Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palveludirektiivi viittä vaille voimassa TEMin seminaari 4.11.2009 Kehitysjohtaja Maija Puomila HALLINNOLLINEN YHTEISTYÖ Viranomaisten velvoitteet Toimintamallin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palveludirektiivi viittä vaille voimassa TEMin seminaari 4.11.2009 Kehitysjohtaja Maija Puomila HALLINNOLLINEN YHTEISTYÖ Viranomaisten velvoitteet Toimintamallin."— Esityksen transkriptio:

1 Palveludirektiivi viittä vaille voimassa TEMin seminaari 4.11.2009 Kehitysjohtaja Maija Puomila HALLINNOLLINEN YHTEISTYÖ Viranomaisten velvoitteet Toimintamallin esittely - IMI Kuluttajaviraston rooli ja tehtävät koordinaattorina

2 Hallinnollisen yhteistyön velvoitteet Säädökset Palveludirektiivi artiklat 28-36 HE Laki palvelujen tarjoamisesta 18 § Rajat ylittävä viranomaisyhteistyö Toisen Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion viranomaisen palveludirektiivin nojalla esittämästä perustellusta pyynnöstä toimivaltaisen viranomaisen on erikseen säädettyjen toimivaltuuksiensa mukaisesti tehtävä tarkastuksia ja muita asian vaatimia toimenpiteitä tarjottavan palvelun valvomiseksi sekä annettava pyynnön esittäneelle viranomaiselle tiedot niiden tuloksista ja mahdollisesti toteutetuista toimenpiteistä. 17 § Vakavan vahingon mahdollisuutta koskeva ilmoitusvelvollisuus Jos toimivaltainen viranomainen havaitsee sellaisia palveluun liittyviä seikkoja, jotka voivat aiheuttaa vakavaa vahinkoa ihmisten terveydelle tai turvallisuudelle taikka ympäristölle Suomessa tai toisessa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa, sen on ilmoitettava tästä Kuluttajavirastolle, joka vastaa palveludirektiivin 32 artiklassa tarkoitetun varoitusjärjestelmän käytöstä. Taustaa Maiden välisen viranomaisyhteistyön ja säännöllisen yhteydenpidon puute tunnistettu merkittäväksi syyksi siihen, etteivät palveluyritykset ole kansainvälistyneet Vilpilliset toimijat ovat voineet hyödyntää yhteistyön puutetta ja kiertää säännöksiä ja vältellä valvontaa Tavoitteena Lisätä asioinnin sujuvuutta Poistaa päällekkäisiä vaatimuksia Lisätä luottamusta eri maiden viranomaisten kesken Tehostaa valvontaa Tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi viranomaisten yhteistyöstä säädetään lailla ja tietojenvaihtoa varten on kehitetty IMI-tietojärjestelmä (Internal Market Information System) Käytännössä voimme auttaa suomalaisia yrityksiä sijoittautumaan tai toimimaan tilapäisesti toisessa EU-maassa voimme aiempaa helpommin valvoa Suomeen sijoittuvia tai Suomessa toimivia yrityksiä 4.11.20092Maija Puomila

3 Hallinnollinen yhteistyö käytännössä Minkälaisissa tilanteissa? Kun tarvitaan tietoja yrityksestä valvontaa varten tai saatujen tietojen oikeellisuus täytyy tarkistaa Kuitenkin vain perustelluista syistä (esim. jos on syytä epäillä asiakirjojen aitoutta tai voimassaoloa), ei automaattisesti kaikissa tilanteissa – yksilöityjä pyyntöjä, perustelu kerrotaan Kun on syytä varoittaa toisen maan viranomaisia toiminnasta, joka voi aiheuttaa vaaraa esim. asiakkaiden turvallisuudelle tai ympäristölle Perusperiaatteet autettava kollegoja nopeasti ja tehokkaasti vastaaja päättää tapauskohtaisesti, mikä on soveliain tapa hoitaa toisesta maasta tullut pyyntö; toimitaan oman maan säädösten ja toimivaltuuksien mukaan pyydettyjä tietoja on hankittava, vaikka niitä ei helposti saisikaan vain omista rekistereistä (nähtävä tarvittaessa vaivaa ja selvitettävä asioita) Käytännön apuvälineitä ja menettelytapoja Rekisterihakemisto myös lyhyt kuvaus rekisterien sisällöstä mahdollisuuksien mukaan järjestettävä pääsy rekisteriin myös muiden maiden viranomaisiille IMI-tietojenvaihtojärjestelmä sisältää toimialoittain eri maiden viranomaisten hakemiston (”puhelinluettelo”) pyynnöt voi kohdistaa oikealle ihmiselle, joka todella tällä hetkellä hoitaa ilmoitettua asiaa mahdollisuus seurata oman pyynnön käsittelyn etenemistä mahdollisuus vaihtaa sähköisiä asiakirjoja ja sertifikaatteja kieli- ja kulttuurieroja tasoitettu Keskitetyt asiointipisteet tietopankki eri maiden lupamenettelyistä ja niitä hoitavista viranomaisista 4.11.20093Maija Puomila

