Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaarit Laaksonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento 26.10.11/ J.Lähteenmaa
2
esimerkkejä... Nuoriso tutkimus-kohteena varsin LATAUTUNUT. - ”nuorisoon” kohdistuu yhteis- kunnan, ns. aikuisväestön ja (aika- ajoin) myös medioiden suuri huomio
3
Nuoret ovat aikuisten ”projektiopinta” niin hyvässä kuin pahassa (Juha Siltala) ”nuorisossa on” –ajattelu; kansallisen hyvinvoinnin kannalta nuoret ovat ”sosiaalinen investointi” (Kirsi Eräranta) Nuoret ovat (myös) ”eksoottisia” (Tommi Hoikkala)
4
…kuten lähes kaikilla ihmis- ja yhteiskuntatieteellisillä tutkijoilla. nuorisotutkimuksen piirissä hanakasti myös kommentoidaan, kritisoidaankin ”toisten” tiedonintressejä. Tämä ymmärrettävää osin edellä kuvaillun valossa -> kun aihe kovin latautunut, vaikeata pysyä kokonaan sivussa intressi-keskusteluista ja/tai – kiistoista
5
Tekninen (eli hallintaan pyrkivä) Hermeneuttinen (eli ymmärtämään pyrkivä) Emansipatorinen (eli tutkittavat vapauttamaan pyrkivä) - esim. psykoanalyysi; marxilainen ja/tai feministinen tiede…
6
Sitä on käytetty, ja käytetään, yhteiskuntatieteissä ja varsinkin nuorisotutkimuksessa myös ”lyömäaseena” - koska ”vapauttaminen” ja ”ymmärtäminen” vaikuttavat moraalisesti korkeammilta tavoitteilta kuin ”hallintaan pyrkiminen”, se on (ollut) houkuttelevaa…
7
Kun taas emansipatorista ja hermeneuttista pidetty ”hyvinä” nuorisotutkimuksen kenttätaisteluissa. Kulttuuritutkimuksen nousun myötä 1970- 80-lukujen vaihteessa suomalaisessa nuorisotutkimuksessa kritisoitiin 1950-60- lukujen (pääosin kvantitatiivista) nuorisotutkimusta ”teknisestä tiedonintressistä” ja nuorten ”hallinnointipyrkimyksistä”
8
Suomessa (ja mm. Britanniassa ja Ruotsissa ) halusivat edustaa hermeneuttista ei YMMÄRTÄVÄÄ tai jopa emansipatorista eli VAPAUTTAVAA tiedonintressiä tutkiessaan nuoria Tätä tutkimusta ei tehty ”suoraan” valtiolle tai kunnille, hallinnoinnin tarpeisiin, eikä se tarjonnut tuloksia LUKUINA vaan ”tulkintoja” ◦ Toisaalta Helsingin kaupunkikin teetti tarpeisiinsa kvalitatiivisen nuorisokulttuuritutkimuksen, jossa oli ”ymmärtävä ote (Lähteenmaa 1989- 1991)
9
Emansipoivan tutkimusotteen ydinajatuksena on, että alistetut pitää auttaa vapautumaan TAI AINAKIN alistavat rakenteet pyritään näyttämään, ”paljastamaan” Paul Willisin ”Koulunpenkiltä palkkatyöhön” – klassikko pyrki paljastamaan luokkarakenteen uusiutumisen logiikan koulu-instituutiossa (Willis ei kuitenkaan tarjonnut ”vapautumisohjelmaa” …)
10
… Britanniassa pyrki tarjoamaan myös sorrettujen tyttöjen ”vapautumisohjelman” (McRobbie et al. 1976): tyttöjen pitäisi alkaa toimia enemmän poikien tapaan mm. katukulttuurissa Tämä vaikutti pohjoismaisessa katsannossa ylimieliseltä ja tyttöjä vähättelevältä(ks. Topo 1988; Lähteenmaa 1989; 1992; 2000), eikä tällä tavoin tyttöjä ”emansipoivaa” tutkimusta alettu Suomessa (tai muualla Pohjoismaissa) tekemäänkään
11
Varsinkin nuorten ns. omia kulttuurisia käytäntöjä tutkittaessa – niin Suomessa kuin muuallakin – ns. ymmärtävä, nuorten omia merkityksenantoja tulkitseva ote ollut tyypillisin/ainakin pyrkimyksenä 80-luvun lopulta 2000-luvun alkuun… MUTTA: vaikka tutkimuksessa olisi ko. tiedonintressi, sitä voidaan käyttää myös hallinnointiin tai (medioissa) nuorten leimaamiseenkin VÄLIJOHTOPÄÄTÖS: jokaisessa tiedonintressissä on ongelmansa, ei voi ”pyhittää” yhtä tiedonintressiä toista paremmaksi – vai voiko? (KESKUSTELUA)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.