Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto"— Esityksen transkriptio:

1 Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto ari.huhta@jyu.fi

2 Millaisilta kielten oppimistulokset näyttävät kokonaisuutena? Lähtökohta: tutkimushanke onnistui hyvin –taitotasoarviointi erityishaaste (ymmärtämisessä) Oppimistulokset valtaosin hyviä – suuri osa oppilaista on saavuttanut (kielitaito)tavoitteet Osalla oppilaista kielitaito on kuitenkin lähes olematon (esim. englanti) Englanti vs muut kielet

3 Taitotasoarviointi helpottaa tulosten tulkintaa

4 Taitotasoarviointi helpottaa vertailua eri kielten (ja oppimäärien) välillä

5 Taitotasoarviointi helpottaa muutoksen seuraamista

6 Taitotasoarviointi helpottaa eri maissa saavutetun kielitaidon vertailua EU:n komission tutkimus 2012 (European Survey of Language Competences) englanti, ranska, saksa, espanja, italia) ISCED 2 –tason lopussa (9.luokka) 15 maata / aluetta http://ec.europa.eu/languages/policy/strategic- framework/documents/language-survey-final-report_en.pdf

7 15 EU-maata / aluetta 2012 1.vieras kieli (13 maassa englanti) EU tavoite vuodelle 2020 50% vähintään tasolla B1 1. vieraassa kielessä ja alle 15% <A1:llä (lower secondary)

8 Muutama esimerkki maakohtaisista tuloksista – tekstin ymmärtäminen / englanti

9 ESLC:n ja Suomen tulosten vertailu – englannin tekstin ymmärtäminen

10 ESLC:n ja Suomen tulosten vertailu – englannin kirjoittaminen (suomen- ja ruotsinkieliset koulut)

11 ESLC:n (2. vieras kieli) ja Suomen tulosten vertailu – saksan tekstin ymmärtäminen

12 ESLC:n (2. vieras kieli) ja Suomen tulosten vertailu – ranskan tekstin ymmärtäminen

13 Entä jatkossa? Erinomainen aineisto oppilaiden kielitaidosta; mahdollistaa tarkemmat tutkimukset mm. –taustatietojen ja oppimistulosten välisistä suhteista –kielitaidosta (erityisesti puhum. & kirj.)  yksityiskohtaisemmat johtopäätökset siitä, millainen toiminta (oppilas, opettaja, koulu) liittyy oppimistuloksiin Oppimistavoitteet tulevaisuudessa? Kielten oppimistuloksia pitäisi arvioida jatkossa useammin kuin kerran 10-12 vuodessa –nykyisiä tuloksia vaikea / mahdoton verrata aikaisempiin Kansainvälisiin tutkimuksiin osallistuminen


Lataa ppt "Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google