Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Päihdetyön toimijoiden lukikoulutus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Päihdetyön toimijoiden lukikoulutus"— Esityksen transkriptio:

1 Päihdetyön toimijoiden lukikoulutus
klo Turku KM erityisopettaja Mirja Halonen Mirja Halonen

2 ”Sanotaan, että jopa 80%:lla päihdeongelmaisista henkilöistä taustalta löytyy tutkimaton ja hoitamaton oppimisvaikeus.” Mirja Halonen

3 Koulupolulta elämän polulle
…on Jenni, Niko, Noora, Sandra, Muhammed, Toni, Tuomas, Eemeli ja monia muita Kaikki aloittavat yhtä innokkaina koulunkäynnin… mutta mitä sitten tapahtui? Mirja Halonen

4 Oppilaan hyvinvointiin vaikuttavat
koulun arvot ja toimintakulttuuri rehtori ja muu koulun henkilökunta oppimisympäristö ja vertaisryhmä oppilas, perhe ja muu ympäristö tuen mahdollisuus rasisminvastaiset ohjelmat Tukioppilaat oppilaskunta Mirja Halonen

5 Lapsen / nuoren oma käytös
Lastensuojelullisen tuen tarve johtuu esim. lapsen/nuoren päihteiden käyttö (alkoholi/huumeet/lääkkeet/ sekakäyttö itsetuhoisa käyttäytyminen koulunkäyntivaikeudet mielenterveysongelmat rikollinen toiminta sosiaalinen sopeutumattomuus Mirja Halonen

6 Koulun tukimuodot 1. Kodin ja koulun välinen yhteistyö
koulun on oltava yhteistyössä niin, että huoltajat saavat riittävästi tietoa lapsen koulunkäynnistä huoltajatapaamiset ja tiedottaminen oppilashuollosta, tukiopetuksesta ja erityisopetuksesta huoltajilla on ensisijainen vastuu kasvatuksesta Mirja Halonen

7 Koulun tukimuodot 2. Tukiopetusta heti ja riittävästi
aloitteen tekee ensisijaisesti opettaja tukiopetus tulee aloittaa heti, kun oppimisvaikeudet on havaittu ominaista on yksilöllisyys riittääkö resurssi ja onko se tehokkaassa käytössä? maahanmuuttajaoppilaat? Tukiopetus on eriyttämisen muoto, jolle ovat ominaisia yksilölliset tehtävät, yksilöllinen ajankäyttö ja ohjaus. Tukiopetus tulee aloittaa heti, kun oppimisvaikeudet on havaittu, jotta oppilas ei jäisi pysyvästi jälkeen opinnoissaan. Ennen kuin oppilaan menestyminen oppiaineessa tai aineryhmässä arvioidaan heikoksi, hänellä tulee olla mahdollisuus osallistua tukiopetukseen. Aloitteen tukiopetuksen antamisesta oppilaalle tekee ensisijaisesti opettaja. Tukiopetusta on pyrittävä järjestämään yhteisymmärryksessä oppilaan huoltajien kanssa, ja heille tulee antaa tietoa tukiopetuksen järjestämisestä. Tukiopetusta tulee järjestää niin usein ja niin laajasti kuin oppilaan koulumenestyksen kannalta on tarkoituksenmukaista. Tukiopetusta annetaan joko oppilaan työjärjestyksen mukaisten oppituntien aikana tai niiden ulkopuolella. Mirja Halonen

8 Koulun tukimuodot 3. Oppilashuolto kuuluu kaikille
kiusaaminen, väkivalta ja häirintä mielenterveyskysymykset tupakointi ja päihteiden käyttö erilaiset tapaturmat, onnettomuudet ja kuolemantapaukset poissaolojen seuranta Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien ehkäiseminen, tunnistaminen, lieventäminen ja poistaminen mahdollisimman varhain. Oppilashuolto kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville Mirja Halonen

