmamaasta Mutta - koulujen väliset hankkeet; väh. 2 koulua 2 ohjelmamaasta - alueelliset kouluviranomaisten hankkeet; väh. 2 organisaatiota ohjelmamaasta, joista myös väh. 1 koulu ja 1 muu teemaan sopiva org. Enintään 10 organisaatiota voi saada tukea Kesto on 2 tai 3 vuotta Hankkeen koordinaattori hakee sähköisellä lomakkeella Hakuaika päättyy (keskipäivällä) Laatuarviointi hankkeen koordinaattorimaassa Koko hanke hyväksytään/hylätään Hanke, jossa vain kouluja, hallinnoidaan kansallisesti (CIMO): Yleissivistävä koulutus: CIMO tekee rahoitussopimuksen ja maksaa tuen koulujen välisissä hankkeissa suomalaisille kouluille.

23 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Yksikkökustannukset Koulujen kumppanuushanke Alueellinen Sektoreiden välinen kumppanuushanke (teema yleissivistävä) Hallinto (Project management and implementation) koordinaattori: 500 €/kk partneri: 250 €/kk max €/kk Hankekokoukset (Transnational project meetings) km = 575 €/hlö 2000< = 760 €/hlö max €/v Tulosten työstäminen (Intellectual Output) vain jos hanke tekee esim. kursseja tai menetelmiä Vain erityistapauksissa, mikäli peruste on, niin tukisummat ovat samat kuin viereisissä soluissa johto = 280 €/pv suunnittelu= 214 €/pv tekninen = 162 €/pv hallinto = 131 €/pv tuki pitää perustella Tapahtumat (Multiplier events) vain jos hanke saa tukea tulosten työstämiseen 100 €/paikallinen osallistuja €/toisen maan osallistuja max € Muut erityiset kulut esim. alihankinta 75% kelpoisista kuluista (alihankinta, laitteet) max € Erityistarpeet 100% kelpoisista todellisista lisäkuluista 2/2014

24 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Muut hankeliikkuvuudet Matkat Oleskelutuki Kielivalmennus Opettaminen tai kouluttautuminen ulkomailla (2-12 kk) (Teaching or training assignments) km =275€/hlö <2000 km = 360 €/hlö kohdemaan mukaan 60 pv=53-84€/pv/hlö 61pv-12kk=38-60€/pv/hlö 150 €/hlö Opettajien koulutus tai opetusjakso ulkomailla (2 pv -2 kk) (Joint staff training events) 2-14 pv=100€/pv/hlö 15-60 pv=70€/pv/hlö - Oppilasvaihto (min ikä 14 v) (2-12 kk) (Mobility of pupils) 60-145€/kk/hlö 50 €/hlö Oppilasryhmävaihdot (5 pv -2 kk) (Activities for learners) 5 -14 pv=55€/pv/hlö 15-60 pv=40€/pv/hlö 2/2014

25 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Esimerkki tuesta – summat voivat muuttua Jyväskyläläinen koulu koordinoi 2v hanketta, kumppaneita 4 maassa (Ruotsi, Puola, Espanja, Kroatia). Hankekokouksiin tehdään Suomesta 8 matkaa 2v aikana. Lisäksi kaksi pidempää jaksoa yhteistyökouluihin. TUKI suomalaiselle koululle: 24 kk*500€ = 12000€ (hallinto ja hankkeen toteutus) Hankekokoukset 4*575€ = 2 300€ (Ruotsi, Puola) + 4*760€= 3040€ (Espanja, Kroatia). Kaikki yhteensä 5340€. Job shadowing ruotsalaiseen kouluun 10pv: 1*275€+10*100€=1275€ Pitkäkestoinen opetusjakso espanjalaiseen kouluun 70 pv: 1*360€ + kulukorvaukset 4918€ = 5278€ . Kaikki yhteensä 6553€. Yhteensä: € ( )

