Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI."— Esityksen transkriptio:

1 Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI RAKETTI-OPI-ohjausryhmä 14.5.2012, Antti Mäki

2 Tietoarkkitehtuuriluonnoksen pääkohtien käsittely Tietoarkkitehtuuri tarkoittaa toimintaa tukevia tietotarpeita, yhteismitallista tietomallia, tietovarantoja ja tiedonsiirtotapoja eli yhteistä suunnitelmaa tietojen hyödyntämisestä Tilannekatsaus Tietoarkkitehtuuriluonnoksen pääkohdat Seuraavat toimenpiteet RAKETTI-OPI ja korkeakoulukierros

3 Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto ja viranomaistietovirrat RAKETTI-VIRTA-projekti 2012-2013 Tutkinnot; opintosuoritukset ja niiden arvosanat; opiskelijatiedot (opiskeluoikeudet, ilmoittautumiset läsnä ja poissa oleviksi) Opiskelijavalintojen tarpeisiin opiskelija- rekisterin tietoa (lakisääteisesti velvollisuus) Sama tieto myös ohjauksen käyttöön korvaten vastaavat Tilastokeskuksen sekä OKM:n opiskelija-, tutkinto-, ja suoritustiedonkeruut Tieto myös korkeakoulujen omaan käyttöön

4 Ydintietoa korkeakoulun toiminnan tuotoksista Tieto säilyy korkeakoulun rekisterin loogisena osana Korkeakoulu vastaa tiedon tuottamisesta ja siirtämisestä tietovarantoon rekisteristään sekä päättää tiedon luovutta- misesta (tietoa ei syötetä tai ylläpidetä manuaalisesti) OKM vastaa tietovarannon kustannuksista viranomais- tarpeen pohjalta

5 Käyttöönotto vuoden 2014 alussa korkeakoulujen yhteishaun myötä Tiedonsiirtojen toteutus 2013 kuluessa Tietojen siirtäminen perustuu nykyisten viranomaistiedonkeruiden tekniikkaan, tiedot ovat niitä, joita korkeakoulut nykyisin raportoivat Korkeakoulujen tietomallin (”XDW-malli”) mukaisesti, laajentaen yhteisillä koodistoilla tietojen sovituista esiintymistä (OPH, TK, OKM) 05060708091011 06-09/2012 Korkeakoulujen lausunnot tietoarkkitehtuurista 10-12/2012 päätökset, siirtotavat, roadshow 05/2012 Luonnos, KK- yhteyshenkilöt

6 Tilannekatsaus Korkeakoulujen tietomalli (xdw-malli) täyttää VIRTA-projektin vaatimukset Kokonaiskuva tarvitsee jatkoselittämistä yksittäisten korkeakoulujen ja yksittäisten projektien näkökulmasta RAKETTI-hanke ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen hankekauden jälkeen: tiedon yhteismitallisuus, yhteentoimivuus ja korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto

7 Yhteinen tietoarkkitehtuuri: yleistä Henkilö- ja organisaatiokohtaisten summatietojen sijaan yksiselitteiset lähdetiedot Korkeakoulun on pystyttävä tuottamaan yksityiskohtaiset tiedot tiedonsiirtoon Laskeminen, päättely ja tietojen yhdistely tietojen kerääjän vastuulle Tiedonkeruun kysymykset ja lähdeaineisto kohtaavat

8 Tietoarkkitehtuurin osat Pääkohdat lausuntokierrokselle: Tietojen käyttötarpeiden perusteella jäsennetty rajaus tietovarannon tietosisällöstä Yhdistetty vuosikello käyttötarpeista Yksityiskohtainen määrittely: Tietojen määrittely Korkeakoulujen tietomallin (xdw-malli) perusteella Tietoja kuvaavien koodistojen yhteensovittaminen Tietojärjestelmätoteutus: Tiedonsiirtomääritykset Lisäksi tietosuojaan liittyvät kuvaukset ym.

9 Luonnoksen avoimia kysymyksiä Avoinna 11 tietosisällön rajaukseen vaikuttavaa yksityiskohtaista kysymystä Lisäksi koodistojen yhteensovittamiseen liittyvä selvitys Tilastokeskuksen koulutusluokitukseen siirtymisestä (kk-kohtaisten keruukoodien sijaan) Lisäksi vähemmistön ehdotus, että suoritustiedot jätettäisiin tietovarannon ulkopuolelle, edellyttää vielä keskustelua, mutta on ratkaistu: suoritustiedot tuodaan tietovarantoon

10 Mitkä tiedot ovat kieliversioitavia? (VIRTA-116) Korkeakoulujen valtakunnallinen tietomalli (xdw- malli) ei sisällä kieliversiointia Tutkintojen nimet ja suoritusten nimet sekä mahdolliset suoritusten lisätiedot ovat ”tekstiä” ja tiedon esittämistä varten kieliversioitavia Tietomalliin toteutetaan tuki kieliversioinnille

