Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Romanisti työelämässä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Romanisti työelämässä"— Esityksen transkriptio:

1 Romanisti työelämässä
Johanna Isosävi Romaanisten kielten laitos Helsingin yliopisto Kevät 2009, IV periodi, pe klo Metsätalo (Unioninkatu 40B), sali 4

2 Kurssin vetäjä / 1 Johanna Isosävi FM 2001, ranskalainen filologia, HY
Sivuaineet: germaaninen filologia, kieliteknologia ja viestintä Jatko-opiskelija yrityksessä sanasto- ja käännöstöitä, kääntäjien työn koordinointia ja uusien kääntäjien rekrytointia 2003 (5 kk) kääntäjäharjoittelija Euroopan komissio, Bryssel 2004 tutkimus-, toimisto- ja kongressiavustaja (2kk), intranet- ja Internet-sivujen tekijä (osa-aikaisia töitä) romaanisten kielten laitos, HY

3 Kurssin vetäjä / 2 Tutkijakoulutettava (helmik. 2005-)
Laitoksen puhuttelututkimusprojekti Puhuttelu ranskalaisissa elokuvadialogeissa ja puhuttelun kääntäminen SILF-kongressin järjestelytoimikunnan jäsen 2004–05 RSL-kongressin järjestelytoimikunnan jäsen 2007–08 Työelämäkurssin vetäjä v. 2005, 2006, 2007 ja 2009 Kotisivu:

4 Mitä on työelämäorientaatio?
Opiskelijan yleinen suhtautuminen ja suuntautuminen työelämään (Manninen & Luukantele, 2002) Kolme ulottuvuutta: Tieto oman alan työmarkkinoista Kokemus työelämästä Arvot ja asenteet, jotka liittyvät työelämään Työelämäorientaatio opinnoissa: Opintojen pohtimista työelämän näkökulmasta Silta opintojen ja työelämän välillä Mutta: opinnoilla muitakin päämääriä kuin työelämä Ei pelkästään työelämää vaan elämää varten!

5 Kurssi ja tavoitteet Periodi IV, 13.3.- 8.5. (7 tapaamista)
Pe klo , Metsätalo, sali 4 Kurssin tavoitteet Työelämätaidot ja –valmiudet Oman osaamisen analysointi, työmarkkinat Ideoita romanisteille sopivista työtehtävistä Opettaja, kääntäjä vai jotain muuta? Yliopiston ja työvoimatoimiston palvelut Usko ja luottamus omiin työllistymismahdollisuuksiin!

6 Kurssin ohjelma / 1 13.3. Kurssin esittely ja suoritusohjeet Sijoittumisselvitys: romaanisten kielten maistereiden työllistyminen 20.3. Taidolla työelämään: oman osaamisen analysointi, Leena Itkonen, Urapalvelut, Helsingin yliopisto 27.3. Opiskellen työelämään, korkeakouluneuvojat Mervi Salokannel ja Terhi Tiitinen, Kluuvin työvoimatoimisto Marjaana Mäkelä, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

7 Kurssin ohjelma / 2 3.4. Terhi Kiviranta, Team Leader, Multinational Client Service, Marsh Oy Sari Jokela, HR Partner, Nordea 17.4. Henkilöhaastatteluja Tiina-Maria Tuomi, kielenkääntäjä, Sisäasiainhallinto 24.4. Anton Granvik, tutkijakoulutettava, Helsingin yliopisto / lehtori, Svenska Handelshögskolan

8 Kurssin ohjelma / 3 8.5. Henkilöhaastatteluja
Palautetilaisuus: uraportfoliopalaute (Urapalvelut), Kieliaku-kokemukset, kurssipalaute, muu palaute

9 Kurssin suoritus 2 op: Läsnäolo 1 poissaolo sallittu ilman korvaavia tehtäviä Uraportfolio Henkilöhaastattelu Kurssisuorituksen saamiseksi tehtävät on palautettava annettua aikataulua noudattaen.

10 Uraportfolio eli työelämäportfolio
Tallennetaan tieto osallistumisesta ja oppimisesta Omat tekemiset ja kokemukset sekä saatu materiaali Esim. kansion muodossa Tarkoitus: Auttaa muistamaan, mitä olet oppinut Tärkeää esim. harjoittelu- tai työpaikan haussa haettaessa Tukena: Ura- ja rekrytointipalveluiden luento 20.3.