26 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Tärkeää tulevaisuudessa: Edellyttää entistä tarkempaa ja monitasoisempaa suunnittelua Hankeideoiden liittyminen organisaation ja koulutuksen järjestäjän kehittämistavoitteisiin ja kv-strategioihin Tulokset avoimesti muidenkin saatavilla Levitys – apuna yhteinen tietokanta Hankkeiden kustannus-hyöty –suhde: suurta tukea haettaessa tavoitteet kunnianhimoisia ja yleissivistävää koulutusta laajasti hyödyntävät Ei kansallisia prioriteetteja

27 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet Kertaus
Hakuaika päättyy klo 12 Brysselin aikaa (hanketoiminta ajalla /2017) Hakulomake kumppanuushankkeet ilmestyy helmikuussa Hakulomakkeen luonnos on jo nähtävillä EU:n komission sivulla. Huomaathan, että hakulomakkeen luonnoksella ei voi hakea tukea, se on nähtävillä, jotta hakijat voivat valmistautua sen avulla tuen hakemiseen Erasmus+ -ohjelmaoppaassa on kaikki hakuun tarvittava tieto. KA2 -toimintoon löytyy tietoa oppaan sivuilta , erityisesti , , Erasmus+ Programme Guide (pdf) Komission Erasmus+ sivut 2/2014

28 KA2 IT-tuki: eTwinning

29 eTwinning eTwinning auttaa opettajia luomaan yhteyksiä toisiinsa. Sen avulla opettajat voivat virtuaalisesta tavata, vaihtaa ajatuksia ja työskennellä yhdessä opettajat rekisteröityvät eTwinning –portaaliin osoitteessa portaalissa voi myös etsiä Erasmus+ -kumppania hankkeeseen a) hakukoneen kautta, eri hakukriteereiden lisäksi, ruksaamalla ’Halukas Comenius-kumppanuuteen’ – kohdan b) etsimällä mielenkiintoisia kumppaninhakuviestejä viidestä eri Comenius-foorumista tehdä virtuaalista yhteistyötä, johon osallistuu akiivisesti luokkia kahdesta tai useammasta maasta 2/2014

30 KA3 Politiikan uudistamisen tuki
Rahoitetaan myös Erasmus´+ ohjelmasta: ”Päättäjien välinen yhteistyö” – keskitetty toiminto (toimeenpanovirasto)

31 KA3 Politiikan uudistamisen tuki
Poliittinen yhteistyö Verkostot ja työkalut European Qualifications Framework EQF European Credit Transfer System ECTS European Association for Quality Assurance ENQA Euroguidance National Recognition Information Centres NARIC Tiedontuotanto Sidosryhmien kanssa käytävä dialogi Eurydice Europass Kuten nykyiselläkin EU-ohjelmakaudella, niin myös tulevan Erasmus+ -katon alla tullaan jatkamaan erilaisten eurooppalaisten verkostojen, työkalujen ja neuvontatoimien rahoitusta. Nykyiset työkalut ja eurooppalaiset verkostot jatkavat toimintaansa EQF (European Qualifications Framework – tutkintojen viitekehyksiin liittyvä työ), ECTS, ENQA (European assosiation for Quality Assurance - laadunvarmistus) , Europass, Eurydice (verkosto, joka tuottaa selvityksiä, tutkimuksia, tilastoja euroopp. Koulutukseen liittyen), Euroguidance (verkosto tukee ohjauksen ammattilaisia koulutuksen ja työelämän kansainvälistymiseen liittyvissä kysymyksissä), NARIC (National Recognition Information Centres – tutkintojen tunnustamisen yhteyspisteet, Oph: ssa Suomessa) jatkavat toimintaansa Tuetaan Poliittista yhteistyötä mm. korkeakoulutuksen modernisaatio ja Bolognan prosessi Lisäksi komissio tukee tiedontuotantoa: asiantuntijavaihtoja, selvityksiä, tilaisuuksia, joista on hyötyä koko Euroopan koulutus- ja talousalueelle Sidosryhmien kanssa käytävä dialogi – myös kumppanimaat ja kv- järjestöt (Policy dialogue with stakeholders, including with partner countries and international organisations (e.g. OECD)) Promoting Attractiveness of European HE: erilaiset Euroopan vetovoimaisuutta lisäävät toimet (selvitykset, konferenssit..) Jean Monnet –ohjelma: professuurit, opintokokonaisuudet, jotka koskevat Euroopan integraatiota: Euroopan yhdentymistä koskevaa opetusta, tutkimusta ja pohdintaa korkeakouluissa eri puolilla maailmaa. Ohjelman avulla tuetaan myös erilaisia laitoksia ja järjestöjä, jotka ovat erikoistuneet Euroopan yhdentymistä koskeviin kysymyksiin sekä koulutuskysymyksiin erityisesti eurooppalaisesta näkökulmasta. Lisäksi ollaan luomassa kattavampaa Erasmus-alumni –toimintaa

