Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Vesiosuuskunnan perustaminen Kari Korhonen VESIHUOLTOPÄIVÄ 20.10.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Vesiosuuskunnan perustaminen Kari Korhonen VESIHUOLTOPÄIVÄ 20.10.2010."— Esityksen transkriptio:

1 1 Vesiosuuskunnan perustaminen Kari Korhonen VESIHUOLTOPÄIVÄ 20.10.2010

2 2 Ongelmat Talousveden vähyys ja huono laatu Talousveden vähyys ja huono laatu Kiinteistökohtaisen jätevesienkäsittelyn puutteet Kiinteistökohtaisen jätevesienkäsittelyn puutteet Maankäytön aiheuttamat ongelmat Maankäytön aiheuttamat ongelmat

3 3 Jätevesien ympäristövaikutukset V. 2004 haja-asutusalueilla asui pysyvästi noin miljoona asukasta, joista harva on liittynyt keskitettyyn viemäriverkkoon V. 2004 haja-asutusalueilla asui pysyvästi noin miljoona asukasta, joista harva on liittynyt keskitettyyn viemäriverkkoon Lisäksi noin 200 000 viemärilaitosten toiminta-alueilla asuvaa ei ole liittynyt laitosten verkkoon Lisäksi noin 200 000 viemärilaitosten toiminta-alueilla asuvaa ei ole liittynyt laitosten verkkoon Vapaa-ajan asukkaita on arvion mukaan 1,7 miljoonaa, joista valtaosa on ilman viemäriverkostoja Vapaa-ajan asukkaita on arvion mukaan 1,7 miljoonaa, joista valtaosa on ilman viemäriverkostoja

4 4 Jätevesien ympäristövaikutukset Fosfori Fosfori Fosfori on vesistöissä yleisin rehevyyttä säätelevä ravinne Fosfori on vesistöissä yleisin rehevyyttä säätelevä ravinne Viemäriverkostojen ulkopuolelta tulevien jätevesien aiheuttama fosforikuormitus on noin 1,5 kertainen verrattuna viemärilaitosten piiriin kuuluvien neljän miljoonan asukkaan jätevesien fosforikuormitukseen Viemäriverkostojen ulkopuolelta tulevien jätevesien aiheuttama fosforikuormitus on noin 1,5 kertainen verrattuna viemärilaitosten piiriin kuuluvien neljän miljoonan asukkaan jätevesien fosforikuormitukseen Fosforin lisäksi jätevesistä vesistöihin ja maaperään joutuu mm. typpiyhdisteitä, happea kuluttavaa orgaanista ainetta ja muita mahdollisia taudinaiheuttajia Fosforin lisäksi jätevesistä vesistöihin ja maaperään joutuu mm. typpiyhdisteitä, happea kuluttavaa orgaanista ainetta ja muita mahdollisia taudinaiheuttajia

5 5 Jätevesien ympäristövaikutukset Mahdollisia seurauksia Mahdollisia seurauksia haittaa rantavesien virkistyskäytölle haittaa rantavesien virkistyskäytölle vesien rehevöityminen vesien rehevöityminen pohja- ja kaivovesien pilaantumista pohja- ja kaivovesien pilaantumista hajuhaittoja hajuhaittoja jne jne

6 6 Vesihuoltoratkaisun valinta Hankinnan taloudellisuus Hankinnan taloudellisuus Tarvittavat huoltotoimenpiteet Tarvittavat huoltotoimenpiteet Ylläpidon kustannukset Ylläpidon kustannukset Tilantarve/maankäyttö Tilantarve/maankäyttö Oma tontti Oma tontti Naapurit Naapurit Pohjavesi Pohjavesi Vesistöt Vesistöt Veden määrä ja laatu Veden määrä ja laatu Puhdistustulokset jätevesien osalta, luotettavuus Puhdistustulokset jätevesien osalta, luotettavuus

7 7 Alustavat toimenpiteet Ongelmien toteaminen ja päätyminen vok:aan Ongelmien toteaminen ja päätyminen vok:aan Puuhamiesten löytyminen Puuhamiesten löytyminen Kyläkokouksen järjestäminen Kyläkokouksen järjestäminen Asukkaiden informointi Asukkaiden informointi Yhteys kunnan tekniseen toimeen, ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaiseen ja vesihuoltolaitokseen Yhteys kunnan tekniseen toimeen, ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaiseen ja vesihuoltolaitokseen Yhteys alueelliseen ympäristökeskukseen Yhteys alueelliseen ympäristökeskukseen

8 8 Vesiosuuskunta ratkaisuna Kehittämissuunnitelmien tsekkaus Alueille joille osuuskunnan perustaminen on kannattavaa on laadittu Alueille joille osuuskunnan perustaminen on kannattavaa on laadittu Yleissuunnitelma Yleissuunnitelma Kustannusarvio Kustannusarvio

