Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

I HOPE opiskelijoiden hyvinvointihanke Kuopion yliopistossa vv. 2006-2009 ESOK-seminaari 7.5.2009, Helsinki Opiskelijapalvelun päällikkö Tuija Pasanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "I HOPE opiskelijoiden hyvinvointihanke Kuopion yliopistossa vv. 2006-2009 ESOK-seminaari 7.5.2009, Helsinki Opiskelijapalvelun päällikkö Tuija Pasanen."— Esityksen transkriptio:

1 I HOPE opiskelijoiden hyvinvointihanke Kuopion yliopistossa vv. 2006-2009 ESOK-seminaari 7.5.2009, Helsinki Opiskelijapalvelun päällikkö Tuija Pasanen Itä-Suomen yliopisto – opiskelijan yliopisto

2 Hankkeen taustaa Kuopion yliopisto –5 tiedekuntaa (farmaseuttinen, informaatioteknologian ja kauppatieteiden, luonnontieteiden ja ympäristötieteiden, lääketieteellinen ja yhteiskuntatieteellinen tiedekunta) –Opiskelijoita n. 6200, joista perusopiskeljoita n. 5000 –Uusia opiskelijoita otetaan vuosittain n. 1000 1.1.2010 Joensuun ja Kuopion yliopistot yhdistyvät Itä-Suomen yliopistoksi –4 suurtiedekuntaa (2 “omaa” ja 2 “yhteistä” tiedekuntaa: filosofinen tiedekunta, luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunta, terveystieteiden tiedekunta ja yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta) – 3 kampusta (Joensuu, Kuopio, Savonlinna)

3 Itä-Suomen yliopisto - tulevaisuuden yliopisto ajassa 15 000 tutkinto-opiskelijaa 2 200 uutta opiskelijaa vuosittain 11 koulutusalaa, noin sata pääainetta tai koulutusohjelmaa kansainvälisesti tunnustettu tutkimus- ja koulutusyliopisto tavoitteena on olla yksi johtavista monialaisista yliopistoista Suomessa vahvuuksina –laadukas tutkimus ja koulutus –opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen ja henkilökohtainen ohjaus

4 Kuopion kampus

5 Hankkeen alkuvaiheet 2005-2006 Bolognan prosessi ja tutkintorakenneuudistus, 1.8.2005 yliopistolain muutos (tutkintoaikarajaukset, yliopistoille velvoite ohjauksen kehittämiseen/HOPSit) Kuopion yliopiston Perusopetuksen kehittämisohjelma (POKS) 2006-2010 –Opiskelijoiden hyvinvointi “punaisena lankana” ESOK –hanke Yliopistoon nimettiin opiskelun esteettömyysasioita koordinoiva henkilö Kuopion yliopisto = “terveysyliopisto” Kuopion yliopisto = aikuisyliopisto, heterogeeninen opiskelija- aines (erilaiset taustat haasteena opiskelulle ja ohjaukselle)

6 I Hope –kuntoutuskurssit 2006-2009 Toimijat: –Invaldiliiton Kuopion kuntoutus- ja työklinikka –YTHS, Kuopion toimipiste –Kuopion yliopisto, opintoasioiden osasto (opiskelijapalvelun päällikkö ja opintotukisihteeri) Ohjausryhmä, jossa toimijoita em. tahoilta sekä lisäksi Kuopion kaupungin sosiaali- ja terveysvirastosta, Kuopion yliopiston ylioppilaskunnasta (KYY) sekä KELA:lta Rahoittajana KELA Kurssit (6 kk): 1) 30.10.2006-30.3.2007, 2) 29.10.2007-31.3.2008 ja 3) 27.10.2008-3.4.2009

7 I Hope Kuopion yliopiston 19 - 35–vuotiaat opiskelijat, joilla on vaikeuksia edetä opinnoissaan mielenterveysongelmien vuoksi. Masennuksen vaikein vaihe on ohi tai muu psykiatrinen sairaus hoidollisesti hallinnassa, mutta opiskelukyky, itsetunto ja kognitiiviset valmiudet eivät ole vielä palautuneet ennalleen. Heillä on hoitosuhde julkisessa terveydenhuollossa, opiskelijaterveydenhuollossa (YTHS) tai yksityisessä terveydenhuollossa. Edellytyksenä B-lausunto hakuvaiheessa. Opiskelijalla ei tule olla haittaavaa päihdeongelmaa. I HOPE -kuntoutuskurssi on ryhmämuotoinen kurssi, jossa hyödynnetään ryhmätyön erilaisia menetelmiä Kurssille valitaan 10 opiskelijaa.