9 Oppilaan erityinen tuki
1. Osa-aikainen erityisopetus ”Oppilaalle annetaan osa-aikaista erityisopetusta, mikäli tukiopetus ei yksin riitä” samanaikaisopetuksena, pienryhmässä tai yksilöllisesti suunnitelmallista, tavoitteellista, joustavaa, kokonaisvaltaista ja oppilaan tarpeet huomioivaa Mirja Halonen

10 Oppilaan erityinen tuki
2. Osa-aikaisen erityisopetuksen pienryhmät tänä lukuvuonna kuusi alakouluissa ja kaksi yläkouluissa, eli koulussa on kaksi osa-aikaista erityisopettajaa noudatetaan yleistä oppimäärää tehdään oppimissuunnitelma opiskellaan myös kotiluokassa Mirja Halonen

11 Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa? Miksi se altistaa syrjäytymiselle? Mirja Halonen

12 Oppilaan ongelmien taustalla voi olla oppimisvaikeus
oppimisvaikeudella tarkoitetaan lukivaikeutta laajempaa käsitettä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien lisäksi oppimisvaikeuteen liitetään keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöt vaikeuksia voi olla myös matematiikassa ja vieraissa kielissä Mirja Halonen

13 Ongelmien taustalla voi olla erityinen lukihäiriö
lukihäiriöllä tarkoitetaan synnynnäistä eri asteista vaikeutta oppia lukemaan ja kirjoittamaan lukihäiriö voi esiintyä erillisenä tai yhdessä muiden oppimishäiriöiden kanssa lukihäiriö voi olla ristiriidassa oppijan muuhun lahjakkuuteen verrattuna Mirja Halonen

14 Oppimisvaikeuksien yleisyys
ammatillisissa oppilaitoksissa oppimisvaikeudet ovat arkipäivää teollistuneissa maissa arvioidaan olevan n % aikuisia, joiden lukemisen ja kirjoittamisen taito ei ole toiminnallisesti riittävä lukioissa lukihäiriön arvioidaan olevan n. 5-8%:lla Mirja Halonen

15 Oppimisvaikeuksien syitä
ihmisen kehityshistoriaan liittyvät syyt perimän vaikutus lapsuudessa vaikuttavat ympäristötekijät väärät opetusmenetelmät heikot oppimisen taidot Mirja Halonen

16 Oppimisvaikeuksien seurauksia
vältetään teoreettisia opintoja valitaan väärä koulutusmuoto keskeytetään opinnot taustalla on epäonnistumisen pelko heikot oppimisen taidot syrjäytyminen alkaa, kun usko omiin kykyihin on mennyt Mirja Halonen

17 Oppimisvaikeudet ja syrjäytyminen
oppimisen taitoja pidetään itsestään selvinä perusvalmiuksina perusopetuksen tavoitteena on antaa jatkokoulutuksessa tarvittavat perusvalmiudet koulun resurssit eivät riitä, vaan koulu joutuu toimimaan tiedonjakajana Mirja Halonen

18 …tämän seurauksena syntyy oppimisvaikeuksia, joita selitetään motivoitumattomuudella, keskittymisvaikeuksilla ja käytösongelmilla usein opiskelijan oirehtimisen taustalla ovatkin heikot oppimisen taidot ja riittämättömät tukitoimenpiteet Mirja Halonen

19 Mikä auttaa? Miten voi tunnistaa ja tukea?
Mirja Halonen

20 Oppimistilanteessa on hyvä muistaa, että…
lukeminen, kirjoittaminen ja kuuntelu samanaikaisesti on usein vaikeaa kopiointi taululta tai piirtoheittimeltä on hidasta sisällöt eivät hahmotu kielellisesti vaikeasta asiasta Mirja Halonen

21 prosessointiaikaa on usein liian vähän (koetilanteet)
pitkät ja vaikeat ohjeet estävät työn aloittamisen Mirja Halonen

22 Tarkkaavuushäiriö ADHD oppimisen esteenä
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder tarkkaavuus on huomion suuntaamista opittavaan asiaan ja tämän toiminnon ylläpitämistä Mirja Halonen