9 9 Eteneminen Halukkaiden selvittäminen kyselyillä Halukkaiden selvittäminen kyselyillä Esisuunnittelu Esisuunnittelu Kunnan vesilaitoksen omat kehittämissuunnitelmat/tulevat toiminta-alueet Kunnan vesilaitoksen omat kehittämissuunnitelmat/tulevat toiminta-alueet Liittämiskohta Liittämiskohta Mahdolliset tuet ja avustukset Mahdolliset tuet ja avustukset Toimintastrategia Toimintastrategia

10 10 Vesiosuuskunnan perustaminen Perustamiseen tarvitaan perustamiskirja perustamiskirja säännöt säännöt perustamisilmoitus perustamisilmoitus Tapa 1 Kyläkokouksen valitsema työryhmä valmistelee vesihuoltohankkeen ja osuuskunnalle sääntöehdotuksen Työryhmä kutsuu koolle vesiosuuskunnan perustavan kokouksen, joka valitsee osuuskunnalle hallituksen Tapa 2 Kyläkokous tekee suoraan päätöksen vesiosuuskunnan perustamisesta, valitsee hallituksen jäsenet ja valtuuttaa heidät pitämään osuuskunnan varsinaisen perustavan kokouksen.

11 11 Sääntöjen laadinta, liittymismaksu Pellervo-Seura ja Vesi- ja viemärilaitosyhdistys (VVY) ovat laatineet mallisäännöt vesiosuuskunnille. Ne löytyvät helpoiten VVY:n www- sivuilta. Pellervo-Seura ja Vesi- ja viemärilaitosyhdistys (VVY) ovat laatineet mallisäännöt vesiosuuskunnille. Ne löytyvät helpoiten VVY:n www- sivuilta. Säännöissä päätetään myös liittymisen hinnasta eli osuusmaksun suuruudesta. Maksu tarvitaan toiminnan käynnistämiseen. Vaihtelee pääasiassa 100-500 euron välillä, riippuu mm. kunnan tuesta. Säännöissä päätetään myös liittymisen hinnasta eli osuusmaksun suuruudesta. Maksu tarvitaan toiminnan käynnistämiseen. Vaihtelee pääasiassa 100-500 euron välillä, riippuu mm. kunnan tuesta.

12 12 Perustava kokous Asialista Asialista Säännöt, etukäteen tutustuttavaksi Säännöt, etukäteen tutustuttavaksi Nimiehdotuksia syytä miettiä etukäteen Nimiehdotuksia syytä miettiä etukäteen Hallituksen valinta Hallituksen valinta Tarvitaanko ulkopuolista projektin vetäjää Tarvitaanko ulkopuolista projektin vetäjää Perustamiskirja Perustamiskirja perustajajäsenet allekirjoittavat - päiväyksellä varustetun - perustamiskirjan perustajajäsenet allekirjoittavat - päiväyksellä varustetun - perustamiskirjan

13 13 Hallitus Työrukkanen Työrukkanen Aktiivisia aikaansaavia henkilöitä Aktiivisia aikaansaavia henkilöitä Tavallisesti 5-9 henkeä + varajäsenet Tavallisesti 5-9 henkeä + varajäsenet Mielellään eri ammattialoilta Mielellään eri ammattialoilta Alueellisesti kattavasti Alueellisesti kattavasti Puheenjohtaja ja sihteeri Puheenjohtaja ja sihteeri Selkeät esityslistat ja yksiselitteiset pöytäkirjat Selkeät esityslistat ja yksiselitteiset pöytäkirjat

14 14 Hallituksen tehtävät Vastaa vesiosuuskunnan toiminnasta ja vesihuollon toteuttamisesta alueelle osuuskuntakokousten päätösten mukaisesti. Vastaa vesiosuuskunnan toiminnasta ja vesihuollon toteuttamisesta alueelle osuuskuntakokousten päätösten mukaisesti. Tehtävät on määrätty osuuskuntalaissa ja vesiosuuskunnan säännöissä Tehtävät on määrätty osuuskuntalaissa ja vesiosuuskunnan säännöissä Tehtäviä mm. Tehtäviä mm. mahdollisten toimitusjohtajan tai projektipäällikön valinta mahdollisten toimitusjohtajan tai projektipäällikön valinta konsulttivalinnat konsulttivalinnat suunnitteluratkaisut suunnitteluratkaisut lupa-asiat lupa-asiat urakkatarjoukset urakkatarjoukset lisä- ja muutostyöt lisä- ja muutostyöt rahoitusasiat rahoitusasiat maksut ja aikataulut maksut ja aikataulut liittyjäongelmat liittyjäongelmat toiminta-alue toiminta-alue