8 Tavoitteet Ensisijaisesti opiskelijoiden opiskelukyvyn parantaminen. Varhainen puuttuminen opiskelun ongelmiin Opiskelijoiden integroiminen takaisin opintojen pariin Tavoitteena toimintamalli, jolla varhainen kuntoutuksen tarpeen toteaminen ja kuntoutuksen oikea-aikainen järjestäminen olisi mahdollista yliopiston toimintaympäristössä. Tavoitteena myös uusien ja pysyvien toimintamallien/palvelu- ketjun luominen kuntoutuja-opiskelijan, psykiatrisen hoitotahon, yliopiston ohjauksen ja ammatillisen kuntoutusyksikön sekä Kelan välille.

9 Lisäksi: Yhtenä tavoitteena hakea nykyistä käytäntöä joustavampaa ja tarkoituksenmukaisempaa mallia opiskelijoiden kuntoutuksen aikaisiin etuisuuksiin (esim opiskelijan kuntoutusraha), niin että opiskelija voisi vajaakuntoisena tuen avulla suorittaa opintoja ja päästä takaisin opintotuen piriin Tavoitteena selkeyttää erilaisten etuuksien ”viidakkoa”  sairauspäiväraha, opintotuki, kuntoutustuki, kuntoutusraha, toimeentulotuki ja mallintaa opiskelijan mahdollisuus opiskella vajaakuntoisena jaksamisensa mukaan mahdollisen sairausloman aikana

10 Kurssin rakenne 1.Kartoitus- ja suunnittelujakso ryhmässä (10 vrk) 2.Yksilöllinen jakso (opiskelua ohjatusti oman opinto-ohjelman mukaisesti, lähiopiskeluvalmennus, työ- tai koulutuskokeilu mahdollisia, 2 kk) 3.Väliarviointijakso (3 vrk) 4.Yksilöllinen jakso (opiskelua ohjatusti oman opinto-ohjelman mukaisesti, lähiopiskeluvalmennus, työ- tai koulutuskokeilu mahdollisia, 2 kk) 5.Päätösjakso (5 vrk) 6.Seurantajakso (2 vrk) > ”opiskelijoiden ruppeemaan ryhtyminen”

11 Tuloksia Opiskelijat Kaikki ovat hyötyneet kurssista jollakin tavoin 26 opiskelijasta 2 on valmistunut Ovat integroituneet opintoihin, ovat tehneet HOPSin, osa siirtynyt uuteen tutkintojärjestelmään, ovat hakeneet ohjausta 2. kurssin aikana opiskelijat suorittivat yhteensä jopa 90 op opintoja, vaikka sitä ei edellytetty kurssin aikana Osallistuminen ryhmänä (vertaistuki tärkeää), uusia harrastuksia Yksinäisyyden kokemukset väistyneet Elämä mennyt eteenpäin, arkirytmi löytynyt “Ilman kurssia ei olisi ollut minkäänlaisia edellytyksiä päästä uudelleen kiinni opintoihin” Ei ole varmuutta siitä, miten kurssi “kantaa” eteenpäin

12 Yliopisto -Ongelmien parempi tunnistaminen > syrjäytymisvaarassa olevat opiskelijat -Syrjäytymisen ehkäiseminen -Varhaisen puuttumisen periaatteen merkityksen tärkeys > opintojen edistymisen seuranta (nyt työkaluja ja mahdollisuuksia kun tutkintoaikarajaukset) -Yliopiston ohjausjärjestelmän uudelleenarviointi -Opintopsykologitoiminnan käynnistyminen (1.9.2008 ESTOP – hankkeen yhteydessä KY/Savonia-amk) -Millainen ohjausjärjestelmä uudessa Itä-Suomen yliopistossa ? -2 tutkintoa, opiskelijoita takaisin opintojen pariin -Kiinteämmät yhteydet eri toimijoiden välille -Pyrkimys kehittää kansallisia etuisuusjärjestelmiä

13 ”Innostuneet yhteistyökumppanit oli koko hankkeen käynnistymiselle ensiarvoisen tärkeää.” ”Hankkeen hyvä markkinointi Kuopion yliopiston tapahtumissa edesauttoi kuntoutujien hakeutumista kursseille.” ”Kurssin toimintamallin vahvuuksina ovat olleet ohjausryhmän erittäin hyvä sitoutuminen ja, innostus ja ammattitaito.” www.uef.fi

14 23.11.2014I Hope – opiskelijoiden hyvinvointihanke KY:ssa / Tuija Pasanen Opiskelijan yliopisto

15 Lisätietoja Kuopion yliopisto –Opiskelijapalvelun päällikkö Tuija Pasanen s-posti: tuija.pasanen@uku.fituija.pasanen@uku.fi Invalidiliiton Kuopion kuntoutus- ja työklinikka –Ammatillisen kuntoutuksen ohjaaja Tuija Istolainen s-posti: tuija.istolainen@invalidiliitto.fituija.istolainen@invalidiliitto.fi http://www.uku.fi/opiskelu/I_Hope.shtml Kiitos!


Lataa ppt "I HOPE opiskelijoiden hyvinvointihanke Kuopion yliopistossa vv. 2006-2009 ESOK-seminaari 7.5.2009, Helsinki Opiskelijapalvelun päällikkö Tuija Pasanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google