11 Koulutusmoduulin id tietoarkkitehtuurissa (VIRTA-117) Koulutusmoduuli on uusi käsite, joka vastaa eurooppalaisten standardien "learning opportunity" -käsitettä. Koulutusmoduuliin voi sisältyä koulutusmoduuleja ja koulutusmoduuli voi esimerkiksi olla tutkinto, tutkinnon osa, kokonaisuus tai kurssi. Viite korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon tiedosta muihin tietovarantoihin Tietovarantoja yhdistävät henkilön tai koulutusmoduulin yksilöivät id:t

12 Sijaintikuntatiedot (VIRTA-118) Tulevaisuudessa tiedon tulisi olla pääteltävissä opiskeluoikeuden kohteena olevan koulutusmoduulin ID:n kautta. Tietoa ei ole tarkoitus päätellä organisaation perusteella, vrt. ministeriön näkökulmasta todellinen kunta eikä "organisaatiokunta" eli "koulutusyksikkö". ”Koulutuksen sijaintikunta” opiskeluoikeuden tietona

13 Koulutuksen opetuskieli, suorituksen kieli (VIRTA-119) Tulevaisuudessa tietojen tulisi olla saatavilla koulutusmoduulin ID:n kautta (ainakin koulutuksen opiskelukielen osalta) Opiskeluoikeuteen liittyy "koulutuksen opiskelukieli". Tutkintoon liittyy "Tutkinnon suortiuskieli" ja muuhun suoritukseen "Suorituksen kieli". Nämä tietomallissa todennäköisesti sama tieto jatkossa

14 Tarvitaanko suoritustietoa, jota ei huomioida suoritustiedoksi? (VIRTA-121) Suoritukseen saattaa sisältyä suoritus, jota ei huomioida suorituksena, mutta joka rekisteröidään esimerkiksi KELA:n suorittamaa opintotuen perusteena olevien opintojen etenemisen valvontaa varten tai, "välitulosten" tallentamiseksi Pääsääntö, että suoritus lasketaan, jos siihen ei sisälly muita suorituksia, joilla merkitty laajuus Mitä tehdään: Lisätään tieto, että suoritusta ei lasketa tai tuodaan vain laskettavia suorituksia?

15 Miksi tietovarantoon on tuotava myös opintoviikkotieto (VIRTA-122) Tietovarannossa on suorituksesta sen opintopistelaajuus. Jos suorituksella ei ole opintopistelaajuutta, on se lähtökohtaisesti luotava tietovarantoon tuotaessa, jotta laajuus voitaisiin ottaa muissa palveluissa huomioon Opintoviikkolaajuus tietovarantoon lisätiedoksi Mitä muita arvosanalaajuuksia huomioitava?

16 Löytyykö avoimen opiskelijoiden ja opintojen tiedot samaan tiedonsiirtoon? (VIRTA-123) Avoimessa suoritetut opinnot olisivat opiskelijavalinnassa hyödynnettäviä ja osa turhien päällekäisten opintojen välttämistä. Avoimen opiskelijoita ja avoimessa suoritettuja opintoja koskee useat tiedonkeruiden kysymykset Kaikilla korkeakouluilla avoimeen liittyviä tietoja ei ole saatavilla muiden tietojen lähdejärjestelmästä Lähdetään siitä, että tietovarantoon tuodaan korkeakouluista avoimessa opiskelevien tiedot (opiskeluoikeus) ja avoimessa tehdyt suoritukset

17 Tutkinnon suorittaneen vakituinen asuinkunta (VIRTA-124) Tutkinnon suorittaneen vakituinen asuinkunta, kansalaisuus, kotimaa... -tiedot koskevat vain niitä, joilla ei ole henkilötunnusta (ei löydy väestötietojärjestelmstä) Pääsääntöisesti henkilön tietoina käytetään väestötietojärjestelmän tietosisältöä (henkilötunnuksen perusteella) Henkilön tietoihin lisätty ”Vakituinen asuinkunta Suomessa” (käytettäväksi henkilöistä, jotka eivät ole väestötietojärjestelmässä; ”hetuttomat”)

18 Miten eri tilanteissa vaikuttaa korotusmielessä uudelleen suoritettu? (VIRTA-125) Mikä on suorituksen korottamiseksi tehdyn suorituksen rooli tiedonkeruiden (Tilastokeskus, OKM) tai esimerksiksi opintotuen valvonnan (KELA) suhteen? Tai korkeakoulun tulkitessa avoimen korkeakoulun opintojen perusteella korkeakoulukelpoisuuden saavuttamista jne.? Onko käyttötarvetta suorituksille, jotka ovat ”korotettu” eli toinen suoritus on ne korvannut? ”Korotetut” suoritukset edelleen tietovarannossa mm. tehtyjen hyväksilukemisten lähteinä

19 Opiskeluoikeuksista kerättävät laatutiedot (VIRTA-126) Opiskeluoikeuksilla on ”tyyppitieto”, kuten alempaan, ylempään tai jatkotutkintoon johtava tai esim. erikoistumisopinnot, opettajan pedagogiset ym. tai esim. avoimen opinnot. Opiskeluoikeuden tyypistä riippumatta tai sitä tietoa täydentäen opiskeluoikeudella olisi tyyppiin vertautuvia ”laatutietoja” tiedonkeruutarpeisiin Opiskeluoikeus on: ”asetuksen mukaisessa maisteriohjelmassa”, ”lukukausimaksukokeilussa, lukukausimaksu maksettava”…?

