Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 YHTEISTYÖFOORUMI.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 YHTEISTYÖFOORUMI."— Esityksen transkriptio:

1 Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 YHTEISTYÖFOORUMI 18.3

2 OHJELMA 9.45Tervetulotoivotus Opetusjohtaja Tapani Pöykkö, Hämeen ammattikorkeakoulu 10.00Avauspuhe Tutkintojen suorittaminen tavoiteajassa ja opintotukijärjestelmän kehittäminen Ylitarkastaja Maija Innola ja suunnittelija Anne-Mari Pyökäri, Opetusministeriö 10.30Neljä vuotta Opedin parissa Seppo Kolehmainen, tutkijayliopettaja 11.00Ope-Exo - toimintaa ja käytäntöön soveltamista Projektipäällikkö Birgitta Varjonen 11.30 Lounastauko 12.30Työrenkaiden esittely Työelämävastaavuuden varmistaminen Tapio Kostamo, johtaja, Tutkimus- ja kehittämiskeskus Dimeus Toimivien ja laadukkaiden ohjausjärjestelmien kehittäminen Birgitta Varjonen, projektipäällikkö, Oped-Exo Vertaistuutorointi Reima Kallinen, projektiassistentti, Oped-Exo Tuutorointi opintokaaren eri vaiheissa Auli Pekkala, lehtori 14.00Kahvitauko 14.30 Työrenkaisiin järjestäytyminen ja työskentelyn käynnistys 16.00 Päätössanat Puheenjohtaja Birgitta Varjonen

3 OPED-EXO TOIMINTAA JA KÄYTÄNTÖÖN SOVELTAMISTA Birgitta Varjonen

4 OPED-EXO Rakentuu aikaisemmalle Oped-toiminnalle 3-vuotinen hanke (2004 – 2006) Rahoitus 110 000 €/vuosi Koordinaattori: Hämeen ammattikorkeakoulu projektipäällikkö Birgitta Varjonen, 60% projektiassistentti Reima Kallinen, 100 %

5 PROJEKTIN KOORDINOINTI Ohjausryhmä (Pj+Pp+PA-10 jäs) Projektipäällikkö (Pp) Projektiassistentti (Pa) Koordinaatioryhmä (Pp+PA+2 Trv+opisk) Ammattikorkeakoulut Työelämävastaavuuden vahvistaminen ( Vetäjä: Tapio Kostamo) Ammattikorkeakoulut Tuutorointi (Vetäjä: Auli Pekkala) Ammattikorkeakoulut Ohjausjärjestelmien kehittäminen (Vetäjä: Birgitta Varjonen) Opiskelijakunnat/amk:t Vertaistuutorointi (Vetäjä: Reima Kallinen) Aiempien Oped-vaiheiden tulokset Muut verkosto- hankkeet Ura- ja rekrytointi palveluiden kehittämis- hanke

6 OHJAUSRYHMÄ Yhteinen ura- rekrypalveluiden kehittämishankkeen kanssa Puheenjohtaja rehtori Risto Ilomäki projektipäälliköt Birgitta Varjonen ja Eija Lantta sihteeri projektiassistentti Reima Kallinen yliopettaja Jaakko Helander opetusjohtaja Tapani Pöykkö suunnittelija Mikko Niskanen (Turun ammattikorkeakoulu) ylitarkastaja Liisa Ampio, Työministeriö työvoimasuunnittelija Merja Rusanen, Kunnallinen työmarkkinalaitos SAMOKIN edustaja, ura- ja rekrytointivastaava, Riikka Töytäri

7 Nykyinen hallitusohjelma Opetusministeriön ja ammattikorkeakoulujen välinen tavoitesopimus vuosille 2004 – 2006 Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma vuosille 2003 - 2008. OPEX-EXON TAVOITTEITA LINJAA

8 OPEDIN LÄHTÖKOHDAT OHJAUKSEN KEHITTÄMISTALKOOT opintojen nopeuttaminen opiskelijamäärän kasvu opintojen keskeyttäminen nopeasti muuttuvat työelämän tarpeet ohjauspalvelujen kokonaisketju ontuu ohjausta antavan henkilökunnan ja vertaistuutorien työnjako on selkiytymätön työelämän tarpeiden ennakointi ontuu