11 Mitä tallennan uraportfolioon? / 1
Esitys omasta itsestä, esim. Oman profiilin kuvaus Oman osaamisen käsitekartta Ansioluettelo eli CV Kuvaus omista taidoista, esim. Viestintätaidot Ryhmätyötaidot Kielitaito ATK-taidot Opetustaidot jne.

12 Mitä tallennan uraportfolioon? / 2
Tärkeää: Tarkastele opintojasi, työkokemustasi, luottamustoimiasi ja muuta elämänkokemustasi nimenomaan taitonäkökulmasta Mahdollisia liitteitä, mm.: Opinnäytetyön tiivistelmä Opintosuoritusote Näytteitä työtodistuksista Valokuvia tehdyistä kotisivuista

13 Mitä tallennan uraportfolioon? / 3
Tietoja suoritetuista taitokursseista Esim. TVT, verkon itseopiskelutehtävät Työkokemuksia Työtodistukset, suosituskirjeet,työharjoittelukokemukset Työstä ja harjoittelusta jäänyt hyödyllinen materiaali Työssä ja harjoittelussa itse laaditut materiaalit (esim. raportit,selvitykset jne.) Kansisivu Sisällysluettelo (tai muu yhteenveto sisällöstä)

14 Ohjeita uraportfolion tekoon
Pituus: vaihtelee sen mukaan, paljonko liitteitä Sisällytä ainakin seuraavat: Kansisivu Sisällysluettelo Yksi sivu henkilökohtaiseen esittämiseen Halutessa kuva mukana Käsitekartta (1-3 sivua) CV (1-2 sivua) Mahdolliset muut liitteet -> Näistä tulee helposti jo 10 sivua

15 Esimerkkejä portfolion kokoamiseen
Opettajan ura kiikarissa, pohdittavia esim. Millainen on oppimiskäsityksesi? Minkälainen opettaja haluaisit olla? Opetussuunnittelun elementtejä? Kääntäjän ura kiinnostaa, liitteinä esim. Kääntämisharjoituksia kursseilta Linkkilista kääntäjän apuvälineistä Ole luova! Yhtä oikeaa portfoliota ei ole olemassa! Tärkeintä on, että portfolio hyödyttää sinua!

16 Uraportfolion määräajat
Palautus paperiversiona JOKO tunnilla 17.4. TAI lokerooni (Metsätalon 5.krs) viim klo 10 mennessä Myöhästyneitä ei tarkasteta! Urapalvelut käsittelevät portfoliot Yhteispalaute uraportfoliosta tunnilla 8.5. Suuren opiskelijamäärän vuoksi yksilöllinen palaute kurssilla ei ole mahdollinen Tarvittaessa voit itse varata henkilökohtaisen ajan Urapalveluihin

17 Henkilöhaastattelu Etsi mielenkiintoisessa tehtävässä työskentelevä henkilö Pyydä päästä haastattelemaan häntä työpaikalle Halutessasi tiedustele työmahdollisuuksia (CV ja avoin hakemus mukaan?) Pyydä häntä vastaamaan netin kautta ammattikuvakoneen kysymyksiin Kurssin vetäjä lähettää hänelle linkin

18 Mallikysymyksiä haastatteluun
Mitä henkilö tekee: työtehtävien kuvaus Työn positiiviset/negatiiviset puolet Mitä organisaatio/yritys tekee? Henkilön koulutustausta? Mitä taitoja työssä tarvitaan? Miten henkilö päätyi kyseiseen työpaikkaan? Miten ja keitä organisaatio rekrytoi? Omat lisäkysymykset

19 Ammattikuvakone eli Akukone / 1
Vaalikonetta muistuttava opinto- ja urasuunnittelun apuväline Toteutettu biotieteellisessä, nyt kielitieteisiin Laitoksemme pilotissa mukana Eri työtehtävissä työskentelevät vastanneet kysymyksiin ja opiskelijat vastaavat kysymyksiin Kone esittää henkilöt ja heidän työnsä siinä järjestyksessä kuin vastaavat opiskelijoiden työlleen asettamia preferenssejä Kone esittelee myös ammattiprofiileja

