Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Starttipäivä Messukeskus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Starttipäivä Messukeskus"— Esityksen transkriptio:

1 Starttipäivä Messukeskus 13.3.2014
Nuorten työssä oppimis- ja oppisopimuskoulutuksen uudistaminen Hanke 2. Työpaikkakouluttajien koulutus Starttipäivä Messukeskus

2 Pääpartnerit Omnia Itä-Uudenmaa Stadi Keuda Jao Tredu Salpaus

3 SLK Instituutti Helsinki
Ulkokehäpartnerit Osao Oulu Kpedu Kokkola Poke Äänekoski SLK Instituutti Helsinki Ysao Iisalmi

4 Hankekokonaisuus Hankekokonaisuus on osa nuorisotakuuta sekä nuorten työssä oppimis- ja oppisopimusuudistusta, toimenpideohjelma vuosille Viisi rinnakkaista hanketta 1) Oppisopimuskoulutuksen ennakkojakso 2) Työpaikkaohjaajien koulutus 3) Korotettu koulutuskorvaus työnantajille 4) Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen 5) Työpaikalla tapahtuvan oppimisen edistäminen sekä työn ja koulutuksen joustava yhdistäminen Kehittämishankkeet toimivat pohjana linjauksille ja mahdollisille lainsäädännön muutoksille Uudistustyö on käynnistynyt laajana työmarkkinajärjestöjen yhteistyönä, näkyy jatkossa mm. ohjausryhmän kokoonpanossa Tavoitteena suomalainen työssä oppimisen ja oppisopimuskoulutuksen malli kohderyhmänä ovat ne alle 25-vuotiaat nuoret, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa Avustuksia myönnettiin yhteensä yli 100 koulutuksen- järjestäjälle

5 Työpaikkakouluttajien koulutus-hanke
Avustusta myönnettiin 22 koulutuksen järjestäjälle Yhteensä euroa Omnian koordinoiman hankeen osuus 1 ME, hankkeessa 12 partneria Pääpartnereita 7, jotka toteuttavat hanketta Ulkokehäpartnereita 5. Toimivat mukana tulosten arvioinnissa, testaamisessa sekä käyttöönotossa. Pääpartnereiden osuus vaihtelee euron välillä Ulkokehäpartnerien rahoitusosuus e/ partneri Työpaikkakouluttajan rooli on keskeinen kaikissa hankkeissa

6 Hankepäätös Tavoitteena on kehittää työpaikkakouluttajien ja työyhteisöjen osaamista siten, että työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjaus on nuoren opiskelijan tarpeisiin riittävää ja osuvaa ja tukee opiskelijan ja työyhteisön ammattiosaamisen ja -identiteetin kehittymistä. Ohjauksella varmistetaan, että työpaikalla tapahtuva opiskelu vastaa tutkinnon tavoitteita ja opiskelijan osaaminen työelämän tarpeita.

7 Teimme valintoja ja rajauksia
Hanke ei ole ainoastaan …. Vaan on …. Työpaikkakouluttajien koulutuksen ja osaamisen kehittämistä Näkökulma vain nuorissa Rajattuna alle 25 vuotiaisiin Koske vain oppisopimusopiskelijan ohjaamista työpaikalla Nykyisen kehittämistä Suuntautumista työpaikoille Yhteisiä käytäntöjä Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittämistä laajemmin Nuorten ohjauksen erityispiirteiden tunnistamista Rajaamista iän sijasta kehittyneisyyteen Tukea työpaikoille, jota voi hyödyntää kaikkien työpaikoilla oppivien ohjauksessa Nykyisen kehittämistä ja reipasta uudistamista Toimimista koko verkostossa, opettajan ja työpaikan yhteistyötä tarvitaan erityisesti nuorten kohdalla Yhteisen taustanäkemyksen luomista, ja toisiaan tukevia osakokonaisuuksia

8 Mitä tehdään yhdessä? Yhteinen ohjausnäkemys Nuorten ohjaamisen
1. vuosi Yhteinen ohjausnäkemys Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen - Rakennetaan yhdessä - Vetovastuu Tredu/ Jao Nuorten ohjaamisen Erityispiirteet ja tarpeet 2. vuosi Koko työyhteisön sitouttaminen Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen - Mitä hyötyä työpaikalle tuotetaan ? Sitouttaminen

9 Mitä tehdään erikseen ? Partneriverkostojen painopisteet
Jao Tredu ASIAKASPROSESSIT, OHJAUSNÄKEMYS Ohjausnäkemyksen luominen työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen Työpaikkakouluttajien osaaminen, asteittainen kehittäminen Työpaikka oppimisympäristönä, työyhteisöjen sitouttaminen koulutukseen Metropoli-verkosto TYÖKALUT / PALVELUT / PALVELUKOKONAISUUDET Monipuoliset koulutus/ ohjausratkaisut Palvelukokonaisuudet työpaikoille Toimijoiden kouluttaminen uusien palvelujen käyttöön Salpaus AJASTA, PAIKASTA RIIPUMATTOMAT MOBIILIRATKAISUT TYÖPAIKKAKOULUTTAJILLE Ulkokehäpartnerit OSALLISTUMINEN YHTEISEN OHJAUSNÄKEMYKSEN RAKENTAMISEEN TULOSTEN ARVIOINTI, TESTAUS, KÄYTTÖÖNOTTO