23 Tarkkaavuushäiriö ADHD oppimisen esteenä
toiminta vaatii nopeaa tiedonkulkua aivojen eri osien välillä tarkkaavuushäiriöisillä on todettu etuaivojen toiminnan poikkeavuutta, neurofysiologisissa ja aivojen aineenvaihduntaa mittaavissa tutkimuksissa Mirja Halonen

24 Miten tarkkaavuushäiriö ilmenee?
opiskelija on keskittymätön ja levoton tai hän vaikuttaa hiljaiselta ja vetäytyvältä ulkopuoliset ärsykkeet vievät huomion tai hän vaipuu omiin ajatuksiinsa ja aloittaminen on vaikeaa häiriöön voi liittyä hahmottamisen ja motoriikan vaikeuksia Mirja Halonen

25 Tukeminen ja kannustaminen
on tuettava vastuun ottamista omasta oppimisesta tietojen ja taitojen osaamista voi osoittaa monin eri tavoin suorituksiin on oltava myös riittävästi aikaa positiivista palautetta ei saa koskaan liikaa Mirja Halonen

26 Tarinoita SULEVISTA Hannu Kauppinen – Mirja Halonen – Maria Syvälahti – Outi Yli-Heikkilä
Näkökulmia syrjäytymisvaarassa olevien ryhmien kokonaisvaltaiseen lukikuntoutukseen Mirja Halonen

27 SULEVI –lukikuntoutusprojekti
RAY:n tuella Turun kristillinen opisto toteutti vuosina kuntoutusprojektin kohderyhmille, joilla oli syrjäytymisvaara ja oppimisvaikeuksia Mirja Halonen

28 Yhteistyökumppaneina toimivat
Turun alueen vankilat Kriminaalihuoltolaitoksen Turun aluetoimisto Turun työvoimatoimisto Turun kaupungin sosiaalikeskus Masina ry Mirja Halonen

29 Raportissa esitellään psykososiaalista lukikuntoutusmallia
kuvataan kokemuksia Turun vankilassa toteutetuista lukikuntoutusjaksoista on asiakkaiden teemahaastatteluita ja tuloksia systemaattisista lukikartoituksista Mirja Halonen

30 Lukikuntoutusmalli Mirja Halonen

31 Mallin perusrakenne 1. Tukitoimenpiteet oppimiseen liittyvien perusvalmiuksien kehittämiseksi. 2. Psykososiaalista kuntoutusta tukevat toimenpiteet. 3. Yhteiskunta- ja työelämätieto sekä käytännön valmiudet. Tavoitteena oli monipuolinen ja yksilöllinen tuki asiakkaan elämäntilanteeseen Mirja Halonen

32 Käytännössä tämä tarkoitti
käytännön luku- ja kirjoitustaidon harjoituksia psykologin keskusteluryhmää ATK-perustaitoja työelämään ja koulutukseen liittyvää ohjausta liikuntaa ja kädentaitoja Mirja Halonen

33 Oppimiseen ja lukivaikeuteen liittyvät toimenpiteet
Tavoitteena oli saada taidot vastaamaan nykypäivän työelämän vaatimustasoa Sekä ryhmä- että yksilöohjausta Lähtökohtana lukikartoitus, jonka tulosten perusteella tarjottiin virhetyyppien mukaisia harjoituksia Harjoitusten aihepiirit valittiin osallistujien arkielämään liittyvistä asioista (työhakemus jne.) Mirja Halonen

34 Irmelin tarina: Ongelmien kasautuminen ja kuntoutumisen pienet askeleet
40-vuotiaan Irmelin elämässä ongelmat olivat vähitellen kasautuneet Kansakoulun jälkeen hän hankki keittäjän koulutuksen, mutta ei koskaan tehnyt oman alansa työtä Perheellistymisen myötä jäivät jatkokoulutushaaveet Lyhyt työura koostui siivoojan ja tarjoilijan töistä Pian alkoivat vaikeudet, jotka kärjistyivät yhteiskunnan ulkopuolelle tipahtamiseen. Mirja Halonen