9 OHJAUKSEN NÄKÖKULMIA Opiskelijan tarpeet Ammattikorkeakoulun tavoitteet Yhteiskunnan ja työelämän tarpeet elämän nykytilanne ja opiskelun edellytykset yksilöllisten valmiuksien ja intressien huomioon ottaminen ”eväät” tulevaisuudessa selviämiseksi opintomenestys amk-tutkinto ammatilliseen asiantunti- juuteen kasvaminen tehokas, taloudellinen ja vaikuttava koulutus keskeyttämisten ja opintoaikojen kurissa pitäminen t&k ja aluevaikutus korkeakoulun kilpailu- kyky henkilökunnan osaaminen ja työtyytyväisyys työvoiman kysynnän ja tarjonnan tasapaino valmistuneiden valmiudet työelämään ja ammatilliseen kehit- tymiseen amk-tutkinnon profiili suhteessa muuhun koulutusjärjestelmään OpiskelijalähtöisyysOrganisaatiolähtöisyys Työvoima- ja koulutus- politiikka Seppo Kolehmainen 150503

10 OPED- EXON TAVOITTEET Oped = opintojen edistäminen, EX = Expert = asiantuntija, O = Ohjaus Asiantuntijuuteen ohjaaminen Työelämävastaavuuden vahvistaminen alakohtaiset työelämävaatimukset koulutussuunnitteluun soveltuvat ennakointimenetelmät Toimivan ja laadukkaan ohjausstrategian/järjestelmän kehittäminen osana korkeakoulun kokonaisstrategiaa Ohjauksen tuutoritoiminnan kehittäminen Vertaistuutorointitoiminnan kehittäminen

11 TAVOITTEIDEN TÄSMENTÄMINEN Projektisuunnitelma – kokonaistavoitteet (Ydintyöryhmä) – tavoitteiden tarkentaminen Työrengas – tavoitteista ja toimenpiteistä päättäminen

12 YDINTYÖRYHMÄN TEHTÄVÄT Muodostuu vetäjästä ja ammattikorkeakoulujen opetusjohtajista, opinto-ohjaajista, opettaja-tuutoreista, lehtoreista sekä SAMOKIN edustajista Tarkentaa projektisuunnitelman tavoitteita työrenkaan osalta Luoda vaihtoehtoisia tavoitteita ja toimintamalleja, joista varsinainen iso työrengasfoorumi valitsee Organisoi työrenkaan workshopeja Kokoaa yhteen työrenkaan työskentelyä

13 VERKOSTOHANKKEET Ura ja –rekrytointipalveluiden kehittäminen (Werkko-projekti 1998) alkaa 1.1.2004, hallinnoija Lahden ammattikorkeakoulu Harjoittelun kehittäminen alkaa 1.1.2004, hallinnoija Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetöiden kehittäminen ja valtakunnallinen opinnäytetyökilpailu alkaa 1.1.2004, hallinnoija Oulun ammattikorkeakoulu Virtuaaliammattikorkeakoulun kehittäminen (2000), hallinnoija Tampereen ammattikorkeakoulu Ammattikorkeakoulun opettajuuden kehittämishanke alkaa 1.1.2004, hallinnoija Helia Opintojen ohjauksen kehittäminen (jatkoa Oped ja Oped-L) alkaa 1.1.2004, hallinnoija Hämeen ammattikorkeakoulu Itä- ja Kaakkois-Aasian yhteistyöverkosto, Jyväskylä ammattikorkeakoulu. Kever –yhteistyöverkostohanke, hallinnointi Hämeen ammattikorkeakoulu.

