Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sastamalan kaupungin perustamisvalmistelut

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sastamalan kaupungin perustamisvalmistelut"— Esityksen transkriptio:

1 Sastamalan kaupungin perustamisvalmistelut
Henkilöstötilaisuudet Vammalassa ja Äetsässä Paavo Salli

2 Päätöksenteko PERUSTAMISPÄÄTÖSVAIHE: Vastuu omasta kunnasta
Aloite Äetsän kunnasta, Mouhijärvellä kolmen vaihtoehdon esiselvitys keväällä 2007 Kunnanvaltuustot päättivät ryhtyä selvittämään uuden kunnan perustamista, alkukesä 2007 Kunnanhallitukset ovat asettaneet ohjausryhmän ja työvaliokunnan, elokuu 2007 Ohjausryhmä on asettanut työryhmät ja hyväksynyt työohjelman Päätökset valtuustoissa , Punkalaidun ei hyväksynyt. Uudet päätökset Mouhijärvellä , Äetsässä ja Vammalassa TOTEUTUSVAIHE: Nyt organisaatiorakenne sitten talous: Vastuu Sastamalasta Uusi mandaattineuvottelu ja uusi ohjausryhmä Ohjausryhmä valitsi henkilövalintatyöryhmän. Organisaatio ja vakanssirakenne ohjausryhmässä :Tilikartta Henkilövalintatyöryhmä :Kerralla kaikki sisäiset ilmoittautumiset. 3 valtuuston talousseminaari Ta-ehdotukset Vaalit Vahvistetaan Sastamalan valtuuston talousseminaari Veroprosentit Talousarvio 2009 ja strategia Sast kval prosessirakenneseminaari 4.11., samoin Sastamalan perusturvaseminaari Kaupunkirakennesuunnitelma käynnistettiin, samoin tietotekniikkahankinnat Sast kval: Kaupunkirakennematinea 6.11.

3 Yhdistymisen tahtotila Lähde: Arto Koski 2007
1. Yhteinen vastuu koko alueesta ja kaikista sen asukkaista 2. Tahto osallistua uuden kunnan rakentamiseen 3. Nähdään yhteiset mahdollisuudet ja uhat 4. Luottamus siihen, että kaikki toimivat rehdisti 5. Halu oppia uusia asioita yhdistymisprosessin aikana 6. Valmius unohtaa ennen pitkää vanhat kuntarajat kunnallisissa asioissa samalla yhdyskuntien paikallisidentiteetit säilyttäen (Lähde: Zimmerbauer 2007) 7. Kyky sopeutua demokraattisesti tehtyihin päätöksiin

4 Organisointiperusteluja
Neljän rinnakkaisen hallinto- ja tilinpitojärjestelmän korvaaminen yhdellä vahvemmalla Palvelujen järjestämisessä yhteisiä hyötyjä Seutukunnan sisäisten yhteistyöorganisaatioiden tarve poistuu Johtamisresurssien uusi kohdentaminen Siirtymä erikoistumisen kautta lähemmäksi asiakkaita Voimavaroja kehittämiseen, mm. asiakaspalveluprosessit ja kustannuslaskenta

5 Henkilöstöperusteluja
Paremmin järjestettävissä oleva sijaistaminen Maaseutuviranomaisten ja lastensuojelun suurempaa asiantuntijamäärää koskevat vaatimukset omassa kunnassa täytettävissä Sisäiset järjestelyt eläköitymisissä Henkilöstöresurssien kokoaminen joustavasti toimiviin osaamiskeskuksiin, esim. hallinto koko organisaation yhteisresurssina ja kaavoitus Muuntokoulutus uusiin tehtäviin Työketjujen jatkuva parantaminen, taloudellisuus Joustavuuden mahdollisuudet pitkälti jo käytetty

6 Sastamala Vastuu koko alueen palveluista
Painoarvoa päätöksenteossa ja sisältöä demokratiassa Keskitetty elinkeinopolitiikka ja markkinointi, brändin luominen Tehtävä 2008: Uudet, taloudellisemmat toimintamallit Siirtymäkausi = yhdistymisavustuskausi

7 Sopimus, talous Taseet yhdistyvät, yli- ja alijäämät kuittaantuvat
Talouden hallinta Vuosikate kattaa täysimääräisesti poistot, ei alijäämää Jokaisen palvelukokonaisuuden kohdalle taloudellisempi ja tuottavampi järjestämistapa Kohtuullinen ja maakunnallisesti kilpailukykyinen veroaste, Sastamalan valtuusto marraskuussa 2008 Yhdistymisavustukset euroa 3 vuoden aikana 2008 aikana päätökset euroa /kunta Alustavasti 2007 tilinpäätöksistä: ilman Suodenniemen yhdistymisavustuksia ja harkinnanvaraisia Mouhijärven ja Äetsän valtionavustuksia alijäämää 2.6 milj euroa, n. 1 Sastamalan veroprosentti. Verotasona oli ja Haasteena taloussuunnittelussa valtuustojen seminaarista alkaen talouden tasapainottaminen vuoteen 2012, kun yhdistymisavustukset loppuvat

