Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnneli Palo Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti Anne Eteläaho Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä
2
Voiko nuorten motivaatiota mitata? Kaksi keskeistä lähestymistapaa motivaatioon: 1. Negatiivinen tai positiivinen kehä –Aiemmat kokemukset heijastuvat opiskelussa: Ennakoinnissa, suunnittelussa, tehtävän välttelyssä 2. Itseohjautuvuus: –Halu opiskella sisältöjen takia –Halu opiskella arvosanojen takia Toimivatko käytetyt mittarit? Jos toimivat, miten motivaatio näkyy nuorten opiskelussa?
3
Motivaatiomittari Yhdistetty Itseohjautuvuus (oppiminen ja arvosanat; SRQ-L) ja Optimismi, suunnittelu, aktiivisuus (CAST) –Kysytty ensimmäisen opiskeluvuoden syksynä –Yhteensä 14-15 kysymystä –Reliabiliteetti yli.70 Testattu: Jyväskylän ammattiopistossa 2009-2011 opiskellut, valikoimaton kohortti –Näistä Heikoimmin motivoituneet n. 15%, eli mittarissa heikoin keskihajonta 48,4% suoritti opinnot tavoiteajassa 32,3% keskeytti opinnot 19,3% jatkoi neljännelle vuodelle Mittarin perusteella löytyi opiskelijoita, joilla vaikeuksia saada opinnot suoritettua Lopullinen kehitystyö käynnissä, 2. valikoimatonta kohorttia: –Tarkemmat rajat ja ennustavuus –Jos yhdistetään aiemmin standardoituun koulu-uupumustestiin (BBI-10) tulokset luultavasti vielä paremmat
4
Tutkimustuloksia motivaatiosta Itseohjautuvuus ja negatiiviseen kehään liittyvä ajattelu ennustavat läpäisyä –Senkin jälkeen, kun huomioidaan sosiaalinen ympäristö (ala) Ajattelu- ja toimintatapojen muuttuminen positiiviseen suuntaan ensimmäisen kouluvuoden aikana keskeinen tekijä Eronneet eroavat koulussa ylivuotisina jatkavista negatiivisemman asenteensa ja aktiivisemman haasteiden välttelyn kautta 4. vuoden opiskelijat eronneita passiivisempia –Ylivuotisina jatkavat pojat suunnitelmallisempia
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.