Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kurssilla käytettävät työkalut

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kurssilla käytettävät työkalut"— Esityksen transkriptio:

1 Kurssilla käytettävät työkalut
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto

2 Lista kurssilla käytettävistä työkaluista
Ohjelmointiympäristö: Microsoft Visual Studio 2010 Ohjelmointikieli: C# Ohjelmointikirjasto: Jypeli Versionhallinta: TortoiseSVN

3 Microsoft Visual Studio 2010
Ohjelmointiin tarkoitettu ”monitoimiympäristö” Koodin kirjoittaminen, virheiden jäljittäminen, jne. Express-versio löytyy ilmaiseksi netistä, voit asentaa kotikoneelle ja jatkaa tehtäviä siellä Pro-versio Dreamspark-koodilla

4 Jypeli-kirjasto Pelikurssin ohjaajien kehittämä koodikirjasto
Koodikirjastoon on koottu paljon valmiiksi kirjoitettua ohjelmakoodia Koodi on koottu kokonaisuuksiksi, joita voidaan helposti käyttää Visual Studiosta käsin

5 Jypeli-kirjasto Esimerkki (kuvitteellinen): Auto
Autossa on pyörät (yleensä 4 kpl), kori, jne. Nämä kaikki pitää ohjelmoida erikseen Kirjastoon tehdään Auto-niminen kokonaisuus, joka sisältää kaikki vaadittavat osaset Visual Studiossa voidaan luoda näytölle uusi ”Auto”-olio ilman, että meidän tarvitsee luoda kaikkia osia ja toimintoja erikseen  Nopeuttaa työskentelyä  ”Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen!”

6 Jypeli-kirjasto Esimerkki (kuvitteellinen): Kävely
Jokainen meistä osaa kävellä Usein ei tule ajatelleeksi, mitä kaikkea kävelyyn liittyy: eteenpäin nojaaminen, vasemman jalan liikutus, oikean jalan liikutus, vastaavasti kädet, … Voidaan ajatella, että käsky Kävele on ”valmiiksi ohjelmoitu” meihin, me voimme keskittyä siihen, mihin kävellään, ja miten nopeasti jne. Ohjelmointikirjasto toimii täysin vastaavasti ohjelmakoodin kirjoittamisen suhteen  Nopeuttaa työskentelyä  ”Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen!”

7

8 TortoiseSVN Ohjelma, jolla voi pitää kirjaa, mitä muutoksia koodiin on tehty Kätevä isommissa ohjelmointiprojekteissa Toimii myös varmuuskopiona

9 Kurssin verkkosivut https://trac.cc.jyu.fi/projects/npo_pelit
Lukujärjestys ja harjoitustehtävät Oman pelin suunnitelma Ajankohtaista asiaa kurssista Ohjeet ja vinkit tehtävien ratkaisuun, sekä oman pelin tekemiseen Päivittyvä ”opaskirja”

10 Ensimmäinen esimerkki
Ladataan oma kansio versionhallinnasta Ladataan kirjasto versionhallinnasta Avataan Visual Studio ja tehdään Pong-esimerkin vaihe 1

11 Tehtävät Tunnus: Agora09 salasana: !Aj01ssa!
Siirrytään mikroluokkiin, avaa npo_pelit wiki ja päivän tehtävät Koneille pareittain tai yksin Käyttäkää yleistunnusta. Tunnus: Agora09 salasana: !Aj01ssa! ”Kirjoittaja” vaihtuu n. 15 minuutin välein Käynnistäkää ENSIN Visual Studio


Lataa ppt "Kurssilla käytettävät työkalut"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google