14 BUDJETTI 2004 Palkat 68 480,00 € Toimistokulut 1 940,00 € Matkat 13 300,00 € Tapahtumat ja kokouskulut 7 980,00 € Ostopalvelut 3 900,00 € Julkaisu ja tiedottaminen 2 000,00 € Muut kulut 12 400,00 € Menot yhteensä110 000,00 € OPM100 000,00 € Amkit 10 000,00 €

15 AIKATAULU Kokonaisaikataulu 2004 kevät 2004 syksy 2005 kevät 2005 syksy 2006 kevät 2006 syksy -Suun- nittelu -tavoit- teiden hionta -Tavoit- teet toimen- piteiksi/ suunnit- telu -Ensim- mäiset selvityk- set ja -luon- nokset JULKAISU - Toimin- tojen testausta -palaut- teet -Käyt- täntöjen kehittä- minen Julkaisut käytän- teistä

16 OPED-EXO TARJOAA Virikkeellisen toimintaympäristön Tutustumista innostuneisiin ihmisiin Käytännön sovelluksien kehittämistä ja testausta Uusia ryhmätyömuotoja Ideoiden koenauratuksen sallimista Uusien luovien ideoiden kehittämistä Aivojen tarkoitus on viilentää verta

17 TYÖELÄMÄVASTAAVUUDEN VAHVISTAMINEN Tapio Kostamo

18 Työelämävastaavuus AMMATTIKORKEAKOULUN LÄHTÖKOHTA ammattikorkeakoulun opetus on: työelämälähtöistä opiskelijalähtöistä hyviin valmiuksiin pyrkivää ajantasaista

19 Työelämävastaavuus Paineita ammattikorkeakouluille Yhteiskunta: korkea kansallinen koulutusaste taloudellisuus laadukkuus tutkinnot nopeasti joustavuus alueellinen vaikuttavuus nuorten korkea yrittäjyys

20 Työelämävastaavuus Paineita ammattikorkeakoululle Opiskelijoiden odotukset: hyvä työllistyminen ja ammatillinen eteneminen ajantasainen opetus/sisällöt/metodit työelämäyhteyksiä hyvä palkka elämyksellinen opetus tehokas ohjaus akateemista vapautta mutkaton valmistuminen

21 Työelämävastaavuus Paineita ammattikorkeakoululle Työelämän odotukset valmistuvalle: visiointikykyä, kykyä löytää tietoa ryhmätyötaitoja, itsensä ilmaisutaitoja sisäistä yrittäjyyttä kielitaitoa ja kansainvälisyyttä päätöksentekokykyä paineen ja epävarmuuden sietokykyä oman alan substanssi pitäisi olla kunnossa

22 Työelämävastaavuus Yrityksen suunnittelujänne: Yritykset palkkaavat ihmisiä vain akuuttiin tarpeeseen Henkilökuntaa koulutetaan paikkaamaan osaamisen puutteita Henkilökuntaa tulee ja menee ¼-vuoden tuloksen perusteella Henkilökunnan odotetaan olevan hinnaltaan edullista

23 Työelämävastaavuus Paineita ammattikorkeakoululle Elinkeinoelämän odotukset: Valmistuvien pitäisi olla valmiita: (”pikaruokamalli”) Meidän yrityksen infraan ja ohjelmiin Meidän yrityksen menettelyihin Tuntea meidän tuotteet ja niiden taustat Omata työkokemusta Tuoda jotain uutta, nuorekasta lisäarvoa Tienata palkkansa ilman harjoittelua

24 Työelämävastaavuus Koulutuksen suunnittelujänne: Uusi koulutusohjelma tuottaa valmistuneita n.6 vuoden kuluttua toteutuspäätöksestä Opetussuunnitelman muutos näkyy 4 vuoden kuluttua Suuntaavien opintojen muutos näkyy 2 vuoden kuluttua Sisältöjen ajantasaisuudesta huolehtii opettaja

25 Työelämävastaavuus Kysymyksiä elinkeinovastaavuudesta Kuka ennustaa kehitystä ja millä keinoilla Mikä on opitun asian elinkaari Minkä varaan rakennetaan yksilön ammatillinen elinkaari Miten pohjustetaan elinikäinen oppiminen Miten varmistetaan pärjääminen ensimmäisessä työpaikassa