8 PARAS-palaute Integraatio:
perusterveydenhuolto ja sosiaalipalvelut samasta yli asukasta palvelevasta organisaatiosta Yhteistoiminta-alueen kunnat jäseninä samassa sairaanhoitopiirissä, nyt Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa: VAS:n tulevaisuus Taloudellisen riskin jakaminen Saspen alueella, nykyisin tilaaja-tuottaja-mallin mukainen palvelusopimus Saspe, Uusi nimi 2009: Sastamalan seudun perusturvayhtymä Kuntayhtymämalli, Sastamalan sosiaalipalvelut Saspeen Sopimuskuntamalli, Saspe Sastamalan toimialana, yhteislautakunta yhteinen projekti 2009, toteutus 2011

9 Sastamalan toimintamalli
Kuntalaisvaikuttaminen ja päätöksenteko Valtuusto Hallitus Elinvoima ja osaaminen Kaupunginhallitus, maaseutu ltk. kulttuuri- ja vapaa-aika ltk Prosessin johtaja Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Sosiaali-ja terveysltk Prosessin johtaja Johtoryhmä Kaupungin johto Kasvava Sastamala Lasten ja nuorten kasvatus ja ohjaus Kasvatus- ja opetusltk Prosessin johtaja ? Yhdyskuntatekniikka Tekninen ltk, vesilaitoksen johtokunta, rak. ltk Prosessin johtaja Kaupunki- kehityksen ohjaustiimi Tilakeskus Henkilöstö tiimi Konsernitalous- tiimi Hallinto- ja konserniviestintä tiimi Muut tukipalvelut Kaupunginhallitus, johtokunta Hallinnon tukipalvelut Kaupunginhallitus, johtaja

10 YDINPROSESSIEN, TILAPALVELUJEN JA MUIDEN TUKIPALVELUJEN TARVITSEMAT HALLINNON TUKIPALVELUT
? Ydinprosessien kanssa hallinnon tukipalveluprosessi tekee palvelulupaukset/sopimukset Yhteinen vastuu prosessin toimivuudesta kuuluu koko henkilöstölle ja tiimeille, joiden tehtävät kuuluvat prosessikokonaisuuteen Sastamalan toimintamallilla pyritään siihen, että ydinprosessien tukipalveluissa sijaisuudet ja varahenkilöjärjestelyt toimivat Toimintamalli mahdollistaa joustavasti toteutetut sisäiset järjestelyt Johtaminen kuuluu ydinprosesseille lukuun ottamatta kohdassa 5 lueteltuja asioita Hallinnon tukipalvelujen johtamistehtävät, vuorovaikutuksessa kaikilla tasoilla: henkilöstön sijoittaminen sijaisjärjestelyt henkilöstöhallinnon päätökset Koulutus: koko henkilöstö osallistuu ydinprosessin tarvitsemaan koulutukseen lisäksi eri ydinprosesseihin sijoitettu hallinnon tukipalvelujen henkilöstö osallistuu tukipalvelujen sisäiseen koulutukseen muutoskoulutuksessa painotetaan prosessien välistä yhteistyötä ja sen johtamista Sastamalan toiminnan alkaessa henkilöstön sijoituksessa tavoitellaan suhteellisen pysyviä sijoituksia osaamiskartoituksen pohjalta (Esa Sirviön päätöksillä, subdelegointimahdollisuus)

11 Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky
Erikoissairaanhoito Perusterveydenhuolto Prosessinjohtaja Prosessinjohtaja Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Prosessinjohtaja Osaprosessin omistaja Osaprosessin omistaja Osaprosessin omistaja Aluesosiaalityö Perhepalvelut Sosiaalipalvelut Tiimi Tiimi Tiimi

12 Prosessitiimi ”Yhtenäinen kasvun ja
opinpolku” perusopetustiimi Tiimit: Kehittämis- ja koordinoivia tiimejä voidaan perustaa tarpeen mukaan lähipalveluiden kehittämiseksi

