Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettajille käytännön niksejä toiminnanohjaukseen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettajille käytännön niksejä toiminnanohjaukseen"— Esityksen transkriptio:

1 Opettajille käytännön niksejä toiminnanohjaukseen
sinitarraterapia; sovittu luokassa; että voi muovailla ( on siis jotain tekemistä), hiljaa hiljaisuudentunti; klassista musiikkia taustalla/ ei saa häiritä muita/ saa itse valita tekemisen draaman harjoitteet; istutaan vastakkain ja toinen neuvoo mitä toinen tekeee sinä teet ja sitten minä strukturointi; tunnin kulku taululla (selkeyttää niitä, joilla ei ole ajantajua) struktuuri antaa rauhaa ja lepoa lapselle ja tunnille Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

2 Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa alkaa oireen vaikutus.
Kommunikoi selkeästi; katso oppilaaseen päin, että näkee suun liikkeet Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

3 Oppilaan oppimisenhaasteet, opettaja voi ottaa huomioon esim
Oppilaan oppimisenhaasteet, opettaja voi ottaa huomioon esim. seuraavilla tavoilla ( Opetusneuvos; Leena Nissilä) Etsi oppilaan vahvuudet – vahvista niitä keskusteluissa, mutta myös luokan edessä. Älä korjaa virheitä, vaan harjoituta sitä, missä onnistutaan. Keskity olennaiseen – kukaan ei opiskele yksinomaan tulevaisuutta varten, vaan jokaisen koulupäivän olisi oltava mielekäs. Kaikkea ei tarvitse oppia – suuret linjat, peruskäsitteet ja periaatteet, kokonaiskuvan muodostuminen ja merkityksen ymmärtäminen on pääasia. Tunnista oppimisprofiili – älä anna tehtäviä, jotka näyttävät sellaisilta, ettei niistä selviä. Opeta onnistumaan, anna tukea, rohkaise, auta suunnittelemaan, opeta strategioita jne. Onnistumisen elämys luo itseluottamusta oppimiseen. Käytä monia tapoja; kuulo, näkö, kosketus jne. Joku oppii yksin, toinen yhteistyössä, joku hahmottamalla ensin kokonaisuuden, toinen yksityiskohdat. Hyväksy oppilas ihmisenä. Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

4 Yleinen ja tehostettu tuki kaikissa peruskouluissa ( 2011);
pedagoginen selvitys, jos tehostettu tuki ei riitä oppilashuoltoryhmän toimintaan vanhemmat mukaan varhaisenhuolenvyöhyke; yhteys kotiin/ huoli lapsen koulunkäynnistä joku joka jakaa tiedon/ vastuu siitä Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

5 pitää opetella sietämään erilaista oppimistyyliä
Oppimisen tyyli; ei tuomitsemista vaan ymmärtäväisyyden kautta opetusta hei, hienosti meni, voitkin jatkaa kohta sitä, tee kuitenkin ensin tämä pitää opetella sietämään erilaista oppimistyyliä yhdessä open ja vanhempien kanssa sovitaan tavoitteet ja työnjako säännöt lapsen toiminnalle oppimistilanteissa (saa liikkua kun on ensin tehnyt tämän) Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

6 Oppilas tarvitsee apua aikuisilta opiskelunsa suunnittelussa;
päivä ohjelman katsominen rutiiniksi, josta pidetään kiinni sovitaan lapselle mitoitetut urakat/ tehtävät, jotka jaetaan aina aamulla tarjotaan vaihtoehtoja, mutta pidetään sovitusta kiinni ohjataan lasta arvioimaan opiskelun sujuvuutta tunteiden hillinnässä aikuinen ohjaa, ennakoi ja pystyy estämään purkauksia omalla käyttäytymisellään Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

7 Lasta avustavan aikuisen muistilista;
ohjaa lasta kestämään muutoksia, suunniteltuun päiväohjelmaan on myös helppo palata anna lapselle johdonmukaista palautetta palautteen tulee olla selkeää ja säännöllistä usein lapsella on korostunut välittömän palautteen tarve myönteinen, konkreettinen palaute on lapsen silmissä arvokkainta ryhmässä toimiminen auttaa oppimaan myös kestämään ryhmäytymisen paineita Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

8 Opetuksen ja lapsen avustamisen järjestäminen;
tunnin alkaessa voi soida klassinen musiikki/ rauhoittaa tilannetta välitunnin jälkeen, vaikuttaa aivotoimintaan; matalasykkeinen musiikki kiinnittää opitun mieleen, instrumentaalinen musiikki; huilu terapeuttisin tärkeää myös; valaistus, äänet, tilan tuntu, oppilaan vireystila, asian kiinnostavuus (esim. kauppalista englanniksi) ilmapiiri todella tärkeää! on tärkeää suhtautua lapseen hänen pätevyyttään ja pystyvyyttään korostaen anteeksi, kun joudut odottelemaan, mutta minä tulen täältä kohta auttamaan Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

9 kerro mitä odotat lapselta/ ennakoiva tieto
vaikuttamalla lapsen asenteisiin itsestä vaikutat hänen oppimiseen puheella voidaan korjata asioita n min jakso yhtä tekemistä, sitten vaihto, jos tarvitaan leponurkka luokassa tietokoneella kirjoittelu; mitä aiot tehdä illalla (ajattelu, suunnittelu, valinta) kerro mitä odotat lapselta/ ennakoiva tieto myönteisen ei:n opettelu / kehon kieli tärkeää aikuisen osallistuminen välkällä leikkeihin rauhoittaa tilannetta, auttaa ennakoimaan tulevaa ja pehmentää pettymyksiä Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

10 kiitä ja kehu välittömästi
auta ylivilkasta lasta tehtävien aloituksessa, valvo suoritusta ja anna palaute tavoitteiden suuntaisesta yrityksestä kiitä ja kehu välittömästi niin pahaa ei voi sattua välkällä etteikö sitä voisi open tai reksin kanssa selvittää/ silleen sitä selvitään elämästäkin ryhmässä olo väsyttää niin aikuista kuin lastakin laadi selkeät ja monipuoliset tehtävämateriaalit, vaali hyviä ja helppoja työskentelymalleja Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

11 Oppimisvaikeudet positiivinen käsitys itsestä tapahtuu vuorovaikutuksessa. oppimisstrategiana; tarvitaan huomattavasti enemmän toistoa, toistoa pienet lapset ulkoa ohjattavia Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

12 oppimiseen ja opetukseen käytetty aika struktuuri palaute ja arviointi
Oppimisvaikeuksisen lapsen kohdalla ympäristötekijöillä on normaalilasta suurempi merkitys opetuksen laatu vuorovaikutus oppimiseen ja opetukseen käytetty aika struktuuri palaute ja arviointi työtilan toimivuus henk.kunnan riittävyys opetuksen suunnittelu Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta

13 Tarkkaavuuden kolme osatoimintoa;
suuntaaminen; seuraa opettajaa ylläpito; kohta tekeekin jotain muuta vaihtaminen; tehdään yhtä ja vaihdetaan sujuvasti seuraavaan ( ennakointi) Malla laiti/ Etlä-Suomen aluhallintovirasto/ Alueellinen romaniasian neuvottelukunta


Lataa ppt "Opettajille käytännön niksejä toiminnanohjaukseen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google