26 TOIMIVAN JA LAADUKKAAN OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN Birgitta Varjonen

27 OPED-EXON TAVOITTEET EX = Expert = asiantuntija, O = Ohjaus Asiantuntijuuteen ohjaaminen Työelämävastaavuuden vahvistaminen alakohtaiset työelämävaatimukset koulutussuunnitteluun soveltuvat ennakointimenetelmät Toimivan ja laadukkaan ohjausstrategian/järjestelmän kehittäminen osana korkeakoulun kokonaisstrategiaa Ohjauksen tuutoritoiminnan kehittäminen Vertaistuutoroinnin kehittäminen

28 KÄSITTEET Ohjausjärjestelmä Opintojen ohjausjärjestelmän kokonaisuudella tarkoitetaan opiskelijoille tarjottavien ohjauspalveluiden kokonaisuutta ja korkeakoulujen ja se ulkopuolisen ohjaushenkilöstön keskinäistä yhteistyötä. Opiskelijan polku/opintokaari 1) Ohjaus ja –neuvontatoiminta ennen opintojen alkua 2) Ohjaus opintojen alussa 3) Ohjaus opintojen edetessä 4) Ohjaus opintojen päättövaiheessa ja 5) Ohjaukseen liittyvät palaute ja seurantajärjestelmät 6) Alumnitoiminta

29 TYÖRENKAAN YDINRYHMÄ VetäjäBirgitta Varjonen, projektipäällikkö, yliopettaja ja opetusjohtaja Tapani Pöykkö Annala Johanna, lehtori, opintojen ohjaushamk Alamikkelä Maire, lehtori, opintojen ohjausoamk Kilpikivi Piukku, projektipäällikkölaurea Eija Lantta, opintoasiainpäällikkölamk Lähteenmäki Ilkka, opintoasiaintoimiston päällikköturkuamk Pöykkö Tapani, opetusjohtajahamk Saarimäki Jukka, varapuheenjohtajaSAMOK Esko Tirkkonen, opintoasiainpäällikkö piramk

30 OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN OPEDISTA Tiedon synergiaa Ammattikorkeakouluissa opintojen ohjausta antavat henkilöt* AMMATILLINEN KASVU Opintojen keskivaiheOpinnäytetyön laatiminenHakijan informointi Uuden opiskelijan vastaanottaminen Harjoittelu Hops-ohjaus ja tutkinnon rakentaminen Ura- ja rekrypalvelut Työelämään siirtyminen Ohjausmenetelmät: henkilökohtainen ohjaus, ryhmäohjaus, vertaisohjaus ja internet pohjainen ohjaus,ulkopuolinen ohjaushenkilöstö Opedin työrenkaista saatava tietous Veha-ryhmältä saatava tietous Osallistuminen työrenkaisiin amkien oma organisoitu kehittämistyöryhmä Toimintaa tukevat päätökset

31 OHJAUSJÄRJESTELMIEN KEHITTÄMINEN JA SOVELTAMINEN 1.Ohjauksen määrittely/filosofia mitä tarkoitetaan opintojen ohjauksella 2.Ammattikorkeakoulun ohjauksen strategia 3.Koonta ammattikorkeakoulujen ohjausjärjestelmistä/lähestymisnäkökulmista 4.Hyvien käytänteiden ideoita (makro) 5.FOORUMI - BM 6.Pilottien työryhmät työstävät – amk-kohtainen järjestely a) omaan ammattikorkeakouluun soveltuvan ohjauksen palveluketjun ja opiskelijan polun b) laatii suunnitelman sen toteuttamiseksi a) palvelut b) resurssit c) työnjako c) testaa käytännössä edellä esitetyn ohjausjärjestelmän toimivuutta d) laatii yhteenvedon ohjausjärjestelmästään julkaisuun/artikkelit 7. FOORUMIT - BM

32 VERTAISTUUTOROINTI Reima Kallinen

33 Taustaa SAMOKin tutorprojekti 1995-1997 Vertaistuutoroinnin tärkeäksi osa opiskelijoiden ohjausjärjestelmää Oped- ja Oped-Laatu –projekti Opiskelijakuntien asema Hallitusohjelma ja KeSu 2004-2008 Valmistelutyö SAMOKin kanssa syksystä 2003 Opiskelijakuntien haku renkaaseen helmikuussa 2004

