Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä"— Esityksen transkriptio:

1 Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä
Helsinki Katri Lyijynen ylitarkastaja Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä Tuon esityksessäni tiiviisti ja hyvin lyhyesti esiin, kuinka ihmiskaupan uhrin auttaminen on tärkeää paitsi jo itseisarvona, mutta samalla esitutkinnan ja rikollisten vastuuseen saattamisen näkökulmasta. Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä pitää tärkeänä sitä, että Kansallinen ihmiskaupparaportoija painottaa ihmiskaupan uhrin auttamisen merkitystä ja auttamisen merkitystä esitutkinnan ja rikosprosessin tukena, mutta samalla huomioi myös näiden prosessien – uhrin auttamisen ja rikosprosessin – erillisyyden. Joutsenon vastaanottokeskus kiittää ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmää hallinnoivana tahona Kansallista ihmiskaupparaportoijaa auttamisjärjestelmän työn ja auttamisjärjestelmän tekemän kehitystyön huomiomisesta.

2 Auttamisjärjestelmästä löytyy tietoa 16 kielellä löytyy ihmiskauppa
Auttamisjärjestelmästä löytyy tietoa 16 kielellä löytyy ihmiskauppa.fi -sivuilta. Esitutkintaviranomaiset ovat hyödyntäneet sivuja apuna myös ihmiskauppatutkinnassa.

3 Auttaminen tutkinnan tukena
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmälle on kertynyt kokemusta ihmiskauppatilanteista ja uhrien tukemisesta jo usean vuoden ajalta. Esitykseni perustuu siten auttamisjärjestelmän käytännön asiakastyöstä saatuun tietoon ja kokemuksiin.

4 Yleisesti ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmästä: Auttamisjärjestelmän palveluihin sisältyy uhrin monipuolinen ja joustava auttaminen tavoitteena uhrin palaaminen normaalin sosiaalisen elämän piiriin. Toiminta on uhrikeskeistä. Auttamisjärjestelmän tavoitteena on uhrin auttamisen lisäksi myös välillisesti auttaa rikollisten jäljittämistä ja syyttämistä sekä ehkäistä uudelleen uhriksi joutumista. Auttamisjärjestelmän palvelut sisältävät: oikeudellista ja muuta neuvontaa kriisiapua sosiaali- ja terveyspalveluja tulkki- ja käännöspalveluja sekä muita tukipalveluja majoituksen tai asumisen vastaanottorahan tai toimeentulotuen ja muun tarpeellisen huolenpidon turvallisen paluun tukemisen. Palveluiden järjestämisen tapa vaihtelee mm. riippuen asiakkaan/uhrin oleskeskeluoikeudesta.

