Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Viestintätutkimuksen nykytila Yhdysvalloissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Viestintätutkimuksen nykytila Yhdysvalloissa"— Esityksen transkriptio:

1 Viestintätutkimuksen nykytila Yhdysvalloissa
Pekka Aula, Minna Aslama, Kalle Siira Helsingin yliopisto, viestinnän tutkimuskeskus CRC

2 Yhdysvallat: vastakohtien maa myös viestintätutkimuksessa
Kenttä: Keskittymisen ja hajaantumisen markkinat Media valtaisa bisnes, ”Big 8” TV dominoi edelleen; Internetistä vahva haastaja Sanomalehtien kriisi Journalismin sisältömurros Pelaajat: Monta toimijaa, mutta pienet piirit ja kapeat näkökulmat Viestinnäntutkimus runsasta: yliopistot, markkinatutkimus Yhteistyö vähäistä Peli: Kokeellista, määrällistä ja teoriahakuista Paljon määrällistä vaikutustutkimusta, mutta kiinnostavaa kulttuurintutkimusta ja mediakritiikkiä Viestintätutkimuksen nykytila, CRC

3 Keskittymisen ja hajaantumisen mediamarkkinat
Omistuksen keskittyminen vs. uudet mallit Uusmediassa vanhojen medioiden toivo vs. uusmedian kaupallistumisen uhat (pääsy, keventyvät sisällöt)? Uusmediakulutus ja –tuotanto runsasta Mediapolitiikka pelikenttänä “Mediakenttä on sirpaloitumisen partaalla… teknologinen kapasiteetti kaikilla mediasektoreilla kasvaa eikä taloudellinen puoli kehity samaan tahtiin (...) Taloudellisesti nykyisten mallien on mahdotonta toimia. Se on minusta Yhdysvaltain mediakenttää kuvaava keskeisin yksittäinen piirre.” Viestintätutkimuksen nykytila, CRC

4 Tutkimuksessa monta toimijaa, mutta pienet piirit ja kapeat näkökulmat
Tutkimusorganisaatioiden kirjo Akatemian ja muun tutkimusmaailman polarisaatio Jako ammatillisen ja tutkimusyliopistojen välillä Viestinnän suuri suosio vs. työllistyminen (esim. journalismi) ”Euroopassa on selvästi vahvemmin vallalla ajatus julkisesta akateemisesta osallistumisesta, ja tutkijat voivat kirjoittaa tärkeistä asioista laajemmille yleisöille. (…) Sitä ei näe juurikaan Yhdysvalloissa. Jos siihen ryhtyy, leimautuu nopeasti popularisoijaksi, ja se taas vahingoittaa akateemista uraa.” Viestintätutkimuksen nykytila, CRC

5 Mediatutkimus määrällistä, perinteistä ja kokeellista
Suuri juopa: ”yhteiskuntatieteet” vs. ”humanistit” Määrällinen painotus: vaikutustutkimus, surveyt, kokeelliset asetelmat Kulttuuritutkimuksellinen, laadullinen tutkimus Klassikkoaiheet Televisio, lapset, väkivalta, poliittinen osallistuminen, uudet klassikot: internet, globalisaatio Tärkeä yksittäinen ala: terveysviestintä Tärkeä fokus: etnisyys, identiteetit Tärkeä näkökulma: historiallisuus Tärkeä tutkittava: yleisöt Nousussa ”sosiaalinen media” “Näen Yhdysvaltain tilanteen niin, että on perinteinen yhteiskuntatieteellinen ryhmä, humanistisesti suuntautunut ryhmä, poliittisen taloustieteen tutkijat (osin sulautuneet edellisiin). (…) On olemassa kannustavaa dialogia, mutta (…) Ajatellaan, että täytyy pitäytyä puhtaasti omassa perinteessä ja siksi ollaan varuillaan eikä kurota umpeen näitä eroja.” Viestintätutkimuksen nykytila, CRC

6 Teknologiasta viestintätutkimuksen ykköskohde
Klassikkoaihe innovaatioiden leviäminen (”diffusion”) ; uusi klassikko ICT:n käyttö ja vaikutukset Huoli: Huippututkimus karkaamassa muualle Näkökulman muutos: vaikutuksista kokonaisvaltaiseen näkemykseen Tärkeät tutkittavat: Laajakaistan kehitys Langattomat tekniikat Virtuaalitodellisuus Vuorovaikutteinen media Viestintätutkimuksen nykytila, CRC

7 Viestintä- ja mediatutkimuksen yleiset haasteet
Kentän muutos – uudet lähestymistavat Mennyt teoria – nykymurros Juopien kurominen USA vs. muut Yht. kunt. vs. humanistiset teoriat ja menetelmät Akatemia vs. julkinen keskustelu Akateeminen vs. soveltava tutkimus “Emme anna tarpeeksi painoarvoa sille, miten mediakenttä on muuttunut vaan tarkastelemme sitä usein vanhojen mallien avulla (…) meidän tulee tehdä parasta mahdollista tutkimusta, mutta siten, että se on merkittävää julkisen keskustelun ja demokratian kannalta (…) tärkeintä on kuitenkin päästä pois USA-keskeisyydestä…” Viestintätutkimuksen nykytila, CRC

8 Tulevaisuuden signaaleja
Nousussa olevia tutkimusaiheita ovat teknologia, sosiaalinen media, mediarakenteet ja –politiikka Mediatutkimus viestinnän laitosten ulkopuolella Mediatutkimus akatemian reunoilla: teoria, käytäntö, yhteiskunta PEW Research Center – State of the News Media (vrt. suomalainen journalismin monitorointi) The Center for the Digital Future - uusmediakäytön vaikutusten pitkittäistutkimus; kansainvälinen vertailu Media Reform Movement ja akateeminen tutkimus Assignment Zero -- yhteistoiminnallisen journalismin kokeilu Internetissä (NYU; Wired) Viestintätutkimuksen nykytila, CRC

9 Kiitokset - thanks Prof. Ronald Rice, University of Santa Barbara
Assistant Katy Pearce, University of Santa Barbara Prof. Philip Napoli, Fordham University 40 haastateltavaa keskeisistä yliopistoista ja tutkimuslaitoksista Lisäksi: konseptisanahaut tietokannoista 2 taustoittavaa kyselyä kartoitus keskeisten journaalien sisällöistä Viestintätutkimuksen nykytila, CRC

10 www.aula.fi http://www.valt.helsinki.fi/blogs/crc/post-32.htm
Viestintätutkimuksen nykytila, CRC


Lataa ppt "Viestintätutkimuksen nykytila Yhdysvalloissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google