34 Tavoitteet Selvitys vertaistuutoritoiminnan nykytilasta Koulutus- ja organisaatiomallit Tehtäväkenttä, työn- ja vastuunjako Sopimus- ja rahoitusjärjestelyt Seuranta-, palaute- ja palkitsemisjärjestelmät Monikulttuurinen tuutorointi kytkeytyminen muihin opintoihin Toiminnan jatkuvuus ja vertaistuutoroinnin “uudet” muodot jne. Hyvien käytänteiden levittäminen ja kehittäminen Toimijoiden valtakunnallinen ja alueellinen verkottuminen Materiaalipankki ja julkaisu toiminnan tueksi

35 ”Aloituskokoonpano” Vetäjät: Reima Kallinen, Oped-Exo ja Riikka Töytäri, SAMOK ry Jäsenet: Miia Haanpää, turre –vastaava, LAUREAMKO ry* Sirpa Hallamäki, turre-vastaava, JAMKO ry* Heli Hämeenniemi, tuutorsihteeri, OSAKO ry* Tiia Kansanen, tutorvastaava, MAMOK ry Meeri Kuikka, tutorvastaava, HAMOK ry Leena Löövi, puheenjohtaja, SAVOTTA ry Henna Puputti, tutorvastaava, EKAMKO ry* Tuomas Rissanen, turre –vastaava, TAMKO ry* Arto Tikkanen, puheenjohtaja, SAMO ry*

36 Toiminta vuonna 2004 Työrenkaan kokoukset (5-6 kpl) Kaksi keväällä, kolme syksyllä Opiskelijakuntien vieraina eri ammattikorkeakouluissa Lisäksi syksyllä mahdollisesti ”VTR Extra” VETURI –seminaarit (2 kpl) Yhteistyössä SAMOKin kanssa Avoimia kaikille vertaistuutoritoiminnasta kiinnostuneille Kevät: VETURI I 24- - 25.4. Kouvolassa Syksy: VETURI II lokakuussa

37 TUUTOROINTI OPINTOJEN ERI VAIHEISSA Auli Pekkala

38 Oped-Exo Tuutorointi Ydinryhmän ensimmäinen palaveri 16.2.2004: Auli Pekkala, HAAGA, vetäjä Arja Kalmari, Diak Arto Saloranta, Laurea Birgitta Varjonen, Oped-Exo Reima Kallinen, Oped-Exo Ryhmä on jatkossa laajempi

39 Oped-Exo Tuutorointi Ydintyöryhmän täydentäminen: Maantieteellinen ja koulutusalakohtainen edustus Samokin edustus: Minna Nieminen

40 Opettajatuutorien osaamisen kehittäminen Osaamisvaatimusselvitys; uusi ohjauksen taso ja rooli opettajuuden ja opinto-ohjauksen ohella Koulutuksen selkeän rungon rakentaminen Yhtenevä näkemys opettajatuutoroinnista Opettajatuutorin tehtävään perehdyttämisen kehittäminen Tavoite 1

41 Tavoite 2 ”Työkalupakin” tuottaminen opettajatuutoreille Välineet toiminnan tueksi: Dialogin harjoittaminen Opiskelijan jaksaminen ja oppimisen erilaisuus Tukimateriaali Hallinnon työkalut Seurannan välineet

42 Tavoite 3 Opettajatuutorin roolin vahvistaminen: Oman paikan tiedostaminen osana laajaa ohjausjärjestelmää Ohjausprosessin aikana tapahtuva ohjaajan roolin muutoksen ymmärtäminen Opettajatuutoreiden verkottuminen ja toiminnan seuranta

43 YHTEISTYÖFOORUMIN PÄÄTÖS KLO 16.00

44 OPED-EXO JATKUU…. Lyhyet kommentit työrenkaiden käynnistyksestä Seuraava yhteistyöfoorumi (mahd.veha- ryhmä) aika: marraskuussa paikka: ? ohjelma: työrenkaiden ideoita otetaan vastaan Tavataan työrenkaiden kokouksissa


Lataa ppt "Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 YHTEISTYÖFOORUMI."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google