4 Esimerkkejä Jäsenvaltion A viranomaisena saat selville, että tapahtumanjärjestäjä, joka väittää sijoittautuneensa toiseen jäsenvaltioon B, harjoittaa toimintaansa maassasi. Tästä huolimatta et löydä järjestäjän osoitetta jäsenvaltiosta B. Jotta voit tarkistaa, että kyseessä on jäsenvaltioiden välinen palvelutoiminta, päätät ottaa yhteyttä jäsenvaltion B viranomaisiin saadaksesi selville, onko järjestäjä todellakin sijoittautunut jäsenvaltioon B ja harjoittaako se siellä toimintaa. Jäsenvaltion A toimivaltaisen viranomaisen edustajana sinulla on velvollisuus tarkistaa turvallisuuden vuoksi, että tiettyjen laitteiden määräaikaista teknistä tarkastamista koskevia vaatimuksia on noudatettu. Saat tiedon, että omaan maahasi sijoittautunut yhtiö kenties tarjoaa palveluja jäsenvaltiossa B käyttämällä laitteistoa, jonka määräaikainen tekninen tarkastus on omien tietojesi mukaan suorittamatta. Otat yhteyden jäsenvaltion B toimivaltaiseen viranomaiseen ja tiedustelet asiaa. Jäsenvaltioon A sijoittautunut yhtiö tarjoaa palveluja suuressa yleisötapahtumassa jäsenvaltiossa B. Näin tehdessään se käyttää omaa erityistä äänentoistolaitteistoaan. Jäsenvaltion B toimivaltaisena viranomaisena sinulla on perusteltuja epäilyjä käytetyn laitteiston moitteettomuudesta ja sen tuottamasta melutasosta. Otat yhteyden jäsenvaltion A toimivaltaiseen viranomaiseen tarkistaaksesi, ovatko palveluntarjoajan laitteistosta esittämät sertifiointiasiakirjat päteviä. 4.11.20094Maija Puomila

5 4.11.20095Maija Puomila Portugalissa: - IMIn näkymä on portugalin kielellä - hakemiston avulla löytyy kollega Suomesta - valitsee vakiokysymyksen portugalinkielisestä luettelosta ja lähettää sen Suomeen tietylle henkilölle Suomessa: - sähköpostiin tulee viesti, että IMIin on tullut tiedustelu - avaa IMIN > näkymä suomeksi, viestissä vakiokysymys näkyy suomeksi - voi vastata vakiovastauksella > valitaan suomenkielisestä listasta IMI on monikielinen Kommunikointia auttavat - vakiokysymykset ja –vastaukset, jotka käännetty kaikille jäsenmaiden kielille - jokainen on merkinnyt omiin tietoihinsa, mitä kieliä osaa > täydentäviä viestejä voi lähettää näillä kielillä - lisäksi joissakin kielissä voi vapaamuotoisiin viesteihin saada konekielisen käännöksen

6 4.11.20096Maija Puomila Esimerkkejä vakiokysymyksistä, joilla voi kysyä tietoja joko yhtiöistä tai yksittäisistä palveluntarjoajista Pysyvä sijoittautuminen Tarjolla on valmiita mallikysymyksiä mm. palveluntarjoajan edustamisesta (henkilöistä, jotka voivat toimia palveluntarjoajan puolesta) palveluntarjoajan hyvästä maineesta palveluntarjoajan maksukyvystä vakuutuksista/rahoitusvakuuksista sertifioinnista työvälineistä täydentävistä asiakirjoista ”Onko tämä yhtiö rekisteröity maahanne?” ”Vastaako liitteenä oleva kopio / asiakirja maanne toimivaltaisen viranomaisen antamaa asiakirjaa?” ”Onko xx valtuutettu/oikeutettu itsenäisesti edustamaan palveluntarjoajaa tai toimimaan hänen puolestaan?” Rajat ylittävä palveluntarjonta Tarjolla on mm. Kysymyksiä, joiden tarkoituksena on tunnistaa palveluntarjoaja ja arvioida, onko kyseessä rajat ylittävä palveluntarjonta Kysymyksiä, joiden tarkoituksena on varmistaa, että palveluntarjoajan toiminta on hänen sijoittautumismaansa vaatimusten mukaista Kysymyksiä, joiden tarkoituksena on varmistaa, että palveluntarjoajan toiminta on sen maan vaatimusten mukaista, jossa palvelu tarjotaan ”” Onko palveluntarjoajasta maksuhäiriömerkintä, onko hänet julistettu maksukyvyttömäksi / asetettu konkurssiin maassanne tai onko hänen omaisuutensa maksukyvyttömyys-/konkurssimenettelyn kohteena?” ”Työskenteleekö xx palveluntarjoajan palveluksessa?” ”Onko palveluntarjoajan toiminta maanne lainsäädännön / ammatillisten sääntöjen mukaista hänen tarjotessaan seuraavia palveluja xx yhdessä seuraavien palvelujen xx kanssa?”