20 Akukone / 2 Opiskelijat pääsevät testamaan Akukonetta seuraavasti:
Kurssin vetäjä lähettää opiskelijoille sähköpostissa linkin kurssin loppupuolella Opiskelija vastaa linkin kautta itsenäisesti Akukoneen kysymyksiin Palautetunti 8.5. Keskustellaan myös Akukoneesta ja opiskelijat voivat jakaa kokemuksiaan siitä

21 Haastateltavan henkilön ilmoittaminen
Kirjoita haastateltavan nimi, ammattinimike (titteli), työpaikka ja sähköpostiosoite Moodlessa olevalle kurssisivulle viim. pe klo 10 mennessä Kirjaudu yo:n käyttäjätunnuksella ja salasanalla Etsi kurssi: humanistinen tdk, Työelämäorientaatio, Romaanisten kielten laitos, kevät 2009 Kurssin salasana: romanisti09

22 Haastattelun teko Kurssin vetäjä lähettää Ammattikuvakoneen linkin haastateltavalle, joka vastaa itsenäisesti koneen kysymyksiin ennen haastattelua Opiskelija tekee paikan päällä vapaamuotoisen haastattelun

23 Haastattelujen käsitteleminen / 1
Opiskelijat jaetaan ryhmiin haastateltavien ammattialojen mukaan (käännös-, opetus, matkailuala jne.) Ryhmien kokoonpano ilmoitetaan Moodlessa viim. 3.4. Ryhmät sopivat keskenään tapaamisen Yhteenveto haastattelukysymysten vastauksista Esim. jokainen tekee yhteenvedon yhden kysymyksen vastauksista Käsitelkää myös: Mitä uutta opitte haastatteluista? Lisäsikö/vähensikö haastattelu omaa kiinnostustasi työtehtävää kohtaan?

24 Haastattelujen käsitteleminen / 2
Ryhmät kertovat haastattelukokemuksistaan 17.4., tai 8.5. Kurssin vetäjä jakaa ryhmät eri päiville Ryhmät kirjoittavat yhteenvedon haastatteluista Palautus tunnilla samana päivänä kuin ryhmän haastattelujen käsittelyn Haastattelut julkaistaan Almassa työelämäkurssin sivulla

25 Mitä haluat tehdä valmistuttuasi?
Selkeä uratavoite? Opettaja, kääntäjä, tutkija... Jotain, missä voi hyödyntää kieliä? Mitähän mahdollisuuksia on? Ei aavistustakaan, nytkö sitä jo pitäisi miettiä? Muita ajatuksia?

26 Ei hätää… …huolimatta siitä, mitä vastasit
sinulla on mahdollisuus työllistyä koulutusta vastaavasti!

27 Romanistien sijoittuminen työelämään
Laajat mahdollisuudet sijoittua työmarkkinoilla Harva akateeminen tutkinto johtaa tiettyyn ammattiin kuten opettaja, lääkäri Humanistinen koulutus tuottaa usein ns. generalisteja Osaaminen laaja-alaista, ei tiettyyn ammattiin räätälöityä Enemmän liikkumavaraa: vahvuus muuttuvilla työmarkkinoilla (Rouhelo 2001) Sivuaineilla voi suunnata osaamistaan Henkilökohtaiset ominaisuudet ja taidot

28 Opinnot ja työelämä / 1 Työelämäasioita hyvä miettiä pitkin opintoja mutta omaan tahtiin Työelämätietous ja -valmiudet kehittyvät monen vuoden aikana Työelämätilaisuudet HY:n Urapalveluiden koulutukset Henkilökohtaista työelämäohjausta Hum. tdk:n uraohjaaja HY:n Urapalvelut Kluuvin työvoimatoimiston korkeakouluneuvojat (Ks. kurssin kotisivulta yhteystiedot)

29 Opinnot ja työelämä / 2 Kaikkea ei voi suunnitella
Sattumalla roolinsa ”Oikeaan aikaan oikeassa paikassa” Muuta rohkeasti opintosuunnitelmaa tarvittaessa Älä laskelmoi liikaa Nykyisen työvoimapulan alalla työttömyyttä? Uusia työtehtäviä? Motivaatio tärkein: opiskele sitä, mikä kiinnostaa! Sen alan työssä viihdyt, vaikket vielä tietäisi, mikä se työ on!

30 Yhteystietoja Työelämäkurssin kotisivu
Kurssin vetäjän sähköpostiosoite


Lataa ppt "Romanisti työelämässä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google