5 Majoitus Turva Tuki Käytännön asiat Lastensuojelu Auttamisjärjestelmä
Mistä uhrin auttamisessa ja samalla rikostutkinnan tukemisessa on siis käytännössä kysymys? Kuvitellaan tilanne, jossa Helsingin poliisilaitoksella on tiedossaan itäeurooppalainen liiga, joka parittaa nuoria naisia. Poliisi pidättää osan epäillyistä tekijöistä, osa ei jää iskussa kiinni ja lisäksi on epäily, että tapaukseen liittyy myös muita henkilöitä, joista ei vielä ole enempää tietoa. Yksi nuorista naisista osoittautuu alaikäiseksi. Hän on 14-vuotias. (Klikkaa): Poliisilla on edessään monta akuuttia ongelmaa. Illan ensimmäinen ongelma esitutkintaviranomaisella on, mihin majoittaa uhrit. Heillä ei ole mitään paikkaa mihin mennä. He eivät ole suomalaisia. He eivät ole epäiltyjä, heitä ei voi majoittaa poliisiputkaan. Kunnan sosiaalipäivystyksellä on tarjota vain hätämajoitusta lähinnä päihderiippuvaisten käytössä olevasta asuntolasta. Turvakotien sijainti taas on yleisessä tiedossa tai helposti selvitettävissä, henkilökunnalla ei ole ihmiskauppatilanteisiin liittyvää tieto/taitoa eikä muita turvakodin asukkaita tai henkilökuntaa voi asettaa vaaraan. Tiedossa on, että vapaana olevat tekijät ottavat todennäköisesti naisiin heti yhteyttä ja on riski, että peloissaan olevat naiset hyppäävät ensimmäiseen Tallinnan-laivaan, jos heitä ei tueta riittävällä tavalla. (Klikkaa): Jos naisten halutaan lähtevän yhteistyöhön esitutkintaviranomaisen kanssa, tilanteen rauhoittaminen ja turvallisuuden tunteen luominen on ensiarvoisen tärkeää. Aivan ensimmäisiä asioita on turvallinen majoitus, henkilökunnan tuki ja perustarpeisiin vastaaminen - puhtaat vaatteet, ruoka, peseytyminen. Henkilö tarvitsee tilan, paikan ja ajan rauhoittua. Toisaalta esitutkintaviranomaiselle voi tulla tarve kuulla asianomistajia ja heihin on tarvittaessa saatava yhteys nopeasti. (Klikkaa): Naisten kanssa on keskusteltava, heille joudutaan selittämään tilannetta kielellä ja tavalla, jonka he ymmärtävät. Osa naisista voi olla hyvinkin traumatisoituneita. Naisilla on myös oikeuksia, joista heille on kerrottava. Vain tilanteen rauhoittamisen, ihmisen perustarpeisiin vastaamisen ja riittävän ja ymmärrettävän neuvonnan ja ohjauksen kautta uhrit pystyvät tekemään ratkaisuja tilanteensa ja tulevaisuutensa suhteen ja päätöksen yhteistyöstä esitutkintaviranomaisen kanssa. (Klikkaa): On paljon käytännön asioita, joita joudutaan miettimään ja järjestelemään. Oleskeluoikeus, toimeentulo, pidemmän ajan majoittuminen, mahdolliset lapset tai perhe kotimaassa, turvallisuusasiat, terveysasiat, jne. (Klikkaa): Alaikäisen kohdalla lastensuojelu on toimivaltainen viranomainen, mutta onko lastensuojelulla yksin siihen tarvittavaa kokemusta ja asiantuntemusta kun on kysymys alaikäisestä ihmiskaupan uhrista? Kuka selittää tavallisista toimintatavoista poikkeavaa tilannetta ja turvallisuusvaatimuksia lastensuojelulle? (Klikkaa): Tai vaihtoehtoisesti esitutkintaviranomainen voi keskittyä esitutkintaan, syyttäjä asian viemiseen tuomioistuimeen ja tuomioistuin tapauksen käsittelyyn samalla, kun auttamisjärjestelmä tukee ja auttaa uhria asiantuntevasti yhteistyössä tarvittavien viranomaisten ja mahdollisesti kolmannen sektorin tomijoiden kanssa.

6 Auttamisen rajat Auttamisjärjestelmän tavoite on uhrin auttaminen ja lähtökohta on uhrikeskeinen Auttamisjärjestelmä auttaa ihmiskaupan uhreja, ei kaikkia rikosuhreja Auttamisjärjestelmän toiminta pohjautuu yhteistyöhön uhrin kanssa – ei pakkotoimia uhrin suostumus vaaditaan Auttamisjärjestelmä ei myönnä oleskelulupia Auttamisjärjestelmää koskee salassapito Kotikunta vastaa kuntalaisen palveluista Ihmiskauppailmiöön keskeisesti liittyvän hyväksikäytön dynamiikan takia uhrin voi olla vaikea yhtäkkiä irtautua rikoksesta epäillyn vaikutuspiiristä. Yhteydenpito voi olla nimenomaisesti todiste ihmiskaupasta; tai se voi olla todiste, että uhriksi oletettu henkilö toimii omasta vapaasta tahdostaan. Tekijät yrittävät usein aktiivisesti ottaa yhteyttä uhriin. Ihmiskaupan uhri ei ole epäilty eikä häneen voida käyttää pakkokeinoja. Uhria autetaan ja tuetaan sosiaalityön ja psykososiaalisen tuen keinoin. Auttamisjärjestelmä auttaa uhria, mutta tekee samalla yhteistyötä esitutkintaviranomaisen kanssa. Tämä on myös uhrin etu. Auttamisjärjestelmä ei kuitenkaan tutki rikosta eikä kuulustele tai seuraa asiakkaansa liikkeitä jatkuvasti tästä näkökulmasta.