35 Haastattelussa Irmeli kertoi
Alkoholismista Epilepsiasta Pelkotiloista Paniikkihäiriöistä Masennuksesta Lopulta löytyi toimiva psykoterapiasuhde ja lääkitys Mirja Halonen

36 Sulevi - kuntoutuksesta
Irmeli haki uutta sisältöä elämään ja uusia ihmiskontakteja Halu kohentaa oppimistaitoja tuli vähitellen, kun harjoiteltiin erilaisten lomakkeiden täyttämistä ja Irmeli oivalsi, että vielä aikuisiälläkin näille asioille voidaan tehdä jotakin Puolen vuoden päästä Irmeli haaveili pääsevänsä jatkokurssille Mirja Halonen

37 Jaakon tarina: Valoa päihde- ja vankilakierteeseen
25-vuotias, pitkäaikainen päihde- ja rikoskierre vankilatuomioineen vähittäinen kuntoutuminen alkoi, kävi töissä vankilasta käsin, AKK:n kursseille ja Sulevi-projektiin mukaan Sitoutui päihteettömään elämäntapaan ja koki onnistumista työkokeiluissa Mirja Halonen

38 Ei eritellyt oman myönteisen kehitystarinansa taustoja:
Piti erityisesti kädentaidoista ja ATK-tunneista, toimi ryhmän vastuuhenkilönä Kävi loppuun asti ilman poissaoloja, kiinnostui koulutusmahdollisuuksista Ei eritellyt oman myönteisen kehitystarinansa taustoja: ”En mä tiiä mist mä oon voimia saanu, päättäny vaa et en vietä tota elämää. Muitakin mahdollisuuksia on.” Mirja Halonen

39 Kokemuksesta tiedämme, että…
käytöshäiriöt ovat usein oppimisvaikeuksien sekundaarinen oire. Oppimisvaikeuksista kärsivälle aikuiselle on syntynyt jo ala-asteella vastenmielisyys lukemista ja kirjoittamista kohtaan. Kun kouluaikana ei ole saanut asiantuntevaa lukiopetusta, on oppimisvaikeuksista seurannut kielteinen suhtautuminen kaikkea lukemista ja kirjoittamista kohtaan. Mirja Halonen

40 …edelleen Vuosia jatkunut vaikeuksien salailu ja kompensointi ovat luoneet syrjäytymiseen taipuvaisen ihmisen, joka on täynnä omia riittämättömyyden tunteita. Vaikka täsmällisiä syy- ja seuraussuhteita on vaikea osoittaa, voidaan erilaisten oppimisvaikeuksien olettaa olevan yleisiä syrjäytymisvaarassa olevilla henkilöillä. Moderni tietoyhteiskunta kärjistää monilta osin tilannetta. Mekaanisten tehtävien sijasta uudet tuotantotavat vaativat tekijöiltään joustavuutta ja hyviä oppimisen taitoja. Mirja Halonen

41 Oivalluksia Lukemisen ja kirjoittamisen sekä oppimisen taitojen tukeminen tulisi olla luonnollinen osa kaikessa aikuiskoulutuksessa Tukitoimien tulisi vahvistaa oppijan minäkuvaa, itseluottamusta ja uskoa omiin kykyihin. Mirja Halonen

42 Syrjäytyneen ympärille rakentuu helposti erilaisten toimijoiden tehoton verkko. Projektin aikana huomasimme toimivan verkostoyhteistyön ja joustavien viranomaiskäytäntöjen merkityksen. Oppimisvaikeuksiin liittyvä tietous tulisi olla suoraan kentällä syrjäytymisvaarassa olevien ihmisten ja heidän kanssaan työskentelevien parissa Mirja Halonen

43 Anna-Maija Hintikka: ” sen minkä itkien opit, sen ilolla unohdat”
” sen minkä ilolla opit, sen ilolla muistat” …Jenni, Niko, Muhammed ja moni muu on löytänyt paikkansa elämässä Mirja Halonen


Lataa ppt "Päihdetyön toimijoiden lukikoulutus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google