20 Onko kirjoittautumistietoja, joita kerättäisiin opiskeluoikeus- ja ilmoit- tautumistietojen ohella? (VIRTA-127) Tiedonkeruissa: ensimmäisen kerran kirjoihin –Kirjoihintulo ko koulutukseen missä tahansa –Kirjoihintulo ko koulutukseen ko oppilaitoksessa –Kirjoihintulo ko oppilaitokseen Pääteltäisiin pelkästään opiskeluoikeuksien ja läsnä tai poissa -ilmoittautumistietojen perusteella Edellyttää tiedonkeruuvuotta aikaisempien opiskeluoikeuksien tuomista tietovarantoon

21 Koodistot eli tietojen sovitut esiintymät (VIRTA-120) Korkeakoulujen tietomalli (xdw-malli) ei sisällä Viranomaistiedonkeruut sisältävät Oppijan tietomalli sisältää (myös koodistopalvelu) Tiedonkeruiden ja operatiivisen toiminnan yhdistämisen haasteet erityisesti koodistoissa Tilastokeskuksen koulutusluokitus (”6-nro”) Luokittelun siirtäminen korkeakoulun vastuulle, kk-kohtaisista keruukoodistoista luopuminen

22 ”Ei suoritustietoja” - ? (VIRTA-69) Tampereen teknillisen yliopiston asiantuntijat ovat esittäneet, että tietovarantoon ei tuotaisi suoritustietoja (samoin Lappeenrannan teknillinen yliopisto lausunossaan HE-luonnoksesta) Kerättävän tietomäärän laajuus ja suoritustietojen korkeakouluittain poikkeavat määritykset riski tietovarannon toteutusaikataululle: suoritustietojen tietomalli monimutkaisempi ja suoritustietueiden määrä moninkertainen Suoritustiedot tuodaan tietovarantoon

23 Volyymit (1. vaiheessa, yhtenä vuotena; ensimmäisiä laskelmia) Opiskelijoita on alkaen 310 000 henkilöä (tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat) Tutkintoja noin 50 000 kpl Suorituksia alkaen 2 400 000 kpl (Virhemarginaali n. 10%) Suorituksia per opiskelija noin 6,7 (yo:t, amk <?) Päivitystiheys lakisääteisten tarpeiden osalta 1- 12 kertaa vuodessa (vaihtelee tietojoukoittain) https://jira.csc.fi/browse/VIRTA-68

24 VIRTA-projektin huomioiminen korkeakouluissa Kevät 2012 opiskeluiden ja opetuksen tukipalveluiden (opiskelijavalinnat, opiskelijrek.) sekä IT:n kesken sovittava ”VIRTA-yhteyshenkilö” 06-09/2012 lausunto siitä, miten korkeakoulu pystyy tuottamaan tiedot tietovarantoon ja, miten korkeakoulu voisi hyödyntää yhteistä tietoa Syksy 2012 korkeakoulun projektivastaavan työajan varaaminen (5-10% työajasta; kk-vierailut) Vuosi 2013 tietojen kokoamisen ja siirron toteutus sekä testaus korkeakoulun omin tai tietojärjes- telmätoimittajien voimin (5000-25000€?)

25 Aikataulu 04-05/2012 Tietomallin ja tietojen siirron määritysten pääkohdat sovittu eri toimijoiden kesken 09-12/2012 Road show korkeakouluihin ja tuloksena korkeakoulukohtaisesti laadittu alustava näkemys tietojen siirtämisestä 11/2013 Tietovaranto ja tietojen siirrot korkeakouluista testattu ja tuotantovalmiita 06-09/2012 Korkeakoulujen lausunnot tietoarkki- tehtuurista 11/2012-11/2013 Korkeakoulukoh- taisten integraa- tioiden toteutus ja testaus

26 Seuraavat toimenpiteet VIRTA- projektissa ja RAKETTI-OPI? Lausuntojen saatemateriaali ja kokonaiskuva (KSHJ-KK -liittymät: ”tarjonta”, ”VIRTA”, ”LVI”;…) Korkeakouluvierailujen suunnittelu, toteutus ja seuranta VIRTA-projektia laajempana kokonaisuutena RAKETTI-OPI -- Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteutus ja hyödyntäminen 05060708091011 06-09/2012 Lausunnot tietoarkkitehtuurista 10-12/2012 Vierailut korkeakou- luissa 05/2012 Yhteyshenkilöt korkeakouluista

27 RAKETTI-VIRTA-projekti Projektin aineistot ja työskentely wiki-alueella: www.csc.fi/virtawww.csc.fi/virta ; projektiryhmä virta (ät) csc. fi Viestintä osana RAKETTI-hanketta Lisätietoja: projektipäällikkö Antti Mäki etunimi.sukunimi@csc.fi, puhelin 050 430 9119


Lataa ppt "Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google