7 Kuluttajaviraston rooli hallinnollisen yhteistyön koordinaattorina Tehtävät Hallinnollinen yhteyspiste Suomessa ja siihen liittyvä kansainvälinen yhteistyö Kotimaisen viranomaisverkoston ylläpito (tiedottamista, koulutusta) IMIn käytön tuki (käyttäjien rekisteröinti ja opastus) ja neuvonta hallinnollisen yhteistyön menettelyissä Muiden maiden viranomaisten kysymysten selvittely tilanteissa, joissa ala ei ole Suomessa luvanvarainen (toisen maan viranomaisella ei ole kollegaa Suomessa) Keskitetyn asiointipisteen tiedontuottajaverkoston (lupaviranomaisten) ylläpito (tiedotusta, muistutusta, koulutusta) Vastaanottajien neuvonnan koordinointi Lähiajan suunnitelmia Yhteyshenkilöiden löytäminen lupaviranomaisista Näiden rekisteröinti IMIn käyttäjiksi ja opastus IMIn käyttöön Extranetin perustaminen verkoston yhteydenpitoa varten Tapaaminen viranomaisten verkkotoimitusten kanssa > keskitetyn asiointipisteen toimintamallin tarkempi esittely Kuluttajaviraston yhteyshenkilö: projektisuunnittelija Niina Alastalo, puh. 010 6057 198, niina.alastalo@kuluttajavirasto.fi 4.11.20097Maija Puomila

8 PD slangia CA = toimivaltainen viranomainen, lupaviranomainen (competent authority) MS = jäsenvaltio (member state) IMI = sisämarkkina-asioissa käytettävä tietojenvaihtojärjestelmä (Internal market information system) NIMIC = jäsenmaan kansallinen IMI-koordinaattori (national IMI coordinator) DIMIC = jäsenmaan ”toisen tason” IMI-koordinaattori, esim. vastaa palveludirektiiviin liittyvästä tietojenvaihtoalueesta IMIssä (delegated IMI coordinator) KAP = keskitetty asiointipiste (point of single contact) 4.11.20098Maija Puomila

9 Yhteenveto viranomaisten uusista velvoitteista - muistilista hoidettavista asioista Lupaprosessin tarkistus Onko tarpeen antaa saapumistodistus? Miten kerromme käsittelyajoista? Miten hiljaisen hyväksymisen velvoite vaikuttaa lupaprosessiimme? Miten kerromme hiljaisesta hyväksymisestä? Asiakirjojen vastavuoroisen tunnistamisen tiedostaminen. - Henkilöstön koulutus Sähköisten asiointimahdollisuuksien tarkistus Voimmeko nopeasti lisätä sähköisen asioinnin mahdollisuuksia, esimerkiksi viedä lomakkeet Yrityssuomi.fi-palveluun? Miten voimme hyödyntää TEM:n tarjoamaa konsulttiapua vielä tänä syksynä? Mitkä ovat pidemmän tähtäimen suunnitelmamme sähköisen asioinnin kehittämiseksi ja miten niissä pitäisi ottaa huomioon PD:n vaatimukset? IMIn käyttäjien nimeäminen Käyttäjien rekisteröinti ja koulutus yhteistyössä Kuluttajaviraston kanssa, jäsenmaiden välisen yhteistyön tunnettuuden levittäminen omassa virastossa – tavoitteena, että vuoden alussa meillä on valmius osallistua tietojenvaihtoon ja varoitusjärjestelmän käyttöön Keskitetyn asiointipisteen ylläpidon ja kehittämisen vastuutus omassa organisaatiossa Kun lupaprosessit ja sähköinen asiointi kehittyvät ja esim. lainsäädäntö muuttuu, pitää myös Yritys-Suomen palvelualojen verkkopalveluun sisältyviä tietoja päivittää ja näin varmistaa, että tiedot ovat aina ajan tasalla. Kuka meillä on vastuussa organisaatiomme ko. tietojen ajantasaisuudesta ja osallistuu jatkossa Kuluttajaviraston vetovastuulla toimivaan KAP- tiedontuottajaverkostoon? 4.11.20099Maija Puomila


Lataa ppt "Palveludirektiivi viittä vaille voimassa TEMin seminaari 4.11.2009 Kehitysjohtaja Maija Puomila HALLINNOLLINEN YHTEISTYÖ Viranomaisten velvoitteet Toimintamallin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google