7 Auttamisen haasteet Uhreilla monenlaisia ongelmia
Auttaminen perustuu psyko-sosiaaliseen tukeen, neuvotteluun ja yhteistyöhön Moni uhri haluaa palata kotimaahan Monia toimijoita, monimutkainen tilanne Auttaminen uhrikeskeistä Muiden viranomaisten toiveet huomioidaan ja niihin pyritään vastaamaan -Moni uhrin elämän ongelma ei liity suoraan ihmiskauppatapaukseen, hyväksikäyttö on voinut jatkua vuosia. On vaikea sanoa, mikä on syy ja mikä on seuraus. -Kaikki uhrit eivät tule avun piiriin ja auttamisjärjestelmän asiakas voi päättää lähteä pois avun piiristä. Syyt voivat olla moninaisia eikä niihin pystytä kaikissa tapauksissa vaikuttamaan. -Suomen viranomaiset eivät pysty suojelemaan uhrin läheisiä kotimaassa, vaikka uhri uskoisi, että häntä itseään pystytään suojelemaan Suomessa. -Suomessa uhrilla ei välttämättä ole tulevaisuutta: edessä vuosien oikeusprosessi, mutta ei välttämättä pysyvää oleskelulupaa. Auttamisjärjestelmän yksi tehtävä on turvallisen vapaaehtoisen paluun tukeminen. Auttamisjärjestelmä ei voi vaatia uhria jäämään Suomeen rikosprosessin ajaksi. Tuetaan kuitenkin vain turvallista paluuta. -Eri toimijat tapauksen ympärillä näkevät eri osia tapauksesta. On monia mielipiteitä ja erilaisia tavoitteita. Kuitenkin uhrin kannalta olisi tärkeä rauhoittaa tilanne ja työskennellä samaan suuntaan uhria kuunnellen. -Joskus auttamisjärjestelmää luullaan esitutkinnan työkaluksi. Auttamisjärjestelmällä on kuitenkin laissa säädetyt itsenäiset tavoitteet ja tarkoitus. Tämä itsenäinen asema palvelee myös välillisesti esitutkintaa (asiakkaan luottamuksen voittaminen).

8 Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä Auttamisjärjestelmä
Esitutkinta tutkii tapausta Tuomioistuin käsittelee tapausta ja antaa tuomion Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä Auttamisjärjestelmä auttaa uhria Maahanmuuttovirasto/Poliisi päättää oleskeluoikeudesta Kotikunta vastaa kuntalaisen auttamisesta Työnjako Auttaminen on itsenäistä muista prosesseista, mutta samalla tukee näitä muita prosesseja. Auttamisjärjestelmä on asiantuntija ihmiskaupan uhrin tukemisessa ja voi konsultoida muita toimijoita tähän liittyen. Pätevä auttaminen on suunnitelmallista ja perustuu yhteistyöhön uhrin kanssa. Muut toimijat ovat oman toiminta-alueensa asiantuntijoita. Uhrin ja rikosprosessin kannalta on olennaista, että eri toimijat tekevät läheistä yhteistyötä, tuntevat roolinsa ja luottavat toistensa osaamiseen omalla toimialallaan. Uhrin kannalta pahin tilanne on, jos nämä eri toimijat lähtevät vetämään eri suuntiin uhrin asiassa. On esimerkiksi erittäin vahingollista antaa haavoittuvassa asemassa olevalle ihmiselle lupauksia, joista ei voida pitää kiinni. Parhaaseen lopputulokseen päästää todennäköisimmin silloin, kun jokainen tekee oman tehtävänsä lain puitteissa mahdollisimman hyvin ja samalla tehdään yhteistyötä.

9 Kun auttaminen toimii, palaa identiteetitön uhri aidoksi henkilöksi, joka on aktiivinen toimija ja joka tunnistaa itsellään olevan tiettyjä oikeuksia yhteiskunnassa. Tämä ei tarkoita, että uhrin tausta ja kokemukset pystyttäisiin pyyhkimään pois tai että hänen elämänsä kaikki ongelmat ratkeaisivat. Auttaminen luo ulospääsyn ja mahdollisuuden irrottautua tilanteesta ja auttaa viranomaisia tekijöiden saattamiseksi vastuuseen.

10 KIITOS! Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä puh. 02954 63177 (24/7)
Yhteyttä voi ottaa matalalla kynnyksellä, jos haluaa aiheesta lisätietoa.


Lataa ppt "Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google