Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen."— Esityksen transkriptio:

1 Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen Happamattoman leivän juhla, jota kutsutaan myös pääsiäiseksi, oli jo lähellä. Ylipapit ja lainopettajat miettivät miettimistään, millä keinoin saisivat Jeesuksen raivatuksi tieltä, sillä he pelkäsivät kansaa. (Luuk. 22:1-2) Jeesuksen viimeiset hetket lähestyvät. Pääsiäinen oli – ja on – juutalaisten suurin juhla, jota vietetään Egyptistä vapautumisen muistoksi. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus oli tapahtuva juuri pääsiäisenä, joka meille kristityille on Perkeleen vallasta vapautumisen muistojuhla. Juutalaiset johtajat olivat jo päättäneet, että Jeesus täytyy tappaa, mutta vielä piti löytää sopiva keino. Jeesuksen nauttima kansansuosio oli heille vaikea pala. .

2 Luuk. 22:3-8 Silloin meni Saatana Juudakseen, jota kutsuttiin Iskariotiksi; hän oli yksi kahdestatoista opetuslapsesta. Hän lähti ylipappien ja temppelivartioston päällikköjen luo ja keskusteli heidän kanssaan siitä, miten toimittaisi Jeesuksen heidän käsiinsä. He ilahtuivat ja tarjosivat hänelle rahaa. Juudas suostui tarjoukseen ja etsi nyt sopivaa tilaisuutta saattaakseen Jeesuksen heidän käsiinsä kaikessa hiljaisuudessa. (Luuk. 22:3-6) Ihmisten Jeesusta kohtaa tunteman vihan taustalla on lopulta aina Saatana, mutta Juudas Iskariot joutui erityisellä tavalla Jumalan vihollisen välikappaleeksi. Yksi Jeesuksen lähimmistä ystävistä lopulta kavalsi Herransa, mutta tässäkin toteutui lopulta Jumalan suunnitelma. Jo Vanhassa testamentissa oli ennustus siitä, ja Jeesus itse valitsi tietoisesti Juudaksen opetuslapsekseen, vaikka tiesi, miten tulisi käymään. Inhimillisesti katsoen rahanhimo sai Juudaksen valtaansa. Sitten tuli se happamattoman leivän päivä, jona pääsiäislammas oli teurastettava. Jeesus lähetti Pietarin ja Johanneksen kaupunkiin ja sanoi heille: "Menkää valmistamaan meille pääsiäisateria." (Luuk. 22:7-8) Juutalaiseen pääsiäisenviettoon liittyy olennaisena osana pääsisäisateria, josta säädetään Mooseksen kirjoissa (2. Moos. 12; 5. Moos. 16). Jeesuksen suunnitelmissa tällä pääsiäisaterialla tulisi olemaan keskeinen merkitys.

3 Luuk. 22:9-18 He kysyivät: "Minne tahdot meidän valmistavan sen?" Hän sanoi: "Kun tulette kaupunkiin, teitä vastaan tulee vesiruukkua kantava mies. Seuratkaa häntä. Menkää siihen taloon, johon hän menee, ja sanokaa talon isännälle: 'Opettaja kysyy sinulta, missä on huone, jossa hän voi syödä pääsiäisaterian opetuslastensa kanssa.' Isäntä osoittaa teille yläkerrasta suuren huoneen, jossa on kaikki järjestettynä. Valmistakaa sinne ateria." He lähtivät matkaan, ja kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut. He valmistivat pääsiäisaterian. (Luuk. 22:9-13) Merkillisellä tavalla näyttää siltä, että Jeesus oli sopinut pääsiäisateriaan liittyvät käytännön valmistelut etukäteen. Tai ehkä kyse on siitä, että jumalallinen suunnitelma oli toteutumassa, ja siksi pienet yksityiskohdatkin toteutuivat tavalla, jonka Jeesus tiesi ennalta. Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." (Luuk. 22:14-18) Jeesus toimii aterian isäntänä ja siunaa aterian. Opetuslapset eivät ole ehkä vielä ymmärtäneet, että nyt on kyseessä erityinen pääsiäisateria. Jeesus kuitenkin tietää tämän olevan viimeinen ateria, jonka hän syö opetuslastensa kanssa ennen kuolemaansa. Hän haluaa antaa tälle aterialle aivan erityisen merkityksen. Pääsisäisaterian aikana juotiin malja useita kertoja. Tässä kerrottu malja ei vielä ollut meidän ehtoollisemme esikuva.

4 Luuk. 22:19-23 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. (Luuk. 22:19-20) Nyt Jeesus asettaa ehtoollisen. Pääsiäisateria, joka muistutti Jumalan kansan vapautumisesta Egyptistä, saa uuden merkityksen uudelle Jumalan kansalle. Uuden liiton ateria kertoo vapautumisesta synnin ja kuoleman vallasta, ja siitä tulee armonväline, jossa Jeesus on ruumiillisesti omiensa kanssa. Jeesuksen sana uudesta liitosta viittaa profeetta Jeremian ennustukseen (lue Jer. 31:31-34). Mutta tälle samalle pöydälle ojentaa yhdessä minun kanssani kätensä myös minun kavaltajani. Ihmisen Poika lähtee täältä juuri niin kuin hänen on määrä lähteä, mutta voi sitä, josta tulee hänen kavaltajansa!" Opetuslapset alkoivat kysellä toisiltaan, kuka heistä se saattaisi olla. (Luuk. 22:21-23) Nyt Jeesus ilmaisee tietävänsä tulevasta kavaltamisestaan. Kavaltajan syöminen samassa ruokapöydässä ennustetaan Psalmissa 41:10.

5 Luuk. 22:24-30 Opetus: Ville Auvinen
Opetuslasten kesken syntyi myös kiistaa siitä, ketä heistä olisi pidettävä suurimpana. Silloin Jeesus sanoi heille: "Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi. Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija. Kumpi on suurempi, se, joka on aterialla, vai se, joka palvelee häntä? Eikö se, joka on aterialla? Mutta minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee. (Luuk. 22:24-27) Opetuslasten kiistely on kovin inhimillistä. Ehkä he eivät vieläkään ymmärrä, että Jeesus elää viimeisiä tuntejaan. Jeesus opettaa – kuten niin usein ennenkin – siitä, miten Jumalan valtakunnassa arvojärjestykset ovat aivan erilaiset kuin tässä maailmassa. Jumalan valtakunnassa se, joka on suurin, palvelee muita, ja Jeesus itse antoi parhaan esimerkin tästä kuolemalla meidän puolestamme. "Koko ajan, kaikissa koettelemuksissani, te olette pysyneet minun kanssani. Niinpä minä annan teille kuninkaallisen vallan, niin kuin Isäni on minulle antanut. Te saatte minun valtakunnassani syödä ja juoda minun pöydässäni, ja te istutte valtaistuimilla ja hallitsette Israelin kahtatoista heimoa. (Luuk. 22:28-30) Opetuslapsilla oli erityinen asema Jumalan suunnitelmissa, ja Jeesuksen sanojen mukaan vielä taivaassakin heidän asemansa on erilainen kuin muiden pelastettujen. Opetuslasten lukumäärä 12 viittaa Israelin 12 sukukuntaan. Kun Jumalan uudelle kansalle valittiin 12 apostolia, merkitsee tämä symbolisesti sitä, että kristillinen kirkko on nyt uusi Israel.


Lataa ppt "Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google