13 Prosessitiimi Toimiva elinympäristö Sastamala Yhdyskunta ja ympäristö
Prosessinjohtaja Yhdyskuntatekniikan vast. Rakennusvalvonnan vast. Vesihuoltovast. Yhdyskuntasuunn. vast. Kutsuttuja asiantuntijoita tarpeen mukaan Henkilöstön edustaja? Energia Yhdyskuntasuunnittelu Yhdyskuntatekniikka Toimiva elinympäristö Prosessin johtaja YHDYSKUNTA JA YMPÄRISTÖ YHDYSKUNTATEKNIIKKA Vesihuolto Tekninen lautakunta Rakennuslautakunta Sastamalan Veden johtokunta Rakennusvalvonta Turvallisuus Prosessinjohtaja käy keskustelut osaprosessien päälliköiden paikoista ja pyrkii hakemaan yhteisen ratkaisun, jonka vahvistaa henkilövalintatyöryhmä (31.03) = Mouhijärvi, Vammala ja Äetsä

14 Tilakeskus liikelaitos/taseyksikkö
Ruoka- ja siivouspalvelut Tilapalvelut Tilakeskus liikelaitos/taseyksikkö Rakennuttamis- palvelut Vuokratalot Oy Sastamalan

15 Elinvoima ja osaaminen
Yrityspalvelut ja kehittäminen Maanhankintapolitiikka Kaupunkirakennetyöryhmä Strateginen suunnittelu Elinkeinot ja osaaminen Osaava työvoima Yhdyskuntarakenteen ohjaus Yleiskaavoitus 2. asteen ammatillinen koulutus Tiimi Markkinointi Hallitus Kaupunginjoht Elinvoima ja osaaminen Eero Mäki-Tanila Liikuntapalvelut Kulttuuripalvelut Kirjasto- ja tietopalvelut Maaseudun kehittämispalvelut Elämänlaatu ja elämykset Vapaan sivistystyön palvelut Kaupunginhallitus Kulttuuri-ja vapaa-aikaltk Maaseutultk

16 ELINVOIMA JA OSAAMINEN
Kehittämis- tiimi Maaseutuviranomaispalvelut MSEV-tiimi Lomatiimi Maaseudun kehittäminen Lomatoiminta PROSESSIN OMISTAJA PROSESSIN OMISTAJA PROSESSIN OMISTAJA ELINVOIMAINEN JA KEHITTYVÄ MAASEUTUKUNTA PROSESSIN JOHTAJA MAASEUTUPALVELUT MAASEUTUPALVELUT PROSESSIN OMISTAJA PROSESSIN OMISTAJA Rajapinnat VSYP Oy JORE Yhdyskuntatekniikka Omaisuudenhoito Yksityistiepalvelut Omaisuudenhoitopalvelut Tietiimi Maatiimi

17 ELINVOIMA JA OSAAMINEN
Vakanssit: Tarvitaan Kulttuuriasioista Vastaava Kirja-Vammala Tyrvään seudun museo muut kulttuuripalvelut Liikuntatiimi Kirjastopalvelutiimi Kulttuuripalvelut Kulttuuritiimi Liikuntapalvelut Kirjasto- ja tietopalvelut Prosessin omistaja Prosessin omistaja Prosessin omistaja Vetovoimainen kunta Hyvinvoiva yhteisö Prosessin johtaja ELÄMÄNLAATU JA ELÄMYKSET ELÄMÄNLAATU JA ELÄMYKSET Prosessin omistaja Rajapinnat Kolmas sektori Oppilaitokset Tilakeskus Erityisryhmät, järjestöt Yritykset Nuorisopalvelut Seurakunta Markkinointi (VSYP) Kirja-Vammala Sastamalan musiikkiopisto taiteen perusopeus Vapaan sivistystyön palvelut kansalaisopistopalvelut avoin korkeakoulu Vapaan sivistys- työn tiimi Musiikkitiimi

18 Hallinnon tukipalvelut Elinvoima ja osaaminen Hankinta ja logistiikka
Hallinto- ja kon- serniviestintätiimi Konsernitalous- tiimi Viestintä Arkisto Strateginen taloussuunnittelu Talous ja suunnittelu Hallinto Sisäinen valvonta Taloushallinto- Hannu Nikkilä palvelut Elina Alajoki Prosessinjohtaja Hallinnon tukipalvelut Tekninen ltk, vesilaitoksen johtokunta, rak. ltk Yhdyskuntatekniikka Riitta Hietala Lasten ja nuorten kasvatus ja ohjaus Kasvatus- ja opetusltk Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Sosiaali-ja terveysltk Kaupunginhallitus, maaseutu ltk. kulttuuri- ja vapaa-aika ltk Elinvoima ja osaaminen Hankinta ja logistiikka Tietohallinto Henkilöstöpalvelut Henkilöstötiimi


Lataa ppt "Sastamalan kaupungin perustamisvalmistelut"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google