32 Erasmus+ lukuina Kokonaisbudjetti 14,7 Mrd € vuosille % kasvu verrattuna nykyisiin koulutusohjelmiin Koulutuksen osuus budjetista 77,5 %  josta korkeakoulutuksen osuus 43 % (4,8 Mrd €) Globaalin osion rahoitus vielä neuvoteltavana Tavoitteena kaikkiaan 4 miljoonaa liikkujaa ohjelmakauden aikana 2014 Erasmus+ budjetti yleissivistävälle koulutukselle Suomessa alustavasti noin €, josta KA € + kansallinen raha (n €) KA € Kokonaisbudjetti 14,5 Mrd euroa + 40 % kasvu verrattuna nykyisiin koulutusohjelmiin (ainakin LLP ja Erasmus Mundus) Koulutuksen osuus budjetista 77,5 %, josta korkeakoulutuksen osuus 43 % Budjetin jakauma maittain vielä auki Globaalin osion rahoitus vielä neuvoteltavana Tavoitteena kaikkiaan 4 miljoonaa liikkujaa ohjelmakauden aikana - Rahoituksen kasvu, vaikka koko EU-budjetti pienentynyt -> ohjelmien merkitys ja erityisesti koulutuksen painoarvo Globaali osio / ulkosuhderahoitus -> toiminnot käynnistyvät viiveellä, kenties vasta 2015? Tarkennus: yhteisohjelmien haku käynnistyy heti, mutta liikkuvuus vasta 2015

33 Yleissivistävän koulutuksen Erasmus+ infot
klo Hakuneuvonta (KA1), Seinäjoki klo Hakuneuvonta (KA1), verkkolähetys (AC) klo Hakuneuvonta (KA2), Helsinki, Eurooppasali klo Hakuneuvonta (KA2), verkkolähetys (AC) klo Hakuneuvonta (KA2), verkkolähetys (AC) klo Verkkotiedotus (AC), aihe vielä auki Ohjelmapäätös: marraskuu 2013 Ehdotuspyyntö: marraskuu 2013 Ohjelmaopas: marraskuu Ohjelma alkaa vuoden 2014 alusta Ensimmäiset haut: Helmikuu 2014 KA 1 (Liikkuvuus ml. Yhteiset maisteriohjelmat, ei vielä globaali liikkuvuus) Huhtikuu 2014 KA 2 Kapasiteetin vahvistaminen: myöhemmin 2014 Ulkosuhderahoituksella rahoitettavat ohjelmat: aloitus siirtynee kapasiteetinvahvistamisohjelmissa 2014 myöhäiselle keväälle ja globaalin liikkuvuuden osalta jopa 2015 hakuun Info-ohjelmat osoitteessa: AC eli Adobe Connect Pro osoitteessa: cimo.adobeconnect.com/comenius 2/2014

34 Erasmus+ -ohjelma CIMOn verkkopalvelun Erasmus+ -ohjelman sivut: Euroopan komission Erasmus+ -ohjelman sivut: Ohjelmaopas: plus-programme-guide_en.pdf Ehdotuspyyntö (hakuajat): content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_ ENG  Hakulomakkeet:

35 Kiitos! Erasmus+ (CIMOn sivut):
CIMOn Yleissivistävän ja aikuiskoulutuksen yksikkö p Kalvot: (linkki) Erasmus+ (komission sivut): Erasmus+ (CIMOn sivut):


Lataa ppt "Hakuneuvonta Erasmus+ -ohjelman liikkuvuushankkeesta yleissivistävälle koulutukselle (Comenius) Seinäjoki 17.2.2014 CIMO Poliittinen päätös ohjelmasta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google