15 15 Hallituksen vastuu Vesiosuuskunnan hallituksen ja toimitusjohtajan vahingonkorvausvastuusta säädetään osuuskuntalaissa. Vesiosuuskunnan hallituksen ja toimitusjohtajan vahingonkorvausvastuusta säädetään osuuskuntalaissa. Hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hän toimessaan tahallisesti tai huolimattomuuttaan aiheuttanut osuuskunnalle. Sama koskee vahinkoa, jonka hän on osuuskuntalakia tai sääntöjä rikkomalla aiheuttanut jäsenelle tai jollekulle muulle. Hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hän toimessaan tahallisesti tai huolimattomuuttaan aiheuttanut osuuskunnalle. Sama koskee vahinkoa, jonka hän on osuuskuntalakia tai sääntöjä rikkomalla aiheuttanut jäsenelle tai jollekulle muulle. On syytä hankkia vakuutus vesiosuuskunnan omaisuudelle mahdollisesti tapahtuvien vahinkojen varalle. Lisäksi on syytä hankkia hallitukselle ja sen jäsenille sekä toimitusjohtajalle vastuuvakuutus heidän toimissaan mahdollisesti tapahtuvista virheistä aiheutuneiden vahinkojen varalle. Vakuutukset kannattaa aina kilpailuttaa. On syytä hankkia vakuutus vesiosuuskunnan omaisuudelle mahdollisesti tapahtuvien vahinkojen varalle. Lisäksi on syytä hankkia hallitukselle ja sen jäsenille sekä toimitusjohtajalle vastuuvakuutus heidän toimissaan mahdollisesti tapahtuvista virheistä aiheutuneiden vahinkojen varalle. Vakuutukset kannattaa aina kilpailuttaa.

16 16 Perustamisilmoitus ja rekisteröinti Hallitus hakee perustamisilmoituksella osuuskunnalle Y-tunnuksen ja ilmoittaa osuuskunnan kaupparekisteriin sekä verottajan rekistereihin. Perustamisilmoitus löytyy Patentti- ja rekisterihallituksen nettisivuilta www.ytj.fi Hallitus hakee perustamisilmoituksella osuuskunnalle Y-tunnuksen ja ilmoittaa osuuskunnan kaupparekisteriin sekä verottajan rekistereihin. Perustamisilmoitus löytyy Patentti- ja rekisterihallituksen nettisivuilta www.ytj.fi www.ytj.fi Perustamisilmoituksesta maksetaan käsittelymaksu, noin 400-500 euroa. Perustamisilmoituksesta maksetaan käsittelymaksu, noin 400-500 euroa.

17 17 Arvonlisäverovelvolliseksi hakeutuminen Hallituksen kannattaa hakea osuuskunta arvonlisäverovelvolliseksi samalla kun se ilmoitetaan kaupparekisteriin. Hallituksen kannattaa hakea osuuskunta arvonlisäverovelvolliseksi samalla kun se ilmoitetaan kaupparekisteriin. Hakeuduttava ennen arvonlisäverollisen toiminnan aloittamista. Hakeuduttava ennen arvonlisäverollisen toiminnan aloittamista.

18 18 Korvaukset maanomistajille Osuuskuntakokous päättää maanomistajille maksettavista korvauksista tai valtuuttaa hallituksen tekemään päätökset. Osuuskuntakokous päättää maanomistajille maksettavista korvauksista tai valtuuttaa hallituksen tekemään päätökset. Mahdollisesti korvattavia: Mahdollisesti korvattavia: Johtoalueen käytönrajoitushaitta Johtoalueen käytönrajoitushaitta Maanpäälliset rakennelmat Maanpäälliset rakennelmat Kaadetut puustot Kaadetut puustot Sadon menetys Sadon menetys Muut korvaukset Muut korvaukset

19 19 Rakentamishankkeen käynnistäminen Päätökset Päätökset Tehtäväluettelot, työryhmät, tehtävien jakaminen ja toimenpidevastuut Tehtäväluettelot, työryhmät, tehtävien jakaminen ja toimenpidevastuut Alustava aikataulu Alustava aikataulu Suunnittelu ja rakentaminen Suunnittelu ja rakentaminen Tiedottaminen Tiedottaminen

20 20 Yhteistyöosapuolet Kunta Kunta tekninen toimi tekninen toimi ympäristönsuojeluviranomainen ympäristönsuojeluviranomainen terveydensuojeluviranomainen terveydensuojeluviranomainen maankäyttö- ja rakennusvalvonta maankäyttö- ja rakennusvalvonta Alueella toimiva vesihuoltolaitos Alueella toimiva vesihuoltolaitos Maanomistajat Maanomistajat Alueellinen ympäristökeskus Alueellinen ympäristökeskus Muut viranomaiset Muut viranomaiset

21 21 VESIOSUUSKUNNAN ABC Uudenmaan ympäristökeskuksen moniste, nro 160 Uudenmaan ympäristökeskuksen moniste, nro 160 Voi tilata Uudenmaan ympäristökeskuksesta p. 020 490 101, hinta 7,00 euroa Voi tilata Uudenmaan ympäristökeskuksesta p. 020 490 101, hinta 7,00 euroa Ladattavissa ja tulostettavissa ympäristökeskuksen sivuilta osoitteesta www.ymparisto.fi Ladattavissa ja tulostettavissa ympäristökeskuksen sivuilta osoitteesta www.ymparisto.fi > alueelliset ympäristökeskukset > uusimaa > palvelut ja tuotteet > julkaisut > monistesarja 1995-2006 > monisteita 2005 > 160 Vesi-osuuskunnan ABC


Lataa ppt "1 Vesiosuuskunnan perustaminen Kari Korhonen VESIHUOLTOPÄIVÄ 20.10.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google