10 Osahankkeiden vaiheistus 1. vuosi
Ohjausnäkemyksen luominen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä Ohjaustyökalut, palvelukokonaisuudet Ohjausnäkemystä hyödyntäen Työkalujen suunnittelu Arviointi 2 - ulkokehä - hankkeen toisena vuonna Mobiilityökalut Täydentämään muita työkaluja Arviointi 1 Arviointi 2

11 Periaatteita yhteiselle työskentelylle
Hankkeen sisäiset partneriparit/ verkostot Vahvuudet ja aikaisempi kehitys/yhteistyö Osahankkeet vaiheistaen ja niveltäen kokonaisuudeksi Vetovastuu toimenpiteistä partneriparien sisällä Avoin tiedon / tuotosten jakaminen verkostossa Tiedon jakaminen rinnakkaisten hankkeiden välillä Tiedon jakaminen omaan organisaatioon

12 Yhteinen tilannekuva Nuoret Työelämä Oppiminen muutos
Uudistettu työssä oppimisen OHJAUS- NÄKEMYS Nuoret työssä ja oppijana Työelämä muutos Oppiminen työpaikoilla

13 Verkoston tapaamiset Maaliskuu Starttipäivä 13.3. Jao – Tredun tarkennettu suunnitelma Huhtikuu Metropoliverkoston ja Salpauksen tarkennetut suunnitelmat Hyvien käytäntöjen kartoittaminen alkaa Toukokuu, Työseminaari 2 päivää Koko verkosto Kesäkuu 1/ 2 päivää Pääpartnerit, ohjausnäkemyksen väliarviointi Elokuu Syyskuu Lokakuu Työseminaari 2 päivää Koko verkosto

14 Jao + Tredu kokonaisuus
Työpaikalla tapahtuva oppiminen Tavoite 2. Työpaikkaohjaajien osaaminen Asteittainen kehittäminen Työpaikkakohtaistaminen Modulaarinen koulutusmalli Vetovastuu Jaolla Tavoite 1. Yhteinen ohjausnäkemys Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen taustateorian päivittäminen nykypäivän työelämään Vetovastuu Tredulla Tavoite 3. Työyhteisöjen sitouttaminen

15 Tavoite 1. Yhtenäinen ohjausnäkemys vetovastuu Tredulla
Kysymys Vastaavatko tämän hetken työpaikalla tapahtuvan oppimisen käytännöt nykypäivän -mahdollisuuksia - tarpeita - kiinnostusta kouluttaa työpaikoilla? Asiantuntijatiimi TPK-kouluttajajäsen Työnantajajäsen Tpk- koulutuksen asiantuntija Työssä oppimisen tutkimus (Tay) Ohjauksen asiantuntija Päätehtävä Työssä oppimisen päivittäminen Nykymallin haastaminen Näkökulmia - Työelämä - Nuoret - Oppiminen Miten Asiantuntijatiimin työpajat eri teemoilla Asiakaskuuntelut Väli- ja loppuarviointi hankepartnerien kanssa Tulos Uudistettu ohjausnäkemys Ohjaamisen elementit Nuorten ohjauksen erityispiirteet Pohjana hankkeen muulle kehitystyölle Tuotetaan hyötyä työpaikoille

16 Miten nyt edetään ? Metropol- alueen verkosto kokoontuu tekemään tarkemman työsuunnitelman 3.4. Helsingissä Salpauksen tarkennettu suunnitelma tämän jälkeen Tredu ja Jao ovat käynnistäneet ohjausnäkemyksen uudistustyön, väliarviointi kesäkuussa pääpartnerien kesken Koordinaattori aloittaa hyvien käytäntöjen kartoituksen Verkosto kokoontuu 1. työseminaariin toukokuussa Hankkeelle avataan yhteinen sähköinen alusta ja kootaan ohjausryhmä

17 Päätavoitteet hankkeessa liittyvät
Työpaikkaohjaajien osaamiseen Arvostuksen lisäämiseen Ohjauksen elementtien tunnistamiseen Ohjauksen tekemiseen näkyväksi Monipuolisiin koulutusratkaisuihin - koulutusmoduulit - verkkosovellukset - mobiilisovellukset - jalkautuminen työpaikalle Työyhteisöjen sitouttamiseen kouluttamiseen työpaikoilla Työpaikka oppimisympäristönä Osaamisen kytkös yrityksen menestykseen Mistä arvostus muodostuu? Miksi osaamista kannattaa jakaa? Mitä tukea työpaikka- kouluttajille ? Taustalle yhteinen ohjausnäkemys Nuorten ohjaamisen erityispiirteet

18 Meitä oli mukana Hanketreffeillä 30 henkeä - henkinen ikä…. keskimäärin 33 v. Työpaikkakouluttajahankkeen järjestäytymisessä mukana Tuija Peussa, Esa Björn, Stadi Ritva Koskinen, Salpaus, Ulla Timonen, IAKKY Päivi Ranto, Keuda, Petri Hänninen, Omnia Kaisa Uusitalo, Tredu, Milja Manninen, Jao Anne Pudas, Osao, Kirsi Järvinen, SLK Katja Turunen, Ysao Päivi Kalliokoski


Lataa ppt "Starttipäivä Messukeskus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google