Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003."— Esityksen transkriptio:

1 Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003

2 Tavoite  Kurssin tavoitteena on oppia peliohjelmoinnin perusasiat. Opiskelija saa perusvalmiudet koordinaatistopohjaisten pelien koodaamiseen. Ohjelmointiympäristönä käytetään ensisijaisesti Java2ME:n middletteja. Kurssiin kuuluu oman pelin koodaaminen harjoitustyönä.  Teemat: -Ohjelmointiympäristön määrittely -Pelin hahmottaminen ja suunnittelu -Grafiikan piirtäminen -Midletit, säikeet ja runnable -määrittely -Javan tapahtumankäsittelymalli -Sovellusten lataaminen puhelimeen  Oppikirja: J2ME-ohjelmointi, Docendo 2004 (12€). http://www.docendo.fi/?p=showproduct&product=951-846-235-6 http://www.docendo.fi/?p=showproduct&product=951-846-235-6

3 Vaatimusmäärittely  Vaatimusmäärittelyn tulisi olla ohjelmistotuotantoprosessin ensimmäinen vaihe.  Peleissä pelisuunnittelu on tärkeä osa vaatimusmäärittelyä. Pelisuunnittelu pitää sisällään muun muassa koko pelikonseptin suunnittelun, pelin elementtien suunnittelun, pelielementtien ominaisuuksien tasapainottamisen sekä pelaajan vaikutusmahdollisuuksien laajuuden määrittämisen.

4 Vaatimusmäärittely…  Hyvän pelin konsepti lähtee originaalista peli- ideasta tai ideasta, joka on parempi kun mikään muu saman genren peli.  Originaalia peli-ideaa voi olla vaikea keksiä. Kaikki tuntuu olevan jo keksitty. Genren muita pelejä paremmaksi voi päästä paremmalla grafiikalla, pelattavuudella tai pelin tarjoamien mahdollisuuksien määrällä.  Hyvä juoni ja älykkäät ongelmanratkaisutehtävät ovat myös keinoja erottua muista.

5 Vaatimusmäärittely…  Hyvällä pelillä on muun muassa seuraavia ominaisuuksia: hyvä käyttöliittymä ja grafiikat visuaalinen ja auditiivinen palaute pistelasku tai muu menestymisen mittari selkeä loppu edistymisiä ja takaiskuja pelaamiseen tarvitaan strategiaa ja refleksejä pelaajalla on vaihtoehtoja tapahtumat sattuvat inhimillisellä tahdilla

6 Vaatimusmäärittely…  Pelejä kannattaa suunnitella pelaamalla.  On tärkeää päästä vaatimusmäärittelyvaiheesta nopeasti eteenpäin suunnitteluun ja toteutukseen, jotta peliä pääsisi mahdollisimman nopeasti pelaamaan ja hiomaan pelin ominaisuuksia ja tasapainoa.  Peleissä olevia luonnostaan kehittyviä asioita ovat muun muassa grafiikka, peliarvot, kenttien ja tasojen suunnittelu ja juoni. Näiden toimivuus ja hyvyys käytännössä selvitetään pelaamalla. Koodi kehittyy sitä mukaa, kun sisältö vaatii siihen muutoksia.

7 Vaatimusmäärittely… 1. Suunnittele pelin idea 2. Koodaa 1. pelattava versio 3. Pelaa ja pyydä muita pelaamaan 4. Kerää palaute ja koodaa seuraava versio 5. Toista vaiheet 3-4, kunnes peli on valmis

8 Pelityypeistä  Pelien ohjelmoinnissa usein vaikeinta on määritellä tietokoneen vastaus pelaajan tekemiseen. vrt. Shakki  Yksinkertaisin tapa koodata peli on laittaa peli juoksemaan looppiin (runnable) ja määrätyin väliajoin vaatia pelaajaa tekemään jotakin. Pisteenlasku voidaan hoitaa pelaajan onnistumisten mukaan. vrt. Matopeli

9 Pelimoottori (runnable) 1. Piirrä peli (ainakin paperille) 2. Määrittele muuttujat ja alkuarvot 3. Määrittele pelin käynnistyksen yhteydessä tehtävät asiat 4. Määrittele looppi ja loopin keskeytysaika 5. Määrittele pelin syöttötapa 6. Määrittele pelin lopetus


Lataa ppt "Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google